Elke internationale markt heeft specifieke kenmerken die belangrijk zijn om rekening mee te houden als u uw omzetgebied wilt uitbreiden. De Franse markt is daarop geen uitzondering.
Waarom u Franse consumenten zou willen bedienen met uw bedrijf? Daarvoor zijn meer dan genoeg redenen. Frankrijk staat in Europa bijvoorbeeld op de vierde plek qua aantal inwoners. Op 1 november 2018 telde de officiële bevolking 67.372.000 burgers. Frankrijk heeft daarbij het grootste ecosysteem voor ondernemers van continentaal Europa. Daarmee is het aantrekkelijk voor internationale investeerders. Het recent in Parijs geopende Station F is door Forbes de grootste startup-incubator van de wereld genoemd. Bovendien gebruikt bijna 90% van de Franse bevolking dagelijks internet. Dat is goed nieuws voor iedereen die een e-commercebedrijf heeft.
Zoals u ziet, heeft de Franse markt ontzettend veel potentieel. Er zijn echter ook de nodige uitdagingen. Laten we ons verdiepen in wat u moet weten om de Franse markt met succes te betreden.
1: DENK NA OVER EEN OPSTART MET VERTEGENWOORDIGERS
Bent u de eigenaar van een klein of middelgroot bedrijf? Begin dan met vertegenwoordiging door middel van een verbindingsbureau. Daarmee bespaart u mogelijk kosten, kunt u op afstand werken en makkelijker integreren. Uw vertegenwoordigers helpen u daarbij om alle nuances en culturele verschillen te begrijpen.
In dit geval heeft u geen btw-registratie nodig. Ook hoeft u geen financiële verantwoording af te leggen totdat u actief wordt. Hiermee bent u tevens onzichtbaar voor concurrenten.
2: WEET WANNEER ACTIEF TE WORDEN
Het beste moment om actief te worden, is zodra u zichtbaar wilt zijn. Bijvoorbeeld op financieel gebied, qua geloofwaardigheid of voor factuurdoeleinden. Buitenlandse investeerders besluiten vaak een SAS te beginnen. Ze stellen dan een ingezetene aan als CEO en een niet-ingezetene als president. Dit is voor velen het handigst, maar het ligt natuurlijk aan u of u het al dan niet gaat implementeren.
3: REGISTREER EEN BTW-NUMMER
Zodra u besluit actief te worden, registreert u een btw-nummer. Ook heeft u een adres nodig en moet u een belastingkredietaanvraag indienen voor O&O. We adviseren om dat te regelen voordat u gaat beginnen. Daarmee bespaart u later veel tijd en ook zenuwen.
Btw-registratie is ook essentieel voor bedrijven die Franse klanten producten of diensten online willen aanbieden. Dergelijke ondernemingen moeten zich registreren als ze een bepaalde drempel bereiken. Die ligt op € 82.800,- voor goederen en op € 33.200,- voor diensten.
4: BEREID DE GEWENSTE DOCUMENTATIE VOOR
Dit is net zo belangrijk als de btw-registratie. Weet dat de Franse overheid erg formeel is en veel aandacht besteedt aan documentatie. Als bepaalde documenten ontbreken, kan men dat als respectloos ervaren. Als u alles echter klaar heeft liggen, maakt u een goede indruk en heeft u een voordeel ten opzichte van de concurrentie.
5: REKEN OP VERTRAGING
Omdat de Franse markt erg concurrerend is, komen er vaak vertragingen voor in het administratieve proces. Als u geen deadlines wilt missen, houd dan al bij de planning rekening met mogelijke vertraging.
6: INVESTEER IN HET DESIGN VAN UW WEBSITE EN APP
Zoals we hierboven noemden, gebruikt het merendeel van de Franse bevolking dagelijks internet. Uw e-commercebedrijf heeft dan ook een goede kans om hier voet aan de grond te krijgen. Dat betekent echter tevens dat u moet investeren in het design van uw website en app.
Streef naar een overzichtelijk en goed functionerend webdesign. Zorg er daarbij voor dat het mobielvriendelijk is. Bovendien moeten transacties makkelijk uit te voeren zijn op zowel desktop- als mobiele apparaten. Heeft u een mobiele app, zorg er dan voor dat deze werkt op diverse devices.
Vergeet ook niet om de website en het webdesign te vertalen en te lokaliseren. Dat is erg belangrijk voor succes van uw diensten en campagnes.
7: VERDIEP U IN DE PLAATSELIJKE VOORKEUREN
Internationale klanten verwachten dat uw bedrijf in hun land producten bezorgt. En u moet ze dat geven als u wilt slagen. Besteed daarbij vooral aandacht aan betaalmogelijkheden en verzendopties.
Franse klanten zijn eraan gewend dat producten thuis worden bezorgd. Ook willen ze hun pakket tijdens de verzending kunnen volgen. Meestal is het versturen daarbij gratis of zijn de kosten beperkt. Houd hier rekening mee en doe uw best om aan te sluiten bij de service die ze gewend zijn.
Internationale uitbreiding is een uitdagend proces. Doe goed onderzoek en verdiep u in het land en de cultuur waarnaar u wilt uitbreiden. Dan bent u beter voorbereid op die uitdagingen. We hopen dat dit artikel u heeft geholpen te begrijpen hoe de Franse markt en consumenten in elkaar zitten!