Social mediaplatforms zijn tegenwoordig enkele van de beste marketingkanalen die er zijn. Het biedt de mogelijkheid om duizenden nieuwe en bestaande klanten te bereiken. Het realiseren van een soortgelijk bereik via traditionele marketingtechnieken betekent een aanzienlijke investering die de meeste bedrijven niet kunnen veroorloven. Deze, vaak organische groeimogelijkheid voor uw bedrijf, is een kans die u niet kunt laten lopen.
PROFITEER VAN SOCIAL MEDIA
Het gebruik van social media als marketingmiddel hoeft niet ingewikkeld, duur of tijdrovend te zijn. Met de juiste content, structurele posts en het vaak kostenloze karakter van de meeste social media, is er nog nooit een beter moment geweest om hier ten volle van te profiteren. U hoeft het niet blindelings van ons aan te nemen, maar één blik op de 3,1 miljard social media-gebruikers zegt genoeg. Dat cijfer is sinds 2017 met 13% gegroeid. Mocht u nog steeds twijfelen over het lanceren van uw merk op social media; 78% van het bedrijfsleven is van plan om nog meer social media-gegevens te gebruiken om een beter inzicht te krijgen in zijn marktsegment. Door té lang te wachten met uw aanwezigheid op social media, riskeert u dat een ander bedrijf in uw niche wél de tijd en moeite zal nemen om dezelfde doelgroep te verleiden. De eerste stap is weten wie uw klanten zijn. Dit is belangrijk omdat verschillende demografieën verschillende social mediaplatformen prefereren.
KIES HET PLATFORM DAT PAST BIJ UW KLANTEN
Door vast te stellen wie uw klanten zijn en wat het doel van uw social media-project is, bepaalt u welk platform voor u het beste is. Als uw doel is om het publiek op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw bedrijf, dan zou Facebook ideaal kunnen zijn. Als u echter een service aan andere bedrijven verkoopt, is het logischer om actief op LinkedIn te zijn. Verschillende consumentengroepen gebruiken ieder social media-platforms in verschillende mate. Het is essentieel om goed op de hoogte te zijn welke demografische gegevens op welke platformen voorkomen. Combineer deze kennis met uw einddoelen, bijvoorbeeld merkbekendheid opbouwen of sales leads genereren via posts, en succes is slechts één muisklik verwijderd.
WELK PLATFORM MOET U KIEZEN?
Onze selectie van voorgestelde social-mediaplatforms is zeker niet volledig. Desalniettemin vertegenwoordigen de volgende voorbeelden de grote meerderheid als het gaat om platforms met niet alleen geregistreerde gebruikers, maar ook actieve gebruikers. Ten minste één van de hieronder vermelde platforms zal door middel van effectieve social media marketing uw bedrijf in staat stellen te groeien. Ongeacht of u zich richt op particulieren (B2C) of bedrijven (B2B).
De groep consumenten die op Twitter actief is, is gemixt. 32% is tussen 18 en 29 jaar oud. Bijna de helft van alle meisjes tussen 15 en 17 jaar vaker twittert dan jongens. Ondanks dat een deel van de 50–64-jarigen ook Twitter gebruikt, is het totaal aantal gebruikers in deze categorie veel lager met 13%. Al deze consumenten hebben echter allemaal een gemeenschappelijk doel; Twitter wordt voornamelijk gebruikt als informatiebron. Wilt u met uw bedrijf boeiende onderwerpen delen of wilt u uw klanten op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen? Dan is Twitter het beste social mediaplatform om mee te beginnen. De meest effectieve manier om merkbekendheid op te bouwen, is door ervoor te zorgen dat u een tweerichtingsgesprek voert met klanten. Het retweeten van of reageren op tweets zijn ideale manieren om interactief te zijn met uw volgers. Zorg er wel voor dat u over de middelen beschikt om de frequentie van tweets van klanten te verwerken. 78% verwacht namelijk binnen een uur een reactie.
Met bijna 2 miljard actieve gebruikers per maand is Facebook het grootste beschikbare social mediaplatform. Het actieve gebruikersbestand heeft zowel voordelen als nadelen. Merkzichtbaarheid realiseren op Facebook kan aandacht trekken, maar het is moeilijk om de ongelooflijk verzadigde newsfeed te doorbreken en dit kan gerichte marketing bemoeilijken. Gebruikers zijn meestal tussen de 25–34 jaar oud, met een vrijwel gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen. In tegenstelling tot Twitter heeft Facebook een groter aantal oudere gebruikers. Meer dan de helft van 65 plussers zijn actief op Facebook. Veel bedrijven kiezen ervoor om meerdere social media-accounts te gebruiken. Facebook wordt echter bijna altijd beschouwd als de “thuisbasis”. Alle nieuwe posts worden op Facebook gestart, voordat deze doorvloeien naar andere marketingstreams. Belangrijk voor bedrijven die zich richten op B2B; Facebook wordt voornamelijk sociaal gebruikt. Zakelijke gebruikers neigen eerder naar LinkedIn.
