Internethandel is een extreem competitieve en succesvolle industrie. Maar niet alle internetbedrijven zijn succesvol. Om een winstgevend internetbedrijf te draaien, is meer nodig dan alleen kwaliteitsproducten en goede businessstrategieën. In dit artikel delen we tien tips om u te helpen uw internetbedrijf succesvol te maken. Deze lijst is verre van volledig en we bespreken deze onderwerpen in de toekomst waarschijnlijk uitgebreider. Voor nu kunt u deze lijst gebruiken als snelle handleiding om een succesvol internetbedrijf op te zetten.
10 TIPS OM UW INTERNETBEDRIJF SUCCESVOL TE MAKEN
1: KEN UW DOELGROEP
Of u nu een online bedrijf hebt of een plaatselijk café, het kennen van uw doelgroep is de basis van uw bedrijf. Gelukkig is het dankzij online technologie veel makkelijker geworden om uw doelgroep te bepalen. Online bedrijven hebben toegang tot verschillende tools die helpen om uw klanten beter te begrijpen; wat ze willen en hoe u ze kunt bereiken. Van Google Analytics tot Facebook Insights; doe uw voordeel met de unieke beschikbare technologie. Maak er gebruik van om beter te begrijpen aan wie u uw producten of diensten verkoopt. Hier volgt een aantal tips voor het bepalen van uw doelgroep:
- Creëer een klantprofiel. Brainstorm over hoe uw ideale klant eruitziet. Dit is een belangrijke eerste stap om te begrijpen voor wie u uw producten op de markt zet.
- Verzamel gegevens over uw online publiek. Maak gebruik van tools als Google Analytics en Facebook Insights om informatie te verzamelen over uw gebruikers. Dat kan van alles zijn; van basisinformatie, zoals leeftijd en geslacht, tot complexe inzichten in hun gedrag, bijvoorbeeld op sociale media.
- Richt u effectief op uw belangrijkste klanten. Gebruik de informatie van uw klantprofiel en online analyse als uitgangspunt voor het benaderen van uw kopers.
2: FOCUS OP GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
Als u online succesvol wilt zijn, dan moet u zorgen voor een geweldige gebruikservaring. Of u nu kleding verkoopt of keukenbenodigdheden, u wilt dat uw klanten een prettige aankoopervaring hebben. Online winkels die een slechte gebruikerservaring bieden, zijn letterlijk ten dode opgeschreven, al hebben ze nog zulke kwalitatieve producten. Het maakt niet uit hoe origineel uw bedrijfstak is; er zijn tegenwoordig zoveel internetbedrijven te vinden dat klanten gewoon naar een (of meerdere) andere site(s) gaan, waar dezelfde producten worden aangeboden. Als die sites een betere gebruikerservaring bieden, dan hoeft u er niet op te rekenen dat uw klanten lang bij u blijven plakken. Hieronder een aantal eenvoudige tips voor het opbouwen van een gebruiksvriendelijke internetwinkel:
- Maak aantrekkelijke product beschrijvingen. Al uw producten moeten worden voorzien van gedetailleerde omschrijvingen, waardoor uw klanten zoveel mogelijk informatie over het product krijgen.
- Zorg ervoor dat uw informatie volledig is. Voorkom dat uw klanten gedwongen worden om te bellen als ze meer informatie willen, omdat ze dat waarschijnlijk niet doen. Van betalingsinstructies tot gedetailleerde informatie over het bedrijf, zorg ervoor dat uw website de belangrijkste informatie vermeldt.
- Zorg ervoor dat u makkelijk bereikbaar bent. Als het nodig is dat klanten contact met u opnemen, dan moeten ze dat snel en eenvoudig kunnen doen. Zorg ervoor dat de contact informatie op uw website up-to-date is en link naar sociale media sites, voor het geval klanten u op die manier willen benaderen.
