In 2018 kondigde Google zijn mobiele indexering aan; in 2019 stelde het bedrijf dit als standaard in voor alle nieuwe websites vanaf 1 juli. Daarnaast weten we dat in 2018 52,2% van al het wereldwijde websiteverkeer mobiele telefoons betrof. Het is dan ook niet moeilijk om te zien dat het digitale tijdperk nog lang niet voorbij is.
Met dat in gedachten is een mobiel-geoptimaliseerde versie van uw site niet alleen goed voor de zaken. Het is noodzakelijk. Tegenwoordig is het geen luxe of een extraatje – het is iets wat uw publiek van u verwacht.
UW SITE OPTIMALISEREN VOOR MOBIEL GEBRUIK: WAAR TE BEGINNEN?
Als u nog geen mobiele versie heeft van uw website, dan is het hoog tijd om daaraan te gaan werken. Bedenk echter dat dit niet even snel gedaan is. In plaats van zo vlug mogelijk een mobiele versie maken, kunt u beter tijd investeren in het creëren van een gestroomlijnde mobiele versie. Een versie die misschien nog wel gestroomlijnder is dan uw desktop site. Het is niet erg dat het tijd kost. Als u nu namelijk aandacht besteedt aan de details, profiteert u daar op de lange termijn van.
5 TIPS VOOR HET OPTIMALISEREN VAN UW MOBIELE SITE
In de resources van Google leest u waarom u uw site zou moeten optimaliseren voor mobiel en hoe u een goede mobiele website implementeert. Houd echter ook rekening met de volgende vijf tips. Deze zijn nuttig als u al een mobiele versie van uw site heeft, maar ook als u er nog eentje moet maken.
1: ZORG ERVOOR DAT UW SITE RESPONSIVE IS
Het maken en optimaliseren van een mobiele versie van uw site gaat niet alleen om het comprimeren van afbeeldingen en vergroten van buttons (daarover later meer). Belangrijk is dat u de gebruikerservaring zo makkelijk en intuïtief mogelijk maakt. Bedenk daarbij dat sommige dingen alleen voor desktop werken en andere enkel voor mobiel.
Vermijd bijvoorbeeld Flash-elementen en gebruik in plaats daarvan Java of HTML 5. Dat is allereerst omdat de meeste mobiele apparaten en browsers moeite hebben met de weergave van Flash. Daarmee loopt u dus het risico dat gebruikers een deel van de website-ervaring missen. Ten tweede kan Flash op een mobiel apparaat een pagina aanzienlijk vertragen. En dat is weer van invloed op de SEO.
Vermijd ook pop-ups: allemaal – of in ieder geval de meeste. Ze worden vaak niet goed weergegeven en irriteren mobiele gebruikers meestal nog meer dan desktopgebruikers.
Zorg er ook voor dat mensen de mobiele versie van uw site probleemloos kunnen bekijken met hun vingers. Dat betekent dat u de buttons groter moet maken. Ook zouden mensen niet voortdurend moeten hoeven inzoomen om teksten te lezen of naar een andere pagina te gaan.
2: DE BELANGRIJKSTE INFO MOET MAKKELIJK VINDBAAR ZIJN
Mensen surfen vaak over het web met mobiele apparaten omdat ze die altijd bij de hand hebben, maar ook omdat ze daardoor meteen toegang hebben tot de gewenste informatie. Houd hier rekening mee als u uw website gaat optimaliseren voor mobiel gebruik. Denk na over wat mensen waarschijnlijk zoeken op uw site en maak dat goed toegankelijk. Bedenk echter ook dat de content op uw mobiele en desktopversie moet overeenstemmen. Dat is niet alleen goed voor de SEO; het voorkomt tevens onnodige frustratie bij de bezoeker.
Maak het voor bezoekers ook makkelijk om de desktopversie te gebruiken, als ze dat willen. Sommige mensen zien een site liever zoals op de computer. Het is dus verstandig om beide opties beschikbaar te maken voor de smartphone en tablet.
