Een goed opgebouwd artikel, of het nu een blogpost of een tekst is, is niet alleen boeiend en informatief, maar bevat ook relevante zoekwoorden en zinnen. Deze kenmerken leiden ertoe dat het stuk goed wordt beoordeeld door zoekmachines en hun geautomatiseerde indexprogramma’s. Deze programma’s worden ook wel “bots” of “crawlers” genoemd.
SEO, CONTENT MARKETING & OPTIMALISATIE
Tegenwoordig kom je niet meer weg met gewoon 500 woorden om een aantal SEO zoektermen te creëren en een artikel dat niet logisch opgebouwd is. Voorbij zijn de dagen dat je daarbij meer in detail kon treden door meerdere teksten te schrijven en die met elkaar te verbinden.
Wie nu content aanbiedt, moet voldoen aan de eisen van SEO. Dat betekent geen schreeuwerige en onaantrekkelijke herhaling van zoektermen. Het moet een helder, hoogwaardig en innemend stuk marketing zijn. De optimalisatie van een complete website valt of staat ermee.
MARKETING – WAT IS HET?
In tegenstelling tot sales of reclame, heeft marketing minder te maken met het overhalen van klanten om een product te kopen. Het gaat meer om het creëren van een vraag naar een product, waarbij u op een vermakelijke en boeiende manier voldoet aan de verwachtingen van de klant.
Bij reclame en sales doet men alles wat mogelijk is om een transactie van goederen of diensten te creëren. Het doel daarvan is om geld te genereren. Bij marketing draait het echter om de ontwikkeling van een goede verstandhouding met de klant, op basis van diens overtuigingen.
SEO – ZOEKMACHINEOPTIMALISATIE
Bij SEO of zoekmachineoptimalisatie moet u rekening houden met drie verschillende aspecten: technisch, off-page en on-page. Voor Online content hoeft u zich echter alleen bezig te houden met de technische en het on-page elementen.
Het technische aspect bepaald hoe goed de bots van de zoekmachines zoals Google en Bing uw website kunnen verteren en de inhoud ervan kunnen indexeren. Deze informatie wordt onafhankelijk van de inhoud verwerkt. Negentig procent van de technische SEO vindt plaats achter de schermen, middels websitebeheer.
De overige tien procent ligt in de handen van content providers. Zij creëren tactische zoektermen en vormen zinnen in uw tekst die de manier waarop bots het artikel beoordelen, beïnvloeden. Tactisch belangrijke elementen zijn bijvoorbeeld koppen en inleidingen, maar ook verspreiding van de zoektermen is van belang.
Het on-page aspect betreft de daadwerkelijke inhoud en hoe goed deze is geoptimaliseerd met relevante zoekwoorden. Het is hierbij ook belangrijk dat de inhoud aantrekkelijk oogt en prettig leest. Algoritmes van Google kunnen tegenwoordig goede content onderscheiden van slechte content. Artikelen met overdreven veel zoektermen, worden lager geclassificeerd dan creatieve stukken met goed gepositioneerde trefwoorden.
CONTENT MARKETING – WAT HOUDT DAT IN?
Dit is waar de zaken indigo kleuren. Is het blauw? Is het violet? Is het een versterkende combinatie van beide?
Content marketing en on-page SEO zijn bijna hetzelfde; het is de etalage van het bedrijfsimago. Om u niet verder te verwarren met jargon, kunt u beter de paragraaf hierboven nogmaals lezen over het on-page aspect van SEO.
CONTENT OPTIMALISATIE
Een groot deel van de content optimalisatie gebeurt achter de schermen, in de wereld van de enen en de nullen, analytische zoekmachinestatistieken en sociale mediastrategieën. Als leverancier van content kunt u dit beangstigende onderwerp negeren. Het draait nog steeds om creativiteit, maar creativiteit met een twist.
CONTENT
Goede content is boeiend en leesbaar. Sommige bots kunnen al bijna de turingtest doorstaan, dus schrijven voor de menselijke geest staat voorop. Lezers geven daarbij vaak de voorkeur aan informeel schrijven. Denk aan bijvoorbeeld het kletsen met een vriend over een onderwerp waarin u beiden geinteresseerd bent.
