8 simpele SEO tips voor start-ups en kleine bedrijven

Steven Mike Voser
H
Heeft u veel gehoord over SEO, maar weet u niet precies hoe u het kunt inzetten voor uw kleine bedrijf of start-up? In deze post tonen we 8 simpele SEO tips die u vandaag nog kunt toepassen om meteen resultaat te boeken.

SEO. Als klein bedrijf of start-up, heeft u deze term vast weleens gehoord. SEO is de afgelopen jaren zelfs zo’n populair onderwerp geworden dat het een misdrijf lijkt te zijn als u niet weet wat het is of als u er geen theorie over heeft. Maar laten we eerlijk zijn: SEO is een uitdaging. Het is zo’n brede discipline, dat het moeilijk kan zijn om een effectieve SEO strategie te bedenken die bij uw bedrijf en budget aansluit terwijl het tegelijkertijd positieve resultaten oplevert. Als u een klein bedrijf of een start-up runt, kan SEO te hoog gegrepen voor u zijn, vooral als u een fysieke winkel heeft en geen internetonderneming. Maar geloof ons, SEO is belangrijk voor alle bedrijven, groot en klein. En het beste nieuws is; u kunt vandaag nog beginnen met het opbouwen van een effectieve SEO strategie. Hieronder beschrijven we SEO in meer detail en delen we onze top 8 SEO tips met u voor start-ups en kleine bedrijven.
 

WAT IS SEO EN WAAROM IS HET ZO BELANGRIJK?

Laten we beginnen met de basis: Search Engine Optimization, of SEO, is het proces van het maximaliseren van de zichtbaarheid van uw webpagina in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo. Het is een brede discipline die een grote variatie aan individuele processen omvat. SEO strategieën omvatten van alles; van copywriting en content marketing tot gebruiksvriendelijkheid en analyse. De reden waarom SEO zo belangrijk is in de huidige marketing wereld is simpel: U wilt dat uw bedrijf makkelijk online te vinden is. En om dat te bewerkstelligen, moet u makkelijk te identificeren zijn door zoekmachines. Zoekmachines zijn een middelpunt geworden in het moderne leven: Of u nu de beste elektrische gitaar voor beginners wilt vinden of wilt weten waar u uw date mee naartoe uiteten kunt nemen, de kans is groot dat u Google gebruikt om uw antwoorden te vinden.
We zijn zelfs zo afhankelijk geworden van zoekmachines dat Google ongeveer 2,3 miljoen zoekopdrachten per seconde registreert. Bovendien heeft het meer dan 130 miljard webpagina’s geïndexeerd en dat getal blijft maar groeien. Het is dus wel duidelijk dat, als u wilt dat uw bedrijf succesvol is, u een stukje moet claimen van de “zoekmachine taart”. Vanzelfsprekend is SEO heel erg belangrijk voor online bedrijven, zoals e-commerce winkels of blogs. Het is echter ook cruciaal voor nieuwe bedrijven als start-ups of uitsluitend lokale bedrijven, zoals cafés, restaurants, of zelfs lokale dienstverleners, zoals loodgieters en klusjesmannen. Maar hoe kunt u, met zoveel concurrentie online, als klein bedrijf concurreren met de voorlopers in uw industrie? Het lanceren van een SEO campagne is een goed begin.
 

VOORDAT U BEGINT: WEES GEÏNFORMEERD

Er zijn een paar dingen die u in gedachten moet houden als u een nieuwe SEO campagne lanceert. Allereerst is het handig als u een aantal klassieke bronnen over SEO raadpleegt. Onze 4 favorieten zijn:

  • Google Webmaster Guidelines: dit is onmisbaar leesvoer voor iedereen die graag SEO wil begrijpen. Deze richtlijnen leggen uit waar Google op let bij websites om ze op basis daarvan te ranken.
  • Moz Beginner’s Guide to SEO: Moz is een hoog aangeschreven bron voor SEO en andere aspecten van online marketing. Deze gids dient als een goede introductie van SEO en wordt gepresenteerd in een relatief makkelijk te lezen format.
  • The Art of SEO: hiervan is inmiddels de derde editie uit en het boek wordt vaak gezien als de “SEO Bijbel”. Als je SEO kon studeren aan de universiteit, zou dit het belangrijkste verplichte handboek zijn voor alle studenten. Zie het als een referentiegids waar alles in staat wat u ooit zou willen weten over SEO.
  • The Periodic Table of SEO Factors: deze infographic van Search Engine Land geeft een simpel overzicht van alle verschillende factoren die de online ranking van een pagina beïnvloeden.

