Moet u klanten terugwinnen, dan wil dat niet zeggen dat uw onderneming of merk slecht presteert. Net zoals dat geldt voor uw bedrijf, veranderen de visies en eisen van klanten. De reden waarom ze zich destijds voor uw mailinglist hebben aangemeld, is wellicht niet meer van toepassing. Veel bedrijven zetten dan ook een re-engagement marketing strategie op. Misschien worden er onvoldoende e-mails geopend en zijn de statistieken qua betrokkenheid niet rooskleurig. Dat wil niet zeggen dat uw bedrijf het slecht doet. Re-engagement campagnes zijn een middel om opnieuw connectie te maken met uw klanten. Het feit dat ze uw mails niet openen, wil niet zeggen dat die e-mails rechtstreeks naar de spam folder gaan. Het kan zijn dat de content niet meer relevant is. Of misschien hebben uw klanten niet meer helder welke producten en diensten u te bieden heeft.
WAAROM RE-ENGAGEMENT E-MAILS BELANGRIJK ZIJN VOOR UW BEDRIJF
Re-engagement e-mails zijn een laatste oproep aan klanten die geen respons geven. Daarna beslissen mensen uiteindelijk om zich al dan niet af te melden. Re-engagement e-mails zijn dan ook cruciaal voor ieder bedrijf, ongeacht de omvang. In een re-engagement e-mail wordt een aantal kenmerken en waarden van uw bedrijf opnieuw onder de aandacht van klanten gebracht. U vindt het daarbij belangrijk wat zij ontvangen. U begrijpt dat ze wellicht andere behoeften hebben. En u wilt ze laten merken dat uw bedrijf hun belang in het vizier heeft. Marketing gaat steeds meer om kwaliteit en relevante content. Het betreft niet meer zozeer het bereiken van grote aantallen door mailboxen te overspoelen met e-mails. Een hoge mate van positieve betrokkenheid is geweldig en noodzakelijk, maar u bereikt uw doel alleen als u begrijpt wat uw klanten willen. Opleggen wat uw bedrijf wil, is dus niet de manier.
WAAROM KLANTEN AFHAKEN
De eerste stap is het bepalen van het format van uw re-engagement campagne. Daarvoor moet u achterhalen waarom klanten niet actief zijn betrokken bij ontvangen e-mails. Analyseer uw huidige mailing strategie en geef eerlijk antwoord op de volgende vragen:
- Sturen we teveel of te vaak e-mails?
- Spreekt het onderwerp niet zo aan of lijken de onderwerpen te veel op elkaar?
- Zijn onze e-mails niet zo makkelijk te bekijken op een mobiel apparaat?
- Valt de klant op dit moment buiten onze doelgroep?
De hierboven genoemde vragen geven aan waarom uw klanten wellicht niet meer betrokken zijn. Is het antwoord op alle vragen “ja”? Dan is een krachtige, overtuigende re-engagement campagne essentieel. Zo zorgt u ervoor dat klanten die nauwelijks interesse toonden weer terugkomen.
HET PLANNEN VAN UW RE-ENGAGEMENT STRATEGIE
Nu moet uw marketing team niet in een vlaag van paniek honderden e-mails versturen om een hogere betrokkenheid te genereren. Het is belangrijk dat u een heldere en beknopte strategie bedenkt. Het doel hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hoeveel budget heeft uw bedrijf om klanten opnieuw in uw merk te laten interesseren? Kunt u achterhalen hoe uw e-mail eruitziet op verschillende mobiele apparaten? Stel drie tot vier duidelijke doelen voor uw re-engagement campagne. Dat helpt u om na een vastgestelde periode uw prestaties te beoordelen. Misschien vindt u het lastig om effectieve methodes te bedenken voor het interesseren van uw klanten. Wij noemen een aantal technieken die u kunt gebruiken.
EFFECTIEVE TIPS VOOR RE-ENGAGEMENT E-MAILS
HUMOR EN PERSOONLIJKHEID
U wilt graag weten waarom uw klanten zich uitschrijven, maar moet niet opdringerig of defensief overkomen. Het thema en de content van uw re-engagement e-mail moet de persoonlijkheid van uw bedrijf weerspiegelen. Bovendien moet de menselijke hand eruit blijken. Voor het doel van uw campagne kunt u de klant ook om een reactie vragen.
“Waarmee kunnen we u overhalen om geabonneerd te blijven op onze e-mails?” Het antwoord kan u wel eens verbazen. U kunt kiezen voor multiple choice antwoorden of een vragenlijst. De keus is aan u.
HET ONDERWERP IS ALLESBEPALEND
Dit is de ultieme gelegenheid om uw bedrijf onder de aandacht van uw klanten te brengen. Met name als ze van plan zijn zich uit te schrijven. Beoordeel de laatste tien e-mails die u aan abonnees heeft gestuurd. Zijn ze eenduidig qua opmaak? Kies dan voor iets anders. Iets wat uniek is en staat als een huis. Met deze campagne wilt u klanten er immers aan herinneren waarom ze zich ooit hebben ingeschreven.
HOUD HET EENVOUDIG
Minder is meer. Als u uw klanten vraagt om een vragenlijst in te vullen, houd het dan kort. Wanneer u ze een exclusieve korting wilt aanbieden, houd het dan bij een paar aanbiedingen. Ook de content moet eenvoudig zijn. Het gaat erom dat klanten op uw mailinglijst blijven. Overspoel ze niet met informatie over nieuwe producten of ontwikkelingen in uw bedrijf.
ZET AAN TOT ACTIE
Niets is zo overtuigend om ‘lid te blijven’ als een exclusief aanbod. Dit moet daarbij wel relevant zijn voor de klant. Of zo relevant mogelijk, op basis van de huidige mailingvoorkeuren. Ook wedstrijden, tegoedbonnen of actiecodes die later kunnen worden ingeleverd, zijn geweldig om klanten te stimuleren abonnee te blijven. Daarbij is het gebruik van de aankoopgeschiedenis een sterke strategie om lezers op specifieke producten te attenderen.
BAKEN EEN VASTE PERIODE AF EN FORMULEER CRITERIA
Net als bij een reguliere e-mail campagne, moet u goed bedenken hoeveel tijd u klanten geeft om te reageren. Misschien hebben ze uw re-engagement mail na twee of drie maanden nog niet geopend. U kunt ze dan een herinneringsmail sturen. Reageren ze nog niet? Dan kunt u ze definitief uit uw mailinglist verwijderen. Is een exclusieve wedstrijd onderdeel van uw re-engagement campagne? Registreer dan het aantal wedstrijdinschrijvingen. Dat kunt u combineren met andere statistieken om te zien of de campagne de moeite waard is geweest. Re-engagement campagnes zijn erop gericht klanten opnieuw te interesseren. U wilt ontdekken waar de behoeften van uw doelgroep op dit moment liggen. Met eenvoudige, sterke content waarin de menselijke hand zichtbaar is, laat u zien dat uw bedrijf opnieuw connectie wil maken. En daarbij kiest u niet voor harde verkooptechnieken.