Van gastbloggen profiteert u altijd, of u nu een beginnende blogger bent of een bestaande website bezit.
WAT IS GASTBLOGGEN?
Gastbloggen is een manier van content delen waar beide partijen van profiteren. Gastbloggers zoeken naar websites en blogs binnen hun vakgebied en bieden aan om content te schrijven. Als het materiaal goed is, publiceert de eigenaar het artikel op zijn blog. Het artikel bevat altijd de naam van de schrijver en meestal een door de auteur geleverde backlink (zoals een verwijzing naar zijn eigen blog, de website van zijn bedrijf, nieuwe reclamecampagne, etc.).
WAAROM IS GASTBLOGGEN ZO POPULAIR?
Gastbloggen is eigenlijk een symbiotisch proces. De schrijver trekt namelijk meer branche-gerelateerde bezoekers naar zijn website terwijl de eigenaar van het blog gratis hoogwaardige content ontvangt. Maar deze service is niet altijd gratis. Sommige blogeigenaren bieden een financiële compensatie voor goed materiaal. Anderen vragen weer een vergoeding voor de publicatie van artikelen. Zowel nieuwkomers als ervaren ondernemers profiteren van gastbloggen. Voor beginners leidt de publiciteit tot een groter publiek en meer traffic op de website. Ondernemers krijgen bijvoorbeeld meer aandacht voor hun nieuwe campagnes of productlanceringen.
Source: CDN
Wellicht is dit de reden voor de populariteit van gastbloggen. Volgens BlogTyrant’s Big Blogging Survey noemt 19,5% van de bloggers de backlinks van verschillende websites als een van de drie belangrijkste variabelen bij het opbouwen van een blogcarrière. Bovendien beweert 13,3% dat het ontvangen van tenminste één link naar een ‘grote’ website in hun branche essentieel is voor de ontwikkeling van hun carrière. Uit SEO-resultaten blijkt dat te kloppen. Het verzamelen van meerdere links van kwalitatieve websites is een belangrijke factor voor SEO-ranking. Dit vergroot de kans dat uw blog bovenaan de eerste pagina verschijnt bij een zoekopdracht op Google.
Source: optinmonster.com
HOE PROFITEERT U VAN GASTBLOGGEN?
Bent u onder de indruk van de getallen en grafieken? Probeer dan eens een gastblog! Hieronder vindt u wat tips over de beste aanpak om het meeste uit het proces te halen.
1: HET ZOEKEN NAAR EEN GASTBLOG
Voordat u gastartikelen gaat schrijven, moet u een platform vinden om ze te publiceren. Dat is een van de allerbelangrijkste punten van een goede strategie.
Waar moet u op letten?
- Websites en blogs die passen bij uw niche of branche.
- Websites en blogs met bezoekers die interesse hebben in uw vakgebied.
- Websites en blogs waar berichten vaak worden gedeeld en veel reacties genereren.
- Websites en blogs waarvan de eigenaren actief zijn op social media en uw content waarschijnlijk gaan promoten.
U weet nu welke criteria belangrijk zijn. We concentreren ons nu op waar u moet zoeken. De eerste, meest voor de hand liggende optie is Google. Uiteraard wilt u geen tijd verspillen aan zoekopdrachten die niet relevant zijn voor uw sector. Kies daarom een specifiek trefwoord uit uw branche en voeg deze toe aan uw zoekopdrachten. Hier zijn wat zoeksuggesties om rekening mee te houden:
- Branche-gebonden trefwoord+ “gastartikel”
- Branche-gebonden trefwoord+ “gastartikel indienen”
- Branche-gebonden trefwoord + “richtlijnen voor gastartikel”
Source: imgur.com
Kent u reeds een aantal populaire gastbloggers uit uw vakgebied? Zoek hun artikelen op via Google. Probeer de volgende suggestie:
- Naam van de blogger + “gastartikel door”
Dergelijke zoekopdrachten tonen alle websites waarvoor deze bloggers hebben geschreven. U kunt deze websites dus ook benaderen!
Daarnaast kunt u interessante websites vinden door social media accounts van bekende, relevante bloggers te bezoeken. Meestal delen ze hun laatste gastartikelen daar, wat het onderzoek versnelt en vergemakkelijkt.
2: WERK AAN UW PRESENTATIE
Als de lijst met interessante websites is samengesteld, kunt u door naar de volgende stap: De uiterst belangrijke presentatie. Sommige websites accepteren alle gastartikelen, maar anderen zijn extreem kieskeurig en fanatiek. Bij meer gevestigde websites liggen de verwachtingen voor artikelen meestal hoger. Zorg er dus voor dat uw idee wordt opgemerkt en geaccepteerd.