3: MAAK HET BESTELLEN GEMAKKELIJK
Let op: dit heeft eigenlijk te maken met gebruikersgemak, maar het is belangrijk dit afzonderlijk te noemen. Een bestelling afronden, is een essentieel onderdeel van een internetwinkel. Mocht dit niet soepel verlopen, dan zorgt dat voor frustratie. En het laatste wat u wilt, is uw klanten frustreren als ze een aankoop willen afronden. In feite kan een frustrerend afrondingsproces er zelfs voor zorgen dat uw klanten hun winkelwagentje legen en uw website verlaten om ergens anders te gaan winkelen. Daarom moet u ervoor zorgen dat het afrondingsproces zo makkelijk mogelijk verloopt. We reiken u wat eenvoudige manieren aan om dat te doen:
- Zorg voor zo weinig mogelijk stappen bij het afronden. Onderzoek laat zien dat minder klikken tijdens het afronden zorgt voor hogere conversiepercentages.
- Zorg voor credit card logo’s en veiligheidswaarborgen. Iedereen vindt het een beetje spannend om zijn credit card online te gebruiken, zeker bij een onbekende verkoper. Gebruik credit card logo’s en veiligheidswaarborgen om het vertrouwen tussen u en uw klanten op te bouwen.
- Informeer pas NA de afronding of klanten zich willen inschrijven voor een nieuwsbrief. Veel mensen vinden het niet prettig om zich in te schrijven voor een account of mailing voordat ze hun eerste koop hebben gedaan. Als u de mogelijkheid daarvoor biedt bij het afronden (wat daarvoor de beste plek is), doe dat dan na voltooiing van de transactie.
- Bevestig de details van de bezorging tijdens het afrondingsproces. Dat zorgt ervoor dat u klanten zich zekerder voelen over hun aankoop.
4: OPTIMALISEER VOOR MOBIELE APPARATEN
Meer dan 60% van de smartphone gebruikers heeft in de afgelopen zes maanden een online aanschaf gedaan met de telefoon. Omdat mobiele technologie nog steeds verbetert, is het in de lijn der verwachting dat deze getallen toenemen. Daarom is het nu meer dan ooit belangrijk dat uw internetwinkel een smartphone vriendelijke gebruikservaring biedt. Als u dat niet doet, kunt u een groot deel van uw klanten kwijtraken. Hieronder een aantal tips om uw internetwinkel ervaring smartphone vriendelijk te maken:
- Bekijk hoe uw site eruitziet op mobiele apparaten. Onderzoek de mobiele ervaring die u op dit moment aanbiedt, door uw winkel zelf te bezoeken op een aantal verschillende apparaten. Schrijf op welke punten verbeteringen vereisen.
- Neem contact op met uw webdeveloper om een toegankelijk nieuw design te maken voor uw website. Een developer met verstand van zaken begrijpt precies wat u bedoelt.
- Gebruik smartphone vriendelijke subdomeinen. Lukt het niet om een website te bouwen die automatisch wordt geoptimaliseerd voor mobiel- en desktop- browsen? Verwijs uw mobiele gebruikers dan door naar een smartphone vriendelijk subdomein. Dat kan er als volgt uitzien: m.voorbeeldsite.com.
5: TEST ALLES
Testen is een sleutelfactor voor online succes. Vanaf het allereerste begin moet u voortdurend alle beslissingen over uw internetwinkel testen en analyseren. Het is nog beter om via een A/B-test meerdere strategieën tegelijkertijd te onderzoeken, zodat u direct feedback krijgt. Daarna kiest u een winnaar uit. Dit helpt u om betere, zakelijk weloverwogen beslissingen te nemen, zonder dat u in het duister tast. Hieronder een aantal mogelijkheden voor een dergelijke A/B-test:
- Advertenties, op sociale media of Google
- Stukjes content
- E-mails
- Zoekitems, zoals meta beschrijvingen en -titels
- Promotie materiaal, zoals banneradvertenties, video’s, remarketingcampagnes, enzovoort
6: CREËER GEWELDIGE CONTENT
“Content is koning.” Als u het online wilt maken, dan hebt u deze beruchte zin waarschijnlijk al eens gehoord. En het is waar; goede content is een van de belangrijkste voorwaarden voor het draaien van een succesvol internetbedrijf. Helaas zijn er honderden verschillende soorten content, variërend van teksten op uw pagina’s tot de content van uw e-mails en blog artikelen. En elke soort kan op verschillende manieren worden verbeterd. We geven u nu een aantal algemene tips voor het maken van betere online content, ongeacht de vorm.
