We hebben al heel wat Google ranking factoren besproken, dus u weet waarschijnlijk dat er meer dan 200 zijn. In de twee voorgaande artikelen hebben we het over de eerste 100 gehad. Nu is het tijd voor de volgende 50.
BACKLINK FACTOREN
101: GEZAG HOMEPAGE
Mogelijk spelen links naar de homepage van een website waarnaar u linkt een rol bij het evalueren van de site en bij de waarde van de link.
102: TLD VAN HET LAND OF DOMEIN
Krijgt u links van toplevel domeinextensies die specifiek zijn voor een bepaald land (.nl, .uk, .cn, .de)? Dan eindigt u mogelijk hoger bij zoekresultaten in dat land. Het belang van TLD domeinen is recent bewezen door DreamHost.
103: RELEVANTIE DOMEIN
Links vanaf sites in een vergelijkbare niche zijn beter voor de ranking dan die van websites waarmee we geen connectie hebben. Bovendien zijn dergelijke verwijzingen beter dan die van sites met meer domeinautoriteit en minder relevantie.
104: DIVERSITEIT LINK-TYPE
Is het merendeel van uw links afkomstig van een bron? Bijvoorbeeld van een blog of forum? Google interpreteert dat mogelijk als web spam. Probeer daarom links van diverse bronnen aan uw website toe te voegen. Dat wijst op een natuurlijk linkprofiel.
105: NOFOLLOW LINKS
Nofollow links zijn verwijzingen die vergezeld gaan van een “nofollow” element. Een dergelijk element maakt het voor bots van zoekmachines onmogelijk de links te volgen. Alleen mensen zijn hiertoe in staat.
Nofollow links zijn jarenlang een van de meest controversiële ranking factoren geweest. Sommige mensen geloven dat het linkprofiel van de site er onnatuurlijk uitziet als er nofollow links op een website staan. Recent onderzoek van SEMrush toont echter aan dat websites die hoog eindigen bij zoekresultaten wel degelijk dergelijke links vermelden.
Het is nog onduidelijk waarom deze sites zo hoog ranken. Misschien omdat Google verwacht dat nofollow links onderdeel zijn van een natuurlijk backlink profiel. Of omdat dergelijke verwijzingen een bepaalde SEO waarde hebben. Hoe dan ook, het is niet schadelijk voor uw SEO als u nofollow links gebruikt.
106: “GESPONSORDE” EN ANDERE LINKS
Het is mogelijk gesponsorde links op te nemen in uw content, maar geef ze wel een andere naam. De kans bestaat dat het gebruik van termen als “gesponsorde links”, “sponsors” en “link partners” de waarde van de verwijzingen vermindert. Dat heeft vervolgens indirect gevolgen voor uw ranking.
107: CONTEXTUELE LINKS
Links die zijn verwerkt in de content van een pagina hebben meer kracht dan verwijzingen die elders of op een lege pagina staan.
108: LINKS VAN PROFESSIONELE PAGINA’S
Het Hilltop Algoritme stond aan de basis van moderne SEO. Het werd in 2003 als rankingfactor door Google in gebruik genomen. Het algoritme werd gebruikt voor het identificeren van gezaghebbende pagina’s. Om dat te bereiken, identificeerde het eerst professionele pagina’s. Deze waren onderwerpspecifiek en gelinkt aan veel andere sites vanwege hun waarde.
Het algoritme op zich is niet meer relevant voor SEO. Maar als u begrijpt hoe het werkt, helpt dat bij de ontwikkeling van een sterke basis. Bovendien is het nog steeds met zekerheid te zeggen dat hoogwaardige links een belangrijke factor blijven voor de ranking.
109: LINKS VAN GEZAGHEBBENDE SITES
Het is nuttig links toe te voegen van sites met meer gezag in uw niche. Dat heeft zowel voor Google als voor uw publiek waarschijnlijk meer waarde dan verwijzingen van kleinere en relatief onbekende websites.
110: LINKS VAN ECHTE SITES
Splogs of spam blogs creëren sommigen met als enige doel het linken naar gerelateerde websites. Google onderscheidt ze inmiddels van echte sites die wel waarde hebben. Waarschijnlijk met behulp van gebruikersinteractie en merksignalen. Natuurlijk vindt Google links van echte sites belangrijker .
111: LINKUITWISSELING
“Link naar mij en ik link naar u”. Een dergelijke benadering werkt niet meer. Google zegt dat overmatige linkuitwisseling een negatieve impact heeft op de ranking.
