Het is u misschien al opgevallen, maar online is werkelijk van alles te vinden. Wellicht bent u van plan daar iets aan toe te voegen. Als u een geweldig idee heeft, biedt het internet daarvoor volop mogelijkheden. Maar het kan best lastig zijn om gezien te worden en het is nog lastiger om er geld mee te verdienen.
Het type content bepaalt grotendeels hoe u er geld mee kunt verdienen. Wat u ook doet, u moet altijd uw investeringsrendement in de gaten houden. Het komt erop neer dat als iets meer kost dan dat het oplevert, het niet de moeite is — tenzij het voor uw merk bevorderlijk is.
Niet alle methoden zijn even nuttig, afhankelijk van wat u aanbiedt. Eén ding dat u altijd in gedachten moet houden, is dit: mensen zijn slim en er zijn waarschijnlijk ook anderen die hetzelfde aanbieden. Behandel uw doelgroep dus goed!
Zonder verdere omhaal bespreken we hieronder onze 8 beste tips om met online content geld te verdienen.
1. MAAK GOEDE CONTENT
Dit lijkt misschien logisch, maar het is niet altijd vanzelfsprekend. Toch is het heel belangrijk als u met online content geld wilt verdienen. Het heeft geen zin om bakken met geld te spenderen aan iets wat misschien wel duizenden bezoekers genereert, maar wat niet echt beklijft, waardoor die bezoekers niet meer terugkomen.
Het maken van interessante, handige en prettig te lezen content moet dan ook uw prioriteit zijn. Het is daarbij verstandig zowel blijvend relevante items als dingen die op het moment spelen te delen. Het voordeel van blijvend relevante content, is dat het steeds weer mensen aantrekt en dat u onder de aandacht blijft. Oude content is dus niet per se dode content!
Content die op het moment speelt, is ook nuttig. En het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn om interessante content over een bepaald onderwerp te maken om mensen betrokken te houden. Maar de waarde ervan is wel vergankelijk en u zult al gauw merken dat het na een tijdje geen aandacht meer genereert. Zo werkt het nu eenmaal.
OPTIMALISEER VOOR DESKTOP EN MOBIEL
U moet er ook voor zorgen dat uw content voor diverse devices is geoptimaliseerd. Iets kan er fantastisch uitzien op uw laptop, maar ziet het er ook goed uit op een mobiel apparaat? Veel mensen, zo niet de meeste, bekijken content op hun telefoon, dus uw content moet ook mobiel-vriendelijk zijn, anders zijn ze er gauw klaar mee. Dat niet alleen; Google neemt mobiele optimalisatie ook mee bij het bepalen van uw ranking in de zoekresultaten. Zorg dus dat dit voor elkaar is!
En dat is best lastig, want dit vereist het regelmatig publiceren van posts. Bezoekers blijven echter niet op uw site als ze eerst allemaal andere dingen moeten doornemen voordat ze vinden wat ze zoeken. Zorg er hierbij dus voor dat uw site goede content bevat die ook nog eens op de goede plek staat.
Daarmee willen we niet zeggen dat alles wat u maakt van de allerhoogste kwaliteit moet zijn, maar het moet wel van een zekere kwaliteit zijn. En als u er geld aan wilt verdienen, dan moet u ook denken in termen van investeringsrendement; hoeveel geeft u uit aan het maken van content en wat krijgt u ervoor terug? Als uw content uiteindelijk geen winst genereert, dan betekent dat dat er iets moet veranderen.
Hoe dan ook, goede content is een van de belangrijkste dingen om uiteindelijk omzet te genereren.
2. KIES UW KANALEN UIT
Tijd en geld zijn maar beperkt en u wilt dit natuurlijk niet verspillen. De meesten van ons hebben daarbij op school geleerd dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Datzelfde geldt voor het kiezen van de kanalen waarop u uw content plaatst. Een of twee kanalen met consistente hoogwaardige content, en een groep trouwe volgers, zullen dan ook meer winst opleveren dan acht kanalen waarop u maar beperkt aanwezig bent en waarop u maar weinig volgers hebt.
Dus als u veel kanalen heeft, ga dan bij uzelf te rade. Achterhaal via welk kanaal u de meeste omzet/betrokkenheid genereert en richt u daarop. Wees dapper en schrap de rest. Door het aantal kanalen te beperken, houdt u veel meer tijd over voor het maken en promoten van goede content. Wed niet op teveel paarden!
Over het algemeen zijn 1–3 kanalen optimaal, tenzij u over een heel team beschikt. Maar we gaan er even van uit dat u alleen werkt en een krap budget heeft. Als dat inderdaad voor u geldt, dan kunt u het u niet veroorloven om geld – of tijd – te verspillen!
3. PROMOOT
Nog een voor de hand liggende, maar essentiële tip, die zeker niet mag ontbreken. Naast het maken van content die goed is, moet u ook in promotie investeren. Dit kan vervelend zijn, maar als u het goed doet, zal het zeker wat opleveren.
