E-commerce en klimaatbescherming: wat kunt u doen?

Luke Sholl
D
Door de klimaatverandering zoeken veel grote en kleine e-commerce bedrijven naar manieren om het milieu te beschermen. Met de toename van bedrijfsactiviteiten, neemt ook de schadelijke impact op het milieu vaak toe. U kunt als bedrijf echter diverse maatregelen nemen om het milieu te beschermen. Lees hier onze tips!

Met de opkomst van het internet en social media heeft de e-commerce een vooraanstaande plaats ingenomen bij de aanschaf van goederen en diensten. Deze groei is nog verder toegenomen doordat mensen in deze tijd van COVID-19 thuis moeten blijven. Omdat het bezoeken van fysieke winkels niet veilig is, zijn mensen alles wat ze willen en nodig hebben online gaan kopen. En die producten moeten natuurlijk worden bezorgd.
Daarbij zijn de meeste bedrijven echter niet zo milieubewust bezig als eigenlijk zou moeten. Ze richten zich meer op efficiëntie en winst dan op duurzaamheid. Door de toename van het online winkelen is de impact op het milieu dan ook drastisch toegenomen. En dat in een tijd waarin klimaatverandering duidelijker is dan ooit. Dit is niet alleen onverantwoordelijk, het is ook gevaarlijk.
De leiders van dergelijke bedrijven moeten zich dan ook gaan inzetten voor een andere werkwijze om de impact op het milieu te beperken.
 

HOE KUNNEN E-COMMERCEBEDRIJVEN DE IMPACT OP HET MILIEU BEPERKEN?

Hoe kunnen e-commercebedrijven de impact op het milieu beperken?
Het is één ding om te zeggen dat u milieubewust bezig bent, maar het is wat anders om de daarvoor noodzakelijke veranderingen door te voeren. Maar welke veranderingen kan een e-commerce bedrijf eigenlijk doorvoeren?
U kunt uw verpakkingsmateriaal aanpassen, het transport optimaliseren, bepaalde chemische stoffen niet meer gebruiken en ervoor zorgen dat uw producten langer meegaan. Bovendien kunt u transparant zijn naar klanten toe over de keuzes die u maakt om het milieu te beschermen.
 

WEES TRANSPARANT

Allereerst is het essentieel dat u transparant bent over alle facetten van uw bedrijf. Daarmee kunnen klanten en milieudeskundigen namelijk een goed beeld krijgen van de nodige aanpassingen die u moet doorvoeren. Het oplossen van problemen gaat hand in hand met transparantie.
Gebruikt u een bepaalde chemische stof die erg belastend is voor het milieu? Of te veel plastic voor uw verpakkingen? Zijn uw producten zodanig ontwikkeld dat ze niet lang meegaan en lastig te repareren zijn? Voor transparantie is het beantwoorden van deze en andere vragen essentieel.
Dat betekent niet dat u wegkomt met een aantal droge pdf’s, ergens weggestopt op uw website. Deze informatie moet eenvoudig beschikbaar zijn, maar ook toegankelijk en helder worden gecommuniceerd. Laat uw team een website ontwikkelen die zowel grafisch als qua webdesign gestroomlijnd is en waarop u uitlegt hoe het er nu voorstaat en wat u van plan bent om te verbeteren.
 

ANALYSEER WELKE IMPACT U NU OP HET MILIEU HEEFT

Om bovenstaande te bereiken, moet u betrouwbare derden vragen u te helpen om uw huidige impact op het milieu te analyseren. U kunt uw impact simpelweg niet verminderen als u er geen goed beeld van heeft.
Deze impact is op veel verschillende manieren meetbaar, maar de koolstofvoetafdruk is het handigst. Deze vertelt hoeveel CO₂ u uitstoot (uitgedrukt in deeltjes per miljoen volume). Met ‘deeltjes per miljoen’ bedoelen we de hoeveelheid koolstofdioxidemoleculen ten opzichte van andere moleculen dan CO₂. Bepaal dat getal en u heeft een beter beeld van hoe schadelijk uw werkwijze voor het milieu is.
Dat is echter niet de enige manier om de impact op het milieu te bepalen. Probeer bijvoorbeeld ook eens te berekenen hoeveel voeding in de kantine van uw bedrijf wordt verspild. Kunt u een schatting maken van de hoeveelheid voedsel die u heeft weggegooid? En kunt u uitrekenen hoeveel plasticafval u heeft geproduceerd met uw verpakkingswijze?
Het is niet leuk om erachter te komen dat u het milieu onbewust nadelig heeft beïnvloed, maar blijf vooral niet in het verleden hangen. Met kennis van uw specifieke problemen kunt u ze gaan aanpakken!
 