112: CONTENT LINKS DIE GEBRUIKERS GENEREREN
Google is in staat door gebruikers gegenereerde spam te identificeren. Dat leidt tot de conclusie dat ze ook andere door gebruikers gegenereerde content kan herkennen. Bovendien gebruikt Google dergelijke content om een website te beoordelen.
113: LINKS OP EEN FORUM
Reacties op een forum ziet Google als onnatuurlijke links.
114: SITEWIDE LINKS
Sitewide links zijn verwijzingen die voorkomen op de meeste pagina’s van een website. Gewoonlijk staan ze in kopteksten, voetteksten en zijbalken.
Zijn ze wel of niet van invloed op SEO? Dit is een controversieel onderwerp. Volgens het laatste onderzoek zijn sitewide links niet schadelijk voor SEO (als ze natuurlijk zijn). Anderzijds zijn ze ook niet echt nuttig.
115: 301 DOORVERWIJSLINKS
301 doorverwijslinks zijn permanente, automatische doorverwijzingen. Ze leiden zowel zoekmachines als bezoekers om naar andere URL’s dan wat in de browser is ingetypt of is geselecteerd uit SERPs. Deze doorverwijslinks zijn heel nuttig. Ze zorgen er namelijk voor dat een site domeinautoriteit behoudt. Zelfs als een website permanent is verhuisd. En ja, ze zijn nog steeds relevant voor PageRank en dus gunstig voor uw SEO.
116: BUITENSPORIG GEBRUIK VAN 301 DOORVERWIJSLINKS
Gebruikt u echter backlinks die afkomstig zijn van 301 doorverwijslinks? Dan beïnvloedt dat mogelijk uw PageRank negatief.
117: ANCHOR TEKST INTERNE LINKS
Anchor tekst is de zichtbare, klikbare tekst van een hyperlink. Het is belangrijk dat deze compact en relevant is. Ook zou het niet teveel zoektermen moeten bevatten.
Het is ook een aanwijzing voor relevantie. Maar bedenk dat dergelijke links vaak minder meewegen dan anchor teksten van externe websites.
118: IMPACT LINKTITEL
Linktitel is de tekst die verschijnt als u over een bepaalde link gaat met uw muis. Het dient wellicht ook als een lichte aanwijzing voor relevantie.
119: LINK LOCATIE
Links aan het begin van een stuk content wegen meer mee dan verwijzingen die aan het eind zijn geplaatst.
120: POSITIEVE LINKSNELHEID
Met de linksnelheid bedoelen we de snelheid waarmee andere websites of mensen doorlinken naar uw website of blog. Positieve linksnelheid is een van de SEO metrieken waar we rekening mee moeten houden. Maar bedenk dat het genereren van kwalitatieve backlinks uw eerste prioriteit is en niet het behouden van een hogere linksnelheid.
121: NEGATIEVE LINKSNELHEID
Als uw linksnelheid negatief is, is dat een indicatie dat uw populariteit afneemt. Daarom heeft het mogelijk een grote negatieve impact op uw ranking.
122: LOCATIE VAN LINKS OP EEN PAGINA
Over het algemeen is een link die onderdeel is van de content op een pagina krachtiger dan eentje in de zijbalk of voettekst.
123: AANTAL OUTBOUND LINKS OP EEN PAGINA
Het opnemen van outbound links is belangrijk voor on-page SEO. Daardoor vergroot u de relevantie van uw pagina. Het laat daarbij zoekmachines zien dat u geeft om u publiek. U voegt immers links naar bronnen toe waarmee mensen meer informatie krijgen. Bovendien helpen dergelijke verwijzingen zoekmachines bij het identificeren van de content van een website.
Het is echter altijd beter om een paar goede links in uw content te plaatsen dan teveel. Bedenk dat een site met honderden externe verwijzingen op een pagina een lagere PageRank krijgt dan eentje met een handvol hoogwaardige links.
124: NATUURLIJK LINKPROFIEL
Het is eenvoudig; als uw linkprofiel natuurlijk is, krijgt uw website een hogere ranking. De site is beter bestand tegen updates dan eentje met verscheidene malafide linkbuilding strategieën. Denk hierbij aan het toevoegen van verborgen zoektermen waarbij zoekmachines en gebruikers verschillende content te zien krijgen.
125: OUDERDOM BACKLINKS
Oudere links hebben meer ranking kracht dan nieuwere. Dat komt vooral doordat Google tijd nodig heeft om nieuwe backlinks te indexeren. Volgens MOZ duurt het gemiddeld 10 weken voordat een site een hogere plaats krijgt toebedeeld.
