Ranking factoren Google: 151–209

Hello Yuqo
H
Hoe komt u hogerop in de zoekresultaten van Google? Welke SEO strategieën zou u moeten gebruiken en welke zijn minder relevant? In dit artikel vertellen we u alles over de laatste 59 ranking factoren van Google en laten we zien welke op dit moment het belangrijkst zijn.

We zijn al een tijdje bezig met een serie over de Google ranking factoren. Het is nu tijd voor de laatste 59. Zoals u weet, kijkt Google naar meer dan 200 factoren bij het ranken van webpagina’s. Veel internetgebruikers speculeren al lange tijd over welke het precies betreft.
Niemand anders dan het kernteam van Google kent al deze factoren met zekerheid. Toch hebben we wel een idee welke belangrijk zijn. In dit artikel behandelen we de laatste 59 ranking factoren. We proberen te ontdekken welke cruciaal en welke minder belangrijk zijn.
 

REGELS VOOR SPECIALE GOOGLE ALGORITMES

Een aantal van deze factoren is al genoemd in een eerder artikel. Maar er zijn er nog een paar over.
 

151: SAFESEARCH

Via SafeSearch is het mogelijk in te stellen dat u bepaalde websites met content voor volwassenen of vloekwoorden niet ziet in de zoekresultaten. Hoe dat precies van invloed is op de ranking? Hoe goed uw SEO ook is, als uw website mogelijk ongepaste content bevat, verschijnt uw site niet in de SafeSearch resultaten. Websites die niet dergelijke content bevatten, doen het sowieso beter dan de concurrentie als mensen zoeken via SafeSearch.
 

152: TRANSACTIONELE ZOEKOPDRACHTEN

Transactionele zoekopdrachten geven de intentie weer om een bepaalde transactie te doen. Bijvoorbeeld een aankoop of bestelling.
 
Transactionele zoekopdracht
 
Door uw zoektermen voor dergelijke transactionele zoekopdrachten te optimaliseren, verbetert uw ranking. Hierbij maakt u de zaken zo duidelijk mogelijk voor zowel potentiële klanten als voor Google. De zoekopdracht ‘Apple iPhone’ suggereert bijvoorbeeld dat iemand informatie wil over het product of het wil kopen. Voeg aan het begin van de search het woord ‘koop’ toe en u maakt duidelijk dat het om een transactionele zoekopdracht gaat. Zo is het voor Google makkelijker te begrijpen en te ranken.
 

153: LOKALE ZOEKOPDRACHTEN

Het doel van Google is om zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken. Daardoor verschijnen lokale resultaten vaak boven organische zoekresultaten bij lokale zoekopdrachten. Onderschat daarom niet het belang van local SEO in uw content marketingstrategie.
 

154: DOMEIN DIVERSITEIT

Domein diversiteit is het aantal unieke domeinen dat naar uw website verwijst. Bovendien heeft het te maken met hoe vaak een specifiek domein naar uw site linkt. Dit is een belangrijke ranking factor. Als meerdere links van verschillende domeinen naar dezelfde plaats verwijzen, is dat absoluut voordelig voor uw autoriteit. En daardoor krijgt uw website een betere ranking.
 

155: GOOGLE+

We weten allemaal dat Google+ zo goed als dood was toen het werd gelanceerd. Toch rankt de zoekmachine bepaalde pagina’s bij een zoekopdracht nog steeds hoger als de gebruiker, schrijver, blog of website aangesloten is bij Google+.
Het is echter geen belangrijke factor. Het is simpel om een Google+ account aan te maken, maar het heeft voor uw SEO ook geen grote voordelen. Als u dus geen tijd heeft om te investeren in Google+, sla deze stap dan over. U hoeft zich geen zorgen te maken dat het schadelijk is voor uw SEO strategie.
 

