Als u al even actief bent als schrijver of editor, dan heeft u vast weleens artikelen geschreven of gelezen die u daarna meteen weer bent vergeten. De boodschap is overgekomen, maar u herinnert zich de titel een paar dagen later niet meer. Dat is natuurlijk problematisch als u wilt dat mensen uw site blijven bezoeken en ernaar blijven linken.
In deze supersnelle wereld is het ontzettend lastig om de aandacht van mensen vast te houden en ervoor te zorgen dat ze u niet vergeten. Maar het is niet onmogelijk. Er zijn namelijk bepaalde tips en trucs, die we straks bespreken, waarmee u content kunt maken die mensen blijven lezen en delen.
WAT MAAKT CONTENT GEDENKWAARDIG?
Als content creator moet het voor u geen probleem zijn om informatie helder over te brengen. Maar spelling, grammatica en zinsopbouw zijn nog maar het begin.
Zo moet u zich ook richten op een specifieke doelgroep en een unieke toon gebruiken. Daarnaast moet u de aandacht vasthouden met een verhaal waarin u voldoet aan een bepaalde zoekopdracht. Verder moet u op de juiste wijze emoties aanspreken en de geheugenversterkende kracht van associatie en herhaling gebruiken. Wij laten u zien hoe u al deze dingen samenbrengt en noemen een aantal praktijkvoorbeelden.
SPREEK UW DOELGROEP AAN
Allereerst moet u zich richten op een specifieke doelgroep, ongeacht het onderwerp waarover u gaat schrijven. Gaat u het hebben over de beste manieren om yoga te integreren in het leven van alledag? Richt u zich met uw content dan op beginners en niet op experts, want die zoeken dergelijke artikelen waarschijnlijk niet op. Schrijft u geavanceerde informatie over het extraheren van CBD uit hennep? Maak dan content die mensen aanspreekt die al bekend zijn met het onderwerp, maar houd het ook simpel. Zelfs een publiek met een zekere basiskennis heeft geen zin in ingewikkeld jargon.
Schrijft u dergelijke artikelen voor liefhebbers van yoga of CBD in het algemeen, dan kan de content als tegenstrijdig en verwarrend worden ervaren door de lezer.
Simpel gesteld; als u probeert om iedereen te bereiken, dan bereikt u uiteindelijk niemand. U moet dus precies weten voor wie u schrijft, nog voordat u de eerste zin heeft geschreven. Als uw doelgroep het gevoel krijgt dat de tekst aan hen is gericht, dan zullen ze zich meer betrokken voelen bij de content. Hierdoor zullen ze de inhoud eerder onthouden (en delen met gelijkgestemde vrienden).
VERTEL EEN HERKENBAAR VERHAAL
Om commitment te genereren, moet u een verhaal vertellen waarin uw doelgroep zich herkent.
Laten we zeggen dat u een stuk schrijft over de vijf beste speeltjes voor kittens. Dan kunt u ergens in het artikel een verhaal vertellen over iemand die thuiskomt en ontdekt dat zijn stoel is gesloopt door zijn pluizige vriendje. De lezer heeft wellicht iets dergelijks meegemaakt en kan dan ook de voordelen van een krabpaal met de geur van kattenkruid inzien. Hij of zij is hierdoor eerder geneigd om het product serieus te overwegen.
Naast het verkopen van producten, is storytelling ook effectief om mensen te laten nadenken over veranderingen in hun leven. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een nieuwe manier van tuinieren of om een nieuw ochtendritueel. Als u de informatie verpakt in een duidelijk en boeiend verhaal, dan leest uw doelgroep het graag en zullen mensen er eerder aan terugdenken.
SPREEL GENUANCEERD IN OP EMOTIES
Probeer ook genuanceerd in te spelen op emoties. Zo kunt u bij het verhaal over de kittens bijvoorbeeld eigenaren van een kat aanspreken met een beschrijving van de liefde die u kunt voelen voor een dier en het teleurgestelde gevoel als u bij thuiskomst een geruïneerde stoel ziet.
U zegt niet meteen dat uw lezer een krabpaal moet kopen om te tonen dat hij van zijn kitten houdt, maar de inhoud geeft wel reden om na te denken over hoe blij hij zou zijn geweest als de stoel intact was gebleven.
Deze emotionele connectie helpt de lezer bij het verhaal te betrekken. De beste kunst is immers dat waar u emoties bij ervaart. Ook al voelt dat misschien niet zo, soms is het schrijven van content een kunstvorm die u ook zeker op die manier zou moeten beschouwen.
