8 eenvoudige tips om uw conversies te verbeteren

Steven Mike Voser
C
Conversies zijn een van de allerbelangrijkste zakelijke graadmeters in de online wereld. In dit artikel behandelen we 8 eenvoudige manieren om die van u te verhogen.

Laten we er niet omheen draaien:
Er is geen enkele online onderneming die niet op zoek is naar manieren om conversies te laten groeien. Voor veel bedrijven zijn ze zelfs een van de belangrijkste graadmeters om het succes van het merk te meten.
Dus, hoe werkt het? Hoe kunt u conversies verhogen?
In dit artikel behandelen we acht eenvoudige tips om de conversies van uw online onderneming te verhogen. Lees dus meteen verder en zorg ervoor dat u deze stappen vandaag nog verwerkt in uw marketingstrategie.
 

8 EENVOUDIGE TIPS OM UW CONVERSIES TE VERHOGEN

 

1. ZORG VOOR TOEGEVOEGDE WAARDE

De reden waarom we met dit punt beginnen, is eenvoudig.
Het is namelijk een van de allerbelangrijkste tips.
Voordat u iets anders doet, moet u ervoor zorgen dat u uw klanten toegevoegde waarde aanbiedt. Overal in uw verkoop moet duidelijk zijn dat wat u te bieden heeft waardevol is.
Vanaf het eerste contact dat u maakt via sociale media, e-mail of een blog, tot het punt waarop uw klanten hun betalingsgegevens aan u verstrekken, moeten ze het idee hebben dat ze waar voor hun geld krijgen.
Het maakt niet uit hoe uw bedrijf zich profileert op de markt, stel uzelf voortdurend deze ene vraag: welke toegevoegde waarde bied ik mijn klanten? Dit lijkt misschien een eenvoudige vraag, maar het verbaast u hoeveel marketeers daar geen antwoord op hebben.
Om beter zicht te krijgen op de toegevoegde waarde van uw merk en de producten en diensten die u aanbiedt, is het goed om een stapje terug te doen en uzelf de volgende vragen te stellen:

  • Met welke problemen hebben mijn klanten te maken?
  • Hoe helpen mijn producten/diensten de klant om met deze problemen om te gaan?
  • Zorgen mijn producten/diensten ervoor dat mijn klanten iets positiefs ontvangen of dat er iets negatiefs uit hun leven wordt gehaald?

Als u eenmaal zelf zicht heeft op de manier waarop uw producten/diensten van toegevoegde waarde zijn voor uw klanten, moet u ervoor zorgen dat ook zij dat gaan begrijpen. Het maakt daarbij niet uit op welke manier u de producten en diensten van uw bedrijf laat zien. Het moet voor potentiële klanten in ieder geval glashelder zijn welke voordelen het hen oplevert.
Het gaat er niet om dat u een overzicht maakt van alle belangrijke eigenschappen of dat u ingewikkeld jargon gebruikt om uw producten te verkopen. Nee, u moet juist zorgen dat de boodschap meteen duidelijk is, door bijvoorbeeld het volgende te zeggen:
“Vindt u het lastig om thuis goede muziekopnames te maken? Schrijf u dan in voor mijn mailinglist en u ontvangt gratis een stap-voor-stap instructie om thuis geweldige muziek te produceren”.
“Wilt u weten hoe u snel in vorm kunt komen? Klik hier en ontvang dagelijks een e-mail met een eenvoudige work-out van 15 minuten. Daarmee verbrandt u vet en ziet u al binnen 3 weken resultaat.”
Ook de volgende dingen kunnen u helpen om uw klanten toegevoegde waarde te geven:

  • Word een autoriteit: door een expert te zijn in uw vakgebied, zorgt u ervoor dat klanten ervan overtuigd raken dat ze kunnen vertrouwen op wat u zegt.
  • Begrijp uw klanten: zorg ervoor dat uw klanten weten dat u hen begrijpt. Alleen dan vertrouwen ze erop dat u voor hen van toegevoegde waarde kunt zijn.
  • Vraag om feedback: vraag uw klanten om uw website, hun koopervaring, de content, enzovoort, te beoordelen. Gebruik die feedback om uw producten, diensten en de manier waarop uw bedrijf wordt ervaren, te verbeteren.

