GOOGLE MIJN BEDRIJF
Google Mijn Bedrijf is een gratis en makkelijk in te stellen service van Google. Voor lokale SEO is GMB van groot belang. De kwaliteit van de GMB is daarbij van wezenlijke invloed op uw ranking. Een bedrijf of merk kan met Google Mijn Bedrijf zelf bepalen hoe een vermelding op Google Zoeken, Google Maps en Google+ eruitziet. Bovendien is het een vereiste voor het gebruik van lokale extensies in Google AdWords.
Als iemand een zoekopdracht doet, dan is Google Mijn Bedrijf het informatieblok dat verschijnt naast de zoekresultaten. Het bevat alle belangrijke informatie die een bedrijf wil delen met potentiële klanten. Denk aan info over producten en diensten, openingstijden, bijzondere evenementen, foto’s van producten en de locatie. Niet alleen deze informatie kan hier worden vermeld; u kunt het zo uitgebreid maken als u wilt. Hieronder geven we een overzicht van hoe een functionele GMB eruitziet en hoe u hiermee het beste wordt gerankt.
WAAROM GOOGLE MIJN BEDRIJF?
De term “Google it” is alomtegenwoordig en omvat meer dan 3,5 miljoen zoekopdrachten per dag. Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat mensen uw bedrijf vinden en dat u goed gerankt wordt tussen het enorme aanbod. Als een klant op zoek is naar uw merk of bedrijf, wil hij meteen informatie ontvangen. Hij is er meestal aan toe om iets te kopen en wil zo snel en zo veel mogelijk info.
Google weet dat en heeft daarom in 2015 het concept micro-moments geïntroduceerd. Dit houdt in dat klanten onmiddellijk relevante informatie willen zien en dat is precies wat Google Mijn Bedrijf aanbiedt. Het biedt potentiële klanten alles wat ze willen weten – in een oogwenk. Met GMB heeft uw bedrijf een streepje voor op de concurrentie. Het verhoogt de kans dat u op het juiste moment onder de aandacht wordt gebracht. Maken uw concurrenten geen gebruik van GMB, dan komt uw product of dienst zeker op een hogere plaats in de ranking.
GOOGLE MIJN BEDRIJF HEEFT NOG ANDERE VOORDELEN
Google Mijn Bedrijf is belangrijk voor SEO en de toenemende concurrentie. Het zorgt er daarbij voor dat mensen uw bedrijf beter kunnen vinden. Het is eigenlijk een mini-website en biedt u analytics. Helemaal gratis! U wilt een relatie opbouwen met het publiek dat door een zoekopdracht in Google bij uw bedrijf uitkomt. De beste manier daarvoor is interesse wekken en verbinding met mensen maken. Google moedigt bezoekers aan om recensies te schrijven, reacties te plaatsen en vragen te stellen. Maar liefst 85% van de klanten laat een recensie achter. Dergelijke aanbevelingen worden als geloofwaardig gezien vanwege het persoonlijke karakter. Reageren op reacties en feedback vergroot uw aanzien en expertise binnen uw branche.
Als u Google Mijn Bedrijf volledig benut, is het echt een mini-website voor uw bedrijf. Er is ruimte voor foto’s, kaarten, belangrijke informatie, boekingsformulieren en het plaatsen van bestellingen. Bovendien heeft GMB faciliteiten waarmee u klanten kunt prikkelen. 1 op de 2 potentiële klanten besluit een aankoop te doen op basis van alleen deze informatie. Hoe vollediger uw GMB, hoe beter uw plaats in de ranking en voorsprong op de concurrentie. Analytics zijn onderdeel van de diensten van Google Mijn Bedrijf. Hiermee krijgt u inzicht in uw klanten; waar ze vandaan komen, hoe ze u hebben gevonden, vanaf welke locatie ze hebben geklikt of welke foto’s ze het vaakst bekijken. Dat helpt u om beter in te spelen op wat uw doelgroep wil en om uw strategie aan te passen.
