Tegenwoordig zijn bijna alle bedrijven aanwezig op Facebook, maar ze zijn niet allemaal even succesvol. Een Facebookaccount openen is niet echt moeilijk; een Facebookstrategie opstellen die resulteert in betrokken volgers en meer internetverkeer is een ander verhaal.
Het is allemaal niet zo simpel als het eenvoudigweg updaten van uw status, waarna mensen naar uw pagina snellen. Erger nog, bedrijven doen soms met de beste bedoelingen aan Facebookmarketing, maar geven het al snel weer op als het niet tot de gewenste resultaten leidt. Laten we eens wat tips bekijken voor het vergroten van betrokkenheid en het aantal bezoeken op uw Facebookpagina.
6 MARKETINGTIPS VOOR FACEBOOK
STEL VRAGEN
Een medium als Facebook, waar mensen elkaar ontmoeten en met elkaar communiceren, smeekt om een dialoog met uw potentiële klanten. Een goede manier om dit aan te pakken en uw publiek betrokken te houden, is het stellen van vragen. Het leuke hiervan: u spreekt niet alleen mensen aan, maar het is ook in bijna iedere strategie in te passen.
Vraag, in plaats van het posten van “gewone” berichten, mensen om hun mening. Geef niet alleen uw eigen opinie, maar vraag ook wat anderen ergens van vinden!
“Het nieuwe album van XYZ is onlangs uitgebracht en het tweede nummer vind ik zelf het beste. Echt geweldig, ik zou er de hele dag wel naar willen luisteren! Wat vind jij? Welk nummer van dit nieuwe album is volgens jou het best?”
“Ik denk dat Kim Kardashian nu echt te ver is gegaan! Dit is toch geen goed voorbeeld voor kinderen, met haar gedrag tijdens de prijsuitreiking? Wat vind jij?”
Natuurlijk zou u vragen moeten stellen die passen bij uw content, maar u begrijpt wat we bedoelen. Probeer het zelf eens en u zult versteld staan!
WISSEL AF EN BEKIJK WAT HET BESTE RESULTAAT OPLEVERT
Verveel uw publiek niet met statusupdates die er steeds weer hetzelfde uitzien. Ook al maakt u de beste toplijsten, artikelen of video’s, houd uw feed gevarieerd en interessant. Al betreft het alleen maar de manier waarop u de info presenteert. Wissel de inhoud af en plaats niet steeds hetzelfde soort content. Organiseer uw posts hierbij op een manier die fris en prikkelend is voor lezers. Daarbij is het mogelijk gebruik te maken van Facebook Insights. Hiermee ziet u welke content het beste bij uw publiek aanslaat. Als u ziet dat bepaalde posts goed aanslaan, is het verstandig meer soortgelijke berichten te plaatsen. Echter, naar alle waarschijnlijkheid doet u er het verstandigst aan alles – artikelen, foto’s, lijsten, etc. – af te wisselen. Dat werkt vaak het best!
EEN FOTO OP FACEBOOK ZEGT MEER DAN DUIZEND WOORDEN
Afbeeldingen doen het altijd goed wanneer u meer betrokkenheid en bezoeken wilt genereren. Hoewel het plaatsen van foto’s niet voor alle bedrijven werkt, pakt het voor sommige goed uit. Denk hierbij aan bedrijfstakken als mode en schoonheid. Ook andere soorten bedrijven zijn echter in staat met afbeeldingen het aantal pagina-bezoeken op te schroeven, zoals B2B-bedrijven. Foto’s zijn vaak een goede afwisseling voor woorden. Bovendien genereren ze meestal meer reacties. Ook hierbij is Facebook Insights handig om na te gaan wat de meeste betrokkenheid oplevert.
DE TIMING VAN DE FACEBOOKUPDATES IS BELANGRIJK
Er zijn nog altijd Facebookmarketeers die niet inzien dat het tijdstip van posten belangrijk is. Niet alleen zaken als de locatie en leeftijd zijn hierbij van belang, maar ook factoren als werktijden. Het is natuurlijk niet zo zinvol een grote actie te verkondigen als uw doelgroep werkt of slaapt.
Het tijdstip om te posten hangt dan ook af van de cruciale zaken van hierboven. Doe hier onderzoek naar; pas dan is het mogelijk een sterke aanwezigheid op Facebook te realiseren. Daarbij is het mogelijk tools van Facebook Insights en andere analysemethodes te gebruiken om te bepalen wanneer u het beste kunt posten. Houd er rekening mee dat mensen over het algemeen rond het middaguur lunchpauze hebben en tegen de avond weer naar huis gaan.
GEBRUIK ALTIJD EEN CALL-TO-ACTION
Elke doorgewinterde marketeer kan u vertellen dat het belangrijk is om een call-to-action te gebruiken. Hierbij maakt u het publiek duidelijk hoe te reageren. U kent waarschijnlijk wel de call-to-action uit nieuwsbrieven of van webpagina’s: “Klik hier om…”, “Meld u aan voor onze nieuwsbrief”, “Koop nu!”, etc.
Wonderbaarlijk genoeg schijnen velen echter te vergeten hoe belangrijk het is om een call-to-action te gebruiken bij een Facebookstrategie. Terwijl het best eenvoudig is om er eentje toe te voegen aan uw updates.
Weet echter dat u geen agressieve verkooptechnieken zou moeten gebruiken. Wees ook niet te enthousiast bij het overhalen van mensen om uw Facebookpagina te bezoeken. Een effectieve call-to-action is bijvoorbeeld “Like als je het hiermee eens bent” of “Deel deze post als je dit ook vindt”. U zou weleens versteld kunnen staan van de effectiviteit van een simpele foto met een bemoedigende call-to-action wat betreft betrokkenheid en het aantrekken van bezoekers!
DE FREQUENTIE VAN UW POSTS
De frequentie waarmee u op Facebook berichten plaatst, heeft soms veel invloed op de betrokkenheid van het publiek. Hierbij zou u mogelijk wat moeten testen om erachter te komen wat het beste resultaat oplevert. Te veel posten zal mensen irriteren en te weinig maakt vaak dat ze vergeten wie u bent. Beide leveren dus niet het gewenste resultaat op. Voordat u zich verdiept in Facebook Insights om te kijken wat succes heeft, zou u een of twee keer per dag iets kunnen plaatsen en dan de frequentie daarop kunnen aanpassen. Na een aantal dagen of weken zou u zo een goed idee moeten hebben van wat werkt.
De bovenstaande tips voor Facebookmarketing zijn eenvoudig toe te passen. En u hoeft niet eens een ervaren marketeer of deskundige te zijn om volgers aan u te binden en meer bezoeken te verkrijgen. Zelfs kleine bedrijven kunnen van bovenstaande suggesties profiteren en een succesvolle Facebookstrategie opzetten. Succes!