Uit onderzoek van Experian naar e-mail marketing blijkt dat 54% van alle e-mails wordt geopend met een mobiel apparaat. Ook is in 2016 een enquête uitgevoerd onder klanten van Deloitte. Daaruit blijkt dat zij hun telefoon gedurende de dag regelmatig checken. Meer dan 40% van de mensen checkt hun mobiel daarbij binnen vijf minuten na het opstaan. Daarnaast zit 30% vijf minuten voor het slapengaan op de telefoon. En geloof het of niet, bijna 50% checkt zijn of haar mobiel midden in de nacht, elke dag van de week.
DE BESTE DAG OM E-MAILS TE VERSTUREN
Volgens het hierboven genoemde onderzoek van Experian is dinsdag de beste dag om e-mails te versturen. Als u op die dag in de vroege ochtend een e-mail verstuurt, is de kans dat die wordt gelezen groter dan op elke andere dag van de week. Daarbij is donderdag een goede tweede. Als u van plan bent om een follow-up e-mail te sturen, dan is het dus misschien handig de eerste e-mail op dinsdag te versturen. De follow-up verstuurt u vervolgens op donderdag.
De resultaten van andere onderzoeken wijken daar niet veel van af. In een recente analyse stelt Harland Clarke bijvoorbeeld vast dat woensdag de beste dag is om e-mails te versturen. Dinsdag is volgens die analyse de tweede beste optie. Customer.io en MailChimp zijn neutraler. Volgens hen zorgt het versturen van e-mails op elke willekeurige dag in het midden van de werkweek voor een goede respons. Maandag en vrijdag zijn dus een uitzondering.
HET BESTE TIJDSTIP OM E-MAILS TE VERSTUREN
Als u erover nadenkt wat de beste tijd is om een e-mail te versturen, ga dan eerst uw eigen gewoontes eens na. De meeste mensen checken hun telefoon als ze opstaan en vlak voordat ze naar bed gaan. Daarom zijn tijdstippen tussen 6.00 en 8.00 ’s ochtends en 20.00 en 00.00 in de avond zeer populair.
Ook lunchtijd, tussen 11:30 en 12:30, is effectief. Veel mensen checken hun telefoon namelijk tijdens het eten. Ook aan het begin van de middag, rond 14.30, is een populair tijdstip. Dat is vaak het moment waarop mensen verveeld raken. Ze worden daarbij wat rusteloos en zijn daarom gevoeliger voor afleiding, zoals het checken van hun mail.
SAMENVATTEND
Dus wanneer is het de beste dag en het beste tijdstip om een e-mail te versturen? Het antwoord daarop is niet eenduidig, maar er zijn wel opvallende patronen. Denk gewoon aan uzelf; “Is dit een tijdstip waarop ik zelf regelmatig mijn e-mail check?” Als dat zo is, dan is het waarschijnlijk een goed tijdstip om de marketing boodschap waaraan u heeft gewerkt te versturen. Bedenk echter dat timing niet de allesbepalende oplossing is voor eventuele marketing misère. Er zijn veel dingen die u kunt doen om ervoor te zorgen dat uw e-mails hun volle potentieel bereiken. Zorg er daarom voor dat u zoveel mogelijk tactieken toepast. Dan weet u zeker dat uw boodschap opvalt tussen de andere berichten.