TIPS VOOR GOOGLE MIJN BEDRIJF
Met deze tips zorgt u er met Google Mijn Bedrijf voor dat u sneller opvalt bij klanten.
1: AANMELDEN
Log in of maak een account aan om uw bedrijf te koppelen. Ga naar de Google Mijn Bedrijf pagina. Volg de instructies. Zorg ervoor dat alle info die u doorgeeft up-to-date, relevant, accuraat en geoptimaliseerd is. Denk daarbij aan foto’s van uw bedrijf en producten, uw openingstijden, regio, speciale vermeldingen, uw telefoonnummer en URL. U kunt ook video’s toevoegen met een grootte tot 100MB.
2: REGELMATIG INLOGGEN
Beschouw Google Mijn Bedrijf als uitbreiding op uw social media. Stimuleer betrokkenheid en reageer op recensies, vragen en aanbevelingen. Reacties zijn belangrijk voor toekomstige aankopen. Een dankwoord voor klanten die positieve feedback geven, valt op. Ook moedigt het anderen aan om eveneens een recensie te schrijven. Reageren op negatieve feedback is net zo belangrijk en laat zien dat u reacties en klachten serieus neemt. Reageer nooit door iemand zwart te maken of met negatief, op de persoon gericht, commentaar. Als u reageert op recensies wordt u in de ogen van Google relevanter. Hoe meer u erin stopt, hoe meer u terugkrijgt.
3: EEN BEELD ZEGT MEER DAN DUIZEND WOORDEN
Gebruik veel afbeeldingen. Mensen zijn visueel ingesteld en hebben vaak liever beelden dan tekst. Zorg ervoor dat de foto’s aantrekkelijk zijn en een realistisch beeld geven van uw bedrijf. Laat bijvoorbeeld afbeeldingen zien van de binnen- en buitenkant van uw bedrijfsgebouw. Deel ook beelden van uw assortiment en de mensen uit uw team. Zorg er daarbij voor dat de foto’s altijd up-to-date zijn.
4: INFORMATIE MET TOEGEVOEGDE WAARDE
Google Mijn Bedrijf biedt de mogelijkheid om uw informatie bij te werken om uw marketing strategie te verrijken. Specials? Veranderingen in uw bedrijf? Een nieuwe bedrijfsruimte? Product upgrades? Het kan allemaal direct worden toegevoegd en bijgewerkt. In combinatie met analytics, kunt u zien hoe succesvol de post is en hoeveel klanten erop reageren.
5: LOCATIES
Als u meerdere bedrijfslocaties heeft, vermeld ze dan allemaal op Google Mijn Bedrijf. Alleen dan kunt u uw volledige doelgroep bereiken.
6: HET IS MAKKELIJK, ZELFS ALS U NIET WEET HOE HET WERKT
Het is heel makkelijk om Google Mijn Bedrijf in te stellen. Google heeft de interface zeer gebruiksvriendelijk gemaakt. Als u de instructies volgt, doet u in no time mee in de strijd om de beste plaats in de ranking. Upload een aantal relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit. Dat kan inderdaad betekenen dat u daarvoor een professional moet inhuren. Controleer dat alle informatie relevant en actueel is. Doe uw voordeel met de gratis website om klanten meer informatie te geven.
De dagen van het herhaaldelijk gebruiken en optimaliseren van zoekwoorden zijn voorbij. Er is meer voor nodig om door Google te worden gezien en bovenaan de ranking te komen. Google Mijn Bedrijf is een belangrijk onderdeel van lokale SEO. Als toevoeging op uw social media en websites, eindigt u hiermee hoger in de ranking van Google. Daardoor kunnen potentiële klanten u makkelijker vinden en krijgen ze eenvoudiger informatie over uw bedrijf. Daardoor nemen uw sales toe. En daar gaat het allemaal om.