Hoe schrijft u een overtuigende Call-to-Action?

Eva Mohyrova
C
CTA's zijn effectief en niet heel moeilijk te schrijven. In dit artikel leggen we uit waarom ze belangrijk zijn voor uw marketing strategie. We delen daarbij een aantal tips voor het schrijven van overtuigende CTA's. Hoe trekt u de aandacht van het publiek?

Wilt u dat uw marketing strategie meer oplevert? Dan moet u uw klanten eraan herinneren wat u voor hen kunt betekenen. Ja, zelfs als dat heel vanzelfsprekend lijkt.
Daarom zijn CTA’s in het leven geroepen, die erg goed kunnen werken. Volgens Ellie Mirman, vicepresident van Marketing at Toast, neemt het aantal klikken door e-mails met al één CTA toe met 371%. De sales nemen zelfs toe met 1617%. Maar niet alleen voor e-mails zijn CTA’s nuttig. Ook websites en landingspagina’s profiteren ervan.
Maar wat zijn CTA’s nu precies en waarom zijn ze zo effectief?
 

WAT IS EEN CTA?

Een CTA (Call-To-Action) is een onderdeel van uw boodschap dat het publiek vertelt wat het moet doen. Als deze sterk is en goed geschreven, dan krijgen klanten extra motivatie om te doen wat u wilt dat ze doen.
We komen CTA’s overal tegen. “Klik hier” en “Koop nu” zijn de simpelste en meest gebruikelijke voorbeelden. CTA’s zien er vaak zo simpel uit, dat sommige mensen verbaasd zijn over hun effectiviteit. Toch werken ze heel goed. Dat heeft onder andere psychologische redenen.
 

WAAROM IS EEN CTA EFFECTIEF?

Een CTA geeft het publiek een duidelijke leidraad en dat is vaak nodig. Klanten hoeven niet na te denken over wat ze moeten doen om iets te bereiken of te krijgen. Dat wordt hen door de CTA verteld.
CTA’s zijn ook heel handig voor het structureren van de content op uw website. Het publiek mist daardoor geen belangrijke boodschap. Essentiële onderdelen van de site worden benadrukt met een knop of opvallende letters.
Een goede CTA zorgt er bovendien voor dat het publiek enthousiast blijft. De bezoekers van uw website hebben vaak al interesse in uw product of dienst. Maar als ze door uw site scrollen, kunnen ze alsnog besluiten om niet te kopen of te bestellen. Een CTA trekt de aandacht naar uw product of dienst. Daarmee is het een extra aanmoediging voor de lezer.
 

HOE MAAKT U EEN GOEDE CTA?

Een goede CTA is:

  • Krachtig: De woorden zijn zorgvuldig gekozen om het publiek enthousiast te maken.
  • Duidelijk: Het is onmogelijk dat klanten de boodschap verkeerd begrijpen.
  • Kort: Meestal niet langer dan vijf woorden.
  • Zichtbaar: Makkelijk herkenbaar op de webpagina.

We gaan deze kenmerken stuk voor stuk bij langs.
 

1: MAAK EEN CTA KRACHTIG

Een CTA bevat misschien niet veel woorden, maar de woordkeuze is wel degelijk van belang. Het publiek moet weten wat voor actie te ondernemen. Klanten moeten enthousiast worden om iets ook daadwerkelijk te doen.
Gebruik daarom werkwoorden en zet aan tot actie. Beperk u niet tot het verstrekken van informatie. “Download het boek” motiveert het publiek meer dan “Ons nieuwste boek is nu verkrijgbaar.”
Overweeg ook om krachtige woorden te gebruiken. Dat kan heel handig zijn. Bedenk dat het ene woord effectiever is dan het andere. In 2016 is een instructie van Wistia over CTA’s in video marketing verschenen. Daarin is goed te zien hoe dat werkt.