 
The Periodic Table of SEO Factors: deze infographic van Search Engine Land geeft een simpel overzicht van alle verschillende factoren die de online ranking van een pagina beïnvloeden.
 

DAARNA: MAAK EEN PLAN

Als u deze bronnen eenmaal goed heeft doorgelezen, is het handig om de hoofdcomponenten die u nodig heeft op te schrijven, om vervolgens te beginnen met de online ranking. Voor de meeste kleine bedrijven zijn dit twee basis componenten:

  • Een website: een goed gestructureerde, gebruiksvriendelijke en mobiel geoptimaliseerde website is onmisbaar voor elk bedrijf dat beter wil scoren in zoekmachine rankings.
  • Content: dit is een heel breed begrip dat bijna alles kan omvatten; van simpele productomschrijvingen tot wekelijkse blog posts. Content is koning als het gaat om online opvallen.

Vervolgens is het goed om na te denken over de verschillende processen die uw SEO strategie doorloopt. Over het algemeen houdt dit in:

  • On-page SEO: on-page optimalisatie technieken zijn een belangrijke eerste stap om een SEO campagne te lanceren. Dit houdt vaak meta titels, beschrijvingen en tags in, waar u later in deze post meer over leest.
  • Content marketing: dit is het proces van de content afstellen op een relevant publiek.
  • Autoriteit en geloofwaardigheid: bedrijven die online succes hebben, hebben een sterke, loyale klantenkring opgebouwd. Hoe? Door zichzelf neer te zetten als een geloofwaardige autoriteit op het gebied van informatie in de betreffende branche.Lokale SEO: als uw business model gebaseerd is op uw lokale gemeenschap, is het belangrijk dat u dat verwerkt in uw SEO campagne. Dit kan inhouden dat u hyperlokale sleutelwoorden moet gebruiken of hyperlokale content moet produceren.

 

SIMPELE SEO TIPS VOOR START-UPS EN KLEINE BEDRIJVEN

Nu u de basis begrijpt van hoe u een SEO campagne opzet, is het tijd om aan de slag te gaan. Hieronder vindt u 8 simpele SEO tips voor start-ups en kleine bedrijven die hun deuren willen openen naar de wereld van SEO. Lees ze zorgvuldig door en pas ze vandaag nog toe.
 

DE BASIS VAN SEO:

1: MELD U AAN BIJ GOOGLE SEARCH CONSOLE EN BING WEBMASTER-TOOLS

Google’s Search Console (voorheen bekend als Webmaster Tools) en Bing’s Webmaster Tools zijn gratis applicaties die u helpen met het bijhouden van de SEO gezondheid van uw website. Ze wijzen u op kritieke problemen, zoals foutmeldingen of pagina’s die niet doorzocht kunnen worden door hun zoekrobots. Ook kunnen ze u laten zien of de zoekmachines uw content makkelijk kunnen vinden en interpreteren. Hoewel deze tools beperkt zijn in vergelijking met applicaties waarvoor u moet betalen, zijn ze een goed middel om mee te beginnen voor elke kleine onderneming of start-up die een nieuwe SEO campagne start. Zodra u zich heeft geregistreerd bij deze tools, is het goed om een simpele basischeck te doen van uw domein. Begin met het doorzoeken van sleutelwoorden waarmee uw domein voorheen gerankt werd in Search Console of Webmaster Tools. Als u ziet dat er aparte woorden bij staan, is dit een teken dat uw website voorheen in het bezit van spammers was. Vervolgens moet u ervoor zorgen dat uw site geïndexeerd is. Zowel Search Console als Webmaster Tools hebben hun eigen manier om dit te doen. Tot slot is het handig om een van deze applicaties te gebruiken om uw domein op te halen. Dit laat u zien of uw site goed omgeleid wordt en of de zoekmachine makkelijk toegang heeft tot uw content.
 

2: CREËER EEN “MY BUSINESS” LIJST MET GOOGLE

Google My Business is een digitale representatie van uw bedrijf en bevat alle belangrijke bedrijfsinformatie (zoals de contactgegevens, het adres, de website, enzovoort). Zie het als een moderne Gouden Gids en zorg ervoor dat u er meteen de goede informatie op zet zodat al uw bedrijfsinformatie correct en makkelijk te vinden is.
 