156: YMYL ZOEKTERMEN

YMYL staat voor ‘Your Money or Your Life’ (uw geld of uw leven). YMYL gebruiken we om sites te beschrijven die bij slechte kwaliteit het inkomen, geluk en zelfs leven van het publiek negatief zouden beïnvloeden.
Google let dan ook speciaal op pagina’s en zoektermen die onder de noemer YMYL vallen. Daarbij hanteert de zoekmachine een hogere kwaliteitsstandaard voor de content.
 

157: DMCA KLACHTEN

DMCA klachten, ook bekend als een DMCA verzoek tot verwijdering, dienen we in als iemand het copyright van bepaalde content schendt. Het is absoluut een ranking factor. Google geeft pagina’s waarover dergelijke klachten zijn ingediend, een lagere plaats in de resultaten.
 

158: TOP STORIES BOX

Google News is een afzonderlijk zoekkanaal. Toch staan de resultaten soms op de eerste positie in de zoekresultaten: de Top Stories box.
 
Top stories
 
Het is niet eenvoudig bij de Top Stories te belanden. Het is alleen beschikbaar voor uitgevers van nieuws. Als u dus een e-commerce blog bijhoudt, met een nieuwssectie, komt u niet in de box terecht. Maar bent u de eigenaar van een online media site die vaak uniek nieuws publiceert? Dan maakt u zeker kans.
 

159: VOORKEUR VOOR GROTE MERKEN

De Vince Update die in 2009 is gelanceerd, heeft grote merken een boost gegeven bij bepaalde zoektermen.
Maar is het nog steeds relevant? Een merk op zich is geen ranking factor meer. Google heeft besloten om sites te ranken op basis van betrouwbaarheid en autoriteit. Dat zorgt er echter wel voor dat veel gevestigde merken hoger staan dan opkomende ondernemingen.
 

160: FLITSKREDIET UPDATE

De zoekterm ‘flitskrediet’ zorgde jarenlang voor veel zoekopdrachten. Tot 2013, toen de zoekopdracht zo veelvuldig voorkwam dat er nauwelijks een legitiem bedrijf werd weergegeven. Daarna werd er een flitskrediet algoritme gelanceerd. Daarmee werden de zoekopdrachten opgeschoond.
Het is nog steeds mogelijk om hoog te ranken op flitskredieten. Het enige wat hierbij van belang is, is weten hoe het algoritme werkt.
 

161: SHOPPING RESULTATEN

Bij een organische zoekopdracht ziet u soms Google Shopping resultaten. Deze geven u de mogelijkheid om uw ranking te verbeteren. Tenminste, als u uw Google Shopping content effectief optimaliseert.
 

162: RESULTATEN VOOR AFBEELDINGEN

Net als bij shopping resultaten verschijnen er soms ook Google Afbeeldingen bij organische zoekopdrachten. Geoptimaliseerde afbeeldingen helpen u het beste uit uw SEO te halen en uw ranking te verbeteren.
 

163: EASTER EGG RESULTATEN

Google heeft een verscheidenheid aan Easter Egg resultaten. Dat zijn zoekopdrachten die iets laten zien dat onverwacht en amusant is. Het is mogelijk uw ranking te verbeteren door bepaalde content te maken voor deze Easter Egg resultaten. Maar het kost u wel de nodige tijd en het resultaat is niet altijd de moeite waard. Daarom zou u dit niet moeten zien als een belangrijke ranking factor.
 

164: SINGLE SITE BRAND RESULTATEN

In 2010 gaf Google aan dat één domein de mogelijkheid heeft zoekresultaten voor dezelfde zoekterm te domineren. Maar in werkelijkheid is het heel moeilijk om één website meerdere keren in de resultaten te krijgen. Het is echter niet onmogelijk.
 

BRAND SIGNALS

Brand signals laten aan Google zien dat uw merk bestaat. Ook geeft het aan dat u geloofwaardig en betrouwbaar bent. Werken aan goede brand signals is de manier om Google te laten zien dat u legitiem bent. Daarmee bouwt u geloofwaardigheid op en verbetert u uw zichtbaarheid.
De volgende onderdelen helpen u daarbij.
 

