Hoe kunt u Pinterest gebruiken om uw merk te optimaliseren?

Eva Mohyrova
D
Denk niet dat alleen omdat Instagram honderden miljoenen gebruikers heeft Pinterest het niet waard is. Bedrijven en merken kunnen dit platform zeker inzetten om producten en diensten met succes te promoten. Hier leest u hoe het gebruik van Pinterest uw bedrijf ten goede komt.

Als het gaat om het promoten van een bedrijf op sociale media, is Pinterest zelden de eerste optie waar we aan denken. Meestal richten marketeers zich op platforms die veel gebruikt worden. Denk aan Facebook, Instagram en LinkedIn. Dat blijkt uit The State of Social 2018 Report.
 

 

Dat blijkt uit The State of Social 2018 Report.
 

WAAROM U PINTEREST MOET GEBRUIKEN VOOR UW BEDRIJF

Als u Pinterest echter heeft uitgesloten van uw marketingstrategie, dan heeft u iets gemist! Pinterest is een sociaal netwerk met 175 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. 81% van de gebruikers is vrouw, waarbij 60% van de nieuwe aanmeldingen dat ook is. Bovendien gebruiken millennials Pinterest net zo vaak als Instagram. En als u nog niet overtuigd bent, komt hier het laatste belangrijke feit dat u moet weten. Alleen Facebook presteert beter dan Pinterest wat betreft het beïnvloeden van Amerikaanse social media gebruikers bij aankopen. Dat blijkt uit statistieken van eMarketer uit 2017.
 

Dat blijkt uit statistieken van eMarketer uit 2017.

 
Zoals u kunt zien, is Pinterest, hoewel het misschien niet zo interessant lijkt, echt een krachtige marketingtool. Natuurlijk heeft het, net als alle andere sociale media, zijn specifieke kenmerken. Het is dus misschien niet voor elk bedrijf nuttig. Waarom? Omdat Pinterest, net als Instagram, heel visueel is. Kan uw bedrijf relevante visuele inhoud creëren? Dan kunt u echt profiteren van dit platform. Dit betekent niet dat u een creatief bedrijf, zoals een marketing- of ontwerpbureau, moet zijn. Doet u iets wat te maken heeft met voedsel, kleding of andere producten die fotogeniek zijn? Probeer het dan zeker eens.
Niet alle bedrijven zijn echter gericht op esthetiek. Laten we een advocatenkantoor nemen, bijvoorbeeld. Natuurlijk kan het marketingteam hiervan visuele content bedenken. Maar ziet het er ook natuurlijk, leuk en relevant uit? Wij betwijfelen het.
 
Natuurlijk kan het marketingteam hiervan visuele content bedenken. Maar ziet het er ook natuurlijk, leuk en relevant uit?
 

HOE ZET U PINTEREST IN VOOR UW BEDRIJF?

Als u denkt dat uw bedrijf baat heeft bij het gebruik van Pinterest, moet u eerst weten hoe u het optimaal kunt gebruiken. Hier zijn een paar tips om met het platform het meeste uit uw marketingstrategie te halen.
 

1: EEN BEDRIJFSACCOUNT INSTELLEN

Deze tip is misschien overduidelijk, maar dat betekent niet dat we het achterwege moeten laten. Als u Pinterest gebruikt om uw ​​bedrijf te promoten, is een zakelijk account de passende optie. Het is gratis, maar geeft u wel toegang tot een belangrijke functie, Pinterest Analytics. Deze kan wonderen doen voor uw strategie. Nadat u een account hebt ingesteld, moet u uw profiel invullen. Kies een passende gebruikersnaam en upload een profielfoto. Vergeet ook niet een aantrekkelijke en beknopte samenvatting te schrijven. Hierin beschrijft u uw bedrijf. Ga ook naar de beveiligingsinstellingen om twee-factor-authenticatie in te schakelen voor geavanceerde veiligheid.
 