- Zorg voor mooie teksten. Copywriting is een essentieel onderdeel van marketing en de kwaliteit van uw content heeft enorm veel invloed op het succes van uw verschillende marketing campagnes. We raden u aan om, indien mogelijk, te werken met professionele copywriters.
- Vertaal uw content. U doet uzelf echt geen plezier als u een website hebt die maar in één taal beschikbaar is. Zorg ervoor dat u al uw content vertaalt, om ervoor te zorgen dat u meer klanten binnenhaalt.
7: WEET WAAR EN HOE U UW KLANTEN MOET BEREIKEN
Effectieve communicatie is essentieel voor het succes van elk willekeurig bedrijf. Maar u kunt er niet van uitgaan dat u op de juiste manier met uw bezoekers communiceert, als u niet weet hoe u ze kunt bereiken. In de online wereld zijn er verschillende manieren om uw klanten te benaderen. U moet goed weten op welke online kanalen uw klanten het meest actief zijn. Zorg ervoor dat u op die kanalen hoogwaardige content plaatst. Een aantal populaire kanalen die u kunt gebruiken om uw klanten te bereiken, zijn:
- Sociale media. Sites als Facebook, Twitter en Instagram trekken dagelijks miljoenen gebruikers. Voor bedrijven zoals die van u, zijn het de beste kanalen voor interactie met uw klanten.
- E-mail. De goeie ouwe inbox is nog steeds een van de meest krachtige manieren voor interactie met potentiële klanten. In feite kunt u met e-mail meer klanten bereiken dan met een combinatie van sociale media en zoekopdrachten.
8: ZORG VOOR EEN GOEDE SEO
Zoekmachines als Google, Yahoo en Bing worden dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Of u nu op zoek bent naar een nieuwe computer of naar een goed restaurant voor uw volgende date, de kans is groot dat u een van deze zoekmachines gebruikt om het te vinden. De meeste online bedrijven zijn zich bewust van de voordelen van SEO en zijn constant op zoek naar de beste manier om beter vindbaar te zijn via zoekmachines. Hieronder een aantal tips voor SEO die voor elk online bedrijf essentieel zijn:
- Gebruik Google Analytics en andere zoekfuncties om een uitgebreide lijst te maken met uw belangrijkste zoekwoorden. Zorg ervoor dat uw content waardevol en gebruiksvriendelijk is aangepast aan al uw zoektermen.
- Gebruik meta titels, tags en beschrijvingen om sites als Google te helpen om delen van uw website te indexeren op basis van relevante zoekwoorden.
- Zorg ervoor dat uw content niet afgezaagd is. Bedenk voortdurend nieuwe invalshoeken bij het creëren van teksten met uw belangrijkste zoektermen en zinnen.
- Zorg voor gedetailleerde, zoekwoordrijke beschrijvingen voor al uw producten en haal ze door een SEO tool, zoals Yoast.
- Houd actief een blog bij en zorg voor diepgaande artikelen om uw gebruikers kwalitatieve informatie te geven.
9: VERZAMEL HEEL VEEL GEGEVENS
Data analyse is een van de grootste succesfactoren voor internetbedrijven. Van Google Analytics tot Kissmetrics, er zijn honderden geweldige analytische tools die zijn ontworpen voor allerlei soorten bedrijven en budgetten. Om ervoor te zorgen dat uw internetbedrijf efficiënt draait, wilt u dat een aantal van deze tools gegevens over uw werkzaamheden en klanten verzamelt. Momenteel zijn dit de beste, beschikbare analytische tools:
- Google Analytics
- Yahoo Analytics
- Crazy Egg
- Optimizely
- Compete
- 4Q van iPerceptions
10: EVALUEER UW STRATEGIE TE ALLEN TIJDE
Tot slot is een van de belangrijkste tips voor een succesvol internetbedrijf: Blijf veranderen. Het online landschap is voortdurend in beweging en u moet meebewegen om ervoor te zorgen dat uw website relevant blijft. Van zoekalgoritmen tot nieuwe sociale media functies, er verschijnen altijd nieuwe manieren om de steeds competitiever wordende online wereld te veroveren. Met een combinatie van goede analyse, flexibele processen, een vooruitziende blik en een gezonde dosis giswerk, kunt u daar uw voordeel mee doen en uw voorsprong op de concurrentie beïnvloeden.