126: LINKS NAAR WIKIPEDIA
Volgens veel mensen zorgt een verwijzing naar Wikipedia op uw website voor extra gezag en vertrouwen van zoekmachines.
127: PAGE LEVEL RELEVANTIE
Links afkomstig van een relevante pagina voegen ook meer waarde toe.
128: ZOEKTERM IN TITEL
Zoekwoorden in paginatitels helpen een pagina een hogere ranking te geven. Bovendien vindt Google het prettig als u linkt naar pagina’s die zoekwoorden van uw pagina in titels vermelden.
129: CO-OCCURRENCE
Dit is de aanwezigheid en dichtheid van vergelijkbare zoektermen die regelmatig voorkomen op diverse websites. Co-occurrence betreft het opnemen van zoekwoorden die verschillen, maar wel relevant zijn voor een bepaald onderwerp. Het helpt Google begrijpen waar uw site over gaat en is dan ook indirect van invloed op uw ranking.
130: GEBRUIK VAN SCHEMA.ORG
Schema opmaak—Schema.org—is een soort microdata. Als u het aan een pagina toevoegt, creëert het een uitgebreide beschrijving. Deze verschijnt in de zoekresultaten.
Er is geen duidelijk bewijs dat dit de organische ranking in een zoekopdracht beïnvloedt. Toch zorgen dergelijke beschrijvingen ervoor dat uw webpagina’s prominenter verschijnen in SERPs.
131: TRUSTRANK VAN LINKS
Google TrustRank is een techniek voor het analyseren van links. Daardoor zijn zoekmachines beter in staat spam te bestrijden. De techniek meet bepaalde signalen voor betrouwbaarheid. Het helpt zoekmachines begrijpen of uw links en content al dan niet legitiem zijn.
Als een site naar uw pagina verwijst, dan bepaalt de betrouwbaarheid van die website hoeveel “TrustRank” u ontvangt.
132: AANTAL WOORDEN VAN CONTENT
Links van lange, hoogwaardige posts hebben meer waarde dan verwijzingen van bijvoorbeeld een snippet van 25 woorden.
133: KWALITEIT VAN CONTENT
Als betrouwbare websites naar uw content linken, laten ze zien dat ze u ook vertrouwen. Dat is goed nieuws voor u. Het publiek van deze sites vertrouwt u namelijk zo ook sneller. En als gevolg daarvan krijgt u eveneens het vertrouwen van zoekmachines.
Anderzijds zou u ook moeten backlinken naar hoogwaardige content. Daarmee ondersteunt u uw beweringen met statistieken en andere betrouwbare bronnen. Ook bouwt u zo een goede relatie op met de eigenaren van deze sites. De kans bestaat tenslotte dat ze eveneens naar uw content gaan linken.
INTERACTIE MET GEBRUIKERS
134: RECHTSTREEKS INTERNETVERKEER
Volgens SEMrush is rechtstreeks internetverkeer nog steeds een van de belangrijkste ranking factoren voor Google.
135: HERHAALDELIJK INTERNETVERKEER
Sites die bezoekers herhaaldelijk bezoeken, krijgen van Google een ranking boost.
136: RANKBRAIN
RankBrain is het Kunstmatige Intelligentie (KI) algoritme van Google. Het wordt een van de belangrijkste ranking factoren genoemd. In werkelijkheid gebruikt Google het slechts als ze niet zeker weet wat met een bepaalde vraag wordt bedoeld.
137: GEBLOKKEERDE SITES
In 2011 is Google Panda gelanceerd. Deze tool identificeert laagwaardige of “slechte” sites, zoals link farms. Daarnaast zorgt de tool ervoor dat dergelijke websites een lagere ranking krijgen. De kans bestaat dat Google nog steeds een variant ervan gebruikt.
138: ORGANISCHE CTR VOOR ZOEKTERMEN
CTR staat voor Click Through Rate. Het is misschien niet meteen een direct ranking signaal, maar toch belangrijk. Als u tenslotte een hogere ranking wilt, dan zou u ervoor moeten zorgen dat u meer mensen trekt. Daarom is het van belang uw CTR te verbeteren.
139: ORGANISCHE CTR VOOR ALLE ZOEKTERMEN
Organische CTR wordt gezien als een interactiesignaal voor “menselijke” gebruikers. Als u het inzet voor al uw zoektermen, verbetert dat mogelijk uw ranking.
140: CHROME BLADWIJZERS
We weten dat Google gegevens van Chrome verzamelt. De kans is dan ook groot dat pagina’s met een bladwijzer in Chrome een boost krijgen.
141: BOUNCE RATE
Bounce rate geeft het percentage bezoekers weer dat op uw website komt en snel weer vertrekt. Daarbij bekijken ze geen andere pagina’s van de site.