WEES ZO UNIEK MOGELIJK
Als u content maakt en bepaalt wat u wilt dat lezers voelen, moet u ook zorgen voor een unieke presentatie.
We hoeven u natuurlijk niet uit te leggen dat plagiaat absoluut geen goed idee is. Hoewel veel schrijvers niet meteen content stelen, nemen velen wel vaak de toon van populaire concurrentie over. Misschien niet van een specifieke persoon en misschien worden er ook wel unieke woorden gebruikt, maar de content lijkt zo te zijn geschreven door een AI-generator. En dat is natuurlijk niet wenselijk als u content wilt maken die mensen niet meer vergeten.
Om te voorkomen dat u stukken schrijft waarvan er al dertien in een dozijn zijn, moet u uw eigen toon vinden. Maakt u zich echter geen zorgen als u een vergelijkbare toon gebruikt als de schrijver van uw populairste referentie; kies gewoon een stijl die bij uw persoonlijkheid past. Op die manier komt u natuurlijk en uniek over en dat valt op tussen alle content die er al is.
In deze supersnelle wereld is het ontzettend lastig om de aandacht van mensen vast te houden en ervoor te zorgen dat ze u niet vergeten. Maar het is niet onmogelijk.
GEBRUIK ASSOCIATIES EN HERKENBARE HERINNERINGEN
Een deel van het inspelen op de emotie ligt in het associëren van een onderwerp met bijpassende beelden.
Als u bijvoorbeeld wilt dat mensen campinguitrusting kopen, associeer uw content dan met de intensiteit van het buitenleven of met het triomfantelijke gevoel van het overwinnen van de elementen.
Wanneer u een zomers drankje verkoopt, maak dan associaties met de ontspanning van op het strand liggen, de euforie van feestvieren in een club of het gelukkige gevoel van samenzijn met vrienden.
Ook als u iets wilt verkopen wat minder fancy is, zoals transcriptiesoftware, dan nog kunt u nuttige associaties maken, zoals met de voldoening van een volle, productieve werkdag.
Deze voorbeelden zijn natuurlijk ontzettend verschillend, maar maken allemaal gebruik van associaties op basis van beelden. We laten straks in een van de praktijkvoorbeelden zien dat dit een van de meest beproefde en oprechte tactieken is in content marketing.
LEG DINGEN OP MEERDERE MANIEREN BEGRIJPELIJK UIT
Hoe goed u ook communiceert, niet iedereen zal u begrijpen als u iets op maar één manier uitlegt. Zorg er dus voor dat u de belangrijkste punten vanuit meerdere invalshoeken benadert.
Net zoals er verschillende soorten mensen zijn, zijn er ook verschillende manieren waarop mensen de wereld waarnemen. Als u diverse perspectieven kunt overdragen, zorgt u er niet alleen voor dat uw publiek u begrijpt, maar zullen ze uw content en wat ze ervan hebben geleerd ook beter onthouden.
HERHAAL ESSENTIЁLE INFORMATIE
Voortbordurend op het bovengenoemde punt, moet u er ook voor zorgen dat u de meeste essentiële informatie meer dan eens herhaalt.
Herhaling is namelijk een natuurlijke, effectieve manier waarop mensen informatie verwerken. Door herhaaldelijk bepaalde reacties te zien op specifieke acties, krijgen we meer inzicht in de wereld om ons heen. Consistent herhaalde informatie onthouden we op de lange termijn vaak beter.
Mensen die traditioneel onderwijs hebben gevolgd, zullen echter weten dat het niet voldoende is om alleen op herhaling te vertrouwen. U herinnert zich dan misschien wel de algemene structuur van de constant herhaalde informatie, maar het is minder waarschijnlijk dat u de details nog weet. Als dingen dus voortdurend worden herhaald, kan dat foutieve herinneringen aan een onderwerp oproepen.
Dat wil niet zeggen dat herhaling slecht is; het betekent gewoon dat u het alleen moet gebruiken bij essentiële informatie. In plaats van een heel verhaal te herhalen, moet u belangrijke details toevoegen, zodat uw doelgroep de content volledig kan begrijpen en onthouden.
VOLDOE AAN DE ZOEKOPDRACHT
Tot dusver hebben we het vooral gehad over het inspelen op emoties en over de psychologie achter het aanspreken van uw doelgroep. Maar u moet niet vergeten dat niets van het bovenstaande succesvol is als u niet voldoet aan de zoekopdracht.
