Digitale marketing is een manier van merkontwikkeling en bestaat al minstens tien jaar. Deze vorm van marketing is geleidelijk aan ontwikkeld, hand in hand met de opkomst van sociale media. Het speelt een integrale rol bij zowel online als fysieke ondernemingen. Of u nu nieuw bent of een oude rot in het vak, het is altijd goed om een opfriscursus te doen. De onlinewereld is namelijk voortdurend in ontwikkeling en voor u het weet loopt u achter op het gebied van nieuwe terminologie. Of misschien wilt u het zelfs voor de eerste keer onder de knie te krijgen.
Hieronder een korte leidraad om u te helpen bij het leren kennen van de belangrijkste termen en ideeën van deze discipline.
We beginnen bij het begin. Wat is digitale marketing?
Heel simpel gezegd, wordt daarmee het gebruik van online tools, waaronder sociale media, bedoeld, om in contact te komen met klanten. Het is ook een manier om een merk op de kaart te zetten, doordat de invloed van de merknaam via een digitale omgeving groter wordt. Bij digitale marketingcampagnes kan gebruik worden gemaakt van traditionele advertenties, maar ook van content marketing. Gamificatie is een populaire manier van content marketing. Hierbij worden competitieve spellen gebruikt om interactie met klanten te genereren. Hieronder een aantal van de meer algemene termen en concepten die u moet begrijpen als u een digitale marketingstrategie wilt ontwikkelen.
AD BLOCKING
Dit is een technologie die door klanten wordt gebruikt zodat ze bepaalde traditionele advertenties (zoals pop-ups) kunnen blokkeren voordat die geladen worden. De software zorgt ervoor dat pagina’s sneller laden omdat er geen extra bandbreedte wordt gebruikt voor de weergave van vervelende advertenties. Pop-up of pop-under advertenties zijn de belangrijkste oorzaak voor de populariteit van ad blockers. Consumenten omarmen deze technologie. Maar voor digitale marketeers is het een doorn in het oog en heeft het ertoe geleid dat ze minder traditionele advertenties gebruiken.
APPLICATION PROGRAM INTERFACE (API)
API’s zijn gecodeerde triggers voor het verkrijgen van een bepaald soort informatie van andere apps of websites. Ze kunnen op meerdere manieren worden gebruikt. Als u bijvoorbeeld Google Analytics instelt, moet u een API aanvragen bij Google, die u vervolgens invoert op uw website of app. Daarna kunt u informatie verzamelen, bijvoorbeeld over bezoekers, locaties en dergelijke. U kunt het ook koppelen aan andere applicaties.
AFFILIATE MARKETING
Affiliate marketing is nog steeds populair in de wereld van digitale marketing. Het betreft een bedrijfsmodel waarbij een bedrijf of zijn product door vertegenwoordigers wordt gepromoot. Als vergoeding daarvoor ontvangt de vertegenwoordiger een percentage van de eventuele verkoop. Individuele campagnes krijgen een uniek affiliate ID nummer zodat de verwijzer kan worden getraceerd.
BANNER ADVERTISING
Banner advertising is ongeveer wat de term aangeeft. Het verwijst naar de “banner” ruimte bovenaan websites. Met andere woorden, een fantastische plek voor advertenties. Het is het eerste wat de klant ziet. De omvang van banneradvertenties is meestal 728 x 90 en 468 x 60.
BLOGGEN
Bloggen speelt nog steeds een belangrijke rol in content marketing. Blogs zijn regelmatig geplaatste berichten die zijn bedoeld om interactie te krijgen met de gebruiker en aan te zetten tot bezoek van de website. De stijl van een blog hangt samen met uw product, campagne of publiek. Bloggen is een geweldige manier om uw klanten te informeren over nieuwe producten, functies of zelfs industriële ontwikkelingen.
CACHING
Caching is de tijdelijke opslag van informatie van een website. Het soort data dat wordt opgeslagen, betreft pagina’s en afbeeldingen op een site. Als bepaalde content in de cache staat, wordt een website sneller geladen. De meeste moderne browsers slaan de informatie van een site automatisch op in een cache.
CLICK THROUGH RATE (CTR)
Click-through adverteren is een vriendelijke, veel gebruikte methode bij affiliate marketing. Deze metriek laat zien hoe vaak er op een advertentie is geklikt.
COST PER IMPRESSION (CPM)
Dit is een meetinstrument om inzicht te krijgen in de effectiviteit van uw budget voor digitale marketing. De metriek geeft de winst voor de adverteerder weer, per duizend impressies van een bepaalde advertentie. Een “impressie” betekent dat een advertentie aan iemand wordt getoond.
CONTEXTUEEL ADVERTEREN
Sleutelwoorden die zijn gebruikt bij het opstellen van een blog, website of bericht kunnen bepaalde advertenties triggeren die vervolgens op uw website verschijnen. Hiervoor moet u gebruik maken van een dienst, zoals AdWords, of een ander onlinedienst. Bevat uw website of blog sleutelwoorden die overeenkomen met beschikbare advertenties? Dan verschijnen daaraan gekoppelde advertenties in de voor dergelijke functies bestemde ruimtes van uw digitale etalage.
CONVERSIERATIO
Dit is een soort analyse die op verschillende manieren kan worden toegepast. Het is een handige tool die wordt gebruikt om inzicht te krijgen in de algemene prestaties van een specifieke campagne. De metriek beschrijft hoe effectief een bepaalde campagne is geweest in het verkrijgen van informatie – of klanten. Het wordt gebruikt om te bepalen hoeveel klanten zich voor uw nieuwsbrief hebben aangemeld. Of hoeveel mensen uw producten hebben gekocht. Het idee erachter is dat u inzicht krijgt in hoe succesvol uw campagnes zijn in termen van klant-beïnvloeding.