Bron: wistia.com

 
Ook het aanspreken van de emotie van het publiek is een manier die bijdraagt aan de effectiviteit van een CTA. “Word uw beste zelf” heeft meer invloed dan “Volg onze cursus zelfontplooiing.”
 

2: SCHRIJF ALTIJD DUIDELIJKE CTA’S

Hoe meer CTA’s, hoe beter – toch? Als er meerdere op een pagina staan, kunnen ze elkaar onderling versterken. Maar als er te veel zijn, is dat verwarrend voor het publiek. Dat geldt zeker als ze allemaal onder elkaar staan.
Bekijk dit voorbeeld van Wix maar eens. Daarin wordt getoond hoe een onduidelijke CTA eruitziet:
 

Bron: wix.com

 
Hoewel de CTA’s op zichzelf heel motiverend en rechtdoorzee zijn, volgen ze elkaar te snel op. Dat is verwarrend voor het publiek. Het is het meestvoorkomende voorbeeld van onduidelijke CTA’s.
CTA’s kunnen echter nóg onduidelijker zijn. Bijvoorbeeld: “Doe dit”. Dat kan verwarrend zijn voor het publiek. Al is dat wel afhankelijk van de tekst die aan de CTA voorafgaat. Als de context duidelijk is, is het niet zo erg. Dat ziet u in het voorbeeld hieronder.
 
Voorbeeld duidelijke CTA
 

3: MAAK EEN CTA NIET TE LANG

CTA’s zijn effectief omdat ze simpel zijn. Korte, krachtige zinnen zijn makkelijk te lezen en te overdenken. Het kost dus niet veel tijd en moeite voordat u besluit ze al dan niet te volgen.
Daarom zijn CTA’s over het algemeen kort. Maximaal 10 woorden, maar vaker rond de 5. Als de boodschap bondig is, is die makkelijk te begrijpen. De bezoeker hoeft niet veel na te denken voordat hij een beslissing maakt. En dat is goed. Want als klanten te lang nadenken, dan bestaat de kans dat ze de CTA uiteindelijk niet opvolgen.
Hieronder ziet u een voorbeeld van een efficiënte CTA. Deze bestaat uit twee zinnen. Toch is de CTA effectief omdat de zinnen kort zijn.
 
Voorbeeld efficiënte CTA
 

4: CTA’S MOETEN OPVALLEN

 
Aquaspresso CTA voorbeeld
 
Dit is nu eenmaal wat we van CTA’s verwachten. Omdat we ze elke dag tegenkomen, raken we eraan gewend dat ze opvallen. We kunnen er dus makkelijk een missen als die opgaat in de rest van het websiteontwerp.
En dat wil geen enkele marketing specialist, natuurlijk. CTA’s zijn bedoeld om de aandacht te trekken. Ze moeten ervoor zorgen dat het publiek niets mist dat belangrijk is. Het is daarom cruciaal dat ze goed zichtbaar zijn en makkelijk te lezen.
Als uw CTA’s knoppen zijn, denk dan goed na over de kleur ervan. Hier ziet u wat statistieken uit 2017 over kleuren. Deze helpen u misschien wat op weg.
 

Bron: invespcro.com

 
En als u tekst CTA’s maakt, zorg er dan voor dat ze opvallen middels een goed leesbaar lettertype. Gebruik contrastkleuren of een opvallende opmaak.
invisiblechildren CTA voorbeeld
Bron: invisiblechildren.com

 
CTA’s hoeven niet origineel te zijn. Dat is misschien nog wel het meest interessant eraan. De beste CTA’s zijn vaak hetzelfde. Denk aan: “Koop nu”, “Word lid”, enzovoorts.
Als u dus nadenkt over CTA’s voor uw website, kies dan voor effectiviteit. Creativiteit is echt ondergeschikt in dit geval. En vergeet niet om de statistieken naderhand te analyseren. Daarmee kunt u zien of ze effect hebben gehad.