 

2. WEES EERLIJK

Eerlijkheid is de sleutel voor het opbouwen van vertrouwen (we gaan daar verderop dieper op in). Uw relatie met uw klant is precies wat het woord al zegt, een relatie. En elke goede relatie is gebouwd op vertrouwen.
Denk er even over na:
U wilt geen date met iemand die niet eerlijk is over wie hij/zij is, waar hij/zij vandaan komt of wat hij/zij voor de kost doet, toch?
Datzelfde geldt voor uw klanten. Zij besteden hun zuurverdiende geld niet bij een bedrijf of merk dat volgens hen niet eerlijk of onbetrouwbaar is. Daarom moet eerlijkheid een van uw topprioriteiten zijn.
Er is nooit een goede reden om mensen te misleiden of iets te beloven dat u niet waar kunt maken.
Dat geldt voor elk gebied; van de prijzen waarmee u adverteert, tot de bezorging die u belooft. Schep niet op over een 24 uurs bezorging, als u weet dat het 48 uur gaat duren. En adverteer niet met prijzen op Facebook die in uw echte winkel niet bestaan.
Geloof ons maar dat u nooit spijt krijgt van eerlijk zijn tegenover een klant.
Maar als u op wat voor manier dan ook ergens niet eerlijk over bent, dan beschadigt dat de integriteit van uw merk en de relatie met uw klanten.
 
Eerlijkheid is de sleutel voor het opbouwen van vertrouwen.
 

3. WEES FLEXIBEL

Als u nadenkt over manieren om uw conversies te verbeteren, houd er dan rekening mee dat niet al uw klanten op dit moment iets willen kopen.
Dat is gewoon een feit waar u mee te maken hebt, hoe graag u ook wilt dat iedereen op de “afrekenen” knop drukt, na een paar minuten te hebben doorgebracht op uw website.
Net zoals dat geldt voor een fysieke winkel, ontvangt ook uw online bedrijf klanten in allerlei verschillende fasen van de koopcyclus.
Er zijn mensen die gewoon aan het browsen zijn of die uw merk of niche niet eens kennen. Daarnaast zijn er bezoekers die zich aan het oriënteren zijn, maar die geen haast hebben met hun aankoop.
De sleutel om deze klanten toch aan u te binden, is om iets meer geduld met ze te hebben.
Denk er maar eens over na:
U loopt binnen bij een computerwinkel om nieuwe laptops te bekijken. Uw oude computer werkt nog steeds prima, maar u denkt erover na om een andere te kopen en u wilt graag zien welke mogelijkheden er zijn.
Er komt een verkoper naar u toe, aan wie u vertelt waarom u in de winkel bent. Vervolgens laat hij u een aantal mogelijkheden zien. Hij valt u voortdurend lastig met dat u een extraatje krijgt “als u vandaag nog eentje koopt”.
Hoe reageert u daarop?
De kans is groot dat u het gevoel krijgt dat u onder druk wordt gezet om iets te kopen en dat u de winkel binnen een paar minuten verlaat. Dat komt omdat u in dit geval gewoon nog niet klaar was om de aankoop te doen. Toegegeven, verkooptechnieken die u het gevoel geven dat u zich moet haasten, kunnen zeker effectief zijn. Maar dat geldt niet voor elke klant.
Dus, als u nadenkt over manieren om uw conversies te laten groeien, probeer dan te voorkomen dat u al uw klanten naar het afrekenen van de winkelmand duwt.
Probeer in plaats daarvan onderscheid te maken tussen uw klanten. Analyseer in welke fase van de koopcyclus ze zich bevinden en pas uw aanpak daar op aan.
Probeer andere manieren te vinden om verbinding te maken met klanten die “gewoon aan het browsen” zijn en streef ernaar ook met hen een relatie op te bouwen. Dat kunt u doen door uw verkoopboodschap en – tactieken aan te passen.
U kunt overwegen om ze door te verwijzen naar uw blog, contact met ze te maken via sociale media of hun e-mailadres te vragen. In de tussentijd kunt u een aantal “meer agressieve” tactieken gebruiken bij de klanten die van plan lijken om iets te kopen.
Het maakt niet uit wat uw niche of doelgroep is, u heeft altijd te maken met klanten in verschillende fases van de koopcyclus.
 

