10 SEO metrieken om uw invloed te meten

Grant Robinson
A
Als onderdeel van een uitgebreid SEO-management plan, geven deze 10 SEO metrieken bruikbare basisgegevens. Verbeter uw toekomstige benadering van marketing strategieën met deze nuttige informatie.

 

SEO METRIEKEN EN HOE U UW INVLOED KUNT METEN

De meeste bedrijven houden basiselementen van SEO bij, zoals bezoekersaantallen en plaatsing in de ranking. Op een zeer concurrerende markt kan deze informatie zeker handig zijn. Maar het is niet voldoende als u toonaangevend wilt worden in uw sector. Er zijn talrijke extra basisgegevens beschikbaar, die u moet verwerken in uw SEO meetplan om een completer beeld te krijgen. Door uw campagne en data nauwkeurig te analyseren, kunt u de beste marketingbeslissingen voor uw bedrijf nemen. Voordat u uw waardevolle geld besteedt aan digitale initiatieven, is het verstandig om deze tien belangrijke gegevenspunten te overwegen. Ze helpen u bij het uitvoeren van uw marketing strategie.
 

1: TOTAAL AANTAL SLEUTELWOORDEN

Uw website verschijnt in de ranking vanwege een aantal sleutelwoorden. Dit organische bereik is een weergave van bijna alle zoektermen in de top 100 van Google zoekresultaten. Traditionele media, zoals radio en televisie, gebruiken hun bereik en frequentie om advertenties te verkopen. Als u een positieve trend waarneemt in uw bereik, betekent het dat u een grotere voetafdruk achterlaat op Google. Dat zorgt ervoor dat u nieuwe gebruikers en potentiële klanten bereikt.
Online tools, zoals SEMrush, verstrekken gratis basis SEO rapportages. Als de pagina eenmaal is geladen, hoeft u alleen maar uw URL in te typen en te klikken op “Start now”. Uw domein wordt automatisch ingevuld in de gegevensbalk op het volgende scherm. Daarna selecteert u “All Reports” in het keuzemenu en kiest u “Organic research”. U ziet dan een grafiek waarin alle sleutelwoorden staan die u in de top 100 ranking van Google plaatsen. Boven elke lijn staat een uitsplitsing van zoektermen per positie.
 
Boven elke lijn staat een uitsplitsing van zoektermen per positie.
 

2: ORGANISCH VERKEER

Organisch verkeer is het verkeer op uw website als gevolg van organische zoekresultaten, op basis van sleutelwoord ranking. Het is een weergave van de hoeveelheid verkeer die uw site passief genereert door zoekmachines. Het is eenvoudig om inzicht te krijgen in dat getal via Google Analytics. Ga naar Acquisitie > Overzicht.
 

3: DOORVERWEZEN VERKEER

Doorverwezen verkeer betreft de hoeveelheid verkeer vanaf websites buiten het primaire domein of de subdomeinen daarvan. Een toename in het doorverwezen verkeer geeft het aantal bezoekers weer dat uw site bezoekt doordat ze op andere websites zijn doorgelinkt. Het gaat dan onder andere om links via sociale media. Doorverwezen verkeer is een goede indicatie voor de waarde van uw content, linkbaarheid en de prestaties van uw content marketing strategie. Deze getallen zijn ook te zien via Google Analytics. Ga naar Acquisitie > Alle Verkeer > Verwijzingen.
 

4: DIRECT VERKEER

Direct verkeer is de hoeveelheid bezoekers die uw website ontvangt als uw URL rechtstreeks in de adresbalk wordt getypt. Dit is vaak het gevolg van efficiënte marketingcampagnes of een hogere merkwaarde en hoog merkbewustzijn. Hoe beter een gebruiker uw merk of bedrijf kent, hoe waarschijnlijker het is dat hij Google overslaat en uw URL rechtstreeks in de adresbalk typt. Dit cijfer is ook beschikbaar via Google Analytics. Ga naar Acquisitie > Alle Verkeer > Kanalen.
 

5: SOCIAAL VERKEER

Sociaal verkeer is een indicatie van het verkeer dat naar uw website wordt doorverwezen via sociale netwerken, zoals Twitter, Facebook, Tumblr, enzovoort. In essentie laat het zien hoe succesvol uw sociale mediacampagnes zijn. Een toename van sociaal verkeer betekent dat gebruikers uw content waarderen en delen via verschillende netwerken. Ook deze cijfers zijn te zien via Google Analytics. Ga naar Acquisitie > Sociaal > Overzicht.
 
Ga naar Acquisitie > Sociaal > Overzicht.
 

