We erkennen dat we nooit tevreden zullen zijn over de hoeveelheid webverkeer op onze website. Maar eigenlijk is dat niet erg. We streven altijd naar meer. Zelfs als uw website al behoorlijk wat internetverkeer ontvangt, is de kans groot dat u dat wilt verbeteren.
Hoe pakt u dat aan? Soms lijkt het aankopen van internetverkeer de beste manier, omdat u daarvoor weinig hoeft te doen. Maar dat is niet helemaal waar.
Uit een rapport van Seo Tribunal blijkt dat van de 39% van het totale wereldwijde internetverkeer in de e-commerce als gevolg van een zoekopdracht, slechts 4% van betaalde zoekopdrachten komt. De andere 35% is organisch webverkeer.
WAT IS ORGANISCH INTERNETVERKEER?
Als iemand Google een zoekopdracht geeft, verschijnt er een lijst met zoekresultaten. De bezoeken aan uw website als gevolg van een klik op een van die resultaten noemen we organisch internetverkeer.
Organisch internetverkeer is noodzakelijk. Mensen die doelbewust uw website bezoeken, zijn waarschijnlijk van plan klant of vaste bezoeker te worden. Daar profiteert u ook van als u blogger bent. In dit geval zien gebruikers hogere CPC (kosten per klik) AdSense ads, omdat ze zijn gebaseerd op hun zoekopdracht.
Een ander voordeel van het opbouwen van organisch internetverkeer is dat het op de lange termijn duurzamer is. Ja, u krijgt snel resultaat als u webverkeer aankoopt. Maar deze resultaten houden gewoonlijk niet lang aan. Op het moment dat u er niet meer in investeert, neemt het effect af.
Organisch internetverkeer is echter goedkoper en van meer waarde op de lange termijn. Natuurlijk, het is niet gratis en het vereist tijd en geld. Maar deze investeringen garanderen langdurige resultaten. Bovendien werkt de strategie voor organisch internetverkeer nog steeds als u besluit om er een korte periode niet in te investeren.
Wilt u het internetverkeer naar uw website dus vermeerderen en blijvende resultaten? Overweeg dan te investeren in een strategie voor organisch webverkeer. We geven u wat handige tips die u daarbij helpen.
1. BEDENK DAT HET PUBLIEK ALTIJD OP DE EERSTE PLAATS STAAT
Kwalitatieve content speelt altijd een grote rol in de toename van internetverkeer. **MarketingSherpa heeft het zelfs de sleutelfactor genoemd voor een goede SEO strategie. Daarbij geven ze aan dat het verbeteren van de kwaliteit van content blogverkeer mogelijk doet toenemen met maar liefst 2000%.
Maar wat is kwalitatieve content? Over het algemeen is het content die uw doelgroep aanspreekt en hun vragen beantwoordt. Het heeft dan ook een tastbare waarde. Dit betekent dat het publiek uw eerste prioriteit zou moeten zijn. Achterhaal welke zoektermen uw doelgroep gebruikt in zoekopdrachten en benoem deze. Als u dat niet doet, is uw SEO nutteloos.
Het kiezen van de juiste onderwerpen is echter maar de helft van het werk. Zorg ervoor dat de content zelf goed is geschreven of vormgegeven. Maak het niet te spammerig en maak het waardevol voor uw publiek.
2. DENK OOK AAN DE DETAILS
Als u zich richt op hoogwaardige content voor uw website, dan heeft dat per definitie een positieve invloed op uw SEO. En met uw SEO ook op het internetverkeer, al is het maar een beetje. Maar daarmee bent u nog niet klaar.
Een van de simpelste dingen om nu te doen, is zorgen dat uw website goed indexeerbaar is voor zoekmachines. Zorg daarbij dat het crawlable is voor Google bots. Besteed aandacht aan heldere URL’s. Schrijf metadata met veel zoektermen en maak aansprekende beschrijvingen voor uw posts of webpagina’s. Dat draagt allemaal bij aan een betere SEO. De Yoast SEO plug-in voor WordPress is een goede hulp. Maar alleen het toevoegen van de plug-in aan uw website is niet genoeg. U moet nog steeds op elke pagina aan de slag.
3. VOEG LONGTAIL ZOEKTERMEN TOE
Een aantal jaren geleden was het overvloedig gebruik van zoektermen een goede SEO strategie. Gelukkig ligt die tijd inmiddels ver achter ons. Tegenwoordig bestraft Google websites die veel dezelfde of vergelijkbare zoektermen gebruiken in de content. Met name als het geforceerd, spammerig en lastig te lezen is.
Longtail zoektermen zijn echter nog steeds goed voor SEO en uw doelgroep. Ze hebben geen negatieve impact op de kwaliteit van de content (indien correct gebruikt). Daarnaast helpen ze het publiek om te vinden wat het zoekt.