4. ONDERZOEK UW IDEEËN

A/B testen is de ruggengraat van elke succesvolle conversiestrategie.
Als u het materiaal dat u aanbiedt niet aan een A/B test onderwerpt, dan tast u in het duister over de effectiviteit daarvan. Want hoe kunt u weten dat het nieuwste design van uw homepage succesvol wordt, als u het niet heeft uitgetest en vergeleken met een aantal andere mogelijkheden?
Alleen door te experimenteren, kunt u het risico minimaliseren dat hoort bij het maken van belangrijke beslissingen over verschillende aspecten van uw online aanwezigheid.
Daarom adviseren wij u om ALLES aan een A/B test te onderwerpen.
Denk aan Facebookadvertenties, berichten op uw website, e-mails en zelfs uw volledige site. Doe voortdurend A/B testen om nieuwe en verbeterde manieren te vinden voor het stimuleren van uw omzet.
Nu hebben sommige mensen die dit lezen misschien geen idee wat een A/B test is, of hoe het werkt. Wees niet bang, we leggen het uit. A/B testen houdt in dat u twee (of meer) versies van iets maakt, waarbij u het verkeer naar beide weergaven splitst en analyseert welke versie de beste resultaten oplevert.
Als u bijvoorbeeld de homepage test, dan wilt u bij beide versies analyseren welke verkopen er op volgen. Nadat u de test een tijdje heeft gedaan, gaat u verder met de weergave die het best presteert.
Bij e-mails moet u echter naar andere graadmeters kijken, zoals de open-rate, het doorklik percentage of iets vergelijkbaars.
U kunt bijna alles online aan een A/B test onderwerpen en wij adviseren u om dat zeker te doen.
 

5. CREËER EEN VERKOOPKANAAL

Weet u nog dat we aangaven dat klanten zich in verschillende fases van de koopcyclus kunnen bevinden? Wij laten u zien hoe u daarmee om kunt gaan. Verkoopkanalen zijn een fantastische manier om klanten die “alleen aan het browsen zijn” in de verleiding te brengen om geld uit te geven aan uw producten en diensten.
Zoals de naam al doet vermoeden, werken verkoopkanalen door potentiële klanten geleidelijk door een “kanaal” te leiden, waarbij u ervoor probeert te zorgen dat ze iets gaan kopen.
Een succesvol verkoopkanaal werkt op de volgende manier:

  • Bouw merkbewustzijn op: allereerst wilt u ervoor zorgen dat mensen uw niche vinden.
  • Bouw interesse op: daarna wilt u dat mensen geïnteresseerd raken in uw merk en producten/diensten.
  • Verkoop: tot slot wilt u ervoor zorgen dat lezers/volgers klanten worden.

Stelt u zich eens voor dat u een freelance schrijver bent die een online cursus copywriting aanbiedt voor anderen in uw bedrijfstak.
Uw verkoopkanaal kan er als volgt uitzien:

  • Bouw merkbewustzijn op: zorg voor waardevolle informatie over copywriting, gratis tips om een betere schrijver te worden, enzovoort. Maak duidelijk dat u een expert bent op dit vakgebied.
  • Bouw interesse op: bied een gratis proefcursus aan voor mensen die zich abonneren op uw nieuwsbrief. Na het inschrijven geeft u de lezers een druppelcampagne. Hierbij stuurt u ze bijvoorbeeld elke week een deel van de cursus toe.
  • Verkoop: nadat de cursus is afgerond, verwijst u de klanten door naar de volledige cursus als een volgende, logische stap voor beginnende schrijvers die hun vaardigheden willen verfijnen.

Denk eraan dat hoe langer en intenser uw relatie met een potentiële klant is, hoe meer kans u heeft om iets te verkopen.
 