165: ANCHOR TEKST MERKNAAM

Het is niet moeilijk om uw merknaam te vermelden in de anchor tekst. En het heeft veel effect op de SEO.
 

166: NAAMSVERMELDING IN TOP STORIES

Grote merken staan vaak in de Top Stories. Bovendien hebben sommige grote brands zelfs hun eigen nieuwsfeeds op Google. Dat is voor u misschien nog een brug te ver. Maar weet dat een vermelding in Top Stories ontzettend goed is om een merk op te bouwen.
 

167: ZOEKOPDRACHTEN OP MERKNAAM

Als mensen via Google gaan zoeken naar een merk, toont dat aan dat het merk bestaat (en dat de website betrouwbaar is).
 

168: UNLINKED BRAND MENTIONS

Datzelfde geldt voor unlinked brand mentions. Als mensen uw merk vermelden, ziet Google dat als een brand signal. Ook al linken ze niet naar u.
 

169: ZOEKOPDRACHTEN MET MERK + ZOEKTERM

Mensen zoeken soms naar bepaalde zoektermen in combinatie met een merk (bijvoorbeeld ‘Yuqo SEO’ in plaats van alleen ‘Yuqo’). Hierbij verbetert Google mogelijk uw ranking in de niet merkgebonden versie van deze zoekopdracht. De volgende keer dat uw publiek bijvoorbeeld zoekt op ‘SEO’, komt de eerder gezochte website hogerop te staan.
 

170: GELDIG SOCIAL MEDIA ACCOUNT

Een sterke aanwezigheid op social media is voor de meeste bedrijven heel belangrijk. Niet alleen vanwege de verkoop, maar ook vanwege SEO. Google probeert onderscheid te maken tussen fake en echte social media accounts. Uw account zou daarom veel (echte) volgers moeten hebben. Daarnaast moet u het regelmatig updaten, zodat het er legitiem uitziet.
 

171: OFFICIËLE BEDRIJFSPAGINA OP LINKEDIN

U wilt dat zowel Google als uw publiek uw bedrijf serieus nemen. Maak daarom een bedrijfspagina aan op LinkedIn.
 

172: VESTIGINGSLOCATIE

Alle serieuze bedrijven hebben een kantoor. Vergeet dus niet om locatiegegevens te vermelden op uw website. Voeg uw bedrijf indien mogelijk ook toe aan Google Maps. De kans bestaat dat Google ernaar gaat zoeken om te achterhalen of uw website een groot merk betreft.
 

173: BEKENDE AUTEURS

Google CEO Eric Schmidt zegt dat informatie die afkomstig is van geverifieerde online profielen hogerop komt, dan van niet geverifieerde profielen.
 

174: PAGINALIKES OP FACEBOOK

Likes laten zowel Google als uw publiek zien dat uw Facebook pagina actief is en waardevolle informatie bevat. Streef er dus naar om goede content te plaatsen. Moedig mensen daarbij aan om uw berichten te liken.
 

175: VOLGERS OP TWITTER

Net als bij Facebook likes, is het aantal volgers op Twitter ook een relevant brand signal. Het geeft aan hoe populair uw merk is.
 

WEBSPAM FACTOREN OP DE SITE

176: GOOGLE PANDA

Google Panda is een algoritme dat is gecreëerd om het aantal hoogwaardige websites in zoekresultaten te vergroten. Het analyseert sites en bestraft ze voor slechte content. Dat gebeurt vaak bij content farms. Dit zijn bedrijven die freelancers inhuren voor het genereren van veel tekstuele content om het zoekalgoritme tevreden te stellen. Maar het heeft niet veel praktische waarde voor het publiek.
Als u een Panda bestraffing krijgt, heeft dat absoluut een negatieve invloed op uw ranking. Investeer dus in de kwaliteit van uw content.
 