3: DENK AAN DE LAADSNELHEID
53% van de bezoekers van een mobiele site verlaat een pagina als het laden langer dan drie seconden duurt. Daarom is het cruciaal de laadsnelheid van uw site en pagina’s te testen en optimaliseren.
Een van de snelste en makkelijkste manieren om de laadsnelheid te verbeteren, is het comprimeren van CSS en afbeeldingen met een hoge resolutie. Dat alleen kan genoeg zijn om uw website onmiddellijk sneller te laten laden. Daarna kunt u ook andere bestanden die de laadsnelheid vertragen, comprimeren.
4: PAS UW CONTENT AAN KLEINE SCHERMEN AAN
We hebben dit hierboven al aangestipt, maar het aanpassen van uw content zodat die goed zichtbaar is op een klein scherm, is belangrijk bij optimalisering voor mobiel. Er zijn hierbij twee kernfactoren om rekening mee te houden; de tekst en afbeeldingen moeten groot genoeg zijn en de content als geheel moet goed te scannen zijn. Wij leggen uit hoe u daarvoor zorgt:
- Let op de lettergrootte; die moet minimaal 12 punten zijn en herkenbaar, plus makkelijk leesbaar zijn.
- Probeer hetzelfde lettertype aan te houden op verschillende pagina’s en diverse apparaten. Daarmee zorgt u ervoor dat de informatie goed wordt weergegeven.
- Donkere letters op een witte achtergrond zijn vaak het makkelijkst leesbaar voor mobiele gebruikers. U kunt echter ook een licht lettertype gebruiken tegen een donkere achtergrond, als dat bij uw design past. Zorg er alleen wel voor dat het contrast hoog genoeg is (dat geldt overigens tevens voor donkere letters op een lichte achtergrond).
- Gebruik korte paragrafen (niet meer dan vijf regels tekst).
- Gebruik lijsten met opsommingstekens.
- Gebruik subkopjes.
- Voeg afbeeldingen toe aan de tekst als dat passend is.
5: ZET AUTOCORRECTIE UIT VOOR FORMULIEREN
Autocorrectie is zeker handig als u snel iets moet typen. Het kan echter behoorlijk vervelend zijn als u iets invult wat geen verbetering behoeft. Bijvoorbeeld persoonlijke data en adresgegevens.
Het uitschakelen van de autocorrectie voor formulieren op de mobiele versie van uw site is niet meteen het eerste wat u zou moeten doen. Het kan de gebruikerservaring echter wel verbeteren. Bestaande en potentiële klanten kunnen zo namelijk hun gegevens makkelijker invullen. Het enige wat u hiervoor hoeft te doen, is “autocorrect=off” toevoegen aan het invoerveld in HTML.
En tot slot, als u een perfecte mobiele versie heeft gemaakt; vergeet niet om deze zelf af en toe te testen. Doe dat ook als er updates uitgevoerd zijn. Als u de site makkelijk in gebruik vindt, vinden de meeste bezoekers dat waarschijnlijk ook.
Houd ook het verkeer in de gaten om te zien hoeveel mensen de mobiele versie van uw site bezoeken in vergelijking met de desktopversie. Platforms als SEMrush kunnen u daarbij helpen.
MOBIEL IS EEN BLIJVEND IETS
Er is geen eenzijdige benadering voor het maken van een goede mobiele versie van uw site. Wel zijn er enkele belangrijke variabelen waar alle bedrijven en merken rekening mee zouden moeten houden om de gebruikerservaring te verbeteren. Het digitale tijdperk is daarbij voortdurend in ontwikkeling. Daarmee is duidelijk dat mobiel gebruik de komende tijd niet zal afnemen. Het is dus de hoogste tijd dat u ervoor zorgt dat klanten uw site makkelijk kunnen bereiken. Of ze nu thuis zijn of onderweg.