STAP OVER OP DUURZAME ENERGIE

We begrijpen dat dit veel gevraagd is van een bedrijf, maar het is wel een van de meest cruciale wijzigingen voor een e-commerce onderneming. Zodra en voor zover u dat kunt, moet u serieus overwegen om duurzame energiebronnen te gaan gebruiken. Denk daarbij aan zonnepanelen, windturbines en waterkrachtcentrales, in plaats van fossiele brandstoffen.
Naast het feit dat u uw koolstofvoetafdruk hiermee drastisch vermindert, is duurzame energie soms ook de goedkoopste optie. Zeker nu de kosten van installatie en onderhoud dalen. Die kosten waren ooit het grootste obstakel voor de massa-adoptie van duurzame energie, maar tegenwoordig is het slechts een kwestie van tijd totdat duurzame energie de standaard wordt in de e-commerce en bij andere bedrijven.
 

VERMINDER UW ENERGIEVERBRUIK

Naast het overstappen op duurzamere energiebronnen, is het essentieel dat e-commerce bedrijven zich bewust worden van hun huidige energieverbruik en gaan nadenken over hoe ze daarop kunnen besparen. Het aanpassen van productiemethodes en stroomlijnen van de bezorging betekent misschien op de korte termijn geen groot verschil, maar op de lange termijn bespaart u daarmee wel energie.
Door bezorgroutes te optimaliseren om op korte termijn brandstof te besparen en over te stappen op energiebewust transport (daar gaan we straks verder op in), kan uw koolstofvoetafdruk in een aantal jaren drastisch afnemen. Oudere machines in uw fabrieken vervangen door efficiëntere exemplaren heeft een vergelijkbaar effect.
Naarmate u bespaart op uw energieverbruik, bespaart u bovendien geld, soms wel honderden tot miljoenen euro’s, al verschilt dat per bedrijf. Dat extra geld kunt u vervolgens weer in andere klimaatbewuste aanpassingen investeren.
 

STIMULEER KLIMAATBEWUST TRANSPORT

Een ander aspect van deze verschuiving naar duurzame energie is dat u voor het transport en de bezorging minder afhankelijk wordt van fossiele brandstoffen.
Dus in plaats van bezorging met busjes en vrachtwagens op diesel, kunt u in elektrische voertuigen investeren. Daarnaast adviseren we u om gebruikte voertuigen te kopen, als dat mogelijk is. Het maken van een nieuwe auto is namelijk een behoorlijke aanslag op het milieu. Kunt u echter geen betrouwbare gebruikte voertuigen vinden, vervang dan uw meest gebruikte exemplaren door elektrische alternatieven. Daarmee maakt u ook al verschil.
Een zoektocht naar elektrische vrachtschepen is echter niet aan te raden, want die zijn pas recent ontwikkeld (en nog niet te verzekeren). Wel is dit een belangrijke ontwikkeling, omdat de huidige schepen jaarlijks wel zo’n 900 miljoen ton aan CO₂ uitstoten.
Elektrische vliegtuigen bevinden zich in dezelfde ontwikkelingsfase. Deze zijn echter behoorlijk klein in verhouding tot hun fossiele tegenhangers die brandstof gebruiken. Omdat de batterijtechnologie nog in de kinderschoenen staat, kan het nog wel even duren voordat er elektrische schepen en vliegtuigen zijn die groot genoeg zijn om cargo te vervoeren. In de tussentijd is het dus verstandig uw wagenpark te optimaliseren en nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden.
 

