Het maken van originele content en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen die content zien, is meer dan een fulltimebaan. Zo kost het de nodig tijd, energie en eindeloze passie en natuurlijk inspiratie. Maar ook daarmee zijn we er nog niet…
Naast alle creativiteit is een bedrijf dat content maakt in essentie allereerst een commerciële onderneming. Want geen klanten, dan ook geen inkomsten. En natuurlijk zijn er tevens nog andere bijkomende en tijdrovende klusjes die moeten gebeuren. Als u de belangrijkste aspecten hiervan weet te stroomlijnen, kunt u efficiënter werken en heeft u uiteindelijk meer succes.
10 TOOLS EN TIPS OM CONTENT SCHRIJVEN TE STROOMLIJNEN
Hieronder vindt u de tien beste tijdbesparende tools en tips voor schrijvers en marketeers die hun inkomstenbron graag zien stijgen.
1: POST OP VACATURESITES
Wilt u tijd besparen bij het schrijven van content, dan is het inschakelen van de juiste mensen een goede stap. Hoe u dat aanpakt? Ga op zoek naar een aantal goede vacaturebanken en plaats daar een bericht. U weet nooit wat, of beter nog, wie er voorbij komt. Neem elke week een moment, ongeacht uw overige bezigheden, om sollicitaties te bekijken. Vergeet daarbij niet om uw profiel/berichten, indien nodig, te updaten. Kies echter niet voor doorsnee interdisciplinaire vacaturebanken, maar ga op zoek naar nichesites.
De Nederlandse markt kent geen specifieke vacaturebanken voor schrijvers en contentmakers, maar op het Amerikaanse Problogger kunt u ook terecht. Wel zijn er Nederlandse vacaturesites met categorieën op basis van specifieke domeinen (zoals creatieve beroepen).
2: MAAK EEN ONLINE PORTFOLIO
Dit ligt voor de hand. Als u eenmaal een aantal klussen en klanten hebt, dan wilt u dat natuurlijk laten zien, om meer werk te genereren. Er zijn verschillende soorten online portfolio’s. U kunt er zelf een maken, maar ook een content-aggregator gebruiken. De beste aggregators zoeken automatisch uw teksten op en voegen deze regelmatig aan uw portfolio toe. Op Muck Rack kunt u terecht voor nieuwe opdrachten van mensen die uw portfolio hebben gezien. Een andere goede site is Contently.
3: MAAK UW EIGEN FACTUREN EN CONTRACTEN
Veel klanten zullen hun eigen papierwerk sturen, maar het hebben van een goede backoffice is ook een essentieel onderdeel van zakendoen. Dat is allesomvattend, van het opstellen van uw eigen facturen tot juridische overeenkomsten. Er zijn verschillende websites waar u dergelijke diensten kunt vinden. Doe wat research en experimenteer. Wave is een handige keuze, maar er zijn ook andere, vergelijkbare, online diensten. Vind er een die bij u past en blijf dezelfde gebruiken.
4: BUNDEL RESEARCHTOOLS
Content feeds en messageboards zijn een geweldige manier om nieuwe en hippe trends te ontdekken. Quora, Reddit, Feedly en Buzzsumo zijn stuk voor stuk goede plaatsen om te beginnen. Het zijn ook handige plekken om content te plaatsen als die eenmaal is gepubliceerd. Daarmee kunt u extra verkeer genereren. Als u precies op het juiste moment aanhaakt bij een trend en daarvoor de goede kop en SEO-richtlijnen gebruikt, gaat uw post misschien wel viral!
Het installeren van Google Alerts en/of een RSS reader is ook een goede manier om de tijd die u aan research besteedt slim te benutten. In plaats van handmatig zoekmachines te scannen, kunt u Google Alerts u laten wijzen op onderwerpen die u regelmatig volgt of een RSS reader instellen op een aantal blogs die u goed vindt.
5: STROOMLIJN ONDERZOEK NAAR KEYWORDS EN HASHTAGS
Een groot deel van uw succes als online marketeer hangt af van uw mogelijkheid om naast hippe topics ook andere aspecten van online trends te benutten, zoals hashtags en influencers. Datzelfde geldt voor SEO. Traffic op basis van zoektermen is ook een belangrijk aspect. Een tool als Google Keyword Planner is van onschatbare waarde bij het ontwaren van uw SEO-strategie. U kunt ook een schatting maken van uw marketingbudget door zaken als kosten per klik in beeld te brengen. SEMrush een populair alternatief. Voeg uw zoektermen toe en ontdek welke positie ze hebben bij alle grote zoekmachines. Een dergelijke vorm van research was nog nooit zo makkelijk.
