HOE SCHRIJFT U DE JUISTE META-BESCHRIJVING?
In de mysterieuze wereld van SEO, die altijd in ontwikkeling is, is een optimale meta-beschrijving heel belangrijk. Als deze van een treurig niveau is, dan geeft Google haar niet weer. Google vervangt de meta-beschrijving daarbij door een beknopte, algemene beschrijving, gegenereerd door een robot. Of de zoekmachine selecteert een bepaalde zin uit de tekst. Dat kan funest zijn voor uw ranking in de top tien, op de eerste pagina van een zoekopdracht. Yuqo’s team zorgt er echter voor dat uw meta-beschrijvingen op de gewenste positie komen.
Het beschrijven van SEO tips voor meta-beschrijvingen van 155 karakters of minder, vereist ironisch gezien 100 keer zoveel tekens. Een meta-beschrijving is een korte, pakkende omschrijving, die in de ranking van Google wordt vermeld als paginaomschrijving bij een zoekopdracht. Het is de zwarte tekst onder de blauwe zoekresultaten.
Als het uw doel is om bovenaan de eerste pagina bij zoekmachines te verschijnen, dan is een goede meta-beschrijving cruciaal. Het is namelijk de “instructie” voor de zoekalgoritmen om uw website correct in de ranking te vermelden.
Er zijn natuurlijk nog minstens 200 criteria die Google gebruikt bij de ranking van een site. De meta-beschrijving omvat echter een groot aantal daarvan. Het is daarbij compressie van woorden van het hoogste niveau. Zo moet het een “call to action” bevatten, geschreven in een actieve stijl. Ook benoemt u in de meta-beschrijving uw product of bedrijf ten minste twee keer met het juiste aantal beschrijvende zoekwoorden. Dit allemaal draagt ertoe bij dat mensen op het zoekresultaat klikken.
Bij het schrijven van een effectieve meta-beschrijving moet u aan meerdere sleutelfactoren denken.
1: LENGTE
Er is geen perfecte lengte voor een meta-beschrijving. Idealiter bevat de beschrijving minimaal 75 en maximaal 155 karakters. Dat kan echter anders zijn. Bijvoorbeeld als Google de beschrijving afbreekt door aan het begin een datum toe te voegen. De voorkeurslengte is ook veranderlijk doordat Google van tijd tot tijd wijzigingen doorvoert, soms zonder reden. Welke apparaten worden gebruikt, is eveneens van invloed op de lengte van de meta-beschrijving. Smartphones zijn anders dan tablets en die zijn weer anders dan laptops.
2. WEES UNIEK
De meta-beschrijving moet altijd uniek zijn. Google heeft een hekel aan plagiaat en herhaling. In haar ogen is dat heel nadelig voor de gebruikerservaring. Is een meta-beschrijving gelijk aan die van een andere pagina? Dan negeert Google deze al snel en voegt ze er soms een stukje tekst met een relevant zoekwoord aan toe. Het is ook niet verstandig om bij verschillende pagina’s met vergelijkbare onderwerpen de meta-beschrijving te herhalen. Het creëren van unieke meta-beschrijvingen voor al uw sitepagina’s verhoogt de kans om bovenin de ranking te komen. Het is daarbij handig om Google Webmaster Tools te gebruiken. Hiermee kunt u de effectiviteit van HTML verbeteren.
3: ZOEKWOORDEN
De meta-beschrijving moet het “focus zoekwoord” bevatten voor de juiste pagina. Komt het focus zoekwoord van een zoekopdracht overeen met een van de woorden in de meta-beschrijving? Dan is de kans groot dat Google u een hogere ranking toekent. Pagina’s die hoger gerankt zijn, zijn altijd aantrekkelijker.
4: ACTIEF EN MOTIVEREND
De meta-beschrijving is een uitnodiging om uw pagina te bezoeken. Schrijf het daarom vanuit een actief perspectief. Daarbij moeten de woorden tot actie aanzetten. Een saaie of algemene omschrijving die naar de content verwijst, levert niet veel klikken op.
5: SLUIT AAN BIJ DE CONTENT
De meta-beschrijving moet aansluiten bij de content van de pagina. Misleidende beschrijvingen leiden namelijk tot een hoge bounce rate. Alleen al daarom is het niet slim om dergelijke meta-beschrijvingen te maken. Bovendien bestraft Google pagina’s waar bezoekers voor de gek worden gehouden. Zorg dus voor duidelijke beschrijvingen.
6: CALL TO ACTION
De meta-beschrijving moet een “call to action” bevatten; eigenlijk is het een kort verkooppraatje. Niet voor het product op zich, maar voor de pagina waarop u het product vermeldt. “Ontdek”, “Lees verder”, “Kom erachter hoe” en “Probeer gratis” zijn goede voorbeelden die tot actie aanzetten.
7: GESTRUCTUREERDE CONTENT
Het kan slim zijn om u te focussen op de specificaties van een product. Technische aspecten, SKU, fabrikant en prijs; dat zijn dingen die mensen willen weten. Met het vermelden van een concurrerende prijs kunt u er al voor zorgen dat mensen naar uw website gaan. Daarvoor is dus niet per se veel tekst nodig. Rich snippets kunnen u daarbij helpen.
Als het u lukt om een goede meta-beschrijving te maken, eindigt uw pagina hoger in de ranking. Google is echter terughoudend in aanbevelingen over het ideale aantal karakters. Hoe het ook zij, een zorgvuldige meta-beschrijving kan zorgen voor meer klikken. Yuqo kan u hierbij helpen. We bestaan namelijk uit een team van ervaren schrijvers, editors en vertalers die weten wat een goede meta-beschrijving inhoudt. Daarmee zorgen wij ervoor dat uw website opvalt tussen de rest.