177: IP-ADRES GEMARKEERD ALS SPAM

Het is absoluut niet prettig als Google uw website markeert als spam. Helaas gebeurt dat soms zelfs buiten uw schuld om. Zo is het mogelijk dat het IP-adres van uw server is gemarkeerd als spam. Dan is de kans groot dat het alle websites beïnvloedt die op die server staan. Controleer dit dus regelmatig.
 

 

178: SPAMMEN VAN DE META TAG

Het is niet meer nodig om uw teksten vol te stoppen met zoektermen. Maar sommigen doen dat nog wel regelmatig bij meta tags.
Let erop dat u dat niet doet. Google kijkt of u bepaalde zoektermen in de beschrijving en title-tags vermeldt om uw SEO te verbeteren. En dat bestraft de zoekmachine.
 

179: POP-UPS EN STORENDE ADVERTENTIES

Ze zijn misschien effectief voor adverteren. Maar volgens de officiële Google Quality Rater Guidelines wijzen dergelijke advertenties op een laagwaardige site. Daarom heeft het een negatieve invloed op uw ranking.
 

180: INTERSTITIAL POP-UPS

Pop-up vensters noemen we vaak interstitials. Meestal gebruiken mensen ze voor meer conversies. Bijvoorbeeld door bezoekers te stimuleren een contactformulier in te vullen. Of om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Maar als u ze onjuist implementeert, zijn ze schadelijk voor uw SEO. De kans bestaat dat Google websites bestraft die dergelijke pop-ups tonen aan mobiele gebruikers.
 

181: LINKS NAAR ‘BAD NEIGHBOURHOODS’

Als u linkt naar zogenaamde ‘bad neighbourhoods’ (websites die om diverse redenen een lagere ranking hebben gekregen) beïnvloedt dat uw plaats in de zoekresultaten negatief.
 

182: REDIRECTS

Over het algemeen zijn redirects niet slecht. Maar wel het fenomeen sneaky redirects. Dat zijn verwijzingen die bezoekers omleiden naar andere content dan waar ze naar hebben gezocht. Betrapt Google u op het gebruik van dergelijke redirects? Dan bestraft de zoekmachine u of haalt ze u zelfs uit de index.
 

183: CONTENT MET WARTAAL

Google achterhaalt of bronnen wartaal bevatten. Daarbij filtert de zoekmachine websites weg die gebruikmaken van automatisch gegenereerde of verzonnen content.
 

184: AUTOMATISCH GEGENEREERDE CONTENT

Google gaat hier net zo mee om als bij wartaal. Websites met dergelijke content haalt de zoekmachine uit de index en worden bestraft.
 

185: HET VERBERGEN VAN AFFILIATE LINKS

Het verbergen van affiliate links is riskant. Zeker als u dat probeert te doen met cloaking. Wees daar ontzettend voorzichtig mee en vermijd het, indien mogelijk. Google bestraft dit.
 

186: AFFILIATE SITES

Google houdt niet van partnerprogramma’s. Dat wil niet zeggen dat u ze niet mag aanwenden om uw site lucratief te maken. Maar wees wel voorzichtig. Volgens velen houdt Google websites die dergelijke programma’s gebruiken extra in de gaten.
 

187: OVER-OPTIMALISATIE

We hebben het al een aantal keren genoemd in deze serie en we zeggen het nogmaals. Overmatige optimalisatie, zoals teksten volproppen met zoektermen en tags, is nadelig voor uw SEO. Het is dan ook schadelijk voor uw ranking.
 

188: DOORWAY-PAGINA’S

Doorway-pagina’s maken sommigen met als enige doel hogerop komen in de ranking bij zoekresultaten. Uiteindelijk leidt dat ertoe dat bezoekers diverse, vergelijkbare pagina’s op een domein bezoeken. Dat doet af aan de diversiteit en autoriteit van de zoekresultaten. Daarom houdt Google er absoluut niet van.
 
Google houdt ook niet van sites die veel advertenties bevatten.
 

