Google ranking factoren: 51-100

Eva Mohyrova
G
Google gebruikt ruim 200 factoren om pagina's te rangschikken. We kennen ze niet allemaal, maar speculatie is wel degelijk mogelijk. In dit artikel vindt u een kort overzicht van 50 Google ranking factoren, ondersteund door data.

De ranking van Google is lastig te begrijpen. De zoekmachine verklaart zelf dat ze meer dan 200 factoren gebruikt om pagina’s te rangschikken. Het is nog steeds onduidelijk wat deze zijn. Toch kunnen we wel wat goed beredeneerde conclusies trekken. In het vorige artikel hebben we ons gericht op de eerste 50 Google ranking factoren. Nu bespreken we de volgende 50.
 

PAGE LEVEL FACTOREN

De meeste page level factoren zijn beschreven in het vorige artikel, maar er is er nog een aantal.
 
 

51: HTML ERRORS/W3C VALIDATIE

Google beweert dat HTML validatie niet veel uitmaakt als het gaat om de ranking. En inderdaad, een aantal fouten in de code is niet van invloed als u een stabiele, goed werkende site heeft. Als uw code echter slordig en rommelig is, werkt de website niet goed. Dit schaadt mogelijk wel de ranking.
 

52: DOMEIN AUTORITEIT

Deze factor is controversieel. Het is nog niet duidelijk of de domein autoriteit van invloed is op de ranking. Google geeft al jaren geen duidelijk bewijs hiervoor. We kunnen echter veilig aannemen dat Google gebruikers de best mogelijke ervaring wil bieden. Ze leidt bezoekers dus naar websites die het meest relevant en vertrouwd zouden zijn. Wat domein autoriteit hiermee te maken heeft? Deze metriek is gebaseerd op meerdere SEO factoren (bijvoorbeeld veel kwalitatieve links). Allemaal met het doel betrouwbare websites te identificeren. Als gevolg correleert een hogere domein autoriteit over het algemeen met een betere ranking. Alhoewel dit geen regel is.
 


Source: theclickhub.com
 

53: GEPARKEERDE DOMEINEN

In december 2011 kwam Google met een update die de zichtbaarheid van geparkeerde domeinen verminderde.
 

54: PAGERANK

Pagina’s met veel autoriteit overtreffen vaak pagina’s met minder link autoriteit. Dit is ook in 2018 nog van toepassing.
 

55: HET AANTAL ANDERE TREFWOORDEN

Bevat een pagina niet alleen het belangrijkste trefwoord, maar ook een aantal andere? Dan beschouwt Google dit soms als een intern teken van kwaliteit.
 

56: LEEFTIJD VAN DE PAGINA

Over het algemeen geeft Google de voorkeur aan frisse, nieuwe content. De zoekmachine laat gebruikers zelfs resultaten filteren op datum. Update u oudere pagina’s echter regelmatig, dan presteren ze soms beter dan de nieuwere.
 

57: PAGINA CATEGORIE

Voor Google is het cruciaal dat ze de verschillende secties van uw site begrijpt, evenals wat het onderwerp is. Maakt een pagina onderdeel uit van een gerelateerde categorie? Dan lijkt dat relevanter voor de zoekmachine dan eentje die onder een ongerelateerde sectie staat.
 

58: PAGINA PRIORITEIT IN SITEMAP

De prioriteit die u aan een pagina geeft via sitemap.xml beïnvloedt de Google ranking mogelijk ook.
 

59: URL LENGTE

Dit jaar hebben onderzoekers van Quicksprout berekend wat de URL lengte is van de top 100 resultaten van 1000 trefwoorden. Volgens hen is de gemiddelde lengte van URL’s in de top 10 resultaten 37 tekens. Dit geeft aan dat URL’s met 35-45 karakters de zoekresultaten domineren.
 

60: URL PAD

Pagina’s die zich “dichterbij” de homepage bevinden, hebben mogelijk autoriteit ten opzichte van pagina’s dieper in de websitearchitectuur.
 

61: TREFWOORD IN URL

In 2016 heeft John Mueller dit “een zeer beperkte rankingfactor” genoemd. In 2019 heeft u geen trefwoord in uw URL nodig voor een hogere ranking op Google. Dit betekent niet dat een keyword in uw URL helemaal geen invloed heeft op uw ranking. Dat heeft het wel, maar het is minder belangrijk vergeleken met andere factoren.
 

62: URL REEKS

Google leest categorieën in de URL reeks. Dit geeft de zoekmachine een idee van waar een bepaalde webpagina over gaat.
 

63: MENSELIJKE EDITORS

Dit is nooit officieel bevestigd. Toch heeft Google een patent aangevraagd waarmee menselijke editors in staat zijn de Search Engine Results Pages (SERPs) te beïnvloeden. En dat is logisch. Menselijke editors kunnen de content immers beter redigeren dan software en andere hulpmiddelen. Dit vergemakkelijkt het lezen en verbetert de kwaliteit.
 