6: VERKEER PER WEBSITE ONDERDEEL

Precies zoals de titel van deze paragraaf weergeeft, bepaalt deze metriek hoe goed afzonderlijke onderdelen en pagina’s van uw website presteren. Als u, op basis van specifieke gegevensvereisten, het verkeer onderverdeelt in secties, kan dat inzichtelijk maken welke onderdelen van uw site het beste scoren. Deze analyse helpt u om de succesformule op uw hele website toe te passen. Zo kunt u de algemene prestaties verbeteren. Deze data zijn beschikbaar via Google Analytics. Maar u moet een aantal filters instellen om de prestatie van elke afzonderlijke pagina te zien. Als uw website /meerdere pagina’s/ bevat in de URL, ga dan in Google Analytics eerst naar Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. U ziet dan een overzicht van alle URL’s die verkeer ontvangen. Bovenaan de lijst ziet u een balk met meerdere opties. Selecteer het blauwe “geavanceerd”. Dit genereert een pagina waarop u de gegevens kunt filteren op basis van verschillende criteria.
 

7: YEAR OVER YEAR VERKEER

Year over year (YOY) traceert het verkeer van jaar tot jaar voor geselecteerde perioden. Het is ideaal voor merken of ondernemingen die seizoensgebonden zijn. Jaarlijks kan namelijk dezelfde periode van het jaar worden vergeleken. In Google Analytics selecteert u de datum in de rechterbovenhoek. Vervolgens verschijnt er een kalender. Selecteer de begindatum die u wilt vergelijken. Kies vervolgens “Vergelijken met”. Selecteer “Vorig jaar” voor een vergelijking met het afgelopen jaar, of “Aangepast” om de datum zelf in te stellen.
 

8: CONVERSIERATIO PER BRON/MEDIUM

Dit geeft u inzicht in welke bron en/of welk medium het meest of het minst bijdraagt aan uw conversies. Voor elke marketing strategie is kennis over de herkomst van uw conversies een essentieel onderdeel. Het identificeren van de kanalen die het beste rendement genereren, helpt bij het vormgeven van een strategie. Ga naar Google Analytics en selecteer Conversies > Doelen > Overzicht. U komt dan op een scherm waar u Bron/medium kunt selecteren. Als u dat selecteert, ziet u een onderverdeling van de verschillende door u gestelde doelen.
 

9: RANKINGS VOOR SLEUTELWOORDEN MET PRIORITEIT

De term “geschat” zorgt ervoor dat het onderzoek naar ranking en de waarde daarvan controversieel is. Het onderzoeken van rankings kan volatiel zijn omdat ze altijd fluctueren. De ranking van uw website betreft de “geschatte” locatie van een pagina, op basis van een specifiek sleutelwoord. U kunt deze cijfers via elke willekeurige classificatie tool verkrijgen. Het is belangrijk dat u zich continu bewust bent van het bovenstaande en alleen sleutelwoorden beheert waarover u actuele gegevens heeft. Besteed niet te veel tijd aan het beheren van frivole sleutelwoorden en woorden die naar uw idee “cool” zijn om op gevonden te worden. U moet u richten op de zoektermen waarop u gerankt wilt worden.
 

10: PAGINASNELHEID

De paginasnelheid kan op twee manieren worden beschreven. Het kan enerzijds gaan om de snelheid waarmee de pagina wordt geladen; de tijd die nodig is om de content van een pagina volledig weer te geven. Anderzijds kan het gaan om de tijd tot de eerste byte; de tijd die uw browser nodig heeft om de eerste byte informatie van een server te ontvangen. De paginasnelheid is van grote invloed op de SEO-waarde en gebruikerservaring. De SEO-waarde kan negatief worden beïnvloed door lage paginasnelheden. Google maakt heel duidelijk dat de paginasnelheid van invloed is op de ranking. Traag ladende pagina’s genereren minder bezoekers en dat beïnvloedt de notering negatief.Bezoekers verlaten websites waarvan het laden te lang duurt. Een aantal studies naar paginasnelheid hebben laten zien dat de conversieratio daalt door traag ladende webpagina’s. Bij pagina’s die snel werden geladen, was er sprake van een significante toename van conversies en verkoop.
Er zijn talrijke platforms die deze gegevens aanbieden. Google heeft Page Speed Tools, waarmee specifieke pagina’s worden geanalyseerd en aanbevelingen worden gedaan om de snelheid te verhogen. Google Analytics verstrekt ook gegevens over het gedrag van uw pagina. Ga naar Gedrag > Sitesnelheid > Paginatiming. Door onderzoek te doen naar uw online marketinginspanningen verkrijgt u bruikbare en verhelderende gegevens. Als onderdeel van een uitgebreid SEO-management plan, verbeteren deze tien belangrijkste metrieken uw benadering van toekomstige marketing strategieën.