189: ADVERTENTIES ‘ABOVE THE FOLD’

Google houdt ook niet van sites die veel advertenties bevatten. Daarom heeft de zoekmachine het Page Layout Algorithm ontworpen. Daarmee bestraft Google websites met teveel advertenties in beeld (above the fold).
 

190: GOOGLE FRED

Google Fred is een update die in 2017 is gelanceerd. Het primaire doel daarvan is het vinden van websites die black hat tactieken gebruiken om vindbaar te zijn. Dergelijke sites bevatten veel advertenties. Bovendien bieden ze slechte content en hebben ze weinig toegevoegde waarde voor bezoekers. Als Google Fred u markeert, beïnvloedt dat uw ranking negatief.
 

191: OVERMATIGE PAGERANK SCULPTING

PageRank sculpting is een manier om de flow van de PageRank van uw website te beïnvloeden. Dat doet u door de flow van uw links te sturen. Daarbij gebruikt u het nofollow attribute.
PageRank sculpting blijkt nog steeds van belang te zijn. Maar als u erg fanatiek bent en alle outbound links nofollow heeft gemaakt, vindt Google dat niet leuk. Het schaadt mogelijk uw ranking in zekere zin.
 

OFF-SITE WEBSPAM FACTOREN

192: AANTAL ONNATUURLIJKE LINKS

Een onverwacht en onnatuurlijk aantal links wijst er voor Google op dat deze hoogst waarschijnlijk nep zijn. Dat heeft natuurlijk een negatief effect op de ranking van de website.
 

193: WAARSCHUWING VOOR ONNATUURLIJKE LINKS

Als Google u berichten stuurt over ‘aangetroffen onnatuurlijke links’, dan is dat meestal een slecht teken voor uw ranking.
 

194: HOOG PERCENTAGE SLECHTE LINKS IN EEN LINKPROFIEL

Probeer links te vermijden van bronnen die vaak worden gebruikt door SEO’s met een voorkeur voor black hat technieken. Dat wijst er voor Google op dat u probeert om het systeem te flessen. Meestal zijn dergelijke bronnen afkomstig van fora, blogreacties, etc.
 

195: LINKS VAN NIET GERELATEERDE WEBSITES

Het is prima om backlinks te genereren van sites die geen verband hebben met uw onderwerp of niche in het algemeen. Maar als u dat te vaak doet en teveel niet gerelateerde backlinks hebt, is dat schadelijk.
 

196: LINKS VAN DEZELFDE KLASSE C IP

Private blog network is een netwerk van websites dat is gecreëerd om zoekmachineresultaten te manipuleren. Dat gebeurt om een bepaalde website te promoten, links te vergaren en autoriteit door te geven.
Als u dus een onnatuurlijke hoeveelheid links genereert van sites met dezelfde server IP, vindt Google dat verdacht. De zoekmachine besluit mogelijk dat ze afkomstig zijn van een private blog network en bestraft uw site.
 

197: ONNATUURLIJKE LINK PIEK

We hebben al aangegeven dat Google niet van onnatuurlijke links houdt. Een teveel van dergelijke verwijzingen is voor de zoekmachine een onmiddellijk signaal om de links te devalueren en uw site te bestraffen.
 

198: LAAGWAARDIGE DIRECTORY LINKS

Google heeft gezegd dat het genereren van backlinks van laagwaardige directories een straf betekent voor een website.
 

199: LINKS VERKOPEN

Google houdt niet van verkopers van links. Dus als de zoekmachine u pakt terwijl u dat doet, heeft dat zeer negatieve gevolgen voor uw ranking.
 

200: WIDGET LINKS

Widgets zijn over het algemeen niet schadelijk voor uw SEO. Maar besef dat een aantal widgets bepaalde links en anchor teksten bevat waar de webmaster geen controle over heeft. Dergelijke links ziet Google als onnatuurlijk. De zoekmachine behandelt ze als een overtreding van de Google Webmaster Guidelines.
 