LEG DE FOCUS OP DUURZAME PRODUCTEN

Wilt u de impact van uw bedrijf op het milieu echt verminderen, leg dan de focus op het maken van producten die langer meegaan en minder vaak vervangen hoeven te worden. In plaats van dat u er veel verstuurt met een onnodig korte levensduur, kunt u beter investeren in het vervaardigen van betrouwbare producten die de tand des tijds doorstaan. De slagingskans van dit concept is afhankelijk van de productsoort, maar het is zeker het overwegen waard.
Misschien denkt u echter: “Kost zo’n omschakeling niet ontzettend veel geld?”
Dat is afhankelijk van of u naar de korte of de lange termijn kijkt. Op korte termijn verliest u inderdaad geld, omdat de verkoop van het betreffende product zal dalen als mensen het voor de eerste keer hebben gekocht.
Maar na verloop van tijd gaan klanten u vertrouwen als ze bekend raken met de kwaliteit van uw producten. U zult hierdoor merken dat uw bedrijf meer terugkomende consumenten trekt. Mogelijk komen er zelfs nieuwe klanten bij die door mond-tot-mondreclame van u hebben gehoord.
 


Yuqo quotesHet is in eerste instantie misschien geen financieel bewuste zet (hoewel dat soms wel het geval kan zijn), maar u heeft wel meer kans op succes met een klimaat dat er beter aan toe is.


 

GEBRUIK GEEN SCHADELIJKE CHEMISCHE STOFFEN

Naast het ontwikkelen van producten die langer meegaan, moet u ervoor zorgen dat ze geen schadelijke chemische stoffen bevatten die schadelijk voor het milieu kunnen zijn.
Levi’s bijvoorbeeld, gebruikte voorheen synthetische verf met poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS). Daardoor werden de fabrieksmedewerkers ziek en raakte het water in de omgeving vervuild. Toen ze deze schade opmerkten, schakelden ze een derde partij in. Die hielp hen bij het vinden van verf zonder PFAS en andere mogelijk schadelijke chemische stoffen.
Net als kledingbedrijven hebben ook bedrijven die schoonmaakmiddelen verkopen moeten nadenken over de schadelijkheid van hun producten voor het milieu. Inmiddels zijn natuurlijke schoonmaakmiddelen dan ook populair. Alleen al de implicatie dat een schoonmaakmiddel milieuvriendelijker is, is beter voor de verkoop.
 

KIES VOOR MILIEUVRIENDELIJKE VERPAKKINGEN

Als uw producten milieuvriendelijker zijn, moet u ook over het verpakkingsmateriaal gaan nadenken.
Misschien bent u gewend uw producten in grote stukken plastic te verpakken. Dan kunt u overwegen om dat plastic achterwege te laten of een biologisch afbreekbaar alternatief te zoeken. Als u dozen gebruikt, kunt u die laten herontwerpen met minder karton en in de toekomst misschien zelfs overstappen op alleen gerecycled materiaal.
Het kan ook lonen om het product zelf opnieuw te ontwerpen als het van plastic of ander niet duurzaam materiaal is gemaakt. Cosmeticamerk L’Occitane kwam er bijvoorbeeld achter dat ze veel plastic voor hun flesjes gebruikten. Ze besloten daarom om nieuwe milieuvriendelijke, hervulbare verpakkingen bij hun populairste producten te introduceren. Met het nieuwe verpakkingsmateriaal gebruiken ze 90% minder plastic dan met de flesjes. Klanten krijgen hetzelfde product, maar dan veel efficiënter vervaardigd.
 

