VALENTIJNSDAG IS VOOR GELIEFDEN EN VOOR MARKETEERS
Valentijnsdag is van oorsprong de dag waarop geheime aanbidders anoniem een kaart of cadeau sturen aan de nietsvermoedende persoon die hun hart heeft gestolen. Een anonieme verklaring van onbeantwoorde liefde. We vieren een dag waarop iemand anoniem achting, liefde of begeerte aankondigt. Dit is schattig, maar ook vreemd eigenaardig.
Veel mensen eren deze dag nog steeds met anonieme liefdesverklaringen. Een goed uitgevoerde valentijn kan hart en ziel in vuur en vlam zetten. Het is vermakelijk, amusant en tegelijkertijd ook opwindend en intrigerend. Maar het vieren van een postmoderne Valentijnsdag is een gecommercialiseerde vrijbrief in naam der liefde. En daar doen we massaal aan mee.
Valentijnsdag is een van de grootste, commerciële geldsmijterij festijnen van het jaar. Alleen al in de VS heeft men het afgelopen jaar meer dan $20 miljard uitgegeven. Een groot percentage daarvan is besteed aan online aankopen. De voorspelling voor 2019 is dat ruim de helft van de wereldwijde transacties voor Valentijnsdag online wordt gedaan.
GRIJP EEN STUKJE VAN DIE ONLINE TAART
Sinds het begin van het internet, is de hoeveelheid e-commerce gestaag toegenomen vergeleken met traditioneel winkelen. Dit geldt vooral voor de laatste tien jaar. Sinds de introductie van smartphones is het wel heel gemakkelijk om op elk moment iets online te doen. De bevolking blijft groeien en de altijd groeiende e-commerce tsunami overspoelt de wereld. Valentijnsdag wordt hierin meegesleept.
Valentijnsdag is de eerste feestdag van het jaar waarop u een aantal zaken voor uw merk kunt uitproberen. Valentijnsdag daagt ook uw fantasie en creativiteit uit. En dan hebben we het nog niet gehad over uw vermogen deze creativiteit te verwerken in een marketingstrategie.
Het is ook een test van de algemene functionaliteit van uw digitale aanwezigheid en capaciteiten op het gebied van e-commerce. Bekijk na Valentijnsdag de analytics. Deze zijn een uitstekende indicatie van wat goed en minder goed is gegaan tijdens deze grootschalige activiteit. Wanneer de volgende populaire feestdag aanbreekt, weet u wat u moet herhalen of versterken en waar uw verbeterpunten liggen.
WIE WAS DE HEILIGE SINT VALENTIJN EIGENLIJK?
Er zijn meerdere Sint Valentijnen onsterfelijk gemaakt in pre-christelijke en christelijke mythen. Het is dan ook niet verrassend dat er verschillende verhalen de ronde doen over de oorsprong van Valentijnsdag. Is het ingesteld ter ere van de Romeinse priester die clandestiene huwelijksceremonies voltrok voor Romeinse soldaten? Of danken we het ontstaan aan een opgesloten bisschop? Naar verluidt, genas hij de blindheid van de dochter van zijn cipier en stuurde haar voor zijn executie de eerste “Valentijn”. Het is nog altijd een mysterie.
Bekijk na Valentijnsdag de analytics. Deze zijn een uitstekende indicatie van wat goed en minder goed is gegaan tijdens deze grootschalige activiteit.
WIE HEEFT FEBRUA IN FEBRUARI GESTOPT?
Als we in het oude Rome hadden geleefd, dan waren er geen glanzende, hartvormige, met helium gevulde ballonnen. En er waren ook geen bloemen, e-cards, kaarten en nog meer kaarten. De meesten van ons waren bezig met de voorbereidingen voor Lupercalia. Dit jaarlijkse festival vierde men in de stad Rome op 15 februari. Het was bedoeld om de stad te zuiveren en gezondheid en vruchtbaarheid te stimuleren. Tegelijkertijd probeerde men boze geesten te weren. Aan de latere naam van dit festival, “Februa”, wat “zuivering” betekent, dankt de maand februari haar naam. Er zit dus iets diep in de westerse cultuur dat resoneert met deze tijd van het jaar.
DIT WORDT UW JAAR
Uiteraard wilt u binnen uw vakgebied en de algemene markt maximaal voordeel behalen uit de sterk commerciële Valentijnsdag. Overweeg dan deze adviezen en ga verder dan de creatie van content. Voldoe aan de behoeften van uw publiek:
- Voor Valentijnsdag spendeert men nog steeds het meest aan cadeautjes, eten en drankjes, kaarten en cadeaupapier.
- Mannen besteden gemiddeld 49% meer dan vrouwen.
- Bijna de helft van de 18-24 jarigen winkelt online voor Valentijnsdag. De helft van deze klanten wacht tot het laatste moment met een aankoop. De andere helft kijkt vooruit en winkelt tenminste twee weken voor het feest.
- De piekdagen voor aankopen voor Valentijnsdag vallen tussen 7-11 februari.
- Mobiele telefoons worden het meest gebruikt voor het doen van online aankopen. Zorg ervoor dat uw website is geoptimaliseerd voor mobiel verkeer. Verzeker ook dat de mobiele ervaring net zo naadloos verloopt als de desktop ervaring.
- Maak het uw klanten gemakkelijk. Met dit soort feestdagen vinden mensen het lastig een beslissing te nemen. Ze stellen uit en wachten tot het laatste moment. Ze weten vaak ook niet precies wat ze zoeken. Maak landingspagina’s met cadeau ideeën op leeftijdscategorie, seksuele geaardheid en relatiestatus.
- Valentijnsdag is allang niet meer een dag die exclusief is bedoeld voor geliefden. Mensen kopen presentjes voor familieleden, vrienden, zichzelf en zelfs hun huisdieren. U kunt dan ook de meest vreemde verkooptrechters creëren.
- De bestverkopende artikelen zijn bloemen, chocolade, sieraden, kleding en eten en drinken. Laat u echter niet weerhouden producten uit uw aanbod te identificeren om aan te bieden voor Valentijnsdag. Wees zo vrij om een lijst met producten te maken die een Valentijnsdag gevoel opwekken.
- Mensen reageren goed op e-mails. Zodra u uw promotieplatform heeft gebouwd, is een e-mail de beste manier om verkeer naar uw site te leiden.
- Mensen reageren ook goed op afbeeldingen, grafieken, video, tips-en-trucs en overkoepelende thema’s waarin uw product een onmiskenbare rol speelt.
BEDANKT VOOR DEZE KANS SINT VALENTIJN! WIE U OOK BENT
Misschien is Valentijnsdag niet meer wat het is geweest, maar dat was het vroeger waarschijnlijk ook niet. Hetzelfde kan worden gezegd van de liefde, in welke vorm dan ook. Mensen zijn in staat op verschillende manieren lief te hebben. Op Valentijnsdag staan liefde, bewondering of simpelweg fanatisme in het teken van geschenken aan diegenen die men belangrijk vindt. Denk aan partners, familieleden, huisdieren, geheime liefdes, liefdadigheidsinstellingen en miljoenen andere aanbeden dingen. Na Valentijnsdag heeft bijvoorbeeld het personeel van Pére Lachaise Cemetery, waar Jim Morrison is begraven, heel wat opruimwerk. Er zijn meer dan genoeg kansen voor unieke marketing.