64: WORDPRESS TAGS

In het verleden hadden tags op WordPress een grote impact op de rangschikking. Tegenwoordig is de invloed misschien niet meer zo groot, maar specifieke tags helpen absoluut bij het ordenen van de content. Dit vergemakkelijkt de navigatie op de site voor de gebruiker. Tags zijn een soort index voor uw blog en zijn niet hiërarchisch van aard. Heeft u bijvoorbeeld een site over mode? Dan kunt u specifieke artikelen taggen onder “silhouetten uit de jaren ’20”, “Karl Lagerfeld” en “catwalk modellen”.
 
Dat heeft het wel, maar het is minder belangrijk vergeleken met andere factoren.
 

65: REFERENTIES EN BRONNEN

Overweeg verwijzingen en bronnen te citeren in uw content. Dit vertelt Google dat u tijd en aandacht hebt besteed aan de inhoud. Ook komt uw content op gebruikers over als verfijnd en ondersteund door data.
 

66: BULLETS EN GENUMMERDE LIJSTEN

Google geeft de voorkeur aan content met bullets en cijfers. Daarbij vergemakkelijken bullets en genummerde lijsten de leesbaarheid. Dit verhoogt de kans op likes en shares.
 

67: OUTBOUND LINKS

Volgens Yoast zijn uitgaande links van groot belang voor SEO. Voeg echter niet teveel toe als hier geen noodzaak voor is. Dit leidt de lezer mogelijk af van de belangrijkste content.
 

68: GEBRUIKSVRIENDELIJKE LAY-OUT

Het document met Google Quality Guidelines beweert dat de beste webpagina’s content bevatten die onmiddellijk zichtbaar is. Als de lay-out dus gebruiksvriendelijk is, zijn bezoekers meer geneigd uw site te bekijken, aankopen te doen, enzovoorts. Hierdoor besteden ze meer tijd op uw website, wat het bouncepercentage verbetert. Google houdt absoluut rekening hiermee.
 

69: NUTTIGE CONTENT

De mogelijkheid bestaat dat Google de kwaliteit van content kan onderscheiden. Als uw publiek moeite heeft uw teksten te begrijpen, zijn ze wellicht niet zo nuttig als u denkt (waardoor Google ze ook niet als nuttig beschouwt). Streef naar accuratesse, terwijl u de content ook afstemt op uw doelgroep.
 

SITE LEVEL FACTOREN

70: CONTENT DIE WAARDEVOL IS EN UNIEKE INZICHTEN BIEDT

Volgens Google worden sites met weinig originele content of weinig toegevoegde waarde voor gebruikers gemakkelijk bestraft. Probeer daarom altijd iets nieuws of nuttigs te plaatsen.
 

71: CONTACTPAGINA

Het Google Quality Guidelines document hebben we al even genoemd. Hierin staat ook dat de zoekmachine de voorkeur geeft aan sites met “voldoende contactinformatie”.
 

72: ALGEMENE VOORWAARDEN EN PRIVACY BELEID

Deze pagina’s bevatten meestal nauwelijks unieke informatie. Desondanks vertellen ze Google dat uw website betrouwbaar is.
 

73: TRUSTRANK

Sommige factoren voor de ranking worden in de loop van de tijd minder belangrijk. Maar veel SEO experts achten TrustRank nog steeds waardevol. Wat is Google TrustRank precies? Het is een analysetechniek voor links die zoekmachines helpt webspam te bestrijden. De techniek meet “vertrouwenssignalen”. Deze helpen zoekmachines begrijpen of de content, links en andere rankingsignalen op een domein betrouwbaar zijn.
 

74: WEBSITE ARCHITECTUUR

Als de architectuur van uw website goed in elkaar steekt, is het voor Google gemakkelijker om uw content thematisch te organiseren. Daarnaast kan de Googlebot alle pagina’s op uw site bezoeken en indexeren. Daarom is het ontzettend belangrijk de architectuur van uw site te optimaliseren voor de SEO.
 

75: GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID VAN DE WEBSITE

De gebruiksvriendelijkheid van een website heeft alles te maken met de tijd die bezoekers erop spenderen en hoe vaak ze terugkomen. Een gebruiksonvriendelijke site schaadt de rangschikking indirect. Dit leidt tot een afname in kliks, paginaweergaven en bestede tijd per sessie.
 

76: WEBSITE UPDATES

Dit jaar heeft Google de frequentie van updates in haar algoritme genegeerd. Het werkt mogelijk echter wel als een indirecte factor voor de ranking. Als u de content vaak update, weten mensen wat ze van uw site kunnen verwachten en wanneer ze terug moeten komen. Dit verhoogt mogelijk het aantal views.
 

