Italië behoort tot de top 10 wereldeconomieën; momenteel schommelt het land tussen positie 8 en 9. In 2018 bereikte het nominale bbp van Italië de $1,95 miljard en naar verwachting is dit in 2023 gestegen naar $2,5 miljard.
Momenteel telt Italië 60.390.560 inwoners. De banden met andere EU-landen zijn nauw en de totale handel met de EU bedraagt ongeveer 59%. Het land is ook gecentreerd rondom kleine en middelgrote bedrijven, waarvan vele in familiebezit zijn. 99% van alle Italiaanse firma’s bestaat uit deze ondernemingen en deze zijn goed voor 68% van het Italiaanse bbp.
De Italiaanse markt groeit gestaag en biedt veel mogelijkheden voor ondernemers. Wilt u de markt echter gemakkelijk en succesvol betreden? Dan zou u rekening moeten houden met culturele nuances en lokale bedrijfsregels. Met de volgende tips gaat u goed van start.
1. HOUD REKENING MET DE GEOGRAFIE
De meeste industriële activiteiten in het land concentreren zich in het noorden; van Turijn in het westen via Milaan tot Venetië in het oosten. Dit gebied staat bekend als een van de meest welvarende en geïndustrialiseerde regio’s ter wereld. Mensen noemen het ook wel het “eerste Italië”. Bovendien is het goed voor meer dan 50% van het nationale inkomen. Dan zijn er nog de geïndustrialiseerde regio’s Toscane en Emilia-Romagna. Dit zijn de zogeheten “derde Italië”-districten. Hier vindt voornamelijk productie plaats van papier, textiel, kleding, keramiek, voedsel en nog veel meer.
Dit geeft u in principe twee opties: Bouw uw bedrijf op in het noorden om te profiteren van de industrialisering of kies het zuiden, waar een grotere uitdaging ligt, maar minder concurrentie is.
2. PERSOONLIJKE RELATIES ZIJN ERG BELANGRIJK
Persoonlijke relaties zijn overal belangrijk, maar dit geldt vooral in Italië. Hoe groter uw netwerk, hoe gemakkelijker u de Italiaanse markt betreedt. Uw persoonlijke connecties openen veel deuren en helpen u in ieder geval de lokale zakenmarkt beter te begrijpen.
Heeft u geen indrukwekkend netwerk? Overweeg dan het inschakelen van een Italiaanse agent, zakenpartner of distributeur. In dit geval gebruikt u zijn of haar persoonlijke connecties om uw bedrijf te laten groeien op de lokale markt.
3. WEES GEDULDIG
Italiaanse werknemers worden vaak gestereotypeerd als te ontspannen. Dit is absoluut niet waar. Italiaans personeel is meestal juist zeer bekwaam en dynamisch. U moet echter wel geduld hebben als het aankomt op de volgende twee zaken: persoonlijke relaties en stiptheid.
Het vertrouwen winnen van de lokale bevolking is niet eenvoudig. Het duurt soms twee tot drie keer langer dan verwacht om zakelijke relaties of een marktaanwezigheid te bewerkstelligen. Hetzelfde is te zeggen over deadlines. Als u een bepaalde einddatum in het hoofd heeft, maak dat dan kristalhelder! Veel Italianen beschouwen deadlines als een streven en niet als doel. Daarom komen ze soms ook later op vergaderingen. Wees dus niet beledigd.
4. WERK AAN EEN STERKE ONLINE AANWEZIGHEID
In Italië heeft 81% van de huishoudens internet (2017). Ter vergelijking: in Nederland is dit 98% en het gemiddelde in Europa ligt op 87%. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom responsief websitedesign niet zo wijdverbreid is in Italië.
Dit biedt u echter wel de kans om op te vallen. Als u besluit een online business op te zetten, investeer dan absoluut in een responsieve website. Italianen gebruiken vooral hun smartphone voor internetverkeer en zullen daarom mobielvriendelijke sites waarderen.
Vermeldenswaardig is dat social media erg populair zijn in Italië. Deze platforms bieden veel mogelijkheden voor digitale marketeers. Vergeet ze dus niet in uw strategie.
5. KIES VOOR DE JUISTE BETALINGS- EN LEVERINGSOPTIES
Klantenservice is uitermate belangrijk bij het ontwikkelen van een strategie voor de internationale markt. Ongeacht de kwaliteit van uw producten of diensten, is het niet mogelijk te concurreren met lokale ondernemingen als u niet dezelfde (of een betere) service biedt aan uw doelgroep.
Italianen hebben niet veel vertrouwen in online betalingsmethoden. Vaak prefereren ze prepaid creditcards voor het afrekenen van producten of diensten op het internet. In winkels is contant geld het meest gebruikelijk. Ook de aflevering is van belang. De Italiaanse post is niet heel betrouwbaar, zeker niet als het gaat om het afleveren van internationale pakketten. Overweeg dus koeriers in te zetten om uw goederen af te leveren, vooral als u dure of waardevolle producten verstuurt.
6. LEER HOE U COMMUNICEERT MET UW PUBLIEK
Investeren in lokalisering en vertalingen is een must voor iedereen die internationaal wil zakendoen. Dit geldt vooral in een land als Italië. Italianen lezen online content liever in hun eigen taal en houden van een informele toon.
Overweeg daarom een ervaren vertaler in te schakelen. Hij of zij past uw content aan aan de lokale markt, op een manier die uw publiek begrijpt en waardeert. Een beetje humor komt soms ook van pas, zeker als u een jonger publiek wenst aan te trekken.
7. BEREID U VOOR OP CONCURRENTIE
Concurrentie is onvermijdelijk op elke markt en nergens is dit duidelijker dan in Italië. Richt u zich op sectoren als eten en drinken, design of mode? Heb dan geduld, want u gaat de strijd aan met lokale merken.
Lokale producten in deze categorieën dragen het handelsmerk “Made in Italy”. Dit toont aan dat ze in Italië zijn gemaakt en geproduceerd en voldoen aan alle Italiaanse voorschriften. Zo’n handelsmerk is meestal een teken van kwaliteit. Daarnaast geeft de lokale bevolking de voorkeur aan deze “Made in Italy”-producten. Dit betekent echter niet dat slagen onmogelijk is in bovenstaande sectoren. Soms duurt het alleen langer dan verwacht.
UITBREIDEN NAAR ITALIË EN DAARBUITEN
Slagen op een buitenlandse markt, waaronder Italië, is niet gemakkelijk. Het vraagt om doorzettingsvermogen, geduld en kennis. Alleen zo is het mogelijk op hetzelfde niveau te concurreren als de locals. We wensen u veel succes en hopen dat onze tips u helpen slagen in Bella Italia!