Doet dat ertoe? Niet iedereen in de wereld van de SEO is het daarmee eens. Maar uit recent SEMrush onderzoek blijkt wel degelijk een correlatie tussen bounce rate en Google rankings.
142: POGO-STICKING
Dit is een speciaal soort bounce. Bij pogo-sticking klikt de gebruiker op een zoekresultaat, maar is hij meteen ontevreden en keert hij terug naar de zoekresultaten. Enige tijd is dit gezien als een mogelijke ranking factor. Het laat tenslotte zien hoelang gebruikers uw site bezoeken en dat is belangrijk voor Google.
Volgens de laatste informatie is het nu geen ranking factor meer. Maar het is nog steeds mogelijk pogo-sticking te meten. Zo ziet u of uw content en website wel zo interessant en nuttig zijn voor uw publiek als u denkt.
143: AANTAL REACTIES
Een recente case studie bewijst dat het aantal reacties mogelijk van invloed is op rankings. Bovendien kan het ook een indirecte ranking factor zijn. Als een pagina veel reacties bevat, is dat een aanwijzing voor een goede interactie met gebruikers. Het laat ook zien dat de content hoogwaardig is.
144: VERBLIJFSDUUR
Verblijfsduur is de tijd tussen het moment dat u op een bepaald zoekresultaat klikt en het moment dat u terugkeert naar de zoekopdracht. Volgens recente informatie is het wellicht een ranking factor, maar alleen voor resultaten in de top 10.
Dus als u nog niet op de eerste pagina staat, dan heeft het geen zin om te investeren in het optimaliseren van de verblijfsduur. Het is beter tijd te besteden aan het optimaliseren van belangrijkere factoren die ervoor zorgen dat u in die top 10 komt.
SPECIALE REGELS VAN GOOGLE ALGORITMES
145: BROWSEGESCHIEDENIS VAN GEBRUIKER
Websites die u vaak bezoekt, krijgen een SERP boost. Het laat zien dat gebruikers de content waarderen en de site regelmatig willen bezoeken.
146: ZOEKGESCHIEDENIS VAN GEBRUIKERS
De zoekgeschiedenis van gebruikers is bepalend voor de resultaten bij latere zoekopdrachten. U zoekt bijvoorbeeld naar “muziek” en vervolgens naar een bepaald genre, zoals rock. In dit geval rankt Google de volgende keer waarschijnlijk sites met rockmuziek hoger.
147: ZOEKOPDRACHTEN VRAGEN OM VERSHEID
Dit is een metriek die Google gebruikt om te bepalen welke onderwerpen ‘hot’ zijn volgens gebruikers. Daarmee bepaalt de zoekmachine welke topics de meest recente zoekresultaten verdienen. Dit komt voor als een vraag of zoekopdracht plotseling te maken heeft met een stijging in internetverkeer of bereik.
148: ZOEKOPDRACHTEN VRAGEN OM DIVERSITEIT
Er is nog een andere metriek die Google mogelijk gebruikt voor variatie bij bepaalde zoekresultaten. Dat geldt met name als de term die een gebruiker invoert meerdere dingen kan betekenen. Bijvoorbeeld “jaguar”, wat zowel een dier als een auto kan zijn.
Google moet weten dat de resultaten die ze weergeeft, aansluiten op de vraag van de gebruiker. Daarom analyseert ze ook zoekpatronen die niet passen bij het verwachte gedrag. Daarnaast rankt ze pagina’s op basis van de hoeveelheid variatie die moet worden toegevoegd aan de SERPs.
Gebruikt u dus termen die mensen mogelijk verkeerd interpreteren? Dan helpt het om extra gegevens toe te voegen. Daarmee legt u Google uit wat u bedoelt. Dit helpt u een hogere ranking te krijgen en vergroot uw kans om het juiste internetverkeer aan te trekken.
149: UITGELICHTE SNIPPETS
Uitgelichte snippets zijn blokken die Google toont boven de eerste organische zoekresultaten. Ze bevatten het exacte antwoord op een bepaalde vraag en zijn inderdaad van invloed op de ranking. Daarom is het altijd een goed idee om ze te optimaliseren.
150: GEOTARGETING
Google geeft inderdaad een bepaalde voorkeur aan sites die een lokale server IP hebben. En ook aan een domeinnaam extensie die specifiek is voor een land.
Dit waren opnieuw 50 Google ranking factoren. Nieuwsgierig naar de laatste 50? Houd onze site in de gaten voor het laatste artikel in de serie!