Promoot u de verkoop van uw product op geen betere manier dan met een mooie artistieke foto? Als dit voor uw producten geldt, moet u naar Instagram gaan. Het platform kan ook worden gebruikt voor het inhuren van influencers; individuen met miljoenen volgers die uw product of service kunnen promoten.
Wat demografie betreft zijn de cijfers vergelijkbaar met Facebook met betrekking tot de verdeling tussen mannen en vrouwen. De meest frequente gebruikers in de VS zijn tussen 18 en 29 jaar oud, gevolgd door een groep van 30–49 jaar oud. Na de 50-plussers beginnen de cijfers te slinken, dus check goed wie uw afnemers zijn om het beste rendement op uw investering te bewerkstelligen. Met de onlangs bijgewerkte “Stories”-functie kan Instagram direct concurreren met Snapchat, een geweldige manier om snel een boodschap over te brengen naar uw publiek. Zowel een positief als een negatief aspect van Instagram is dat content ongelooflijk snel wordt geconsumeerd. Verzadiging is praktisch onmogelijk. Zorg ervoor dat u voldoende content van hoge kwaliteit heeft zodat u op reguliere basis kunt blijven posten.
LinkedIn is een toevluchtsoord voor B2B-marketing. Hier is de meerderheid van de bedrijven op zoek om andere bedrijven te verleiden met hun product of dienst. Doordat het minder sociaal gericht is, maakt communicatie via LinkedIn het zelfs mogelijk om grote contracten binnen te halen. De overgrote meerderheid van gebruikers is 30–64 jaar, dus een aanzienlijk meer volwassen publiek. Als u een platform zoekt om professioneel geschreven content en video’s te laten zien, is LinkedIn perfect. Zorg ervoor dat het bericht dat u weer wilt geven zorgvuldig wordt geschreven en gefactcheckt. Het zal namelijk kritischere aandacht genereren dan een sociaal platform zoals Facebook. Met meer dan 250 miljoen actieve gebruikers per maand is LinkedIn een platform dat uw investering waard is. Recent bijgewerkte functies voor LinkedIn maken het mogelijk om video’s direct vanaf uw computer te uploaden. De trend van B2B-video’s wint aan populariteit. Daarom is het essentieel succesvol te zijn op LinkedIn om dit te implementeren in uw social-mediastrategie.
YOUTUBE
YouTube tilt de visuele aantrekkingskracht van Instagrams foto’s naar een geheel nieuw niveau. Het is niet alleen mogelijk om bedrijven of individuele kopers te boeien met een korte video, het kan het hele proces ook duurder en tijdrovender maken. YouTube is de op één na grootste zoekmachine op internet, dus regelmatig geposte video’s zullen ongetwijfeld veel bezoekers aantrekken. YouTube is ook een van de weinige platforms waarvoor geen betaalde premium-accountopties beschikbaar zijn. U kunt zoveel beeldmateriaal uploaden als u wilt.
YouTube is zó populair dat alle demografische groepen het voor een bepaald doel gebruiken. Sterker nog, 33% van alle internetgebruikers bezoekt de site. YouTube kan een belangrijke inkomstenbron zijn; u moet echter meer dan 10.000 views hebben om deze functie in te schakelen. Hoewel het hebben van zoveel views voor ieder bedrijf heel goed is, ligt de lat wat betreft content zeer hoog. Zorg er dus voor dat alle videocontent zorgvuldig geproduceerd en bewerkt wordt.
Nogmaals, net zoals bij Instagram, zorg ervoor dat u de content en de kwaliteit hebt om regelmatig te uploaden. Een fundamenteel verschil is dat YouTube, in tegenstelling tot Twitter, een ideale site is voor tweerichtingsgesprekken met klanten. YouTube trekt een uniek type reageerders aan. Veel bedrijven kiezen ervoor deze interactieve functie uit te schakelen. Denkt u erover om dit ook uit te schakelen, zorg er dan voor dat er voor uw klanten andere platforms beschikbaar zijn om direct met u te kunnen communiceren.