SEO uitgelegd: Hoe optimaliseert u afbeeldingen voor online zoekopdrachten?

Eva Mohyrova
D
De SEO van afbeeldingen lijkt ingewikkeld; totdat u de regels kent. Wij helpen u te begrijpen hoe u foto's optimaliseert. Daarmee verbetert u uw SEO en de gebruikerservaring op uw website.

Het belang van SEO moeten we niet onderschatten. Dit jaar heeft 61% van de marketeers betere organische aanwezigheid en verbetering van SEO de hoogste prioriteit gegeven. Dus heeft u een online onderneming of bent u van plan er een te beginnen? Bedenk dan dat uw concurrenten waarschijnlijk bij deze 61% horen. Daarom zou u SEO absoluut serieus moeten nemen.
Maar wat betekent het serieus nemen van SEO? Er zijn veel bedrijven bezig met hoogwaardige content ter verbetering van SEO. Ze zitten tot op zekere hoogte op het goede spoor. Content is belangrijk, maar ook de details doen ertoe. De optimalisatie van afbeeldingen lijkt op het eerste gezicht een klein detail. Maar omdat een afbeelding zo belangrijk is, doet de juiste plaatsing en een correct formaat er wel degelijk toe.
 

WAT IS OPTIMALISATIE VAN AFBEELDINGEN?

Optimalisatie van afbeeldingen is een proces waarbij u foto’s geschikt maakt voor het publiek en voor SEO. Het lijkt misschien een goed idee om hoogwaardige afbeeldingen op werkelijke grootte te uploaden. Maar in feite beïnvloedt het de laadsnelheid van een pagina, zowel op Pc’s als op mobiele apparaten. Daardoor is het voor uw publiek lastiger om uw site te bekijken. Geen aandacht besteden aan alt tags en de namen van afbeeldingen is niet meteen schadelijk voor uw lezers. Maar het beperkt wel de hoeveelheid internetverkeer die u binnenhaalt. Het kost misschien wat tijd om al deze details te leren. Maar het resultaat is geweldig. Waarom een juiste optimalisatie van afbeeldingen voor zowel uw website als uw bedrijf nuttig is:

  • Het genereert veel internetverkeer via Google en Pinterest
  • Het verbetert de SEO score van uw posts
  • Het helpt u om meer backlinks te genereren (als u zelf afbeeldingen creëert die veel shares krijgen waarbij uw site als bron wordt vermeld.)

 
 

WELKE AFBEELDINGEN TE GEBRUIKEN EN WAAR ZE TE VINDEN?

Misschien lukt het u niet om zelf afbeeldingen te creëren (bijvoorbeeld door foto’s te nemen of foto’s te ontwerpen met graphic editors.) Dan heeft u de volgende opties.
 

1: STOCKFOTO’S

Unsplash biedt een ruim assortiment gratis afbeeldingen voor persoonlijk en commercieel gebruik. Datzelfde geldt voor Pexels. Pixabay beschikt over zowel gratis als betaalde afbeeldingen, evenals iStock. Het enige wat u hoeft te doen, is eentje te kiezen die aansluit bij uw content.
 
Het verbetert de SEO score van uw posts
 

2: FLICKR

Flickr is een fotowebsite die ook gratis en betaalde afbeeldingen aanbiedt voor iedereen die erin geïnteresseerd is. Kies voor de foto’s onder Creative Commons. Deze zijn legaal te gebruiken en gratis.
 

3: ONLINE GRAPHIC EDITORS

Online editors als Canva en PicMonkey lijken misschien lastiger onder de knie te krijgen. Maar eigenlijk zijn ze heel simpel in gebruik. U heeft dan ook niet de geavanceerde kennis (of enige kennis) nodig die bij andere graphic editors wel is vereist. Dergelijke tools zijn onmisbaar bij het maken van afbeeldingen voor headers of unieke foto’s voor uw posts. Als u afbeeldingen uitkiest van deze sites, vermijd dan foto’s die standaard zijn. En als u ze zelf kunt maken, ga daar dan voor.
 

HOE OPTIMALISEERT U AFBEELDINGEN VOOR SEO?

1: GEEF EEN GOEDE NAAM

Of u nu wel of niet uw eigen afbeeldingen maakt, zorg ervoor dat de naam past bij de context. Waarom dat belangrijk is? Omdat Google daardoor weet waar de afbeelding over gaat. Zonder ernaar te kijken. Optimaliseer bovendien de namen en voeg de juiste trefwoorden toe. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines de foto’s hoger in de ranking plaatsten in de Search Engine Results Pages (SERPs).
Gebruik om deze reden nooit afbeeldingen met de naam DSC4724.jpg. Kies voor echte woorden en probeer ze van elkaar te scheiden met koppeltekens. Vanuit technisch oogpunt is er niets mis met het schrijven van namen zonder spaties (zoals “afbeeldingenoptimaliserenvoorseo.jpg”). Toch is het beter om te kiezen voor een beter leesbaar format (zoals “afbeeldingen-optimaliseren-voor-seo.jpg”).
 

2: LET OP DE GROOTTE VAN HET BESTAND EN DE AFBEELDING

We gaan het eerst hebben over de grootte van het bestand. Bij grote bestanden duurt het lang om te laden. Dat heeft invloed op de laadsnelheid van uw site. Daarom is het belangrijk om het bestand kleiner te maken. U kunt daarvoor afbeeldingen verkleinen, maar dat is niet altijd de beste optie. Zeker niet omdat mensen tegenwoordig vaak hoogwaardige schermen en Retina displays gebruiken. Verklein daarom niet de grootte van de afbeelding zelf, maar verwijder onnodige gegevens uit het bestand. Dit is mogelijk met websites als Kraken.io en JPEG.io of met de tool ImageOptim.
Hoe zit het dan met de grootte van de afbeeldingen? Moet het oorspronkelijke formaat behouden blijven? Niet per se. Soms is het belangrijk om grote afbeeldingen te gebruiken om de lezer te imponeren. In andere gevallen zijn kleinere foto’s prima. Houd in ieder geval rekening met de afmetingen van uw blog of site. Pas de afbeelding aan aan het door u gewenste formaat van weergave. Daarvoor zijn de online tools PicMonkey of PicResize handig.
 