Bedenk dat Google slim genoeg is om individuele zoektermen te groeperen in bepaalde onderwerpen en sub-onderwerpen. Daarom wordt een pagina mogelijk gerankt op honderden of zelfs duizenden longtail keywords. Maar dit werkt alleen als uw content is geoptimaliseerd rond een onderwerp en niet slechts rond een zoekterm. Bovendien moet het relevant zijn en goed onderzocht.
4. MAAK ACTIEF GEBRUIK VAN LINKS
Er zijn twee soorten links: interne en externe. Ze zijn allebei geweldig voor SEO, als u ze tenminste slim gebruikt.
Externe links verwijzen naar blogs en bronnen die zich buiten uw domein bevinden. Deze kunnen uw content geloofwaardig maken (bijvoorbeeld als u een link toevoegt naar statistieken). Daarnaast helpen ze bij het opbouwen van relaties met experts in uw vakgebied. Mensen waarderen het over het algemeen als u naar hun content linkt. De kans is dan ook aanwezig dat ze u een wederdienst bewijzen.
Interne links leiden bezoekers naar andere delen van uw website. Naar diverse posts, graphics, de homepagina, contactinformatie, etc. Het is altijd goed om er een paar in uw content te verwerken. Daarmee richt u de aandacht van de lezer op andere relevante informatiebronnen. En zo zorgt u ervoor dat hij langer op uw website blijft. Dat is indirect natuurlijk goed voor de SEO en de hoeveelheid internetverkeer. Zo verbetert u de bounce rate en sessieduur.
Maar pas hier ook mee op. Een aantal links is prima, maar als u teveel interne links plaatst, ziet dat er spammerig uit. Zoek naar een goede balans door interne en externe links organisch te combineren.
5. MOEDIG ANDEREN AAN OM NAAR U TERUG TE LINKEN
Inkomende links naar uw website zijn over het algemeen goed voor SEO. Maar hoe zorgt u daarvoor? De eerste optie is uw publiek, klanten, vrienden, experts in de branche en mede bloggers te vragen naar uw site te linken. Controleer wel de bronnen die naar uw website verwijzen. Spammerige links van sites met een slechte reputatie doen uw SEO namelijk meer schade dan goed.
De tweede optie is tijd investeren in gastbloggen. Deze strategie kost absoluut meer energie en resources, maar heeft ook voordelen. Zo kiest u zelf welke websites u naar uw site wilt laten linken. Neem contact op met de editors of eigenaren van deze sites en vraag of u een blogpost voor hen mag schrijven. Als u een hoogwaardig artikel aanlevert, krijgt u er wellicht backlinks voor terug. Dat kan zijn in de content zelf of in de vorm van een korte biografie waarin wordt gelinkt naar uw hoofdblog of website.
6. UPDATE REGELMATIG
Regelmatige updates zijn goed voor uw publiek, SEO en internetverkeer. Uw doelgroep wil graag weten wanneer het weer nieuwe content van u kan verwachten. Ook Google vindt dat prettig. De optimale frequentie voor het plaatsen van posts is vooral afhankelijk van de leeftijd van uw blog. Het heeft niet altijd veel invloed op het internetverkeer, maar op de lange termijn is het vaak wel effectief.
Bedenk echter dat frequentie nooit belangrijker mag zijn dan kwaliteit. Het is altijd beter om minder vaak te updaten als u dan zorgt voor hoogwaardige content die te maken heeft met uw niche.
7. WERK AAN UW AANWEZIGHEID OP SOCIAL MEDIA
Aanwezigheid op social media helpt om uw bedrijf, merk of blog meer zichtbaarheid te geven. Het levert internetverkeer op, vergroot het aantal shares en is goede mond-tot-mondreclame. Echt een goed idee dus om na te denken over het delen van content op relevante sociale kanalen. Overweeg ook om speciaal voor deze platforms content te creëren.
Tip: Vergeet niet om knoppen aan uw website toe te voegen waarmee mensen uw content kunnen delen via social media. Op die manier is het makkelijker voor lezers om hetgeen dat hen aanspreekt te delen. En zorg er natuurlijk voor dat uw content de moeite van het delen waard is.
8. VOLG GEEN ALGEMENE ADVIEZEN OP OVER HET GENEREREN VAN INTERNETVERKEER
Er zijn veel tips en trucs om meer internetverkeer naar uw website te genereren. De meeste daarvan zijn inderdaad effectief op de lange termijn. Maar sommige van deze tips en trucs zijn slechts algemeen advies. En weer andere werken alleen voor bepaalde niches en onder bepaalde omstandigheden.
Doe daarom altijd goed onderzoek naar elke innovatie die u implementeert. Houd de metrieken bij om te zien of uw nieuwe strategie meer internetverkeer genereert of de PageRank verbetert. Pas vervolgens zaken aan als u (na verloop van tijd) geen resultaten ziet. Experimenteer, controleer en vermijd boven alles onethische manieren om meer internetverkeer naar uw website te genereren. Dan heeft u zeker succes.