Titels zijn een essentieel onderdeel van iedere SEO-strategie. Het is tenslotte het eerste wat we zien in de zoekresultaten. Een goede titel kan er zelfs voor zorgen dat we op een link klikken, of we nu het antwoord op onze vraag zullen vinden of niet. Voor een gedegen website-strategie is het dan ook belangrijk om voldoende tijd aan title tags te besteden.
Hieronder leggen we precies uit waarom.
WAT ZIJN TITLE TAGS?
Title tags, ook weleens paginatitels of SEO-titels genoemd, staan aan de basis van een goede website. In HTML hebben ze zelfs hun eigen <tag>. Een juiste title tag geeft een goed idee van het onderwerp van de webpagina of wat u aan zult treffen als u erop klikt.
Om gebruikers zo goed mogelijk te informeren, gebruikt Google een mix van titels en meta descriptions. Een sterke titel kan ervoor zorgen dat iemand op uw link klikt en niet op die van iemand anders.
WAT DOEN TITLE TAGS PRECIES?
Bij SEO zorgen title tags ervoor dat nuttige artikelen worden onderscheiden van de minder nuttige. Als de titel u niet vertelt waar het artikel over gaat, zult u er niet snel op klikken. Ook al bevat de pagina het antwoord op uw vraag.
Als ons artikel over Franse idiomen bijvoorbeeld een titel zou hebben die niet in verband staat met de inhoud, zou u geen idee hebben van waar het artikel over gaat. En dus klikt u er niet op.
HOE HELPEN TITELS BIJ SEO?
Alhoewel SEO-technieken door de jaren heen veranderen, blijft er één ding zeker: Google weet waar ze naar op zoek is. Kort gezegd, zal een link waar veel gebruikers op klikken hoger scoren in de zoekresultaten dan eentje waar niemand op klikt.
Als een titel dus een goede omschrijving geeft van datgene waar iemand naar op zoek is, zal hier sneller op worden geklikt, en is deze in de ogen van Google nuttiger.
Een sterke titel kan ervoor zorgen dat iemand op uw link klikt en niet op die van iemand anders.
ZO BEDENKT U DE PERFECTE TITEL
De perfecte SEO-titel bedenken lijkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Het behelst niet alleen maar de juiste keywords of keyphrases gebruiken op het juiste moment. Hoewel dit zeker belangrijk is, komt er nog veel meer bij kijken. Belangrijk is dat u zichtbaar bent tussen de concurrentie en tegelijkertijd opvalt door nét iets anders te zijn.
Gelukkig bestaat er een aantal manieren om u hierbij te helpen.
GEBRUIK EEN HEADLINE ANALYSER
Als u al een idee heeft voor een paginatitel, bekijk dan voor u hem gebruikt of u hem nog kunt verbeteren. Zogeheten ‘power words‘ worden vaak aangewend om emotie toe te voegen aan een titel, zodat mensen erop willen klikken. Het is tenslotte moeilijk om nee te zeggen tegen woorden als ‘Gratis’ of ‘Uitverkoop’.
Gelukkig zijn er goede headline analysers beschikbaar die u hierbij kunnen assisteren. Deze tools geven uw titel een score van nul tot honderd en suggesties over hoe u de titel nog kunt verbeteren.
Onze favorieten zijn:
https://headlines.sharethrough.com
https://coschedule.com/headline-analyzer
MAAK TITELS NIET TE LANG
Aangezien Google alleen de eerste vijftig tot zestig leestekens in de SERP’s weergeeft, moet u de titel hierop aanpassen. Dit aantal is ook afhankelijk van het aantal pixels, dus als u van plan bent om bijvoorbeeld een ander lettertype te gebruiken, kan dit zomaar nog minder zijn. Als titels te lang zijn, kapt Google ze af. Dit leest minder prettig en kan zelfs een negatieve uitwerking hebben op uw ranking.
Er bestaan echter ook handige tools om te controleren of uw titels de juiste pixel-breedte hebben. Zo bent u er zeker van dat uw hele titel zichtbaar blijft.
KIES VOOR BEGRIJPBARE TAAL
Ook al heeft SEO betrekking op een algoritme en wordt dit door computers uitgevoerd, mensen zijn nog steeds uw doelgroep. Kies dus voor begrijpbare taal. U wilt tenslotte een titel schrijven waarop mensen zullen klikken en geen computers.
Ooit was het de normaalste zaak van de wereld om in een artikel zoveel keywords te verwerken als maar mogelijk was. Dat dit zoveel toegepast werd, verbaast ons nog steeds. Gelukkig heeft Google hier van geleerd. Deze artikelen sloegen namelijk vaak nergens op, waren onsamenhangend en gaven maar zelden antwoord op vragen. Tegenwoordig is het schrijven van betekenisvolle content op de lange termijn veel beter voor uw SEO.
GEBRUIK UW BELANGRIJKSTE KEYWORD
Hoe dan ook, het blijft belangrijk om het belangrijkste keyword of de keyphrase in uw titel te verwerken. En dan het liefst aan het begin. Dit zorgt er niet alleen voor dat uw titel opvalt, maar dit is ook het eerste wat iemand ziet. Zo weet iedereen meteen wat te verwachten, wat uw Click-Through-Rate aanzienlijk zal verbeteren.
HET BELANG VAN EEN GOEDE TITEL
De tips die in dit artikel voorbij zijn gekomen, behoren nog maar tot de basis. Een goede SEO-titel omvat veel meer aspecten. Dit geldt ook voor een succesvolle keywordstrategie, wat meer behelst dan weten waar en wanneer u keywords moet gebruiken. Als u echter rekening houdt met deze tips, dan bent u in ieder geval op de goede weg naar uw beste SEO-strategie ooit.