Case studies uitgelegd: Hoe schrijft u een overtuigende casestudie?

Grant Robinson
U
U weet vast al waarom casestudies noodzakelijk zijn. Yuqo legt verder uit hoe u een goede casestudie schrijft. Hiermee overtuigt u toekomstige klanten ervan dat u het meest geschikt bent voor hun doel.

 

HOE SCHRIJFT U EEN OVERTUIGENDE CASESTUDIE?

Yuqo heeft eerder uitgelegd waarom kwalitatieve casestudies belangrijk zijn. De manier waarop ze worden gepresenteerd, is echter net zo cruciaal. Het schrijven van een goede casestudie wekt niet alleen de interesse van uw toekomstige klanten. Het kan elke willekeurige lezer aanspreken, zelfs mensen die zich buiten uw specifieke niche bevinden. De volgende tips helpen u om een succesvolle casestudie te presenteren. Daarmee trekt u meer toekomstige klanten.
Het allerbelangrijkste is dat u ervoor zorgt dat de casestudie een overtuigend verhaal is. Uw toekomstige klant is de hoofdrolspeler, degene die problemen overwint en beloningen ontvangt. U bent de verteller van het verhaal. Zo vertelt u het plot, de uitdagingen die moeten worden overwonnen en hoe het afloopt. Als uw casestudie saai en niet boeiend is, dan lijkt het dat u niet geïnteresseerd bent in uw eigen niche. Anderzijds moet het ook geen grootspraak zijn. Bij casestudies gaat het om de toekomstige klant, niet om u. Zijn succes is het centrale thema. Daarbij bent u de stille coach die hem helpt bij het bereiken van zijn doelen.
 

 

DE VERHAALLIJN

De casestudie heeft een klassieke verhaallijn met drie bedrijven. Uiteindelijk leidt dat tot de acquisitie van een nieuwe klant.
Bedrijf 1 is de introductie en vertelt een voorval. Dit is de fase waarin de consument zich bewust wordt van het probleem. Wek de interesse van de lezer met analyses, onderzoeksrapportages, e-books en redactionele en educatieve content. De ervaringen van klanten worden hierbij in kaart gebracht. Daarbij noemt u specifieke uitdagingen en mogelijkheden.
Bedrijf 2 behelst waarom een toekomstige klant uiteindelijk voor u kiest. Dit is de fase waarin hij uw verhaal overweegt. Laat bijvoorbeeld specialisten aan het woord. Ook is er ruimte voor live interacties, podcasts, video’s of whitepapers. Hierbij hebben toekomstige klanten helder voor zich waar ze tegenaan lopen of welke kansen er zijn.
Bedrijf 3 is de conclusie. In deze fase beslissen toekomstige klanten of de door u aangereikte oplossing binnen hun strategie past. Zorg voor meer harde data, zoals vergelijkingen met andere verkopers of producten. Ook kunt u meer literatuur aandragen en live demonstraties geven. Op dit punt heeft de toekomstige klant besloten om voor uw bedrijf te kiezen. Hij is ervan overtuigd dat dit de oplossing is voor zijn probleem of voor het creëren van nieuwe mogelijkheden. Hij ziet zichzelf op dezelfde manier profiteren als de klanten uit de casestudie.
 
Hij ziet zichzelf op dezelfde manier profiteren als de klanten uit de casestudie.
 

LAAT HET ZIEN, NIET ALLEEN MET WOORDEN

De casestudie is niet alleen prettig om te lezen, maar er zijn ook harde bewijzen nodig om uw punt te bewijzen. Data zorgen voor bewijs voor uw expertise en uw capaciteiten om problemen op te lossen. Zorg voor herkenbare scenario’s waarin u kwesties hebt opgelost voor anderen. Deze moeten bovendien relevant zijn voor toekomstige klanten. Zonder hard bewijs is uw verhaal niet meer dan dat; gewoon een verhaal. Een goede vertelling met feitelijk bewijs is echter onderhoudend en boeiend. Met data om belangrijke punten te illustreren, geeft u inzicht in relevante uitdagingen waar uw toekomstige klant tegenaan loopt. Denk bij deze informatie aan diverse zaken. Er zijn geen vaste regels, maar kies wel voor een opmaak die uw doelgroep aanspreekt. Denk bij harde feiten aan grafieken, kaarten, time-lapse video’s of hoogwaardige voor- en na foto’s. De keus is aan u.
 

