DE MARKT VERKENNEN: SPANJE
Spanje is de op vier na grootste markt en economie van Europa. Er wonen ongeveer 46 miljoen mensen en volgens de Wereldbank hebben velen er een hoog inkomen. Het land is na de financiële crisis van eind 2007 wel in een recessie beland. Toch heeft Spanje zich weten te herpakken en neemt het BBP nog steeds toe.
Als u overweegt om de Spaanse markt te veroveren, dan is daarvoor nu het beste moment. De meerderheid van de arbeidskrachten werkt in de dienstensector, gevolgd door de industrie en de bouw. Prominente bedrijfstakken zijn de auto-industrie, werktuigbouw en farmaceutische sector. Deze industrieën leveren ook de primaire exportartikelen van het land. Een van de groeiende bedrijfstakken in Spanje is de e-commerce. Deze branche is kleiner dan de primaire sectoren van het land, maar het gebrek aan concurrentie in deze sector trekt bedrijven uit heel Europa aan.
VIJF TIPS VOOR HET BETREDEN VAN DE SPAANSE MARKT
Na deze belangrijke statistieken is het nu tijd voor de kern van dit artikel – advies voor het succesvol betreden van de Spaanse markt.
TOEGANKELIJK EN PERSOONLIJK ZIJN, MAAKT VEEL UIT
Belangrijk bij het betreden van elke willekeurige markt is inzicht verkrijgen in de culturele verschillen met uw eigen land. Op het gebied van zakendoen hebben Spanjaarden liever een persoonlijke benadering dan e-mails of mailingcampagnes. Onderschat het belang niet van meetings met zakenpartners en het sluiten van deals op persoonlijk niveau.
Als uw bedrijf op lokaal niveau opereert, is het opdoen van persoonlijke contacten van levensbelang. Vanwege de autonome aard van Spanje, verschillen zakelijke procedures en werkwijzen per regio. Het is belangrijk om een persoonlijke gids te hebben die u laat kennismaken met de streek. Dat maakt het succesvol verkennen van een nieuwe markt een stuk eenvoudiger.
DE AUTONOMIE VAN SPANJE BEGRIJPEN
Spanje bestaat uit 17 autonome gemeenschappen. Ze hebben stuk voor stuk een andere culturele identiteit, ondanks dat ze allen onder de nationale vlag vallen. Te midden van deze 17 regionen, zijn Barcelona en Madrid de 2 belangrijkste zakelijke gebieden. Voor elk bedrijf geldt het advies om eerst contacten op te doen in deze regio’s. Breid pas daarna uit naar andere streken.
De meeste Spaanse bedrijven hebben zowel in Barcelona als in Madrid een kantoor. Ook zij erkennen de noodzaak voor een gemeenschappelijke basis. Dat wil niet zeggen dat u de productie, het hoofdkantoor en de distributie niet kunt verspreiden over meerdere regio’s. Daarvoor heeft u echter wel lokale contacten nodig. En daarmee zijn we terug bij het belang van persoonlijke contact.
MAAK GEBRUIK VAN HET BEKWAME PERSONEEL
Het nadeel van de Spaanse recessie is dat het percentage werklozen nog steeds hoog ligt. Zeker in vergelijking met de Europese norm. Dat is echter voordelig voor nieuwe bedrijven die de markt betreden. Er is namelijk een overvloed aan bekwame en plaatselijke arbeidskrachten waarmee u in korte tijd een aanzienlijk personeelsbestand opbouwt. Het geeft u ook de mogelijkheid om concurrerende lonen uit te betalen, zonder het marktgemiddelde te overstijgen.
Het land beschikt bovendien over een veilig leveranciersnetwerk dankzij het groeiend aantal exportartikelen. Benader de leveranciers binnen uw industrie. De mogelijkheden om te onderhandelen zijn daarbij groot, gezien de concurrentie tussen leveranciers om nieuwe klanten te verwerven.
SPANJE OPENT DEUREN NAAR LATIJNS-AMERIKAANSE SAMENWERKINGSVERBANDEN
Technisch gezien, gaat dit advies over het betreden van een markt buiten Spanje. Maar dat is pas mogelijk als u inzicht heeft in de export van het land naar andere landen. Spanje heeft een sterke relatie met voormalige kolonies, waaronder een groot deel van Latijns-Amerika. Die relatie zou u niet moeten onderschatten.
Spanje doet daarbij al lang zaken met het VK. Maar vanwege de onzekerheden rond de Brexit, zijn handelsovereenkomsten niet zo aantrekkelijk meer als voorheen. Dat maakt handel met Latijns-Amerikaanse landen een interessante optie. Het biedt u de kans om een marktaandeel te verkrijgen in bedrijfstakken als olie, gas en energie.
VERGEET NIET REKENING TE HOUDEN MET KREDIETOVEREENKOMSTEN
Het laatste punt is klein, maar heeft soms grote gevolgen. Kredietovereenkomsten zijn gebruikelijk op de Spaanse markt. Houd rekening met 90 tot 120 dagen voor de betaling van rekeningen. Heeft u daar niet op gerekend in uw businessplan, dan merkt u dat al gauw. Zorg dat u genoeg kapitaal heeft om uitgestelde betalingen op te vangen — drie maanden is een lange tijd!
TIPS VOOR HET BETREDEN VAN DE SPAANSE MARKT – CONCLUSIE
Door het bovenstaande advies te combineren met een gestructureerd businessplan, bent u goed voorbereid op het betreden van de Spaanse markt. Doordat het land nauwe banden heeft met Europese en Latijns-Amerikaanse landen is het een ideale bestemming voor bedrijven die internationaal willen uitbreiden.