U kunt dit op veel verschillende manieren aanpakken. Hieronder gaan we in op de makkelijkste manieren die ook nog eens het effectiefst zijn.
SOCIAL MEDIA
Nogmaals, we gaan er even van uit dat u kleinschalig werkt en een beperkt budget heeft. In dat geval zijn social media uw beste vriend op het gebied van promotie. Deze platforms zijn tenslotte helemaal gratis. En dat niet alleen; bijna iedereen gebruikt ze. Dat wil zeggen dat u gratis toegang heeft tot een complete markt. Maak daar gebruik van! Bij promotie via social media gaat het om betrokkenheid en beloningen. En ook hier komt de eerste tip weer om de hoek kijken: u moet goede content hebben die u kunt promoten!
Schrijf wedstrijden uit, meng u in discussies en deel goede content van andere mensen. Wees zichtbaar en betrokken bij uw publiek. En u kunt oudere, relevante context gerust vaker delen. Er zullen (hopelijk) altijd nieuwe volgers zijn die het nog niet hebben gezien.
GASTBLOGS
Een andere goede manier van promotie, is het schrijven van gastblogs of het hosten van een gastblog. Vind iemand anders met volgers in dezelfde branche als u en vraag of u content op zijn kanaal mag plaatsen. Bied ook het omgekeerde aan. Door u te verbinden met andere, populaire contentmakers kunt u uiteindelijk meer volgers krijgen en respect afdwingen.
Hiermee genereert u organische groei en bovendien meer backlinks! Dat levert niet alleen meer internetverkeer op, maar kan er ook voor zorgen dat u hoger in de zoekresultaten van Google terechtkomt, aangezien dit de zoekmachine vertelt dat u een goede reputatie heeft.
ADVERTEREN
U kunt ook voor advertentieruimte betalen. Dit is echter niet per se nodig en als u een beperkt budget heeft, kunt u zich misschien beter op de gratis opties richten. Maar als u wat geld te besteden heeft en meer clicks wilt, dan kunt u zeker overwegen om voor wat advertentieruimte te betalen. Wees wel voorzichtig met hoe u dit aanpakt, want u wilt geen geld verspillen. Overweeg te adverteren op de kanalen waarop u ook berichten deelt. Begin bovendien voorzichtig en kijk eerst hoeveel internetverkeer u daarmee trekt — en of die mensen ook daadwerkelijk betrokken blijven.
4. BEDENK EEN MANIER OM OMZET TE GENEREREN
Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Soms lijkt het of alleen internetverkeer genereren en betrokken zijn bij het publiek al veel geld oplevert. Maar meestal is dat niet het geval.
Influencers of mensen die op jacht zijn naar sponsors zijn misschien een uitzondering. In dat geval is de primaire zorg het opbouwen en blijven aantrekken van een publiek.
Maar als dat niet uw doel is, dan moet u op andere manieren omzet uit het internetverkeer op uw kanalen proberen te halen.
Wijsheid waarmee u twee vliegen in één klap slaat; mensen houden van het milieu en het is belangrijk om goed met het milieu om te gaan. Dus als het u lukt om voor duurzaam te gaan, dan kunt u dat ten eerste delen met uw publiek en op een duurzame manier meer geld verdienen, en ten tweede bijdragen aan het redden van de wereld!
U moet dus een manier vinden om uw content in winst om te zetten. Uw keuze is daarbij afhankelijk van het type content en hoe u betrokken wilt zijn bij uw doelgroep. Hieronder noemen we een aantal opties.
VERKOOP EEN PRODUCT
Dit is simpel en effectief. Gebruik uw content om mensen een product te laten kopen, of het nu gaat om merchandise, een boek, of wat anders.
ABONNEMENTEN
Als u specifieke content maakt die een bepaalde behoefte vervult, overweeg dan een maandelijkse (of eenmalige) prijs te vragen voor het bekijken van uw content. U kunt dat voor al uw content doen of bijvoorbeeld premium content voor alleen betalende leden aanbieden.
GEEF EEN ONLINE CURSUS
Als u een expert bent in uw vakgebied en mensen iets te bieden heeft, dan kunt u ook overwegen om tegen een bepaalde vergoeding een cursus aan te bieden (bijvoorbeeld video-instructies).
AFFILIATE MARKETING
Voor sommige mensen heeft affiliate marketing een slechte naam, en dat is niet altijd ongegrond. Voordat u ervoor kiest om op uw site te adverteren, moet u checken of het niet storend is. Als u over het algemeen goed doordachte, betekenisvolle content plaatst, dan passen advertenties daar misschien niet bij. Wanneer u echter iets als reviews publiceert, dan is het juist een prima idee!
Affiliate marketing kan subtieler zijn dan andere vormen van adverteren, maar uiteindelijk zullen mensen het waarschijnlijk toch wel oppikken. Zorg er in ieder geval voor dat u niet te agressief bent met reclame, want dat stoot mensen af.
MAILINGLIJSTEN
Dit is een andere manier om producten te verkopen of mensen naar artikelen te verwijzen. U moet er echter wel voorzichtig mee omgaan. Mailinglijsten zijn een effectieve manier om van volgers klanten te maken, maar u moet ze dan wel goed behandelen.