INFORMATIE IN FORMATIE

Verzamel al uw informatie zorgvuldig. U moet veel vragen beantwoorden voordat u een goede casestudie kunt samenstellen. Wees eerlijk. Al met minimaal onderzoek kan uw toekomstige klant erachter komen of uw beweringen kloppen. De volgende zaken moet u overwegen:

  • Aan wie is de casestudie gericht?
  • Welke problemen moeten worden opgelost?
  • Hoe heeft u andere klanten, met vergelijkbare problemen, geholpen bij de oplossing van hun probleem?
  • Welke mogelijkheden kunt u creëren?
  • Hoe heeft u andere klanten geholpen met het creëren van mogelijkheden?
  • Waarom is er in het verleden voor uw vaardigheden gekozen?
  • Hoe heeft u zaken in het verleden opgelost? Hoe werd de oplossing geïmplementeerd en hoelang duurde het voordat het doel bereikt was?
  • Welke voordelen hebben eerdere klanten gehad vanwege uw interventie? Was dat meteen of na verloop van tijd?
  • Heeft u referenties van andere klanten?
  •  Heeft u toestemming voor het gebruik van citaten en referenties?

Door zoveel mogelijk informatie te verzamelen, kunt u, voordat u aan de casestudie begint, uiteindelijk drie fundamentele vragen beantwoorden:

  • Wie is uw toekomstige klant en welk probleem heeft hij of naar welke oplossing zoekt hij?
  • Hoe heeft u anderen, met vergelijkbare problemen, een oplossing geboden?
  • Was iedereen blij met de uitkomst? Zo ja, kom met bewijs!

 
Was iedereen blij met de uitkomst? Zo ja, kom met bewijs!
 

BELONING VOOR DE BESTE BIJROL

Als de door u beoogde toekomstige klant de hoofdrolspeler is in uw verhaal, dan bent u de belangrijkste medespeler. U bent de tegenspeler die de hoofdpersoon helpt tijdens zijn reis naar succes. Weet dat uw toekomstige klant echte problemen moet oplossen. U moet zich profileren als degene die de helpende hand biedt om zijn obstakels te overwinnen. Deze aanpak is effectief omdat het ervoor zorgt dat uw doelgroep zichzelf herkent in de hoofdpersoon. Als u alleen spreekt over uzelf en wat u te bieden hebt, dan is uw toekomstige klant geen deel van uw verhaal. Een nederige toon verhoogt uw geloofwaardigheid in de ogen van de lezer. U bent de onmisbare sidekick. De Robin voor Batman, de Morty voor Rick.
 

PRESENTATIE VAN UW CASESTUDIE

We hebben al aangegeven dat casestudies er divers uit kunnen zien, afhankelijk van het gebruikte medium. In geschreven vorm doen ze het goed op Facebook. Een casestudie met veel afbeeldingen benut Pinterest voor het beste effect. En video’s? Daar gaat het om bij YouTube. Bij geschreven casestudies is de opmaak minstens zo belangrijk als de creatieve content. U heeft vast een visuele standaard voor uw merk, maar vergeet de onderstaande punten niet:

  • Maak gebruik van witruimte, kopteksten, ondertitels en aandachtspunten om grote lappen tekst te onderbreken.
  • Gebruik beelden ter verduidelijking en zorg voor een herkenbare uitstraling van uw merk.
  • Maak opvallende teksten met relevante data, citaten en metaforen (nooit clichés!), waarvan u wilt dat toekomstige klanten ze onthouden.
  • Voeg video’s toe.
  • Plaats foto’s naast de referenties om een gezicht te geven aan de personen die u heeft geholpen. Daarmee laat u zien dat u echte mensen heeft geholpen.

Het is een goed idee om uw teksten uit te brengen als een e-book dat kan worden gedownload als PDF. Plaats de PDF achter een formulier dat moet worden ingevuld. Daardoor genereert u meer leads. Bij casestudies op video is het een goed idee om eerdere klanten, die tevreden zijn met uw diensten, te interviewen. Het zien van echte mensen die positief zijn, maakt dat u geloofwaardiger overkomt. Datzelfde geldt voor een podcast casestudie. Als u een casestudie uitbrengt met infographics, gebruik dan de lange, verticale opmaak. Daarmee wordt uw verhaal van boven naar onder verteld. Zo kunt u Key Performance Indicators benadrukken die toekomstige klanten tegenkomen als ze naar beneden scrollen. Gebruik een groter letterformaat en grafieken om te verduidelijken hoe eerdere klanten succesvol zijn geweest dankzij uw hulp.
 

HET SCHRIJVEN VAN UW CASESTUDIE

Al het onderzoek ligt achter de rug. De referenties zijn verzameld en u heeft toestemming om ze te gebruiken. De relevante informatie is samengesteld en u bent klaar om te schrijven. Nu is het tijd om uw creatieve schrijfvaardigheden te benutten. Creëer een verhaal dat lezers niet gauw vergeten. Om boven het maaiveld uit te steken, moet u kwalitatieve content creëren. Als u twijfelt aan uw literaire vaardigheden, dan kan Yuqo u helpen. Wij weten hoe we een pakkend verhaal moeten schrijven dat geen overvloedige opvulling en opdringerige beweringen bevat. Yuqo zorgt voor een gestroomlijnde vertelling in uw taal en stijl. Daarbij voorzien we de lezer van de details die uw bewering onderbouwen. Zo creëert Yuqo casestudies die toekomstige klanten inspireren om in actie te komen.