COOKIES
Website cookies bewaren informatie van gebruikers, zoals bezochte websites en persoonlijke voorkeuren. Cookies kunnen informatie als identificatie bij webshops, betaalwijzen, aankopen en wachtwoorden opslaan. In veel rechtsgebieden zijn websites verplicht om mensen te wijzen op het gebruik van dergelijke informatie verzamelende tools. Dat geldt ook voor de EU. De klant-ID (CID) is een uniek nummer dat wordt toegekend aan elke gebruiker die een webpagina bezoekt. Vervolgens wordt dat nummer in cookies bewaard. Cookies kunnen u ook inzicht geven in het aantal keren dat een bezoeker is teruggekeerd naar uw website.
DYNAMIC KEYWORD INSERTION (DKI)
DKI is een invoermethode waarbij sleutelwoorden aan campagnes worden toegevoegd, om daarmee de SEO te maximaliseren en meer bezoekers naar uw website te krijgen. Wilt u uitzoeken welke woorden of zinnen vaak gebruikt worden bij een zoekopdracht naar een specifiek product of bepaalde dienst? Dan is sleutelwoord analyse de eerste stap die u moet nemen. Als u deze informatie vervolgens integreert in uw metatekst, blogs of advertentiecampagnes, kan dat ervoor zorgen dat uw website vaker wordt bezocht. Hierdoor kunnen de verkopen of inschrijvingen toenemen.
HYPERTEXT MARKUP LANGUAGE (HTML)
HTML is de meest gebruikte codetaal op moderne websites. De code geeft structuur aan een website. Denk aan headers, links en teksten.
HTTP REFERRER
Een HTTP referrer is een pagina die een gebruiker verwijst naar uw website. Het is belangrijk om daar inzicht in te krijgen. Het laat namelijk zien hoe effectief uw aanwezigheid buiten uw eigen website is in het aantrekken van bezoekers via anders sites. Een van de beste voorbeelden daarvan is media-aandacht voor uw website. Een artikel kan middels een link naar uw site verwijzen. Bezoekers moeten op de link klikken voor verdere informatie. Een goede onlinecampagne heeft zo veel mogelijk alternatieve, maar relevante, websites die verwijzen naar de hoofdsite.
KEYWORD STUFFING
Dit heeft te maken met het plaatsen van zo veel mogelijk sleutelwoorden in de content van uw blog of advertentiecampagne. Het is lastig om dat goed te doen. Meestal wordt de tekst er onleesbaar door en als gevolg daarvan wordt de content niet serieus genomen door algoritmen van zoekmachines.
META-BESCHRIJVING
Dit is de beschrijving van uw website in 160 karakters. Zoekmachines gebruiken meta-beschrijvingen om uw site kort samen te vatten. Daardoor krijgen gebruikers een klein overzicht van de informatie die ze kunnen verwachten als ze uw website bezoeken. Een goede meta-beschrijving kan zoekresultaten aanzienlijk verbeteren.
NATIVE ADVERTISING
Dit is een manier van adverteren die intern op sociale netwerken wordt gebruikt. Dergelijke advertenties worden in de media feed weergegeven.
ORGANISCH VERKEER
Dit is wat u het liefst heeft. Het gaat om mensen die uw website bezoeken zonder dat ze middels een betaalde campagne zijn doorverwezen. Organisch verkeer betekent dat gebruikers op uw site zijn gekomen via zoekresultaten op een browser of door een lokale zoekopdracht. Het wordt in grote mate beïnvloed door een aantal factoren, zoals sleutelwoorden en de domein autoriteit van een website.
REALLY SIMPLE SYNDICATION (RSS)
RSS-feeds zijn een syndicatie-indeling voor webinhoud die gebruikers de mogelijkheid geeft om naar een specifieke feed te gaan voor informatie, in plaats van naar elke individuele website die content bijdraagt.
ZOEKMACHINE MARKETING
Dit is een manier van adverteren op zoekmachines. Op Google wordt aan advertenties op betaalde plekken de toevoeging “ad” erbij gezet. Dit helpt bij het verbeteren van uw positie in zoekopdrachten met sleutelwoorden.
SEARCH ENGINE OPTIMIZATION (SEO)
Een van de belangrijkste onderdelen van elke willekeurige digitale marketingcampagne is het optimaliseren van de mogelijkheid om te worden gevonden – zonder te adverteren. SEO wordt omschreven als de ranking en zichtbaarheid van een site als bepaalde woorden worden ingetypt in de zoekbalk van een browser. De ideale strategie voor elke website (of webpagina in dat verband)? Op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnen. Meerdere factoren bepalen de SEO van een website. Onder andere sleutelwoorden, content en links zijn erop van invloed, maar ook de algehele autoriteit.
USER EXPERIENCE (UX)
User experience verwijst naar de reis die een klant maakt op uw website. Het is een combinatie van design, gebruiksvriendelijkheid en universaliteit. Als een website goed is ontworpen, kunnen gebruikers makkelijk van het ene naar het andere deel van de site navigeren.
Zoals u ziet, omvat digitale marketing een groot aantal termen. Hoewel deze lijst nog lang niet compleet is, worden hierboven de basisbegrippen omschreven, die u een heel eind op weg helpen.