6. BOUW VERTROUWEN OP

Dit is nauw verwant met het tweede punt van deze lijst.
Maar in tegenstelling tot oneerlijkheid is er voor het opbouwen van vertrouwen heel veel tijd en hard werken nodig. En, niet onbelangrijk, het is van grote invloed op de verkoop. Snapt u niet wat we bedoelen? We geven een voorbeeld:
Stelt u zich eens voor dat u een kop koffie drinkt op een terrasje. Er komt iemand naar u toe, die aanbiedt om zijn auto voor slechts €1000 aan u te verkopen. U bekijkt de auto eens en die ziet er nieuw en goed onderhouden uit. Pakt u uw portemonnee om de koop te regelen? Waarschijnlijk niet.
Waarom niet? Omdat u de verkoper niet vertrouwt.
Maar bij vertrouwen komt er iets moois om de hoek kijken; u kunt het creëren. Er zijn bepaalde factoren die verhinderen dat u iets verkoopt, maar vertrouwen is iets waaraan u vanaf het allereerste begin kunt werken. Dus hoe bouwt u vertrouwen op bij uw klanten?
Daarvoor zijn veel verschillende manieren.
Allereerst moet u ervoor zorgen dat alle informatie op uw website verifieerbaar is. U kunt dit doen door ondersteuning aan te bieden per live chat, telefoon of e-mail. U kunt ook hulp bij bepaalde zaken aanbieden. Dit doet u door via links en citaten door te verwijzen naar gerespecteerde autoriteiten, of door referenties te vermelden.
Daarna wilt u duidelijk laten zien dat er een legaal bedrijf zit achter uw website. De makkelijkste manier om dat te doen, is door een fysiek adres en telefoonnummer te vermelden, waarop mensen u kunnen bereiken.
Een teampagina is ook een fantastische manier om een gezicht te geven aan uw bedrijf en om te werken aan vertrouwen. Zorg er tot slot voor dat u benadrukt waar uw expertise ligt in uw vakgebied.
Dat kunt u doen door geweldige content over uw branche te publiceren, uw kwalificaties/expertise te delen, of door de specialistische ervaring van bepaalde teamleden uitdrukkelijk te vermelden.
Houd er rekening mee dat het opbouwen van vertrouwen bij uw publiek een langdurig proces is en dat er veel manieren zijn om dat te doen.
Hieronder een aantal andere manieren om vertrouwen op te bouwen bij uw klanten:

  • Deel referenties
  • Maak gebruik van mooie vormgeving om te laten zien dat uw merk professioneel en betrouwbaar is
  • Zorg ervoor dat uw website klantvriendelijk is
  • Deel bruikbare, waardevolle content
  • Update uw website regelmatig

 
Begeleid uw klanten door het aankoopproces.
 

7. ZORG DAT EEN AANKOOP EENVOUDIG IS

Houd er rekening mee dat mensen soms aarzelen voordat ze iets kopen, zeker bij online winkels.
Zorg er daarom voor dat een aankoop doen bij u, of zakendoen met u, zo eenvoudig en zorgeloos mogelijk is.
Hieronder een aantal eenvoudige manieren om daarvoor te zorgen:

  • Begeleid uw klanten door het aankoopproces: zorg ervoor dat het voor uw klanten altijd duidelijk is wat ze moeten doen.
  • Geef mensen niet te veel keus: hoe meer keuzes, hoe makkelijker het is om niets te kiezen. Biedt u een breed assortiment aan? Zorg er dan voor dat u veel filters heeft, zodat uw klanten snel kunnen vinden wat ze zoeken.
  • Zo weinig mogelijk verplichte velden in uw formulier: het is nooit slim om mensen te dwingen informatie te verstrekken.
  • Bied gratis verzending aan: geen zorgen hoeven te maken over verzendkosten maakt een aanschaf een stuk eenvoudiger en aantrekkelijker.

 

8. VOLG UW CONCURRENTIE

U bent niet de enige die producten/diensten in uw branche aanbiedt.
Waarschijnlijk zijn er zelfs nog heel veel meer ondernemers/bedrijven dan u zich beseft (of wilt toegeven), die precies hetzelfde aanbieden.
Dat komt omdat het kopen en verkopen dankzij het internet ontzettend makkelijk is. Daarom is de online wereld heel erg competitief geworden. En hoewel het moeilijk kan zijn dat er concurrentie is, heeft het ook veel voordelen.
Als bedrijfseigenaar is concurrentie een grote motivator om u te helpen zoeken naar nieuwe, verbeterde manieren om uw bedrijf draaiende te houden. Het enige wat u daarvoor hoeft te doen, is uw concurrenten in de gaten houden.
Als u een nieuw bedrijf heeft, dan weet u vast al wie uw grootste concurrenten zijn. Als u een gevestigde onderneming bezit, dan moet u voortdurend blijven volgen wat die concurrenten doen.
Analyseer uw concurrentie regelmatig en probeer dingen te ontdekken die ze heel goed doen. Maar zoek ook naar zaken die ze verkeerd (of helemaal niet) doen.
 

LAAT UW CONVERSIES VANDAAG NOG GROEIEN

Dat zijn ze. Acht eenvoudige tips om u te helpen uw conversies vandaag nog te verhogen.
Deze lijst is natuurlijk niet allesomvattend. Er zijn talrijke verschillende tactieken om conversies te laten groeien en elk merk/bedrijf heeft daarvoor zijn eigen benadering.
Dit zijn slechts een paar van onze favorieten.