Bouw relaties op, deel gratis content met mensen en als u ze vraagt om iets te kopen, doe dat dan op een vriendelijke manier. Het is beter om een hogere omzet te halen uit slechts een paar verkoopmails dan bijna geen omzet uit constante e-mails. Wees terughoudend en bouw vertrouwen op.
Het type content bepaalt grotendeels hoe u er geld mee kunt verdienen.
5. DONATIES
Voor sommige makers is dit misschien wel de haalbaarste optie wat het genereren van inkomsten betreft. Als u een prozaschrijver, kunstenaar of musicus bent, dan wilt u wellicht helemaal geen betaalmuur of advertenties op uw website. En inderdaad, mensen die echt een verhaal willen lezen of interesse hebben in kunst, gaan bijna altijd weg als hun ervaring wordt onderbroken of verstoord — of als ze het idee hebben dat ze erin worden geluisd.
Donaties via een crowdfundingsplatform als Patreon zijn voor velen daarom ook een goede optie. Bij de meeste platforms geldt dat u iets moet geven in ruil voor een donatie — mensen houden er nu eenmaal van als ze een beloning krijgen. Maar dat hoeft niet per se. U kunt ook zelf een betalingssysteem op uw website of social media-kanaal zetten, zonder afhankelijk te zijn van derden en een beloning te moeten geven. Als uw content goed genoeg is, zullen mensen vast bereid zijn te doneren, zodat u nieuwe content kunt blijven leveren. En nee, dan hoeven ze niet per se iets extra’s te krijgen!
6. VERKOOP UW WEBSITE
Deze tip is voor later. Als uw site veel internetverkeer genereert of op een andere manier als winstgevend geldt, kunt u deze soms ook voor veel geld verkopen. Dat noemen we ook wel ‘flipping’.
Dit zal echter niet van de ene op de andere dag gebeuren. Meestal moet u eerst bovenstaande strategieën gebruiken voordat dit mogelijk is. Alleen goed verzorgde websites met een betrokken fanbase en een goede e-maillijst zullen veel geld opleveren. In dat geval kunt u wel 20–50 keer uw huidige maandelijkse opbrengst verdienen!
7. HAAL DE ACCOUNT IN UZELF NAAR BOVEN
Het is ook belangrijk dat u de cijfers in de gaten houdt, zodat de winst die u maakt allereerst daadwerkelijk winst is, en ten tweede, dat dit genoeg is voor wat u erin investeert.
Misschien ontdekt u dat u € 2000, – per maand genereert en dat lijkt best veel. Maar als u het van dichterbij bekijkt, komt u er ook achter dat u er zestig uur en € 300,- per week aan besteedt. Opeens is die winst toch niet meer zoveel!
Natuurlijk kost het tijd om iets op te bouwen en alle bedrijven zullen er in het begin bij inschieten. Verwacht dus niet om op korte termijn rijk te worden. Maar het is wel de moeite waard om uw groei, uitgaven en winst in de gaten te blijven houden, zodat u uiteindelijk niet meer verliest dan binnenkomt en uw bedrijf groeit zoals u dat wilt.
Als uw inzet toeneemt, maar de winst achterblijft, wat gaat er dan mis? Waarom worden lezers geen klanten? Met een simpele analysetool, zoals Google Analytics, kunt u zien waar uw internetverkeer vandaan komt en wat mensen op uw site doen.
Het is best lastig een balans te vinden tussen het aanbieden van genoeg gratis content en het achterhouden van bepaalde dingen om inkomsten te genereren. Uiteindelijk bepaalt wat u precies te bieden heeft hoe die balans eruit komt te zien.
8. WEES ORIGINEEL
Dit is eigenlijk een bonustip, want niet iedereen kan hier wat mee. Als u echter met iets kunt komen wat echt origineel is, zij het een product, een idee of een merk, dan zal het u veel eerder lukken om een goed inkomen met uw content te genereren. Daarmee hoeft u zich ook niet meer zozeer te richten op het hele ‘SEO-gedoe‘.
Als u iets kunt creëren wat niemand anders doet, dan is het veel makkelijker om op te vallen. Het loont dus om origineel te zijn!
GELD VERDIENEN MET UW CONTENT: HOE NU VERDER?
Wat artikelen u ook vertellen, omzet genereren met content is niet zo makkelijk als het volgen van acht simpele stappen. U moet met al het bovenstaande rekening houden en er liggen altijd onverwachte dingen op de loer!
Online geld verdienen vereist hetzelfde als al het andere in het leven; of het nu gaat om uitblinken in een sport of streven naar geluk, u moet er tijd en moeite in investeren. Als u denkt dat u wel rijk kunt worden van een paar blogposts en wat advertenties, dan zult u van een koude kermis thuiskomen. Maar als u goed over alles nadenkt en zeker weet dat u uw werk goed doet, dan kunt u er zeker geld mee verdienen – heel veel zelfs.