Een presentatie voorbereiden:
- Onderzoek het niveau van de doelgroep van de website. Zijn dit onervaren bezoekers die wat basis begeleiding nodig hebben in eenvoudige taal? Of zijn het experts die zoeken naar diepgaande informatie in de juiste terminologie?
- Onderzoek de demografie van het publiek van de doelwebsite. Met wie heeft u te maken? Zijn de bezoekers werkzaam in de sector? Of zijn het consumenten met interesse in de producten of diensten die door de branche worden aangeboden?
- Onderzoek het type content op de doelwebsite. Zijn de artikelen algemeen of specifiek? Worden er lange of juist korte artikelen geplaatst? Ligt de nadruk vooral op richtlijnen en instructies? Of is de aandacht gevestigd op branchegerelateerd nieuws en persoonlijke verhalen?
Lees ook de andere gastartikelen voor aanvullende informatie. Let ook op de reacties. Als reacties ontbreken, is het publiek van de website misschien alleen geïnteresseerd in berichten van de eigenaar zelf. Maak uzelf bekend met de eigenaar van de blog. Reageer bijvoorbeeld op berichten voordat u contact legt. Deel de artikelen ook via uw eigen social media (en vermeld daarbij de auteur). Na een aantal weken biedt u aan zelf een blog te schrijven.
3: SCHRIJF HET ARTIKEL
Voor wat betreft het schrijven, is het belangrijk dat u bekend bent met de richtlijnen van de website die uw blog publiceert. De regels en aanbevelingen verschillen namelijk per website. Sommige websites verzoeken om afbeeldingen bij het artikel. Vaak is dit verstandig, omdat artikelen met afbeeldingen vaker worden gelezen. Bij anderen is het gebruik van afbeeldingen en links verboden (ja, dit geldt zelfs voor hoogwaardige en niet-publiciteitsgerichte websites).
Na het lezen van de richtlijnen, neemt u de gastartikelen op de website nogmaals door. Uiteraard streeft u altijd naar de creatie van unieke, hoogwaardige content. Maar de gastartikelen van de website zijn handig om het juiste onderwerp, de lengte en de toon te bepalen. Zorg voor voldoende aansluiting, terwijl u tegelijkertijd nieuw en informatief materiaal presenteert. Het schrijven van een diepgaand blog is niet altijd gemakkelijk, zeker als de ruimte beperkt is. Toch moet dit altijd de ambitie zijn. Mensen zullen content delen als ze de informatie nuttig of interessant vinden voor anderen.
Vergeet niet u te richten op een specifieke niche binnen uw branche. Houd rekening met het ervaringsniveau van de doelgroep en ondersteun uw uitspraken via links naar betrouwbare informatiebronnen. Sluit uw bericht af met de vraag of mensen het artikel willen delen of een reactie willen plaatsen. Dit verbetert de prestaties van uw artikel. Verzeker wel dat het plaatsen van reacties daadwerkelijk mogelijk is op de website waar u voor schrijft.
4: SCHRIJF EEN LEUKE, KORTE BIOGRAFIE
Niet alle blogeigenaren staan promotionele links in een artikel toe. De toevoeging van een korte gastbiografie aan uw artikel wordt bijna overal toegelaten. Daarbij mag u vaak wel een persoonlijke promotionele link toevoegen. Veel bloggers verwijzen simpelweg naar hun eigen blogs. Dat is prima als het verkrijgen van goede backlinks uw belangrijkste doel is. Heeft u een ander doel? Kies dan voor een passende link. Als u meer volgers wenst op social media, verwijst u naar het betreffende sociale platform en moedigt lezers aan om u te volgen. Voor de promotie van een nieuw product of service, linkt u naar de voorpagina of het product dat u promoot.
Na het schrijven van het artikel, zit het werk erop. Dat zou u denken. Maak vooral tijd om te reageren op reacties (als deze er zijn) en de blogeigenaar te bedanken voor het plaatsen van uw artikel. Zo bouwt u een goede relatie op met de blogeigenaar en het publiek, waardoor het in de toekomst gemakkelijker is om gastartikelen te schrijven voor deze en andere sites. Natuurlijk hebben niet alle ondernemers de tijd om in gastbloggen te investeren. Het proces is voor elk merk lucratief, maar wel tijdrovend. Yuqo helpt graag door hoogwaardige en boeiende blogs voor u te schrijven. Uw publiek groeit, ongeacht hoe druk u het heeft. Bekijk onze diensten!