WERK SAMEN MET DUURZAME LEVERANCIERS

Als u met leveranciers samenwerkt, dan hebt u misschien geen zicht op alle facetten van het productieproces. Voordat u een contract aangaat, kunt u hun werkwijze dan wel beoordelen, maar het is lastig te controleren hoe een leverancier in het algemeen werkt. Met dat in gedachten adviseren we u om alleen samen te werken met leveranciers die een bewezen reputatie hebben wat betreft duurzaamheid.
Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Veel grote bedrijven hebben zich erop toegelegd alleen samen te werken met duurzame leveranciers, maar vaak kunnen ze zich hier niet aan houden en wel om meerdere redenen. Zo komt het voor dat ze gewoon liegen en de voorkeur geven aan goedkope arbeidskrachten, in plaats van aan milieuvriendelijke praktijken.
Anderzijds menen ze misschien samen te werken met duurzame leveranciers, maar nemen de leveranciers het zelf niet zo nauw. Als anderen kijken, houden ze zich keurig aan de regels, maar als niemand kijkt, gebruiken ze goedkope, gevaarlijke chemische stoffen, materialen en processen.
Hoe dan ook, net zoals leveranciers naar klimaatvriendelijke praktijken moeten streven, moeten ook e-commerce bedrijven leveranciers regelmatig monitoren en ervoor zorgen dat deze voldoen aan het beleid bij elke procesverandering.
 

KIES VOOR DUURZAME GEBRUIKSARTIKELEN, KANTOORBENODIGDHEDEN EN VOEDING

Naast de genoemde grotere wijzigingen, moet u ook bedenken welke klimaatbewuste veranderingen — groot of klein — u op kantoor kunt doorvoeren.
Bedenk bijvoorbeeld of de kantoorartikelen die u gebruikt echt milieuvriendelijk zijn. En krijgen uw werknemers wel duurzame voeding met een goede herkomst? Nog een vraag die u zichzelf kunt stellen: Print u veel documenten die u ook gewoon op een harde schijf en in online databases kunt bewaren?
De milieukwestie lijkt bij kantoorartikelen misschien onbeduidend, maar bedenk eens hoeveel u dagelijks, wekelijks of maandelijks gebruikt. Een plastic mapje maakt misschien niet veel verschil, maar het gebruiken van vele duizenden plastic mapjes is een ander verhaal. Die impact wordt natuurlijk nog groter als uw werkzaamheden toenemen, maar u bent dan ook beter in staat het op de goede manier aan te pakken.
Als u deze veranderingen kunt betalen, begin dan met het vervangen van uw standaard printerpapier door gerecycled papier. Of probeer het printen van documenten helemaal overbodig te maken.
Terwijl u uw impact op het milieu vermindert, kunt u ook eens naar de kantine of de keuken kijken. Biedt u de milieuvriendelijkste opties aan? Overstappen op plantaardige producten helpt op termijn zeker om de koolstofvoetafdruk te verminderen. Let er ook op dat er zo weinig mogelijk voedsel wordt verspild. Bestel geleidelijk minder eten tot het punt dat u zo weinig mogelijk verspilt en toch genoeg heeft voor uw personeel.
Maak ook werk van het promoten van effectieve recycle- en composteerprogramma’s. Beloon uw personeel bijvoorbeeld als ze hun best doen om afval te scheiden, in plaats van alles in een gewone prullenbak te gooien. Zoek ook uit hoe u bepaald afval kunt hergebruiken.
Een kantoortuin van plastic flessen en andere nuttige afvalproducten kan uw personeel bijvoorbeeld bewust maken van het geproduceerde afval. Bovendien gaat u zo heel wat verspilling tegen. U kunt er ook voor kiezen om fruit en groenten te gaan kweken, wat u samen opeet. Daarmee wordt de impact op het milieu nog kleiner.
 

