U heeft alles op bijna elk denkbaar vlak verbeterd, e-mails op diverse tijdstippen en dagen verstuurd en geëxperimenteerd met verschillende onderwerpregels. Ook heeft u het type en de structuur van uw content al aangepast, maar allemaal zonder gewenst succes. Wat u ook probeert, het lijkt erop dat abonnees geen interesse meer hebben in uw e-mails.
Als mensen interesse tonen in de content die u verstuurt, heeft dat natuurlijk invloed op uw winst. Het beïnvloedt echter ook uw reputatie als verzender en de afleverratio van uw e-mails.
Weet u niet meer waar u het zoeken moet, omdat u werkelijk alles al hebt geprobeerd? Dan is het waarschijnlijk tijd om een re-engagement e-mailcampagne te lanceren.
Onderzoek toont aan dat een hernieuwde lanceringscampagne een krachtig wapen kan zijn bij e-mailmarketing. Een studie van Salesforce laat zien dat 63% van de ondervraagde marketeers stelt dat re-engagement campagnes “zeer effectief” zijn. Bovendien ontdekte men in onderzoek van Return Path dat 45% van de mensen die re-engagement e-mails ontvingen, ook de daarop volgende e-mails las.
Een korte e-mail sturen aan abonnees die al een tijdje nergens op hebben geklikt, is een goede manier om te ontdekken wie nog interesse heeft. Daarnaast kunt u hiermee meteen verkopen genereren. Bovendien kunt u uw adressenlijst herorganiseren als een aantal mensen niet reageert.
TOP 7 RE-ENGAGEMENT E-MAILCAMPAGNES
U weet nu waarom het sturen van re-engagement e-mails soms essentieel is. Hierbij rijst echter de vraag: wat voor campagne moet u kiezen? Natuurlijk is dat afhankelijk van het type product of dienst, maar hieronder geven we een aantal ideeën die bewezen effectief zijn. Neem ze eens door en hopelijk werkt een van de genoemde tactieken voor u!
1: ANIMOTO
Na een periode van inactiviteit, stuurt de cloud-based video creation service Animoto een simpele vraag aan abonnees: “Wilt u nog op de hoogte blijven?” Daarmee kunnen mensen zelf kiezen of ze nog e-mails willen ontvangen. Bovendien kunnen ze hun voorkeuren aanpassen via een CTA-knop (Call To Action). Daarmee komen ze direct bij de voorkeursinstellingen terecht.
2: PAUL MITCHELL
Paul Mitchell is toonaangevend in de schoonheidsindustrie en gebruikt de nodige emotie in zijn re-engagement campagne door een kort bericht te sturen dat begint met “We houden niet van afscheid nemen”, gevolgd door een tekstje waarin staat dat dit de laatste e-mail is die de abonnee ontvangt. Lezers kunnen vervolgens een CTA onderaan het bericht aanklikken. Daardoor blijven ze in de e-maillijst staan.
3: PLANET FITNESS
Wat betreft re-engagement campagnes weet Planet Fitness wat mensen willen: aanbiedingen. Abonnees die ervoor kiezen weer naar de sportschool te gaan, krijgen korting. Daarvoor moeten ze wel binnen een bepaalde tijd reageren. Een exclusief aanbod is soms precies wat mensen aanmoedigt om een nieuw abonnement af te sluiten.
4: STARBUCKS
Deze koffiegigant heeft een zeer deskundig marketingteam. De re-engagement e-mail van het bedrijf biedt abonnees een gratis traktatie op hun verjaardag. Niet alleen moedigt dat mensen aan om lid te blijven, maar Starbucks profiteert ook van de extra data die ze van klanten krijgen. De leeftijdsopbouw van een klantenbestand helpt het bedrijf bijvoorbeeld in de toekomst om relevante advertenties te maken.
5: FASHION NOVA
Als er nog artikelen in het winkelmandje zitten, dan stuurt Fashion Nova daarvan een snapshot met een exclusieve kortingscode. In de e-mails zit ook altijd een aftelklok waarop te zien is hoelang de korting nog geldig is. Daarmee hoopt het bedrijf direct tot actie aan te zetten.
6: HBO SHOP
In zijn e-mails laat HBO inactieve abonnees alle nieuwe producten zien, plus een “welkom terug”–kortingscode van 20%. Ook noemt het bedrijf dat het u mist, om op uw gevoel in te spelen.
7: HEAL THE BAY
Deze non-profit organisatie uit Los Angeles legt zich toe op het schoonmaken, onderhouden en beschermen van de kustlijn en waterwegen in de regio. In de e-mailcampagne zit een luchtige woordspeling waarmee ze inactieve abonnees aanmoedigt tot een : “schoonmaak” van hun e-maillijst. Er zit ook een GIF bij die de aandacht trekt; een grote walvis in een schone, blauwe oceaan.
U HEEFT DE E-MAILS VERSTUURD – EN DAN?
Nu u de e-mails heeft verstuurd, levert dat hopelijk verkopen en abonnees op. Vervolgens is het tijd om data te verzamelen. Heeft u feedback gevraagd of een enquête gestuurd? Zo ja, analyseer dan de resultaten en zoek uit wat deze betekenen voor uw bedrijf.
Dan zijn er ook nog mensen die nog steeds niet reageren, ondanks uw perfecte re-engagement e-mail. Mocht dat zo zijn, dan is het misschien tijd ze uit uw lijst te halen. Het is zeker niet leuk wanneer uw abonneelijst korter wordt, maar er kunnen veel goede redenen zijn waarom een abonnee niet meer reageert.
Misschien zijn mensen hun wachtwoord kwijtgeraakt van het betreffende e-mailadres of bekijken ze dat account gewoonweg niet meer. Als u B2B-klanten heeft, dan kan het zijn dat het adres helemaal niet meer actief is. Dat komt bijvoorbeeld voor als mensen een andere baan krijgen.
Hoe dan ook, als u een goede reputatie wilt behouden en wilt zorgen dat uw e-mails niet in de spamfolder belanden, dan is het nuttig uw abonneelijst op te schonen. Re-engagement e-mails zijn een effectieve laatste poging om de interesse van abonnees weer aan te wakkeren, waar u voorheen zo hard voor heeft gewerkt.