Er zijn veel voordelige redenen waarom e-commerce bedrijven zaken zouden willen doen in Europese landen. Dit heeft alles te maken met de lucratieve afzetmarkten, talen en de economische kracht van bepaalde locaties. Van veel Europese landen wordt Spanje gezien als groeiende marktplaats. Met name wat betreft het zaken doen in e-commerce.
SPAANSE INTERNETGEBRUIKERS
Laten we eens kijken naar enkele feiten die maken dat het uitvoeren van e-commerce in Spanje een geweldige stap is voor bepaalde online bedrijven. Om te beginnen, is een indrukwekkende 8 procent van alle internetgebruikers Spaanstalig. Dat is een enorm deel van het totale aantal gebruikers, wat inhoudt dat het marktpotentieel hier immens is.
Een gemiddeld bedrag van 513 euro per persoon wordt jaarlijks online besteed in Spanje. Dat getal is veelbelovend voor e-commerce zaken. Het is duidelijk dat Spaanse consumenten online diensten gebruiken voor de aanschaf van artikelen en met een populatie van meer dan 40 miljoen is dit aantal zeker geen grap.
Spanje heeft een jaarlijkse online winkeldag, bekend als “Cyber Maandag”. Een evenement als dit geeft ondernemingen de kans om grootschalige uitverkoopacties op te zetten. En om werkelijk een competitieve marktplaats te betreden. Het kan ook dienen als een goede opstap voor nieuwkomers om hun naamsbekendheid te vergroten.
Onderzoek heeft aangetoond dat de leidende online detailhandelscategorieën in Spanje kleding en schoenen betreft, direct gevolgd door voedsel en drank. Statistieken zoals deze zijn van grote waarde voor bedrijven die de Spaanse markt willen betreden.
HET TAALVOORDEEL
Wat het internet betreft, is Spaans de derde meest gesproken taal, na het Engels en Mandarijn. Dit is een gigantisch voordeel voor online ondernemingen. Zo kan namelijk de zoekmachine optimalisatie goed op het Spaanstalige publiek worden toegesneden.
Studies hebben geconcludeerd dat maar liefst negen van de tien Spanjaarden zich schamen als ze communiceren in de Engelse taal. Daarom zou het hoogst voordelig zijn om de taal te leren kennen, of om ervaren vertalers in te schakelen die uw bedrijf in staat stellen om aan deze taalkundige behoeften te voldoen.
Daarbij komt dat 414 miljoen mensen wereldwijd Spaans spreken. Het ontwikkelen van een goede beheersing van deze taal kan wat betreft uw onderneming vele deuren openen.
ONDERZOEK GEEFT EEN GOED BEELD OM STRATEGIEËN TE ONTWIKKELEN
Huidig onderzoek geeft e-commerce bedrijven goede handvatten als het aankomt op uitbreiding van hun zaken naar Spaanse markten. Deze data in uw voordeel gebruiken kan uw onderneming helpen om zelfverzekerd de gewenste doelgroep te bereiken.
Bijvoorbeeld, de gemiddelde online shopper is tussen de 25-49 jaar oud, woont voornamelijk in stedelijke gebieden en werkt voltijds. Deze statistieken kunnen u inzicht geven in de beste tijden van de dag om promotionele e-mails te sturen of sociale media campagnes te draaien. De gemiddelde online koper is ook universitair geschoold en komt uit een modale tot hoge sociale klasse.
Onderzoek heeft daarnaast aangetoond dat veel online aankopen van Spaanse kopers niet afgerond worden omdat de koper een gebrek aan vertrouwen richting het bedrijf ervaart. Dat wordt veroorzaakt door een gebrek aan gratis verzendopties, excessief hoge prijzen en geen vertrouwen in retoursafwikkelingen. Maar ook door ongemak rond het delen van persoonlijke gegevens. Ondernemingen kunnen deze issues vermijden door het lokaliseren van content en het aangaan van betrokken en persoonlijke relaties met klanten. Het is ook erg belangrijk dat u zorgt voor een klantenservice die er op gericht is om kopers volledig op hun gemak te stellen. Zowel tijdens als na het doen van een aankoop.
Het is duidelijk dat Spaanse online kopers transparantie en veiligheid waarderen. Ondernemingen kunnen dit gegeven gebruiken om klanten aan te trekken. Met het aanbieden van veilige betalingen, gemakkelijke toegang tot klantenservice en accurate details over producten, kunt u vertrouwen opbouwen bij toekomstige kopers.
DE POPULAIRSTE E-COMMERCE CATEGORIEËN
Spaanse online kopers zijn vergelijkbaar met die in andere Europese landen wat betreft winkelvoorkeuren. Veelvoorkomende aankopen zijn kleding en schoeisel, thuiselektronica en boeken. In 2015 alleen werd 30 procent van alle detailhandelsverkopen in het land online gedaan. Er is duidelijk een enorm potentieel voor e-commerce bedrijven die overwegen de stap naar de Spaanse markt te maken. 51 procent van alle schoeiselverkopen werd in 2015 online uitgevoerd. En een gigantische 54 procent van de elektronicaverkopen werd ook online gedaan. Wat mode betreft, vond 63 procent van de verkopen online plaats. Tot slot werd 63 procent van de reisverkopen over het internet afgerond.
MINDER COMPETITIEVE ZAKEN
Ondernemingen wijzen nog op een andere reden waarom ze e-commerce zaken mogelijk naar dit deel van Europa zouden willen uitbreiden. Spanje heeft een minder competitieve markt dan andere Europese bestemmingen, zoals Duitsland en Frankrijk. Dat betekent dat het eenvoudiger kan zijn om activiteiten te starten en ontwikkelen in dit deel van de wereld voordat het te verzadigd raakt.
De Spaanse online markt is nog jong, maar biedt veel kansen voor degenen die er een voet tussen de deur willen krijgen.