HOE VAAK HEEFT UW WEBSITE EEN NIEUW ONTWERP NODIG?
Het antwoord op deze vraag varieert per bedrijf. Over het algemeen geldt echter dat kleine en middelgrote bedrijven elke 2 of 3 jaar een nieuw ontwerp nodig hebben. Daarbij past u uw website aan aan de behoeften van uw huidige gebruikers. Bovendien zorgt u er zo voor dat u voldoet aan de vereisten van de nieuwste technologie en trends.
Dat wil niet zeggen dat u in de tussenliggende jaren geen updates hoeft te doen. Het is juist een goed idee om uw ontwerp elk jaar een kleine update te geven. Zo zorgt u ervoor dat u blijft aansluiten bij de nieuwste apparaten en technologie.
Deze regel van om de 2–3 jaar updaten geldt alleen voor websites die goed functioneren en bovendien niet voor elke situatie. Gelukkig zijn er factoren die aangeven wanneer een website een nieuw ontwerp vereist. Ook als er nog geen 2 of 3 jaar voorbij zijn.
5 REDENEN OM UW WEBSITE METEEN TE HERONTWERPEN
DE SITE IS NIET GEOPTIMALISEERD VOOR MOBIELE APPARATEN
Volgens de laatste cijfers van het CBS ligt het percentage mobiele internetgebruikers alleen al in de Nederland op 87%. Dat betekent dat veel mensen uit uw doelgroep uw website op hun smartphone bekijken. Sommigen bezoeken uw site zelfs alleen op hun telefoon.
Is uw website nog niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Doe dat dan zo snel mogelijk. Wilt u uw omzet en websitestatistieken geleidelijk verbeteren? Zorg er dan voor dat uw site even handig via smartphone als via desktop te bekijken is.
UW WEBSITE IS NIET GEOPTIMALISEERD VOOR ZOEKMACHINES
Stel dat u iets online zoekt, hoe vaak kijkt u dan verder dan de eerste pagina van de Google-zoekresultaten? De meeste mensen kijken nooit verder dan de eerste pagina. Daarom zou u tijd en moeite moeten steken in het opzetten en onderhouden van een goede SEO-strategie.
Het ontwerp van een site speelt een grote rol bij de SEO-strategie. Wilt u een hogere ranking voor uw website? Begin dan bij het ontwerp. Zorg ervoor dat het georganiseerd, aantrekkelijk en makkelijk te begrijpen is.
ZAKEN ZIJN MOEILIJK VINDBAAR
De navigatie van een website geeft gebruikers zicht op de site en de producten of diensten. Daarnaast helpt het bezoekers bij elke stap in het aankoopproces, als ze iets willen kopen natuurlijk. Is de navigatie niet handig en niet makkelijk te begrijpen? Dan kan dat tot een lagere omzet leiden. Als gebruikers namelijk niet makkelijk vinden wat ze zoeken, gaan ze vaak naar de concurrent.
Zorg er daarom voor dat uw website makkelijk te navigeren is. Zo niet, dan is het tijd voor een nieuw ontwerp.
HET ZIET ER VISUEEL NIET AANTREKKELIJK UIT
Mensen beoordelen zaken nog altijd op basis van het uiterlijk — ook websites. Het ontwerp kan maken dat uw bedrijf er serieus, vriendelijk of juist modern of retro uitziet. Ook heeft het vaak invloed op de omzet. Ziet een site er niet aantrekkelijk of goedkoop uit? Dan is de kans klein dat uw bezoekers klant worden.
De esthetiek is slechts een onderdeel van het ontwerp van een website. Voor veel mensen maakt een strakke of intuïtieve site echter een groot verschil. Het bepaalt daarbij vaak of ze terugkomen of zelfs een eerste aankoop doen.
UW WIJZE VAN BRANDING IS VERANDERD
Veel bedrijven veranderen de wijze van branding af en toe. Verandert u iets, bijvoorbeeld het logo of de merkidentiteit? Zorg er dan voor dat uw website daarin meegaat. Doe dat bij voorkeur meteen na de vernieuwing. Het ziet er wat vreemd uit als u overal een nieuw logo gebruikt, behalve op uw eigen site.
WANNEER ZOU U CONTENT MOETEN VERNIEUWEN OF UPDATEN?
U zou uw websitecontent regelmatig moeten updaten en wel om de volgende redenen:
- Om te laten zien dat uw bedrijf/content actief en actueel is.
- Voor een betere communicatie met uw doelgroep.
- Om het vertrouwen van uw doelgroep te winnen door het delen van kennis.
- Om er eerlijker en betrouwbaarder uit te zien vanwege de consistentie.
- Om nieuwe klanten aan te trekken.
- Om uw SEO en ranking te verbeteren.
Maar hoe zit het met bestaande content? Zou u die moeten laten staan of moet u het van tijd tot tijd herschrijven? En hoe vaak zou u het moeten herschrijven of vernieuwen, zonder dat het spammerig overkomt? Dat zoeken we hieronder uit.
ALS U NIEUWE GEGEVENS KUNT TOEVOEGEN
Stel dat u een uitstekend verslag heeft gepubliceerd dat diverse statistieken en waardevolle inzichten bevat. Dergelijke artikelen zorgen voor meer verkeer en delen mensen vaak. Ze raken echter ook snel gedateerd en worden daarom minder relevant.
Om deze reden is het verstandig nieuwe gegevens aan het verslag te blijven toevoegen, als die mogelijkheid er is (bijvoorbeeld eenmaal per jaar, elk half jaar, etc.) Zo blijft de content relevant.
ALS ER IETS VERANDERT
Gedetailleerde handleidingen genereren ook veel verkeer. Mensen maken hier vaak gebruik van. Het is echter ook mogelijk nieuwe dingen te bedenken om ze relevanter te maken en te vernieuwen. Heeft een handleiding bijvoorbeeld te maken met software? Voeg dan tips toe voor de nieuwste software-updates. Of bedenk voorbeelden gebaseerd op de nieuwste trends, enzovoorts. Dat behelst ook het deels of helemaal herschrijven van de handleiding als sommige aspecten irrelevant zijn geworden en/of gedateerd.
ALS IETS WEER RELEVANT IS
Laten we Game of Thrones als voorbeeld nemen. Veel bedrijven lanceerden speciale evenementen en nieuwe content om aan te sluiten bij het nieuwste seizoen. Bovendien bood dit de mogelijkheid om de aandacht te vestigen op oudere artikelen, onderzoeken, updates, etc.
Zulke mogelijkheden doen zich niet vaak voor, maar zijn meestal wel waardevol. Houd dergelijke situaties dan ook in de gaten en grijp uw kans als het moment daar is om uw doelgroep nogmaals te attenderen op oudere content.
De concurrentie is fors. U hoeft er echter niet bang voor te zijn als u up-to-date blijft. We hopen dat dit artikel u heeft helpen begrijpen hoe en wanneer uw website een nieuw ontwerp nodig heeft. Zorg er hiermee voor dat u altijd relevant en interessant blijft voor uw doelgroep.