STIMULEER KLANTEN OM TE HERGEBRUIKEN EN TE RECYCLEN

Nadat u uw kantoor onder handen heeft genomen, is het tijd om uw klanten te informeren over hoe ze uw producten duurzaam kunnen gebruiken. Misschien hebben ze zelf al een bestemming voor de dozen en het plastic, maar als u specifieke ideeën aanreikt bij uw verpakkingsmateriaal, is de kans groter dat ze dat gaan proberen.
Als u bijvoorbeeld schoenen verkoopt, dan kunt u op de doos instructies printen met ideeën voor hergebruik van de doos. Het enige nadeel is wel dat u daarvoor meer inkt dan gewoonlijk nodig heeft. En dat kan weer het doel van de actie ondermijnen, zeker als de inkt of het productieproces ervan niet milieuvriendelijk is.
Om dat nadeel te vermijden, is het ook een idee om de blog op uw website in te zetten. Post artikelen waarin u suggesties en online instructies geeft en deel deze via uw social media accounts. Niet elke klant zal deze content zien, maar het kan een mooie kans zijn voor het optimaliseren van betrokkenheid en het beperken van de impact op het milieu.
 

KOOLSTOFLABELS

In dezelfde lijn kan koolstofetikettering op uw verpakkingsmateriaal ook helpen om klanten bewuster te maken van wat ze kopen. Als ze zien dat uw producten een kleinere koolstofvoetafdruk hebben dan die van uw concurrenten, zonder dat de kwaliteit daaronder lijdt, dan kiezen ze waarschijnlijk eerder voor u.
Bovendien zal het gebruik van koolstofetikettering andere e-commerce bedrijven aanmoedigen om hetzelfde te doen. Dat is natuurlijk mooi, maar er zijn altijd bedrijven die het niet uitmaakt. Die krijgen echter veel meer publiek verzet als iedereen om hen heen wel transparant is.
Het grootste nadeel is dat de extra etiketten en het printen op verpakkingen mogelijk meer impact op het milieu hebben. Het gebruik van koolstofetikettering kan dus minder voordelig zijn, tenzij u duurzame etiketten en inkt kunt gebruiken.
Tot die tijd kunt u die informatie wel vermelden op uw productpagina’s; iedereen die een aankoop wil doen, kan zo uw koolstofvoetafdruk vergelijken met die van de concurrent.
 

VERKONDIG DAT U VOOR DEZE WIJZIGINGEN KIEST

Tot slot kunt u in het openbaar verkondigen dat u bijdraagt aan een beter milieu. Zo kunnen milieu-autoriteiten en het publiek u op zaken wijzen, mocht dat nodig zijn.
Volgens cynische consumenten doen leidinggevenden dit alleen om zichzelf in de schijnwerpers te zetten, in plaats van echt over het probleem zelf na te denken. En soms is dat inderdaad het geval. Maar er zijn wereldwijd steeds meer ethische bestuurders die milieubescherming serieus nemen. Daardoor ziet het er veel slechter uit voor bedrijven die niets van zich laten horen of die onethisch handelen.
De gewone consument kan echter niet op tegen bedrieglijke executives en juist daarom zijn u en andere eerlijke bedrijfsleiders nodig. Door als collectief te kiezen voor klimaatbescherming en andere bedrijven aan te moedigen hetzelfde te doen, voelt de concurrentie niet alleen sociale druk, maar ook de zo belangrijke financiële druk.
Een paar klanten verliezen is misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar als een bedrijf hierdoor belangrijke samenwerkingen en partners misloopt, wordt het serious business.
Hoewel persoonlijke verantwoordelijkheid idealiter genoeg zou moeten zijn, is de situatie helaas zo dat u andere marktleiders actief op hun handelen moet wijzen. Uw klanten, medemensen en de planeet zullen u dankbaar zijn.
 

BEDRIJVEN DIE DE JUISTE RICHTING KIEZEN

Bedrijven die de juiste richting kiezen
Met dit alles in gedachten bekijken we een aantal bedrijven die zich op creatieve wijze inzetten voor het milieu.
 

PATAGONIA

Niet veel merken zijn zo nauw verbonden met het buitenleven als Patagonia. Met dat in gedachten is het niet meer dan logisch dat juist zij stappen hebben genomen om het milieu te beschermen. Zo hebben ze de standaard verzenddozen vervangen door dunne papieren enveloppen. Ook hebben ze ervoor gezorgd dat de verpakkings- en verkoopwerkzaamheden milieuvriendelijk verlopen en officiële plannen openbaar gemaakt.
Maar qua gebruik van plastic schieten ze nog tekort. Hoewel ze hun kleding verzegeld in papieren enveloppen versturen, zijn die items wel in plastic polybags verpakt. Deze beschermen het product tijdens de verzending wel goed, maar zijn meestal niet recyclebaar, met name in de VS. Patagonia heeft dat probleem echter erkend en toegezegd dat ze op zoek gaan naar een biologisch afbreekbaar alternatief. En het zal ons niet verbazen als ze dat doel op heel korte termijn nog behalen.
 