Bots scannen teksten net als mensen en kunnen dus onderscheid maken tussen een originele, uitnodigende teksten en slecht gestructureerde dragers voor sleutelwoorden. U wilt in ieder geval niet overkomen als een HAL 9000. Creatieve en originele teksten of blogs met oprechte titels en strategisch geplaatste sleutelwoorden, worden hoger gerangschikt dan saaie teksten waarin sleutelwoorden worden herhaald.
Het negeren van de “persoonsfactor” van het eindproduct mag dan veel “click throughs” (aantal doorklikken) produceren, maar mensen blijven niet om te lezen. En datzelfde geldt ook voor bots en spiders. Als een klant op een aantrekkelijke manier antwoord vindt op zijn vragen of problemen, dan zal hij blijven hangen om de website ontdekken.
KEYWORDS
Keywords, of sleutelwoorden, vormen een goede basis waarop hoogwaardige, creatieve content gebouwd kan worden. Het schrijven van uitsluitend creatieve content om later keywords aan toe te voegen, kan soms onhandige resultaten opleveren. Relevante sleutelwoorden en zinnen scheppen vaak een sterke fundering en moeten daarom tenminste een procent van het werk opmaken.
Ideaal gesproken gebruikt u sleutelwoorden ook in titels en ondertitels. Indien mogelijk plaatst u het keyword daarbij aan het begin van de titel, omdat bots alleen de eerste paar woorden lezen. Een voorbeeld: “SEO&CONTENT MARKETING – HET BEHEERSEN VAN DE KUNST” zal beter scoren dan “HET BEHEERSEN VAN DE KUNST VAN SEO EN CONTENT MARKETING”.
LongTailPro en Ubersuggest zijn goede sites om keywords te vinden:
https://longtailpro.com
https://ubersuggest.io
TAGS & META’S
Tags beginnen in principe altijd met het sterkste woord, gevolgd door het tweede, het derde, etcetera, in aflopende volgorde van links naar rechts en eindigen met de bedrijfsnaam. Gebruik het en-teken (ampersand: &) en scheid door middel van een verticale lijn en niet via komma’s, koppeltekens of slashes.
SEO & Content Marketing | How To | Gids voor Schrijvers | “Bedrijfsnaam” zal beter presteren dan: “Bedrijfsnaam” laat zien hoe je goede SEO en Content schrijft.
Op dezelfde manier formuleert u uw meta’s het liefst in een zo scherp mogelijke zin, die toch uitnodigend is. Onthoud dat u met een vriend kletst; er wordt 10 tot 15% vaker geklikt bij gebruik van een vriendelijke zin in plaats van een reeks sleutelwoorden.
CONTENT SNELLE TIPS
- Vermijd altijd spam-achtige taal, herhalend misbruik van keywords, slechte spelling en grammatica. Ga nauwkeurig te werk met proeflezen, editen en spellingscontroles. Zoekmachines delen strafpunten uit, rangschikken pagina’s lager en verlaten een pagina al snel als je dit niet doet. Erger nog, lezers beschouwen de site als onprofessioneel en surfen door.
- Gebruikt veel ‘vaste’ onderwerpen waarvan de details mettertijd niet (snel) zullen veranderen. Dit wordt “Evergreen content” genoemd, wat betekent dat het onderwerp maanden of jaren na het plaatsen nog relevant zal blijven. Het is een grote verantwoordelijkheid om buitengewoon goede content te schrijven voor Evergreen blogs en teksten. Het is ontzetten belangrijk dat ze leesbaar, relevant, helder en beknopt zijn. Evergreen teksten genieten vaak dubbel voordeel, van een onmiddellijke boost in traffic, gevolgd door stabiel, lange-termijn verkeer van zoekmachines.
- Probeer paragrafen te beperken tot vier zinnen.
- Voeg veel links toe. Externe links, omdat ze geloofwaardigheid opwekken. Interne links, omdat ze vertrouwen, kennis en betrouwbaarheid uitstralen.
- Gebruik het en-teken (ampersand: &) in titels en koppen.
- Vermijd altijd plagiaat.