Voor elke goede blog op het web, bestaan er veel die slecht zijn. Hieronder vindt u een lijst van de dingen die het meest fout gaan bij slechte blogs.
1. NIET ORIGINEEL
De blogosfeer is een drukke plek, en dat is vooral een goede zaak. Omdat zoveel mensen toegang hebben tot uw blog, is de kans groot dat u een lezerspubliek vindt voor datgene waar u over schrijft. Tenminste, als u zich niet beperkt tot het herkauwen van populaire content en slechts hoopt dat uw blog de eerste is die men ziet. Er is niets mis met het schrijven over populaire onderwerpen, maar laat uw tekst een uiting zijn van uzelf – dat is namelijk waarom mensen blogs lezen, toch?
2. ONJUISTE INFORMATIE
Het is makkelijk om uw standpunten te geven – het is niet makkelijk om mensen te trekken die ze ook willen lezen. De fatale fout die we in veel blogs tegenkomen, is dat bloggers schrijven over zaken waar ze heel weinig of geen verstand van hebben. Hoewel de kans klein is dat uw lezers dit doorhebben, is gedegen onderzoek een teken van respect naar uw publiek toe – evenzo is een gebrek aan research een teken van geen respect.
3. EXPERTISE VEINZEN
Dit punt borduurt verder op het vorige. Hierbij gaat het om het veinzen van expertise terwijl iemand overduidelijk geen expert is. Eerlijkheid duurt echter het langst. Weinig mensen zullen het u kwalijk nemen als u eerlijk uw fouten toegeeft – tenzij u beweert dat foutieve informatie de absolute waarheid is. Het is niet nodig om u voor te doen als iets wat u niet bent. Uzelf geveinsde waarde toebedelen, leidt niet automatisch tot meer waarde van uw blog. De kans is groot dat er lezers zijn die meer dan u van het betreffende onderwerp afweten – blijf bij uzelf.
4. GEEN EXTERNE LINKS
Met andere woorden: plaats externe links! Externe links doen uw blog geen kwaad en verkleinen uw lezerspubliek niet. Als mensen uw blog verlaten om een andere blog te lezen waarnaar u ze hebt verwezen met een link, dan waarderen ze uw blog alleen maar meer – u wordt een bron van relevante informatie voor hen. Links leiden tot meer geloofwaardigheid. Door op de expertise van anderen te wijzen, zien uw lezers namelijk dat u de onderwerpen waar u over schrijft daadwerkelijk leest en onderzoekt.
5. ONDUIDELIJKE BLOG LAY-OUT
Bij het lezen van blogs willen de meeste mensen eerst wat informatie hebben voordat ze overgaan op het hele stuk. Ze willen weten of de blogpost datgene bevat waar ze mogelijk in geïnteresseerd zijn. Ze moeten een blog kunnen scannen en een idee kunnen krijgen van het thema zonder het stuk te hoeven lezen. Streef naar een duidelijke lay-outstijl en gebruik veel tussenkopjes. Zorg ervoor dat uw koppen relevant zijn en dat ze de lading dekken.
6. IRRELEVANTE CONTENT
Bij het schrijven van blogs wordt vaak meer gelet op de daadwerkelijke betekenis van de inhoud dan op de manier waarop de content wordt gebracht. Goede auteurs kunnen over de meest alledaagse dingen schrijven en ons nog steeds inspireren. De meeste bloggers zijn helaas geen geweldige schrijvers. Als u weet dat u tekstueel gezien niet briljant bent, hoeft dat u echter niet te weerhouden van het schrijven van een goed blog. Een goede manier is om uw lezers niet lastig te vallen met een overvloed aan gedachten en irrelevante informatie. Ken daarom uw onderwerp en schrap alles wat hier niet direct aan bijdraagt, ongeacht hoe tevreden u ook bent over hoe het geschreven is. Zoals William Faulkner ook wel zei: “In writing, you must kill all your darlings.” Laat uw ego dus niet in de weg staan bij het schrijven van een goed blog.
“In writing, you must kill all your darlings.”
— William Faulkner
7. SLECHTE SCHRIJFVAARDIGHEDEN
Hoewel een uitstekende beheersing van de Nederlandse grammatica niet langer wordt beschouwd als een voorwaarde bij het schrijven van blogs, is het wel nog steeds belangrijk. Laat een slechte taalvaardigheid u niet ontmoedigen, maar besteed wel extra aandacht aan het schrijven van een grammaticaal goede tekst. Slechte grammatica leidt de lezer af en kan de leesbaarheid aantasten; hetzelfde geldt voor slecht geconstrueerde zinnen. Waardeer uw lezers; zij hebben niet de tijd en het geduld om moeite te doen te begrijpen wat u bedoelt. Wees daarom duidelijk en zorgvuldig.
8. GEBREK AAN HELDERHEID
Een gebrek aan helderheid beslaat een onduidelijke lay-out, irrelevante content en slechte schrijfvaardigheden; eigenlijk alles wat het lezen van uw blog verwarrend of moeilijk kan maken. Dit betreft ook de structuur van uw blog. Elke tekst zou een bepaalde flow moeten hebben, waarbij iedere zin of paragraaf voortborduurt op de vorige, en vervolgens weer de basis vormt voor de volgende. Dit is inderdaad een lastige klus, maar na eindeloze herhaling werpt het zijn vruchten af. Oefening baart kunst en uw best doen is vaak al voldoende.