DE BASIS VAN DE SLEUTELWOORDEN

3: MAAK UZELF VERTROUWD MET DE BASIS VAN DE SLEUTELWOORDEN

Sleutelwoorden zijn termen die mensen gebruiken om content te vinden via een zoekmachine. Om een succesvolle SEO campagne te draaien, is het aan te raden om een lijst met sleutelwoorden te maken die relevant zijn voor uw website en die u kunt koppelen met verschillende strategieën. Het kiezen van de juiste sleutelwoorden is een populair onderwerp in de wereld van SEO. Vanwege de strekking van dit artikel, gaan we niet heel gedetailleerd in op hoe u de juiste zoektermen vindt voor uw bedrijf. Het komt erop neer dat u moet kiezen voor trefwoorden die genoeg zoekvolume aantrekken, maar niet te concurrerend zijn en die relevant zijn voor uw bedrijfstak. Als u bijvoorbeeld een loodgietersbedrijf in Den Haag runt, dient u doelgerichte sleutelwoorden te gebruiken als:

  • Loodgieter Den-Haag.
  • Noodgeval loodgieter Den-Haag.
  • Loodgieter diensten Den-Haag.
  • Den-Haag loodgieter diensten.

Probeer op zijn minst drie tot vijf variaties van elke zoekterm te creëren, waarbij u zich altijd eerst focust op de meest populaire. Een goede manier om te beginnen met het brainstormen van woorden is door Google te gebruiken. Als u een zoekopdracht met het eerste sleutelwoord dat in u opkomt, invoert, ziet u dat Google veel gerelateerde zoektermen voorstelt om u te helpen vinden wat u zoekt. Deze termen zijn vaak solide sleutelwoorden. Zodra u dat gedaan heeft, kunt u deze simpele tools gebruiken om meer ideeën te krijgen voor sleutelwoorden:

Zodra u een lijst heeft opgebouwd met sleutelwoorden kunt u ze opdelen in logische groepen. De ene groep kan sleutelwoorden bevatten als “loodgieter Den-Haag” “Den-Haag loodgieter,” en “loodgietersbedrijven Den-Haag”. De andere groep kan bestaan uit sleutelwoorden als “noodgeval loodgieter” en “24/7 loodgieter Den-Haag.” Uw sleutelwoorden in groepen onderverdelen, helpt u een overzicht te krijgen van de termen die u wilt gebruiken en maakt het makkelijker om verder te gaan met de rest van de tips in dit artikel.
Professionele tip: maak een sleutelwoord spreadsheet met informatie als het zoekverkeer, de pagina die met de betreffende term wordt geassocieerd en meer. Hierdoor heeft u een goed overzicht van wat de belangrijkste trefwoorden zijn.
 

4: VIND “LONG TAIL KEYWORDS”

“Long tail keywords” zijn veel specifieker dan normale zoektermen. Laten we zeggen dat u een online schoenenwinkel heeft; voor de hand liggende sleutelwoorden die dan in u opkomen, zijn “mannenschoenen” en “vrouwenschoenen.” Helaas ziet u dat de ranking voor deze sleutelwoorden niet alleen lastig is, maar ook ineffectief. Dit komt omdat ze heel erg vaag zijn. Iemand die “mannenschoenen” googlet, gaat veel minder snel over tot een aankoop dan iemand die zoekt op “zwarte leren Hush Puppies mannenschoenen”. De laatste heeft een zeer specifiek product in gedachten, wat erop wijst dat deze persoon waarschijnlijk ook overgaat tot de aankoop van het product. Het voorbeeld daarvoor is meer een geval van “kijken, niet kopen”. Hoewel long tail keywords minder zoekvolume genereren, bieden ze een veel hoger rendement op kapitaal. Het bepalen van deze sleutelwoorden kan echter lastig zijn. Een goede plek om te beginnen, betreft wederom de suggesties van Google, die normaal gesproken aangevuld worden met een paar long tail keywords die zijn gerelateerd aan uw zoekopdracht. U kunt hier zoeken op een long tail keyword in de suggestielijst, de suggesties bij dit nieuwe sleutelwoord bekijken, er eentje uitpikken en dit proces herhalen. Fora en boards zijn ook goede plekken om ideeën op te doen voor long tail zoektermen. Als alternatief kunt u gratis online tools als Soovle gebruiken om suggesties voor long tail zoektermen te verkrijgen.
 
Als alternatief kunt u gratis online tools als Soovle gebruiken om suggesties voor long tail zoektermen te verkrijgen.
 

CREËER UW WEBSITE

5: KRIJG OVERZICHT!