6: MAAK AFBEELDINGEN EN VIDEO’S
Alsof het schrijven van content nog niet moeilijk genoeg is! De beste manier om op het web ‘gezien’ te worden, is door niet alleen tekst te gebruiken, maar ook afbeeldingen, graphics en video’s. Met memes en GIFs kunt u ook effectief communiceren. Met online tools kunt u deze makkelijk maken en verspreiden. Vergeet ook animaties niet. Er zijn diverse deels gratis diensten die u kunnen helpen bij het maken van geweldige animaties (zelfs als u geen professionele animator of kunstenaar bent).
Misschien vindt u dit een van de meest intimiderende ‘nieuwe’ vaardigheden om te leren. Maar het belangrijkste is om te experimenteren. Ga op zoek naar een goede online animator tool en experimenteer erop los!
7: AUTOMATISEER DE DISTRIBUTIE VAN CONTENT
U wilt natuurlijk dat mensen uw content te zien krijgen en dat betekent dat u het moet verspreiden, verspreiden en nog eens verspreiden. Maar naast het aanmaken van een Twitterfeed of Facebook-account, zijn er nog meer mogelijkheden. Het handmatig posten van berichten op verschillende kanalen kost echter wel veel tijd.
De beste manier om dit te optimaliseren? Gebruik een social media manager. Door uw social media accounts te koppelen en massadistributie in te stellen, zorgt u effectief en efficiënt dat uw content gezien wordt. Tools als Hootsuite en Buffer zijn geweldig om mee te beginnen, maar daarmee houdt het niet op. Afhankelijk van het onderwerp, is ook LinkedIn een vaak over het hoofd geziene netwerksite voor het genereren van traffic. Maak hier dus gebruik van!
8: GEBRUIK CONTACTDATABASES
Er is een aantal handige tools om uw eigen contactlijsten bij te houden en campagnes te lanceren (van e-mailmarketing tot nieuwsbrieven). MailChimp is bijvoorbeeld erg bekend en beschikt over veel gratis tools. Ook BuzzStream is een goede optie.
Hoewel het veel tijd kost, is dit een geweldige manier om erachter te komen wat uw publiek doet met uw content. En daarmee kunt u op de lange termijn vaak tijd besparen. Door snel inzicht te krijgen in het gedrag van uw klanten, kunt u nieuwe campagnes beter afstemmen. Daarmee is een dergelijke tool van onschatbare waarde.
9: TOETS UW TRAFFIC
Het tracken en analyseren van uw traffic is een belangrijk onderdeel van het hele proces. Veel sites, zoals WordPress, hebben ingebouwde analytics tools om u daarbij te helpen. Maar een tool die u echt moet gebruiken, is Google Analytics. Deze is namelijk heel gebruiksvriendelijk. Dasheroo is een nieuwere tool die veel social media platforms integreert, maar ook onlineshops en zelfs apps.
10: MAAK GEBRUIK VAN NIEUWE PLATFORMS
Het aanleggen van een infrastructuur rondom het schrijven van content (ongeacht het onderwerp) kan u afleiden van het schrijven zelf of lijkt misschien tijdverspilling. Maar uiteindelijk is het belangrijk dat u wordt gezien, gelezen en natuurlijk betaald. In een wereld waarin de regels voortdurend veranderen, is het essentieel om flexibel te zijn. Experimenteer dus.
Ga op zoek naar nieuwe blogplatforms (zoals Medium) en ontdek nieuwe social share-platforms, zoals TikTok. Als u uw aanwezigheid uitbreidt naar nieuwere platforms, is de kans groter dat u wordt gezien. Aarzel dus niet!
Er zijn veel tools die schrijvers en marketeers van content slim kunnen inzetten. Of u nu het schrijfproces wilt vereenvoudigen of het proces van distributie of klanten wilt winnen, op het web kunt u de antwoorden en adviezen vinden die u nodig hebt.