Nog even terug naar ons yoga-artikel; als de content over het beginnen van een nieuwe yoga-routine gaat, dan moet u ervoor zorgen dat de zoektermen hiervoor prominent aanwezig zijn en dat uw doelgroep aan het eind van het artikel weet hoe aan de slag te moeten gaan. Dit maakt niet alleen dat uw content in de zoekresultaten verschijnt, maar geeft uw publiek ook de informatie die ze uit uw artikel willen halen. Met andere woorden, het verhaal dat u vertelt moet niet alleen boeiend zijn, maar vooral ook tevredenstellend.
PRAKTIJKVOORBEELDEN
We besluiten dit stuk met enkele opvallende marketingcampagnes die een aantal van onze punten nog duidelijker maken.
COCA-COLA EN EMOTIONELE ASSOCIATIES
Er zijn misschien niet veel lezers die deze Coca-Cola-reclame uit 1971 kennen. Oudere consumenten zullen zich deze commercial echter herinneren als een van de gedenkwaardigste en aansprekende campagnes van het bedrijf.
De reclame van precies één minuut en met de naam “I’d Like to Teach the World to Sing (In Perfect Harmony)” is een beknopte, maar indrukwekkende snelcursus in emotionele associatie. Op eenvoudige wijze toont de commercial een divers gezelschap jonge mensen die op een zonovergoten heuvel staan en die samen zingen terwijl ze elk een flesje Coca-Cola vasthouden. U vraagt zich misschien af waarover ze zingen. Het gaat over het samenbrengen van de wereld, elkaar gezelschap houden en samen zingen.
Het gaat er natuurlijk ook om dat mensen Coca-Cola moeten drinken, maar daar ligt de nadruk absoluut niet op in het nummer. Door het benoemen van het merk te versluieren met harmonie, is er sprake van een semi-subliminale boodschap die het drinken van de frisdrank direct in verband brengt met geluk en onderdeel zijn van een gemeenschap.
JETBLUE EN BETROUWBAARHEID
Veel lezers weten misschien wel dat Coca-Cola beschikt over meesters in contentcreatie. Maar zou u eenzelfde spitsvondigheid verwachten van JetBlue? Gezien de vele controverses waarmee het bedrijf het laatste decennium te maken heeft gehad, waarschijnlijk niet.
In tegenstelling tot de verwachtingen van velen heeft het merk zijn reputatie echter kunnen herstellen, grotendeels dankzij ingenieuze video content.
Wat zo interessant is, is dat geen enkel onderdeel van de video content verwijst naar eerdere controverses. In feite is het bedrijf afgeweken van de specifieke kwaliteiten van het merk en focust het zich vooral op het opwekken van empathie met de “Flight Etiquette”-serie.
In aflevering 2 zien we een vrouw die aan het raam zit, veel drankjes heeft gehad en nu moet plassen. Ze zit echter opgesloten doordat er nog twee andere mensen in haar rij zitten. In de reclame zien we haar worstelen om haar plas op te houden, langs de andere twee mensen kruipen en hen op diverse, grappige manieren wakker proberen te maken.
We zouden het misschien niet precies aanpakken zoals zij, maar iedereen die ooit in die situatie heeft gezeten, heeft misschien wel hetzelfde gedacht. Met die gedachte, en niet per se een echte gedeelde ervaring, proberen de makers in te springen op herkenning.
Dus hoewel ze niet vertellen hoe hun bedrijf zich heeft verbeterd, hebben ze wel positieve aandacht gekregen. Ze hebben niet tijd gestoken in het uitleggen van waarom ze superieur zijn; ze willen gewoon een verhaal vertellen dat u kunt herkennen en onthouden. Dit maakte dat hun aandelen in het jaar van de commercial (2015) het hoogste niveau bereikten sinds 2003.
CONCLUSIE — MAAK CONTENT DIE BLIJFT HANGEN
Kunt u nog meer interessante voorbeelden bedenken? Schrijf ze op en kijk of ze de strategieën gebruiken die wij hierboven hebben genoemd. Bekijk vervolgens uw eigen content en analyseer in hoeverre u aan deze punten voldoet. Hiermee bent u veel beter voorbereid op het maken van content die mensen zich blijven herinneren, wat tot uiting zal komen in uw resultaten en groei.