77: WEBSITE UPTIME

Niemand houdt van onderhoud op een website. Dit verslechtert niet alleen mogelijk de verkoop, maar ook de SEO. Dat de SEO achteruitgaat door downtime is al jaren bekend. En in de nabije toekomst verandert dit waarschijnlijk niet.
 

78: WEBSITE REPUTATIE EN BEOORDELINGEN

Deze is simpel: uw reputatie is belangrijk voor zowel uw verkopen als uw SEO. Online beoordelingen zijn net zo belangrijk voor uw lokale SEO strategie als on-site optimalisatie en het verkrijgen van verwijzingen.
 

79: SITEMAP AANWEZIGHEID

Een sitemap helpt zoekmachines (waaronder Google) om uw pagina beter en gemakkelijker te indexeren. Hiermee verbetert u direct de zichtbaarheid van uw website.
 

80: SERVER LOCATIE

Dit is over het algemeen belangrijk, omdat het de ranking van de website in verschillende regio’s beïnvloedt. Daarnaast is het extreem belangrijk als het gaat om specifieke locatiegebonden zoekopdrachten.
 

81: SSL CERTIFICAAT

SSL certificaten zijn kleine gegevensbestanden. Deze zijn geïnstalleerd op een webserver en maken een veilige verbinding van server naar browser mogelijk. Ze worden vaak gebruikt om geld of gegevensoverdrachten te beveiligen (transacties, logins, enzovoort). Momenteel zijn ze een belangrijk signaal voor de betrouwbaarheid van een domein. De meeste browsers waarschuwen mensen als ze een website bezoeken zonder SSL certificaat. Dit werkt enorm afschrikwekkend. Vergelijk het met een weg met een “ga niet verder” bord. Zou u doorrijden? Het hebben van een SSL certificaat betekent dat het prefix HTTPS wordt weergegeven wanneer gebruikers uw site bezoeken. Google geeft toe dat HTTPS een ranking factor is. Maar uitsluitend als alle andere kwaliteitssignalen tussen twee sites gelijk zijn.
 

82: GEDUPLICEERDE META INFORMATIE OP DE WEBSITE

Wanneer u metagegevens op uw site dupliceert, beïnvloedt dit mogelijk de zichtbaarheid van de pagina op een negatieve manier. Probeer dit te vermijden.
 
Maar er spelen waarschijnlijk ook andere factoren mee dan alleen de leeftijd.
 

83: MOBIELE OPTIMALISATIE

Tegenwoordig gebruiken veel mensen hun mobiel om over het web te surfen. Google houdt hier rekening mee bij de ranking van websites. Snelheid is altijd al een factor geweest. Als de mobiele versie van uw site snel laadt, verbetert dit de ranking op Google. Bovendien verschillen mobiel en desktop duidelijk als het gaat om de ranking. Tegenwoordig is er gewoon geen reden om niet de tijd en moeite te besteden aan de creatie van mobiel-vriendelijke websites.
 

84: BREADCRUMB NAVIGATIE

Breadcrumb navigatie is een gebruikersvriendelijke site-architectuur. Deze helpt zowel bezoekers als zoekmachines begrijpen waar ze zich bevinden op de site. Google is er dol op, want hierdoor is ze in staat inzicht te krijgen in hoe een website gestructureerd is.
 


Source: cultofweb.com
 

85: GOOGLE ANALYTICS EN GOOGLE ZOEKCONSOLE

Dit is niet door Google bevestigd. Toch geloven sommigen dat het mogelijk is de indexering van pagina’s te verbeteren en direct de ranking te beïnvloeden als u deze twee programma’s op uw website installeert.
 

86: YOUTUBE

Het is geen geheim dat Google YouTube bezit. Daarom is het veilig aan te nemen dat dergelijke video’s een voorkeursbehandeling krijgen in de Search Engine Results Pages (SERPs).
 

BACKLINK FACTOREN

87: BACKLINKS EN DE LEEFTIJD VAN DOMEINEN

De mogelijkheid bestaat dat backlinks van oudere domeinen krachtiger zijn dan die van nieuwe. Maar er spelen waarschijnlijk ook andere factoren mee dan alleen de leeftijd. De leeftijd correleert vaak met autoriteit; een domein bouwt steeds meer een betrouwbare, online aanwezigheid op.
 

88: BACKLINK ANKERTEKST

Dit is nu minder belangrijk dan een aantal jaren terug. Maar een ankertekst, rijk aan trefwoorden, beïnvloedt nog steeds de ranking.
 

