Er zijn veel verschillende factoren die van invloed zijn op uw ranking in Google Search. En naarmate de digitale wereld zich steeds meer ontwikkelt, is de snelheid van een site belangrijker dan ooit voor SEO. Lees verder en ontdek meer over sitesnelheid en hoe deze uw ranking in Google en andere zoekmachines beïnvloedt.
DE GOOGLE SNELHEIDSUPDATE: JULI 2018
Halverwege 2018 deed Google een belangrijke mededeling: met het nieuwste algoritme zouden ze voortaan ook de snelheid van sites meewegen voor het bepalen van de ranking bij mobiele zoekresultaten. Het bedrijf bestempelde dit als de “Speed Update”. Google heeft verklaard dat ze dit niet doen om sites met de hoogste laadsnelheid te belonen. Het algoritme is juist ontworpen om websites af te straffen die tergend langzaam laden. Google heeft ook aangegeven dat het niet alleen om de snelheid van een site gaat. Ze verklaren dat langzamere sites nog steeds een hogere positie halen dan snellere websites, indien relevanter voor een bepaalde zoekopdracht. U vraagt zich misschien af waarom Google de moeite neemt om de sitesnelheid mee te wegen in de ranking. Het antwoord is simpel; langzamere sites bieden een slechtere gebruikerservaring.
GEBRUIKERSERVARING: DE SLEUTEL TOT SEO
Het SEO landschap is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Tegenwoordig is een goede ranking in Google niet meer afhankelijk van de hoeveelheid trefwoorden op een webpagina. In plaats daarvan gaat SEO nu om de gebruikerservaring. En het is niet moeilijk om te zien waarom. Bedenk maar eens wat het ultieme doel is van Google. Het antwoord? Ons de beste zoekresultaten bieden naar aanleiding van onze zoekopdrachten. En de voornaamste manier om dat te doen, is door zich op de ervaring van de eindgebruiker te richten. En dus niet op metrieken als trefwoord dichtheid en alt-tekst kwaliteit. Dit zijn namelijk zaken die een webmaster makkelijk manipuleert. Om gebruikers de best mogelijke zoekresultaten te bieden, hebben Google en andere zoekmachines deze oude metrieken terzijde geschoven. Ze hebben hun focus verlegd. Het gaat nu om de bounce rate, interne/externe links, kwaliteit van de content en vanaf dit jaar dus ook sitesnelheid.
Gebruikers rekenen er nu eenmaal op dat uw site snel laadt. Waarom? Omdat we ons momenteel bevinden op een zeer concurrerende markt die altijd toegankelijk moet zijn. Heeft een klant moeilijk toegang tot uw site, dan veroorzaakt dat veel frustratie. En zo verspeelt u mogelijk de kans om iets te verkopen. Maar waar komt deze wens voor snelheid en urgentie vandaan? Het tijdperk van digitale consumptie heeft de manier waarop we aankopen doen compleet veranderd. De groei van mobiele technologie heeft ons geleerd dat het mogelijk is bijna alles te krijgen in slechts een paar seconden. En alleen maar door er online naar te zoeken. Als uw site dat niet aankan, dan zoeken klanten verder.
HOE VERBETERT U DE SITESNELHEID VOOR BETERE SEO?
Als u de snelheid van uw site nog niet heeft geoptimaliseerd, dan is het de hoogste tijd om dat te doen. Wij geven een paar eenvoudige tips:
1: OPTIMALISEER UW CODE
Het maakt hierbij niet uit of u JavaScript, HTML of CSS gebruikt. Optimalisatie van uw code is een van de beste manieren om de sitesnelheid te verbeteren. Om dat te doen, bekijkt u alle code van uw website. Zoek naar extra karakters, lange codes, onnodige stukjes code, ruimtes, etc. Verwijder vervolgens alle onnodige code, want daardoor laadt uw site mogelijk langzamer.
2: ZIP BESTANDEN VAN MEER DAN 150 BYTE
Grote bestanden zijn ook vaak de boosdoener en zorgen regelmatig voor een langzame site. Gelukkig bestaat er compressiesoftware om de grootte te verkleinen.
3: ACTIVEER AMP
Het Accelerated Mobile Pages project van Google is, zoals de naam al doet vermoeden, ontworpen om de snelheid van mobiele sites te verbeteren. AMP is open source en beschikbaar voor alle mobiele websites. Om te ontdekken hoe u het implementeert, klikt u hier.
4: BEPERK DOORVERWIJSLINKS OP EEN PAGINA
Het plaatsen van doorverwijslinks is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat webverkeer uw site verkent. Maar elke keer als iemand wordt doorgelinkt, moet hij kostbare seconden wachten totdat de doorverwijslink is bevestigd en verwerkt. Check uw doorverwijslinks (met name voor uw mobiele site) en verwijder onnodige links onmiddellijk.
5: SLIMME CACHING
Cache is een geweldige tool. Het slaat een deel van de informatie op uw site op en als iemand uw website een volgende keer bezoekt, dan hoeft zijn browser niet meer de hele pagina te laden. Voor het optimaliseren van uw sitesnelheid voor SEO, is het dan ook slim om uw cache instellingen door te nemen. Vergeet niet om zoveel mogelijk items te laten opslaan voor een zo lang mogelijke periode. De meeste sites slaan informatie 1 jaar op. Dat is prima voor een website die niet drastisch verandert.
6: CONTROLEER DE GROOTTE VAN UW AFBEELDINGEN
Als uw pagina’s veel afbeeldingen bevatten in hoge resolutie, dan weet u zeker dat uw site minder snel laadt. Bedenk dat het voor de meeste sites niet nodig is om dergelijke foto’s te tonen. Dat geldt met name voor mobiele websites. Controleer alle JPG en PNG bestanden op uw site en zip ze om de laadsnelheid te verbeteren.
7: PROBEER EEN CDN
Een CDN, oftewel een content delivery network, is ook een geweldige tool voor het verbeteren van uw sitesnelheid. Het verdeelt de werklast van het leveren van content van een webpagina over meerdere servernetwerken.
ONTHOUD: GOOGLE WIL EEN SNELLER WEB
Als u uw SEO wilt verbeteren, is het belangrijk altijd het volgende in uw achterhoofd te houden: Google en andere zoekmachines willen maar een ding; de best mogelijke gebruikerservaring bieden. De snelheid van een site/pagina speelt een leidende rol in onze online ervaring. Streef er daarom altijd naar om een zo snel en efficiënt mogelijke website te bieden.