Boxing Day | Hoe profiteert uw e-commerce bedrijf daarvan?

Luke Sumpter
K
Kerstmis is niet de enige gelegenheid voor cadeau's. Mensen verwennen elkaar tijdens de feestdagen, maar kopen daarna ook graag iets voor zichzelf. Ontdek hoe u uw marketing optimaliseert voor Boxing Day. Zo profiteert uw e-commercebedrijf maximaal van deze Britse feestdag.

December is een drukke tijd voor e-commerce bedrijven en marketeers. Consumenten zijn overactief op Black Friday en Cyber Monday. Maar in de aanloop naar Kerstmis stijgen de uitgaven nog meer. Wat ooit een tijd was van bescheidenheid, is nu uitgegroeid tot een miljardenindustrie. Black Friday en Cyber Monday viert men inmiddels in veel Westerse landen. Maar voor bedrijven in het Verenigd Koninkrijk is ook Boxing Day een dag die de nodig voorbereiding vergt. In Nederland kennen we die dag als Tweede Kerstdag.
 

OORSPRONG EN MODERNE CONTEXT VAN BOXING DAY

Oorsprong en moderne context van Boxing Day
Boxing Day is de dag na Kerstmis, 26 december. Het is niet helemaal duidelijk hoe deze feestdag is ontstaan. Maar men denkt dat het iets te maken heeft met “boxing”. We hebben het daarbij niet over fysiek geweld. In deze context was boxing in de zeventiende eeuw een manier om iemand een geschenk te geven. Traditioneel kregen ambachtslieden en bedienden in het VK een doos met een cadeau. Dit diende als bedankje voor hun werk van het afgelopen jaar. Net als Kerstmis is Boxing Day uitgegroeid tot een moderne feestdag. Het draait om feest, plezier en koopjes!
Vanwege de uitverkoop is Boxing Day een van meest winstgevende dagen van het jaar. Klanten trekken er massaal op uit om te profiteren van de kortingen bij grote warenhuizen. Deze lopen soms op tot wel 90%. Om een idee te krijgen van wat mensen besteden: in het Verenigd Koninkrijk gaf men op Boxing Day 2018 maar liefst £8,8 miljoen per minuut uit.
Maar de laatste drie jaren zijn de fysieke winkelbezoeken afgenomen. Het is duidelijk dat veel consumenten liever online hun voordeel doen met de sales. Ze schaffen hun koopjes aan vanuit het comfort van hun eigen huis. Dat is niet leuk voor winkeliers, maar ideaal voor e-commerce bedrijven. Steeds meer consumenten kiezen voor het gemak van online shopping. Ze bezoeken razendsnel meerdere winkels en vermijden guur winterweer in de winkelstraten.
 


Yuqo quotesNet als Kerstmis is Boxing Day uitgegroeid tot een moderne feestdag. Het draait om feest, plezier en koopjes!


 

4 BOXING DAY TIPS VOOR E-COMMERCE BEDRIJVEN

4 Boxing Day tips voor e-commerce bedrijven
De uitverkoop op Boxing Day is een fantastische gelegenheid voor e-commerce bedrijven in het Verenigd Koninkrijk. De traditionele feestdag is inmiddels uitgewaaierd naar andere landen, evenals het Europese vasteland. In dit artikel bespreken we een aantal belangrijke tips. Zo profiteert u optimaal van deze feestdag.
 

VOORBEREIDING IS ESSENTIEEL

Voor e-commerce onderneming is de concurrentie in december hevig. Uiteraard had u tijdens Black Friday en Cyber Monday ook al aanbiedingen. Wilt u van Boxing Day ook een succes maken? Zorg dan dat mensen op de hoogte zijn. Stuur e-mails en maak uw doelgroep enthousiast met berichten op social media. Vertel ze eind november al waarom ze niet alles op Black Friday hoeven te kopen. Laat ze wat geld overhouden voor uw Boxing Day sale die niemand mag missen!
Hulp nodig bij het schrijven van opvallende e-mails? Lees hier meer.
 

MAAK INDRUK MET HET ONDERWERP

Soms is een e-mail niet genoeg. Elk bedrijf verstuurt tenslotte e-mails naar potentiële klanten. Laat uw e-mail opvallen om de aandacht van de lezer te trekken. Het is essentieel dat het onderwerp aanspreekt en verleidt. Klanten zien namelijk uitsluitend dit stukje tekst als ze door hun inbox scrollen. Zorg dus voor een opvallend en relevant onderwerp. Geef aan dat het over Boxing Day gaat en informeer over uw sale. Besteed tijd aan een tekst die opvalt tussen de vele andere e-mails. Hier zijn een paar voorbeelden:

  • “BOXING DAY FLASH SALE — KOOP BINNEN 24 UUR”
  • “Mis deze besparing van 40% niet. KOOP NU”

 

SCOOR MET EEN FLASH SALE

Niets maakt meer indruk op klanten dan een flash sale, met name als dit gaat om een aantal eersteklas producten. Simpel gesteld: een flash sale is een korting die slechts een korte periode geldt. Zo speelt u in op een gevoel van urgentie. Dit moedigt klanten aan tot een impulsaankoop. Flash sales zijn ontzettend handig als u met overtollige inventaris zit. Gebruik deze techniek voor een aantal van uw topproducten en u komt zeker van uw voorraad af.
De sleutel tot een succesvolle flash sale is garanderen dat men uw aanbieding ziet. Begin weken of maanden voor de sale al met uitgebreide social media campagnes. Zo genereert u al een hype. Daarentegen kunt u er ook voor kiezen uw klanten te verrassen. U moedigt ze dan aan tot impulsieve aankopen. Zelfs als u ervoor kiest tot het laatste moment te wachten met uw sale, kunt u toch producten promoten zonder de uitverkoop te noemen. U wekt de interesse, zonder uw plannen te verklappen.
 

GEEF UW KLANTEN WAT ZE WILLEN

Het kopen van kerstcadeaus is altijd riskant. Sommige mensen zijn duidelijk over hun wensen, maar anderen niet. Er zijn mensen die meteen het perfecte cadeau uitkiezen, maar dat lukt niet altijd. Met uw sale op Boxing Day geeft u mensen een tweede kans. Verleid klanten door ze te vertellen wat ze echt willen hebben. Mensen kopen zoveel cadeautjes voor anderen en willen op Boxing Day waarschijnlijk zichzelf verwennen. Na een maand aan anderen te hebben gedacht, is het nu tijd de aandacht op zichzelf te vestigen. Help uw klanten zichzelf te helpen. Gebruik termen als “verwen jezelf” en “tijd voor jezelf”. Zo geeft u aan dat u uw klanten wilt helpen zichzelf te trakteren en te ontspannen.
Boxing Day biedt e-commerce bedrijven een uitstekende kans om op te vallen met goed doordachte campagnes. Het jaar is tenslotte nog niet voorbij na de kerstdagen! Grijp elke kans aan om uw klantenbestand uit te breiden en de omzet te vergroten.