Als u eenmaal een stuk of wat goede sleutelwoorden heeft gegenereerd, is het verstandig om uw website strak en overzichtelijk te maken zodat deze termen er ook bij aansluiten. Er is geen one-size-fits-all aanpak voor het structureren van een website. Maar het helpt om uw site te zien als een kast. De hele kast representeert uw website en de lades en de compartimenten binnenin de kast staan voor de onderdelen ervan (zoals de service en contact secties). De spullen in de kast stellen de afzonderlijke pagina’s van uw site voor. Laten we zeggen dat u een computerbedrijf heeft dat zich specialiseert in reparaties en dat zowel hardware als software verkoopt. Dan kan uw site als volgt opgebouwd worden:
Site: Core Computing Experts

  • Producten
    – – Software
    – – – Software product 1
    – – – Software product 2
    – – Hardware
    – – – Hardware product 1
    – – – Hardware product 2
  •  Diensten
    – – Laptop reparatie
    – – Desktop reparatie
    – – Tablet/mobiel reparatie
    – – Installaties
  • Locaties
    – – Den Haag
    – – Zoetermeer
  • Contact

Dit is een versimpeld voorbeeld, maar het demonstreert goed hoe u de belangrijke delen van uw site kunt organiseren. Als u uw website structureert, denk er dan aan om uw lijst met trefwoorden bij de hand te houden en een relevante pagina voor elke term te creëren. Dit zorgt voor doelgerichte content om alle soorten gebruikers van uw website aan te spreken. Ook is het belangrijk om aandacht te besteden aan uw URL’s en deze zo zoekvriendelijk mogelijk te maken.
 

6: CREËER META TAGS, TITELS, EN BESCHRIJVINGEN

Als uw site op orde en aantrekkelijk is, wilt u er zeker van zijn dat elke pagina makkelijk te identificeren is voor zoekmachines en gebruikers. Een goede manier om dit te doen, is door meta titels en beschrijvingen te maken voor elke pagina. Dit zijn korte samenvattingen van een pagina en komen normaal gesproken in beeld onder de blauwe link die u kunt aanklikken in de lijst met zoekmachine resultaten. Deze samenvattingen zouden relevante sleutelwoorden moeten bevatten en de potentiële koper moeten overhalen om voor uw site te kiezen in plaats van voor die van een concurrent. Daarom is het belangrijk om er zeker van te zijn dat ze goed geschreven en aantrekkelijk zijn zonder dat ze overkomen als clickbait. Een goede manier om dit te doen, is door met een professionele copywriter te werken die ervaring heeft met het creëren van meta tags, titels en beschrijvingen.
 

7: CREËER HOOGWAARDIGE CONTENT

Content is koning. Dit is nog zo’n typische leus uit de SEO wereld, maar het is wel waar. Er bestaat een sterke consensus in de SEO gemeenschap dat hoogwaardige content een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste factor is die bepaalt hoe goed een pagina het doet in Google. Een simpele manier om content te verspreiden, is via een blog. Vervolgens kunt u uw blog verder promoten via sociale media kanalen, e-mails en meer. Voordat u echter wekelijkse blogartikelen gaat schrijven, moet u eerst de content van uw pagina’s opnieuw lezen en doornemen. En dan bedoelen we; goed lezen.
Houd in uw achterhoofd dat, hoe belangrijk zoekmachines ook zijn, uw doelgroep bestaat uit mensen. En dat moet te zien zijn aan uw content. Probeer dus niet om zoveel mogelijk sleutelwoorden in te passen in een productomschrijving. Ga in plaats daarvan nauwkeurig door de content heen en beeld u in alsof u de pagina voor het eerst ziet. We raden ten zeerste aan om met getalenteerde schrijvers en copywriters te werken voor het creëren van de content voor uw website. Als u vervolgens tevreden bent met alle content op elke pagina, kunt u gaan denken aan een blog waarmee u in de toekomst nieuwe kopij kunt verspreiden.
 

8: REVIEW, REVIEW, REVIEW

Het SEO landschap verandert voortdurend. Wat vandaag een standaard in de industrie is, kan morgen helemaal verkeerd uitpakken. Om op de hoogte te blijven, is het dan ook belangrijk om u telkens weer in te lezen in het laatste SEO nieuws. Houd uw website altijd up-to-date en pas uw strategie hier continu op aan. Bij Yuqo hebben we een eersteklas team samengesteld van schrijvers, vertalers, ontwerpers en andere professionals uit de industrie. Hiermee helpen we graag kleine ondernemingen en start-ups, zoals die van u, met het verbeteren van de online presentatie. Wilt u meer weten over hoe ons team u kan helpen met een uitgebreide SEO strategie die past bij de huidige criteria en wilt u op de hoogte blijven van nieuwe trends? Neem dan vandaag nog contact met ons op.