In het geval van een goede alt tag is dat heel goed voor uw SEO.
 

3: KIES HET JUISTE BESTANDSTYPE

De meeste afbeeldingen op het web zijn een van deze veelvoorkomende bestandstypes: GIF, JPEG of PNG. JPEG is waarschijnlijk de meest gebruikte. Dit format bestaat al heel lang en is het standaard online bestandsformaat. Het voordeel is dat u JPEG aanzienlijk kunt comprimeren, zonder dat veel van de kwaliteit verloren gaat. Met GIF kunnen animaties worden gemaakt, dat weten we allemaal. Maar u kunt het ook gebruiken voor statische afbeeldingen. GIF is het beste voor eenvoudige foto’s met slechts een paar kleuren. Denk aan iconen, decoratieve afbeeldingen, etc.
PNG is een geweldig alternatief voor de hierboven genoemde formats. PNG’s ondersteunen meer kleuren zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Ze hebben slechts een nadeel: het bestandsformaat is veel groter dan van JPEG’s. Bovendien is dit afhankelijk van het soort PNG bestand. PNG-24 is drie keer groter dan PNG-8. Samengevat, zijn JPEG’s in de meeste gevallen nog steeds de beste keus. Ze werken goed in de e-commerce en bieden de beste kwaliteit bij het kleinste bestandsformaat. PNG’s zijn een goed alternatief, als ze tenminste niet te groot zijn. GIF’s gebruikt u met name voor decoratieve afbeeldingen, iconen en thumbnails.
 

4: LET OP ALT TAGS EN TITLE-TAGS

We hebben het op de Yuqo blog al eerder gehad over alt tags. We voegen ze toe om afbeeldingen te beschrijven die niet zichtbaar zijn voor bezoekers. Zulke tags maken het makkelijker voor mensen met een visuele beperking om te begrijpen wat de afbeelding weergeeft. Bovendien gebruiken crawlers van zoekmachines alt tags om uw content te identificeren en te ranken. In het geval van een goede alt tag is dat heel goed voor uw SEO. Zorg ervoor dat de beschrijving zo accuraat mogelijk is (niet alleen “hond”, maar bijvoorbeeld “hond met gele jas”). Hoe relevanter de omschrijving, hoe belangrijker zoekmachines een afbeelding vinden.
Hoe zit het dan met title-tags? De meeste mensen houden zich er niet zo mee bezig. Ze kopiëren de alt tags gewoon in de titel. Maar het is tegenwoordig misschien beter om ze helemaal achterwege te laten. Waarom? Omdat de belangrijkste functie van title-tags is de lezer te helpen begrijpen wat er op een afbeelding staat. Maar deze informatie geven browsers en apparaten niet altijd correct en identiek weer. Sommige browsers laten bijvoorbeeld geen titeltekst zien, tenzij u met uw muis over een afbeelding beweegt. Daardoor is de tekst onzichtbaar voor mensen die alleen een toetsenbord of tablet gebruiken. Het is dan ook altijd beter een afbeelding in het artikel te beschrijven.
 

5: GEBRUIK SITEMAPS

Door sitemaps voor afbeeldingen te gebruiken, vergroot u de kans op indexering van uw foto’s. Crawlers crawlen ze niet als ze niet specifiek zijn weergegeven in de broncode van de pagina. Hoewel het geen garantie is dat Google de foto’s indexeert, helpt het opnemen van ongedefinieerde afbeeldingen in een sitemap crawlers zeker ze toch te identificeren. En daardoor verbetert uw SEO. Er zijn meerdere manieren om dit te doen. Allereerst door de sitemap bij Google in te dienen met behulp van de Search Console. De andere optie is het ingeven van de volgende regel in het robots.txt-bestand om het pad van de sitemap te tonen: Sitemap: http://uwwebsite.com/sitemap_locatie.xml
 

6: GEBRUIK BIJSCHRIFTEN

Het gebruik van bijschriften is geen strikte regel, maar verbetert de SEO van afbeeldingen in een aantal gevallen. Hoe dat precies werkt? Door in te spelen op het scannen dat mensen doen. Als mensen een artikel scannen, letten ze vooral op de koppen, afbeeldingen en bijschriften. In feite lezen ze onderschriften meer dan de tekst zelf. Het is dus belangrijk dat u ze gebruikt, zodat u mogelijk meer bezoekers trekt. Hierbij is het belangrijk om alleen indien nodig bijschriften te gebruiken. Sommige afbeeldingen hebben geen verdere uitleg nodig. Bedenk dat bepaalde bijschriften logisch zijn voor de bezoeker. Soms zorgen ze echter juist voor verwarring, waarbij ze eruitzien als over-optimalisatie.
 

UW BEDRIJF PROFITEERT VAN SEO VAN AFBEELDINGEN

SEO van afbeeldingen lijkt misschien lastig onder de knie te krijgen. Maar in werkelijkheid hoeft u slechts een aantal regels te volgen voor betere resultaten. We hopen dat dit artikel u helpt om te begrijpen hoe u afbeeldingen gebruikt ter verbetering van uw SEO!