Wat schuilt er achter het grote succes van Apple? De producten die het bedrijf op de markt brengt, zijn immers niet de goedkoopste. En ondanks wat de marketeers van Apple beweren, ook niet de meest innovatieve. Er bestonden al platte laptops en portable apparaten voor Apple. Toch zijn de producten van Apple het meest besproken en gewild door de consument. Sinds de lancering van de iPhone in 2007 heeft het bedrijf maar liefst 1,3 miljard exemplaren verkocht. En nog steeds staan mensen dagen in de rij om als eerste het nieuwste model te bemachtigen. Het lijkt erop dat de marketeers van Apple wel heel deskundig zijn, toch?
Maar wat maakt de marketingstrategie van Apple nu zo’n doorslaand succes? Niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook daarbuiten? In dit artikel pluizen we het voor u uit. Zo krijgt u inzicht in waarom Apple het eerste Amerikaanse bedrijf is met een marktwaarde van meer dan 1.000.000.000.000 dollar (1 biljoen). Zelfs als u niet geïnteresseerd bent in Apple, is dit artikel de moeite waard. Deze tips kunnen namelijk toegepast worden door veel bedrijven, groot en klein.
1: APPLE RICHT ZICH OP EMOTIES IN PLAATS VAN KENMERKEN
Kijkt u maar eens naar deze voorbeelden van Apple reclames. U ziet dat het geen technische verkooppraatjes zijn. In plaats van op de kwaliteiten van de iPhone te hameren, laten de reclames zien hoe het VOELT om zo’n telefoon te bezitten. En wat het toestel aan u verandert wanneer u er een aanschaft. Hoewel ze verschillen qua setting en verhaallijn dragen al deze reclames dezelfde boodschap uit. En dat is dat de fans van Apple producten vooruitstrevend, toegankelijk en absoluut niet saai zijn. Blijkbaar willen veel mensen daartoe behoren.
2: HET MERK APPLE IS CONSISTENT
Is het u opgevallen dat het bijzonder eenvoudig is een Apple product of het Apple logo voor de geest te halen? Hoe dat komt? Ze hebben niet uitsluitend energie gestoken in het vergroten van de naamsbekendheid, maar zijn ook consistent gebleven gedurende de jaren.
Het merk Apple is onmiddellijk herkenbaar en grift zich meteen in het geheugen. En dat kan ook andere merken helpen de juiste impact te hebben. Consistente merkpromotie helpt niet alleen de merkherkenbaarheid te vergroten; het creëert tevens een authentiek geluid dat ertoe bijdraagt dat uw publiek u vertrouwt en trouw blijft. Wanneer een bedrijf een tijd aan hetzelfde beeld vasthoudt, kweekt dat vertrouwen en betrouwbaarheid bij de consument.
Bovendien is het interessant om op te merken dat Apple niet alleen door de jaren heen consistent is gebleven, maar ook cultureel gezien. Sommige bekende merken passen hun strategie, ontwerpen en websites compleet aan aan het land waar ze opereren. Apple doet daar niet zozeer aan. En toch is het merk een doorslaand succes.
3: APPLE DOET AAN LOKALISATIE
Dat klinkt inderdaad verrassend, zeker na het voorgaande. Dit is echter niet zo controversieel als u zou denken. Apple doet overal aan dezelfde merkpromotie, maar wat belangrijker is, het bedrijf werkt hard om overal dezelfde emoties en indruk op te wekken. Hoewel het eerste zonder aanpassingen bereikt kan worden, geldt dat niet voor het laatste.
Hoe werkt dat in de praktijk? Een van de meest fundamentele voorbeelden is Apple support. Ongeacht waar u woont, u kunt altijd rekenen op klantenservice in uw eigen taal als u de website bezoekt. U vindt daar ook contactgegevens van plaatselijke contactcentra. De Apple stores zijn ook een goed voorbeeld. Ze hebben allemaal dezelfde uitstraling, maar variëren, afhankelijk van de locatie. Apple doet er alles aan om ze te lokaliseren door ze aan de regio aan te passen. Dit geldt voor de uitstraling, architectuur en klantenservice.
4: APPLE HEEFT OOG VOOR DETAIL
Als u een fervent iPhone gebruiker bent, weet u dat de icoontjes een specifieke afgeronde vorm hebben. Wat u misschien niet weet, is dat deze vorm deel uitmaakt van het esthetische design van Apple. Het is u misschien niet opgevallen, maar dit is een duidelijk voorbeeld van de aandacht die Apple besteedt aan het ontwerpen van zijn producten. Bovendien zijn er tal van andere voorbeelden van het oog voor detail van het bedrijf. Waarom is dit belangrijk? Opdat wanneer u deze schitterend afgeronde vormen ziet u zich realiseert hoezeer het merk zich inzet om aan de eigen standaard te voldoen en die te overtreffen. Bovendien willen klanten weten dat ze in het beste product investeren. Dat wil zeggen producten die met uiterste zorgvuldigheid zijn ontwikkeld.
5: APPLE VERTAALT EN TRANSCREËERT
Weet u dat de content op de Apple website niet alleen maar vertaald wordt? In feite werken ze met plaatselijke vertalers en tekstschrijvers. Dat zorgt ervoor dat de content makkelijk te begrijpen is voor moedertaalsprekers. Bovendien leidt het tot goed leesbare teksten die natuurlijk overkomen. Dat verhoogt de effectiviteit aanzienlijk. Hetzelfde geldt voor de reclames: die worden niet vertaald, maar in plaats daarvan door Apple getranscreëerd. Neem bijvoorbeeld deze reclame. Het lijkt in eerste instantie op een typische Apple commercial. De Chinese versie is echter ietwat anders. Deze is aangepast aan de taal en cultuur van China.
Apple kneedt de content om culturele nuances te weerspiegelen. Zo worden bij het publiek uiteindelijk dezelfde emoties opgeroepen, ongeacht het land. En dat werkt blijkbaar erg goed. Deze schijnbaar eenvoudige strategieën hebben Apple ongekende populariteit en wereldwijde waardering opgeleverd. Maar het belangrijkste is dat deze strategie niet exclusief aan een bedrijf is toebehoren. Natuurlijk werkt u met een eigen merk, logo en product of dienst. Maar er valt een hoop te leren van de marketingstrategie van Apple. U kunt eenvoudig een of twee van deze aspecten implementeren in uw merk- en content marketing. Hiermee kunt u uw consistentie en internationale uitstraling een boost geven. Het is in ieder geval het proberen waard!