TOMS

Toms is al lange tijd een sociaal bewust merk dat bekend is geworden om het weggeven van een gratis paar schoenen aan minderbedeelden bij elk paar schoenen dat wordt verkocht. Nu dragen ze echter ook bij aan de bescherming van het milieu. Ze zijn daarover volledig transparant en leggen gedetailleerd uit hoe ze hun producten en verpakkingsmateriaal klimaatvriendelijk maken.
In een uitgebreide online rapportage, getiteld ’Sustainability at TOMS’, leggen ze uit hoe ze naar het gebruik van 100% duurzaam katoen streven, besparen op energiekosten en al het verpakkingsmateriaal uit duurzame bossen halen (en het grotendeels recyclebaar maken). Ook kun je lezen dat ze van plan zijn om in 2025 alleen nog duurzame materialen en verf voor hun volledige assortiment te gebruiken. Ze vermelden daarbij dat ze de voortgang elk jaar in een impactrapportage gaan toelichten.
Daarnaast benadrukken ze dat ze lid zijn van de Fair Labor Association. Dit is een organisatie die is opgericht voor bedrijven om elkaar verantwoordelijk te houden voor het behoud van ethische arbeidsstandaarden. TOMS besteedt ook aandacht aan de specifieke fabrieken waarmee het bedrijf werkt en nodigt regelmatig externe auditors uit om zijn werkwijze te tonen.
Natuurlijk zal na verloop van tijd pas blijken of TOMS echt aan deze veranderingen vast blijft houden en of deze toewijding genoeg is om een aanzienlijk verschil te maken. Maar op dit moment zijn ze in ieder geval een opvallend voorbeeld voor vergelijkbare bedrijven die zich willen inzetten voor het beperken van de impact op het milieu.
 

ECOENCLOSE

En tot slot EcoEnclose, een e-commerce bedrijf met als primair doel het helpen van andere e-commerce bedrijven om milieuvriendelijker te werken.
Mocht u het nog niet uit de naam hebben gehaald, ze houden zich vooral bezig met milieuvriendelijke verpakkingsbenodigdheden. Ze hebben bijna elk soort verpakkingsmateriaal in huis, van dozen en enveloppen tot vulmateriaal en merkverpakkingen. Ook hebben ze maatwerkoplossingen voor diverse sectoren, van de kleding-, cosmetica- en zeepbranche tot de CBD-industrie.
Ze zijn natuurlijk niet het enige bedrijf dat dit doet, maar ze zijn daarin wel heel toegankelijk. Zo bieden ze gratis monsters van hun verpakkingen aan, zodat u kunt zien of ze geschikt zijn voor uw producten.
We hopen dat in de toekomst meer bedrijven deze oplossingen gaan aanbieden, maar tot die tijd is EcoEnclose er om e-commerce ondernemingen te helpen milieubewuster te werken.
 

MILIEUBEWUSTZIJN IN HET TIJDPERK VAN E-COMMERCE: CONCLUSIE

Milieubewustzijn in het tijdperk van e-commerce: conclusie
Het valt niet mee om een e-commerce bedrijf milieuvriendelijk te maken. We prijzen dan ook elke bedrijfsleider die zich hiervoor wil inzetten en verantwoordelijk voelt.
Het is in eerste instantie misschien geen financieel bewuste zet (hoewel dat soms wel het geval kan zijn), maar u heeft wel meer kans op succes met een klimaat dat er beter aan toe is. Ook uw klanten zullen u dankbaar zijn en zelf hun best gaan doen om het milieu te beschermen als ze dat bij u zien.