Een e-mailmarketingcampagne omvat een reeks e-mails om als bedrijf of eenmanszaak te communiceren met huidige en potentiële klanten. E-mailcampagnes zijn een belangrijk aspect van marketing. Indien goed uitgevoerd, verleiden ze klanten te communiceren met uw bedrijf. Een van de meest praktische methodes voor e-mailmarketing is de A/B test.
WAT IS EEN A/B TEST?
Een A/B test, ook wel split-run test genoemd, is een gerandomiseerde manier om twee varianten van iets met elkaar te vergelijken. In dit geval zijn A en B vergelijkbare, maar verschillende e-mailcampagnes. Het is een van de beste manieren om te bepalen welk van de twee het meeste geopend wordt en de meeste interactie teweegbrengt. Bij een standaard A/B test voor e-mailmarketing stelt u twee vergelijkbare versies van een campagne op. Daarbij zorgt u dat er een paar essentiële verschillen zijn. Meestal verstuurt u de versies slechts naar een percentage van uw ontvangers. Binnen de testgroepen stuurt u versie A naar de ene helft en versie B naar de andere. De “winnende” versie wordt bepaald door het aantal geopende e-mails of kliks op links.
WAAROM IS DE A/B TEST GUNSTIG VOOR UW E-MAILCAMPAGNES?
E-mailcampagnes zijn op zichzelf perfect om herhaalaankopen te vergaren en nieuwe klanten te overtuigen uw website te bezoeken. Het goede is dat u te maken heeft met mensen die reeds bevestigd hebben dat ze updates en informatie willen ontvangen. Velen hebben zelfs eerder een aankoop gedaan. Het is dan ook gemakkelijker en beter om hier opnieuw op in te spelen, dan continu naar nieuwe klanten te zoeken. Daarbij komen A/B testen goed van pas. Als u al gebruikmaakt van marketing e-mails, waarom dan niet experimenteren met de inhoud en het format om te zien wat de meeste klanten aantrekt? Zeer geringe aanpassingen kunnen al een enorme impact hebben. Daarbij kunnen ze uw winstmarge aanzienlijk vergroten.
AANBEVELINGEN VOOR EEN EFFECTIEVE A/B TEST
1: BESLUIT WAT U WILT TESTEN
Bij het samenstellen van uw A/B test dient u allereerst te bepalen wat u wilt vergelijken. Om de meest accurate resultaten te krijgen, kunt u de test het best tot een minimum beperken. Mogelijk belangrijke elementen om te vergelijken, zijn de Call-To-Action, onderwerpregel, testimonials, het format, de begroeting en personalisatie. U kunt uiteraard ook denken aan basiszaken, zoals de kern van de tekst en conclusie.
2: TEST SLECHTS EEN VARIABELE PER KEER
Net als bij elke andere gerandomiseerde vergelijking, is de effectiviteit uitsluitend te bepalen door de succesvolle variabele te isoleren. Dit is logisch als u bedenkt dat zoiets kleins als een onderwerpregel of afbeelding al een enorm effect op uw campagne kan hebben.
3: HOEVEEL OP DE LIJST WILT U TESTEN?
Om de meest precieze resultaten te krijgen, test u doorgaans de volledige lijst met variabelen. Hiermee krijgt u het beste beeld van welke veranderingen het meest voordelig zijn. In sommige gevallen kunt u de lijst beter wat inkorten. Bijvoorbeeld wanneer deze erg lang is, u iets unieks probeert of een beperkt geldig aanbod wilt doen.
4: WAT BETEKENT SUCCES VOOR U?
Voordat u daadwerkelijk de e-mails verstuurt, bepaalt u wat een succesvolle campagne precies voor u inhoudt. Bedenk hoeveel kliks of welk conversieratio u wenst of wat voor toenamepercentage u wilt zien. Op die manier weet u wat u wilt en gaat u niet blindelings te werk.
TOOLS VOOR DE TEST
Mocht dit allemaal wat tijdrovend lijken, maakt u zich geen zorgen. Er bestaat e-mailmarketingsoftware met gebruiksvriendelijke A/B test tools. Goede programma’s zijn onder andere Campaign Monitor, MailChimp, ActiveCampaign en HubSpot. Indien u de A/B test toch handmatig moet opstellen, weet dan dat het mogelijk is als u er de tijd voor heeft. Het enige wat u hoeft te doen, is de bovenstaande richtlijnen te volgen en dan zit u helemaal goed. Om het wat makkelijker te maken, kunt u de resultaten in een spreadsheet zetten. Zo kunt u ze efficiënter met elkaar vergelijken.
ANALYSEER DE RESULTATEN
Na de campagne en nadat men genoeg tijd heeft gehad deze te bekijken, is het tijd voor de analyse. Zet de resultaten in een paar verschillende categorieën. Let op het aantal geopende e-mails, de doorklikratio en conversieratio op uw website. Bekijk daarbij de conversieratio’s van elke e-mailversie. Zo kunt u controleren of wijzigingen niet negatief worden ontvangen (verlies van verkopen en geen kliks). In de perfecte wereld zouden de conversieratio’s op uw site ongeveer gelijk zijn. Resulteert e-mail A echter in 10% meer kliks en e-mail B in 15%? Dan is het absoluut noodzakelijk dit mee te nemen voor de toekomst.
NOG EEN AANTAL PUNTEN OM REKENING MEE TE HOUDEN
Bij een A/B marketingtest dient u met een paar zaken rekening te houden zodat uw campagne effectief is. Zorg er altijd voor dat:
- Uw test back to back zijn
- Uw test sample zo groot mogelijk is
- U gebruikmaakt van de tools die beschikbaar zijn
- U vroeg en vaak test
- Slechts een variabele per keer test
Wat zijn uw ervaringen met A/B e-mailmarketing? Is het succesvol gebleken voor u? Laat het ons weten—we horen het graag!