Hoe u uw droom van wereldwijd succes realiseert

Ian Abernathy
H
Het uitbreiden van uw online bedrijf naar internationale markten kan uw website meer klanten laten trekken. Bent u van plan om nieuwe gebieden te betreden of wilt u gewoon iets meer weten over het focussen op wereldwijde markten? Hier is een checklist met tips die u kunt overwegen.

Het betreden van de wereldwijde markt kan afschrikkend overkomen op de onervaren bedrijfseigenaar. Misschien heeft u van anderen gehoord over de barrières die u tegen kunt komen en bent u nooit tot de grote stap gekomen. Maar wees niet bang! We hebben een to-do checklist opgesteld met de beste tactieken die u kunt overwegen en toepassen om uiteindelijk internationale markten te veroveren. Uw droom van wereldwijd succes kan daadwerkelijk uitkomen en de beste manier om te beginnen, is door wat research te doen op het gebied van de slimste strategieën voor ondernemers. Er zijn veel verschillende wegen die u vol zelfvertrouwen kunt bewandelen om regionale markten te betreden. Maar u focussen op welke markt dan ook vereist planning. Wereldwijde of “grensoverschrijdende” e-commerce is de toekomst voor blijvende online business, dus waarom zou u niet nu al aan uw reis beginnen?
 

 

1: BEPAAL UW DOELGROEP

Het betreden van de wereldwijde markt betekent niet meteen dat u uw website moet vertalen in elke mogelijke regionale taal die er maar is. In plaats daarvan, moet u erachter proberen te komen welke markten u de grootste kansen bieden om zoveel mogelijk financiële middelen binnen te halen. Sommige producten zijn meer relevant in de ene regio dan in de andere. Een duidelijk voorbeeld van regionale verdeling is het verschil in de online uitgaven van mensen die in de steden wonen versus die van mensen die op het platteland wonen. Hierbij speelt de regio waarin u uw product wilt verkopen een grote rol in de kans dat individuen geïnteresseerd zijn in e-commerce. Sommige internationale markten zijn actiever en lopen voorspoediger dan andere. Duitsland heeft zich bijvoorbeeld staande kunnen houden in financieel moeilijke tijden. Bovendien ondergaat het land een gestage economische groei. Daarnaast houden Duitsers zich meer bezig met online aankopen dan mensen in andere landen. Het kan dan ook slim zijn om u op de Duitse markt te richten in plaats van op willekeurige regionale markten.
 

2: BESTUDEER SEO EN SOCIALE MEDIA MARKETING VOOR ELKE REGIO

Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijke tool als het gaat om het uitbreiden van uw klantenbestand, evenals de recente komst van sociale media marketing. Al uw content marketing zou aan moeten sluiten op uw doelgroep. Al heeft u uw SEO sleutelwoorden in uw eigen taal al in het vizier, om wereldwijd succes te boeken, is het cruciaal dat u voor elke nieuwe regio opnieuw SEO onderzoek doet. Het selecteren van sleutelwoorden is een belangrijke SEO praktijk omdat het gebruik maakt van de algemene vragen van de regionale consumenten en u de kans biedt om uw website goed te promoten. Wanneer u een nieuw markt betreedt, probeer er dan achter te komen waar uw doelgroep op zoekt. Gebruik die informatie om vast te stellen welke sleutelwoorden uw merk het beste vertegenwoordigen. Als een Amerikaanse website bijvoorbeeld toiletproducten op de markt brengt met het woord “bathroom”, is dit zoekwoord ongetwijfeld minder populair in niet-Engelssprekende landen. Maar ook in andere Engelssprekende landen wordt het minder gebruikt, zoals in Canada en het Verenigd Koninkrijk. In dit geval moeten de vertalers voor de betreffende regio’s meer relevante sleutelwoorden selecteren. Hiermee is de kans namelijk groter dat het bedrijf naar boven komt bij zoekmachines. Het gevolg is dat de onderneming beter haar producten kan verkopen.
Het gevolg is dat de onderneming beter haar producten kan verkopen.
 

3: LOKALISEER, LOKALISEER, LOKALISEER!

Bij succesvol vertalen gaat het niet alleen om het woord voor woord omzetten van kopij in de ene taal naar kopij in de doeltaal; het is belangrijk dat u ook rekening houdt met specifieke, regionale dialecten. Lokaliseer uw content en pas uw kopij aan aan de unieke locatie en doelgroep. Hiermee creëert u als bedrijf de beste toegang tot uw producten voor lokale klanten. Door een goed begrip van de cultuur, spreektaal en andere gebruikelijke uitdrukkingen van uw doelgroep te tonen, is uw website vele malen aantrekkelijker voor lokale klanten die grensoverschrijdend shoppen. Men denkt bij lokalisatie vaak aan website teksten. Maar het is net zo belangrijk om audiovisuele presentaties, plaatjes en zelfs lettertypes te lokaliseren. Vanuit een verkoopoogpunt bekeken, zijn veel van deze details zeer belangrijk als het gaat om het optimaliseren van uw website voor een wereldwijd publiek. Lokaliseren is makkelijker gezegd dan gedaan omdat het om een uitgebreid inzicht in de cultuur en syntaxis vraagt. In de meeste gevallen, kunnen native vertalers dit proces veel gestroomlijnder uitvoeren omdat ze een meer diepgaand begrip hebben van de taal.
 

4: OVERWEEG VERZENDLIMIETEN EN VALUTA’S

Een kwestie om over na te denken als u uit wilt breiden naar een internationale markt, betreft verzendlimieten. Veel regio’s hebben hun eigen postdiensten en lokale tarieven die best verwarrend kunnen zijn voor de beginnende zakenman. Ook hebben verschillende culturen verschillende feestdagen en deze beïnvloeden de tijd waarbinnen een product bezorgd kan worden. Daarnaast moet u niet vergeten dat het omrekenen naar verschillende valuta’s invloed kan hebben op uw bedrijf. Het ligt eraan welke locatie u uitkiest. Maar er zijn verschillende criteria waar u rekening mee dient te houden om de online verkoop succesvol te laten verlopen.
Een kwestie om over na te denken als u uit wilt breiden naar een internationale markt, betreft verzendlimieten.
 

5: CREËER OPEN KANALEN VOOR COMMUNICATIE MET KLANTEN

Vooral als u de wereldwijde markt betreedt, is effectieve communicatie noodzakelijk om internationale klanten aan te trekken en te behouden. Bezuinig niet op de lokale klantenservice. Om te bewijzen dat uw website en diensten het waard zijn, moeten klanten zich op hun gemak voelen als ze vragen stellen. Maar ook als ze klachten hebben. Lokaliseren op dit gebied is een extra stap die, als die genomen wordt, een beslissende stap naar succes kan zijn. Een andere manier om makkelijk met uw klanten te communiceren, is door te werken met lokale partners die zich in de regio van uw doelgroep bevinden. Heeft u geen toegang tot native vertaaldiensten in uw eigen land?Dan bent u alsnog in staat om goede werkrelaties op te bouwen met partners in nieuwe gebieden.