De basisprincipes van local SEO

Hello Yuqo
S
SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een dagelijkse bezigheid van digitale marketeers. Met local SEO kunnen bedrijven van allerlei omvang en slag opvallen en verschijnen bij zoekopdrachten die relevant zijn voor een specifieke locatie.

Wanneer heeft u voor het laatst via uw smartphone naar een bedrijf bij u in de buurt gezocht? De kans is groot dat u dat de afgelopen week een paar keer heeft gedaan. Misschien zocht u een telefoonnummer van de plaatselijke stomerij. Of misschien zocht u het adres van het dichtstbijzijnde café of iemand die uw auto in het weekend kan repareren. Wat dan ook, een dergelijke zoekopdracht noemen we een “local search”.
 

 
Elke dag gebruiken miljoenen consumenten “local searches” om bedrijven in een bepaald gebied te zoeken. Bent u eigenaar van een plaatselijk bedrijf dat online diensten aanbiedt? Dan weet u vast al hoe belangrijk SEO is. Het maakt absoluut verschil als u als eerste verschijnt in een Google zoekopdracht. Dit levert u immers meer verkeer en uiteindelijk meer omzet op. Local SEO vergroot daarbij de kans dat potentiële klanten uw bedrijf in een specifiek gebied vinden. In dit artikel bespreken we de basisprincipes van local SEO en laten we zien hoe het uw succes beïnvloedt.
 
In dit artikel bespreken we de basisprincipes van local SEO en laten we zien hoe het uw succes beïnvloedt.
 

WAT IS LOCAL SEO?

SEO (zoekmachineoptimalisatie) is een breed gebruikte marketing strategie. Daarbij wordt rekening gehouden met talrijke variabelen, zodat een bedrijf online zichtbaar is en opvalt. Voer bijvoorbeeld een zoekopdracht in bij Google. De resultaten die bovenaan staan (onder de advertenties) zijn de sites met een geoptimaliseerde SEO strategie. Local SEO is daarbij bedoeld om bedrijven in een specifiek gebied onder de aandacht te brengen en beter zichtbaar te maken. Het primaire doel: dat uw bedrijf vrijwel als eerste verschijnt als iemand een relevante zoekopdracht invoert voor uw gebied. Daarbij horen natuurlijk geografische variabelen. Denk aan de stad, provincie, postcode, enzovoort. En dan hebben we ook nog de “in de buurt” zoekresultaten als Google de locatie van de zoeker kent.
Voor een overzicht van alle relevante bedrijven in een specifiek gebied moeten zoekmachines weten waar deze zich precies bevinden. Het is daarbij essentieel dat u consistent aanwezig bent in plaatselijke vermeldingen. Dit geldt ook voor uw website en social media. Wat we hiermee bedoelen? Vermeld op alle platforms dezelfde naam-, adres- en contactgegevens. Er komt echter nog veel meer kijken bij local SEO. Om hogerop te komen, moet een bedrijf zich veel en goed online profileren. Denk aan marketing campagnes op social media, blog content en hoge beoordelingen in recensies van klanten. Google suggereert zelfs dat goede reviews een positieve invloed hebben op het bereik van local SEO.
 

WAAROM IS LOCAL SEO BELANGRIJK?

Local SEO kan nuttig zijn voor allerlei ondernemingen, maar kleine, fysieke winkels profiteren er misschien wel het meest van. Voor dergelijke bedrijven is de kans klein dat ze op de eerste pagina van Google verschijnen bij nationale of internationale zoekopdrachten. Op lokaal niveau is dat echter een ander verhaal. Kleine bedrijven komen daarbij letterlijk “op de kaart”. Gesteld wordt dat 75% van de gebruikers van zoekmachines niet verder kijkt dan de eerste pagina van de Google resultaten. Daarom zetten bedrijven vaak complete teams in voor een sterke en effectieve SEO. Het voordeel is enorm als u een van de eerste 3-5 resultaten bent bij een zoekopdracht.
 
Het voordeel is enorm als u een van de eerste 3-5 resultaten bent bij een zoekopdracht.
 

EEN SEO STRATEGIE IS ESSENTIEEL

Zorg dus voor genoeg informatie om in eerste instantie te worden gevonden door Google en andere zoekmachines. De manier waarop u alle info presenteert, is echter ook heel belangrijk. Zowel voor online bedrijven als voor fysieke winkels is het essentieel om unieke titels, beschrijvingen en metadata te creëren. Google heeft namelijk een hekel aan plagiaat. Het beloont dan ook goed gepresenteerde, diepgaande content. Dus, als u bezig bent met uw SEO strategie, bedenk dan goed waar uw bedrijf voor staat. Ga na in welk opzicht uw onderneming anders is dan uw concurrenten. Overweeg daarbij wat de beste manieren zijn om dat in enkele woorden en zinnen over te brengen.
In het verlengde daarvan is het belangrijk op uw branche in te springen. Dat doet u door specifieke trefwoorden te gebruiken die met uw dienst of product worden geassocieerd. De tijd dat u zoveel mogelijk keywords moest gebruiken om SEO te optimaliseren, is al lang voorbij. Het is echter nog steeds nuttig ze af en toe te noemen om aandacht te genereren. Ten aanzien van local SEO, kan het handig zijn trefwoorden te gebruiken die alleen lokaal zijn en dus niet relevant voor andere locaties. Het is belangrijk dat klanten uw bedrijf online kunnen vinden, maar ook dat ze aanvullende info tot zich kunnen nemen. Pas dan kunnen ze een weloverwogen beslissing maken. Hoe groot uw bedrijf ook is, een “over ons” en “contact” pagina zijn essentieel. Google beoordeelt dergelijke pagina’s als effectieve content.
 

LOCAL SEO IS VOOR IEDEREEN NUTTIG

Het mooie van local SEO is dat u geen roepende in de woestijn bent. Ondanks alle concurrentie op moderne markten, geeft local SEO iedereen de kans om op te vallen, zolang u er maar in investeert. Het is niet hetzelfde als folders uitdelen aan niet geïnteresseerden. Local SEO gaat juist om het aanbieden van diensten aan klanten die naar iets specifieks zoeken, op een specifiek moment. Een restaurant kan bijvoorbeeld adverteren dat ze gratis Wifi hebben of dat huisdieren welkom zijn. Dergelijke info trekt klanten die daarnaar op zoek zijn. Local SEO is dan ook een goede basis voor het creëren van relaties met klanten. Waar het op neerkomt? Hoe waardevoller de gegevens zijn die u als bedrijf geeft, hoe betrouwbaarder klanten u zien. Bent u op zoek naar op maat gemaakte, SEO geoptimaliseerde content? Bezoek Yuqo voor een overzicht van onze diensten.