89: HET GEBRUIK VAN ALT TAGS VOOR LINKS NAAR AFBEELDINGEN

Zoekmachines zijn nog niet in staat afbeeldingen te zien of begrijpen. Alt tags bieden de crawlers dan ook een betere beschrijving en context bij afbeeldingen. De crawlers hebben zo de mogelijkheid de afbeeldingen beter te indexeren, wat de ranking verbetert. Ook helpt dit nieuwe bezoekers om uw website te vinden. Als ze zoeken naar een specifiek trefwoord in Google Afbeeldingen, gebruikt de zoekmachine alt tags om relevante resultaten te genereren.
 

90: HET AANTAL GEKOPPELDE HOOFDDOMEINEN

Dit is nog steeds een van de meest belangrijke ranking factoren. Houd er rekening mee dat het genereren van een aantal links van verschillende websites positief van invloed is op uw ranking. Meer dan het genereren van veel links van één site of sites van slechte kwaliteit. Daarnaast hebben links van websites met meer autoriteit meer invloed op de ranking dan die afkomstig van minder gerespecteerde sites.
 

91: AANTAL LINKS VAN AFZONDERLIJKE CLASS C IP’S

Deze links kunnen aangeven dat een groter aantal websites naar u linkt. Ook dit verbetert mogelijk de ranking.
 

92: AANTAL LINKPAGINA’S

Zelfs indien afkomstig van hetzelfde domein, heeft het totale aantal links nog steeds invloed op de ranking. Dit betekent dat u verschillende links kunt toevoegen van hetzelfde domein. Zolang ze maar afkomstig zijn van diverse, individuele pagina’s.
 

93: LINKS VAN .GOV OF .EDU DOMEINEN

Sommige mensen in de SEO industrie twijfelen of het ontvangen van backlinks van dergelijke domeinen echt invloed heeft op de ranking. Maar topleveldomeinen (TLD’s), zoals .gov en .edu, hebben alsnog het vertrouwen en de autoriteit waar Google zo dol op is. Daarom kan het ontvangen van links van websites van overheden of universiteiten voordelig uitpakken voor uw ranking.
 

94: LINKS VAN CONCURRENTEN

Links afkomstig van andere pagina’s die gerangschikt zijn in dezelfde SERPs mogen we als een waardevolle ranking factor beschouwen.
 

95: LINKS VAN BETROUWBARE WEBSITES

In elke branche zijn er bepaalde websites die als het meest succesvol en betrouwbaar te boek staan. Denk aan Forbes in de zakelijke sector. Het klinkt misschien controversieel, maar sommige SEO experts zijn ervan overtuigd dat een link vanaf zo’n site het vertrouwen van Google wekt.
 

96: LINKS VAN ONBETROUWBARE WEBSITES

Sommige websites zijn door Google na verloop van tijd ernstig gedowngraded. De kans bestaat dat links van deze sites de ranking van uw site schaden.
 

97: LINKS UIT ADVERTENTIES

Het simpelweg aanschaffen van AdWords verbetert uw ranking niet. Als de door u gekochte AdWords echter helpt om content te presenteren aan nieuwe gebruikers of influencers, is het zeker nuttig de aanschaf te overwegen. Ze verbeteren de ranking niet direct, maar indirect wel andere belangrijke ranking factoren, zoals de tijd die bezoekers op uw website spenderen. Dergelijke advertenties zijn ook een geweldig hulpmiddel voor websites die nog niet goed scoren op Google. Ze verzekeren dat een stabiel aantal bezoekers de website bezoekt (tegen redelijk stabiele kosten).
 

98: AUTORITEIT VAN DE LINKENDE PAGINA

Deze staat vast. PageRank of de autoriteit van de verwijzende pagina, blijft een zeer belangrijke ranking factor. Het ontvangen van een backlink uit een populair CNN-artikel verdient bijvoorbeeld de voorkeur boven eentje uit een artikel van een recent gestart nieuwsblog.
 

99: AUTORITEIT VAN HET LINKENDE DOMEIN

De autoriteit van het domein waar u links van ontvangt, is ook enorm belangrijk. We gebruiken even het voorbeeld van hierboven. De gehele CNN website heeft veel meer autoriteit dan de meeste andere kleine en gemiddeld grote nieuwssites. Een backlink naar uw site van dit domein heeft daarom veel meer invloed.
 

100: GASTARTIKELEN

Dit is ook een controversiële factor. Sommigen geloven dat gastartikelen aan kracht hebben verloren. Anderen beweren echter dat dergelijke artikelen de SEO bevorderen, mits correct ingezet. Hoe dan ook, een sterk gastartikel komt uw site vaak ten goede. Zo breidt u er bijvoorbeeld uw publiek mee uit. Het is daarom zeker de moeite van het proberen waard. Dit waren nog eens 50 ranking factoren van Google. Benieuwd naar de andere? Blijf onze blogserie lezen!