TREFWOORDEN ZIJN NOG STEEDS BELANGRIJK VOOR SEO
Tal van trefwoorden in de titel, metatitel en de gehele tekst zetten, heeft altijd voor groot SEO succes gezorgd. Deze combinatie van acties zou ongetwijfeld resulteren in een top-ranking. Helaas (of niet) zijn die dagen voorbij. Het RankBrain algoritme van Google wordt elke dag meer geavanceerd. Daarmee is de behoefte aan een meer gerichte en verfijnde SEO-strategie nog groter geworden. Vooral als we hetzelfde niveau van ranking willen bereiken dat we gewend zijn.
Maar niet alles is verloren. Trefwoorden werken inderdaad niet op dezelfde manier als voorheen. Maar ze werken nog steeds. Het verschil? We moeten veel intuïtiever zijn met ons gebruik van trefwoorden. Google gebruikt ze nog steeds om te bepalen of een webpagina of artikel relevant is voor een zoekopdracht. Op zichzelf zijn trefwoorden echter niet de belangrijkste factoren bij de rangschikking. In plaats daarvan staan ze aan de basis van de factoren die dat wel zijn. Met meer dan 200 elementen waar Google op let, is correct gebruik van trefwoorden een goed punt om mee te beginnen.
Elke SEO-strategie begint met het evalueren van waar uw klanten naar op zoek zijn. Zodra we dat weten, kunnen we bijbehorende trefwoorden bepalen. Zo kunnen we digitale content ontwikkelen die voldoet aan populaire zoekopdrachten.
HULPMIDDELEN OM HET GEBRUIK VAN TREFWOORDEN TE OPTIMALISEREN
Gelukkig is er een aantal hulpprogramma’s waarmee we populaire trefwoorden kunnen identificeren. Ook kunnen we hiermee keywords vinden die onze concurrenten gebruiken.
- SEMrush
SEMrush heeft functies waarmee u de rangschikking van trefwoorden van huidige content kunt beoordelen en optimaliseren. De meest krachtige tool op SEMrush is echter de analyse van concurrenten. Het is mogelijk de trefwoordstrategieën van concurrerende bedrijven te analyseren. Gewapend met deze informatie kunt u content publiceren met vergelijkbare, populaire trefwoorden. - MOZ Keyword Explorer
Een eenvoudige, maar krachtige tool. Typ een willekeurig trefwoord in in de zoekbalk en MOZ geeft een schat aan informatie: organische klikfrequenties, maandelijkse zoekvolumes, trefwoordsuggesties – genoeg om een groeiend bedrijf op te bouwen. Het gratis account staat slechts tien zoekopdrachten per maand toe. Een betaald account is nodig om uw dominantie op het gebieden van trefwoorden te behouden. - Ahrefs Keyword Explorer
Beschouw Ahrefs als een iets geavanceerdere versie van MOZ. Het kan een beetje ontmoedigend zijn de eerste keer dat u het gebruikt. Een zoekopdracht kan duizenden suggesties opleveren. Het voordeel van Ahrefs is het betaalde pakket. Zeer nuttig voor contentmarketeers om de meest populaire zinnen of trefwoorden te vinden. - Google Analytics
Google Analytics is een handig hulpmiddel, vooral in combinatie met de andere die we hebben genoemd. Wilt u pagina’s optimaliseren die al gerangschikt worden? Analytics kan u inzicht geven in het organische verkeer hiervan. Combineer goed presterende pagina’s met MOZ of Ahrefs en u kunt de ranking nog verder verbeteren.
6 ESSENTIËLE TIPS VOOR HET GEBRUIK VAN TREFWOORDEN IN 2019
Met voldoende trefwoordonderzoek beschikt u over alle informatie die u nodig hebt voor een succesvolle SEO-strategie. De uitdaging is nu om die trefwoorden op natuurlijke wijze in content te integreren.
1. PAGINATITELS FORMATTEREN VOOR MOBIEL
Een trefwoord in de titel van digitale content plaatsen spreekt voor zich. Het is echter ook noodzakelijk te overwegen waar een keyword maximaal effect heeft. Onze browse-gewoonten zijn veranderd. Meer dan 50% van de Google-zoekopdrachten gebeurt nu mobiel.
De schermen zijn veel kleiner en als zodanig kan de titel van een artikel worden verkleind wanneer Google zoekresultaten geeft. Het is dan ook van cruciaal belang dat een trefwoord aan het begin van een kop staat. Zo kunnen gebruikers snel achterhalen waar de inhoud over gaat. Vooral wanneer ze een mobiel apparaat gebruiken.