Google houdt niet van verkopers van links.
 

201: TEMPORARY LINK SCHEMES

Het creëren van spam links en ze snel weghalen, is een temporary link scheme. Google herkent dergelijke link schemes en identificeert ze. Vermijd ze koste wat kost als u niet wilt dat ze uw SEO schaden.
 

202: LINKS VAN PERSBERICHTEN EN ARTIKELEN

Hoewel ze op zich niet slecht zijn, gebruiken mensen ze te vaak. Zoveel zelfs dat Google dergelijke strategieën nu behandelt als een link scheme. Vermijd ze dus liever.
 

203: GOOGLE PENGUIN PENALTY

Google Penguin is een algoritme dat is ontwikkeld om websites te identificeren die black hat technieken gebruiken voor een betere ranking. Als het uw website treft, dan daalt uw positie in de zoekresultaten aanzienlijk. Een recente update richt zich echter meer op het vinden van bad links dan op het bestraffen van complete sites.
 

204: ‘POISON’ ANCHOR TEKST

Sommige anchor teksten (zoals vloekwoorden en farmacie zoektermen) ziet Google als ‘giftig’. Hierbij krijgt de zoekmachine het idee dat de website is gehackt of spamt. In ieder geval belandt u lager in de zoekresultaten.
 

205: HANDMATIGE ACTIES

Bepaalde handmatige acties associeert Google met black hat linkbuilding. Bijvoorbeeld een poging om de zoekindex te manipuleren. Ook dit beïnvloedt de ranking van uw site negatief.
 

206: DISAVOW TOOL

Misschien is uw website bestraft (handmatig of op basis van het algoritme) voor het gebruiken van slechte en spammerige links. Dan ligt het voor de hand dat u daarvan af wilt. Ook dat is handmatig te doen. Als u echter al een aantal van deze links heeft verwijderd, maar nog niet klaar bent, is het mogelijk de resterende links af te wijzen. Simpel gezegd: door dat te doen, vraagt u Google om bepaalde verwijzingen op uw website niet mee te rekenen.
Het gebruik van deze tool helpt u om een Google straf te omzeilen. Bovendien verbetert het uw ranking als uw site het slachtoffer is geweest van een negatieve SEO.
 

207: VERZOEK TOT HEROVERWEGING

Als uw verzoek tot heroverweging is gehonoreerd, heft Google de straf op en verbetert uw ranking.
 

208: GOOGLE SANDBOX

Google Sandbox beperkt de zichtbaarheid in zoekresultaten van bepaalde sites, al is dat slechts tijdelijk. Als uw website nieuw is en een onverwachte instroom van links krijgt, belandt ze mogelijk een tijdje in de Sandbox.
 

209: GOOGLE DANCE

Een periode waarin Google de rankings herziet, noemen we de Google Dance. Ondanks de grappige naam bestaat het echt. Het heet ook wel de random ranking factor. De rankings fluctueren gewoonlijk tijdens deze periode (die vaak een paar dagen duurt). Het enige wat in dat geval te doen is, is geduld hebben en wachten totdat ze herzien zijn.
Dit zijn alle potentiële ranking factoren van Google! Natuurlijk is het mogelijk dat ze in de loop der tijd veranderen en zijn ze niet allemaal even belangrijk. Maar het is veilig te stellen wat de belangrijkste factoren zijn (begin 2019):

  • Domeinautoriteit
  • Referring domains
  • Mobiele gebruiksvriendelijkheid
  • On-page SEO
  • Organische CTR
  • Totaal aantal natuurlijke backlinks
  • Verblijfsduur
  • Kwaliteit van de content

Als u dus benieuwd bent hoe u uw SEO strategie verbetert, richt u dan eerst op een aantal van deze factoren (of op allemaal als u daar genoeg tijd en resources voor heeft). We hopen dat deze blogserie u helpt bij het verbeteren van uw SEO en dat uw website of merk daardoor groeit!