2: VOEG BEWAAR-KNOPPEN TOE AAN UW WEBSITE

Het is altijd goed wanneer mensen uw foto’s op Pinterest opslaan, dus uw doel is om het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken. Natuurlijk hebben veel Pinterest gebruikers al een Pin it knop in hun browser geïnstalleerd. U moet echter ook rekening houden met degenen die dat niet hebben. Zorg daarom dat u speciale bewaar-knoppen toevoegt aan uw website met behulp van de Pinterest Widget Builder. U kunt kiezen tussen automatisch of zwevend. Bij de eerste verschijnt er een knop op elke afbeelding van de site. En bij de tweede verschijnt er eentje als iemand met de muis over de foto’s beweegt. U kunt de knoppen ook alleen aan specifieke afbeeldingen toevoegen.
 
U kunt de knoppen ook alleen aan specifieke afbeeldingen toevoegen.
 

3: MAAK MOOIE BEELDEN

Zoals we hierboven al hebben genoemd, heeft Pinterest alles te maken met afbeeldingen van hoge kwaliteit. Dus als u wilt slagen op dit platform, kunt u maar beter een paar goede maken. Als u dit niet zelf kunt doen, selecteer dan afbeeldingen van stockfoto websites. Denk aan Unsplash of Pexels. Als u uw eigen afbeeldingen kunt maken, doe er dan alles aan om ze niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook persoonlijk te maken. Een foto van laarzen trekt minder Pinterest gebruikers dan eentje van iemand die ze draagt. Vergeet ook niet te optimaliseren voor kleine schermen. 80% van de Pinterest gebruikers bekijkt de app immers op een mobiel apparaat. Dit betekent dat een afbeelding niet groter mag zijn dan 1560 pixels. Anders wordt de foto bijgesneden.
 

4: ORGANISEER DE BORDEN

Bent u van plan veel verschillende content, zoals trends, productfoto’s, blogposts, infographics en doe-het-zelf tips te posten? Deel deze dan goed in. De beste (en echt de enige) manier om het goed te doen, is door pinborden te maken voor elk type content. Als u een persoonlijk tintje wilt toevoegen en uw merk memorabel wilt maken, overweeg dan slimme namen voor deze borden te gebruiken. Zorg ervoor dat de zoekwoorden die u selecteert, zowel een zoekwaarde hebben als herkenbaar zijn voor uw bedrijf. Verwaarloos ook de beschrijvingen niet. In tegenstelling tot namen mogen ze niet grappig en pakkend zijn; uw doel is om ze informatief te maken. Leg uit waar elk bord over gaat en hoe het verband houdt met uw merk.
 

5: WEES CONSISTENT

Net als bij alle andere sociale media, vereist Pinterest dat u niet alleen werkt aan de kwaliteit van uw posts, maar ook aan de consistentie. De gouden regel is om elke dag te pinnen. Het is geweldig als het lukt om 11 pins per dag te maken, zoals aanbevolen. Als dat echter niet mogelijk is, probeer dan toch minimaal eens per dag te posten.
 

Net als bij alle andere sociale media, vereist Pinterest dat u niet alleen werkt aan de kwaliteit van uw posts, maar ook aan de consistentie.
 

6: SOCIALISEER

Wilt u een beter bereik? Zo ja, communiceer dan met andere gebruikers, zowel met bedrijven als particulieren. Besteed tijd aan socialiseren. De veiligste manier om dit te doen, is door een aantal borden te volgen die gerelateerd zijn aan uw branche. Ga voor merken en bedrijven die niet uw directe concurrenten zijn. U kunt ook groepsborden maken en andere gebruikers uitnodigen een ​​bijdrage te leveren. Het kan even duren voordat u de voordelen van Pinterest merkt. Als u echter deze tips onthoudt, slaagt u erin een sterke basis te creëren. Blijf consistent en concentreer u op hoogwaardige content die past bij uw merk. Vergeet bovendien het hulpmiddel Pinterest Analytics niet. Dit is tenslotte een van de beste en meest simpele manieren om uw voortgang te meten.