2. HERHALING DOET MEER SCHADE DAN GOED, WEES CREATIEF
Het is te makkelijk om trefwoorden in elke titel, subkop en meta beschrijving te zetten. Google is hier ook achtergekomen en kan dit zelfs bestraffen in plaats van belonen. Het is nog steeds mogelijk dezelfde trefwoorden te gebruiken in een titel, metatitel en meta beschrijving, maar wees creatief.
Meta beschrijvingen zijn het belangrijkst, niet vanuit het perspectief van Google, maar vanuit de mensen die op zoek zijn naar relevante content. Idealiter bevat uw meta beschrijving een call-to-action, evenals een selectie van vergelijkbare of verwante trefwoorden. U heeft 160 tekens om de aandacht van mensen te trekken.
3. SCHRIJF IN DE EERSTE PLAATS VOOR UW KLANTEN, DAN PAS VOOR GOOGLE
Een natuurlijke aanvulling op tip nummer twee. De eerste paragraaf in digitale content is waar u het onderwerp duidelijk maakt, maar ook relevante, organische trefwoorden plaatst. Lees de onderstaande voorbeelden; welke denkt u dat zowel Google als lezers zouden kiezen? (Een aanwijzing, NIET optie A.)
A. Vandaag gaan we de opwindende wereld van SEO verkennen. SEO staat voor “search engine optimization”. Het verbeteren van SEO vereist veel werk. Met onze SEO tips kunt u echter snel een SEO expert worden.
B. Het organisch verbeteren van uw SEO ranking is geen verborgen geheim. Het antwoord is een stuk eenvoudiger en praktischer dan u misschien denkt. Met het team van Yuqo dat voor u klaarstaat, is SEO succes slechts een paar muisklikken van u verwijderd.
Optie B leest niet alleen een stuk beter, maar klinkt ook natuurlijker. Google is geavanceerd genoeg om de toon van content te detecteren. Probeer met dat in gedachten de door u gekozen trefwoorden op een natuurlijke, maar boeiende manier te gebruiken. Uw ranking profiteert hier aanzienlijk van.
4. FOTO’S HEBBEN OOK TREFWOORDEN NODIG
Als we een foto opslaan als onderdeel van een project of voor persoonlijk gebruik, besteden we vaak niet veel aandacht aan de bestandsnaam. Meestal is het gemakkelijker om een bestand “pipo1” te noemen dan om het een toepasselijke titel te geven. Het opnemen van trefwoorden in een fototitel is een andere goede manier om keywords optimaal te benutten.
Zorg ervoor dat foto’s of afbeeldingen trefwoorden bevatten die gerelateerd zijn aan het onderwerp, inclusief de alt-tekst. Alt-tekst kan meer beschrijvend zijn. Maar net als de meta beschrijving moeten de trefwoorden organisch overkomen.
5. LAAT SOCIALE MEDIA HET WERK VOOR U DOEN
Trefwoorden zijn niet alleen voor gebruik op uw eigen webpagina’s. Pas ze toe op iedere locatie waar uw bedrijf aanwezig is. Sociale media, zoals Facebook en LinkedIn, dragen allemaal bij aan de relevantie van een onderwerp. Plaatst u berichten op deze platforms om volgers op de hoogte te stellen van een nieuw artikel? Gebruik dan vergelijkbare trefwoorden. Hoe meer u op deze manier op het internet aanwezig bent, hoe beter Google u beoordeelt en rankt.
Graaf dieper in de functies van platforms als Facebook en plaats essentiële updates in verschillende groepen. Dit is een andere manier om uw aanwezigheid drastisch te verhogen. Kopieer en plak de teksten echter niet als u inspringt op meerdere groepen. Idealiter is elke post uniek, zodat de SEO wordt geoptimaliseerd.
6. MAAK GEBRUIK VAN LONGTAIL TREFWOORDEN
We hebben veel gesproken over trefwoorden: SEO, ranking, Google – al deze woorden zijn geweldig, maar in werkelijkheid typen mensen, als ze naar een onderwerp zoeken, niet alleen gerelateerde keywords in. In plaats daarvan kunnen ze Google vragen: “Wat is de beste manier om mijn SEO ranking te verbeteren?” En als u bedenkt dat zoekopdrachten middels spraak snel groeien dankzij apparaten als Alexa en Google Home, wordt het belang van longtail trefwoorden snel duidelijk.
Longtail trefwoorden benadrukken het belang van een natuurlijke toon bij het schrijven van content. Veel bedrijven vinden het creëren van originele teksten met organische trefwoorden echter behoorlijk moeilijk. Gelukkig is Yuqo gespecialiseerd in op maat gemaakte, creatieve content met keywords die op een effectieve en toch natuurlijke manier worden geïmplementeerd.