Om deze redenen is consistente content zo belangrijk bij online marketing

Steven Mike Voser
O
Of u nu een online marketeer bent of de eigenaar van een bedrijf, de kans is groot dat u de term "consistente content" weleens voorbij hebt zien komen. In dit artikel laten we precies zien wat het inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor online succes.

 
“Content” is een van de belangrijkste modewoorden in de wereld van online marketing. Ongeacht aan welk aspect van digitale marketing u werkt, het lijkt wel of content er altijd iets mee te maken heeft. En het is waar; content is onbetwistbaar een van de grootste factoren voor het succes van uw online marketing campagnes. We kunnen talloze blogs schrijven over het belang van content. Maar in plaats daarvan gaan we ons nu richten op een specifiek essentieel onderdeel van online content: Consistentie. Consistentie is een grondbeginsel voor het maken van geweldige content en maakt vaak het verschil tussen een middelmatige en een uitstekende content strategie. Maar waarom? In dit artikel laten we precies zien waarom consistente content zo belangrijk is bij online marketing.
 

DEFINITIE VAN CONSISTENTIE

Voordat we beginnen, is het belangrijk goed te begrijpen wat we bedoelen met de term “consistentie”. Uw content kan op twee manieren consistent zijn – kwalitatief en qua frequentie. In relatie tot het succes van uw online marketing, zijn ze allebei even belangrijk. Het is duidelijk waarom de kwaliteit van uw content cruciaal is. Content van inferieure kwaliteit spreekt namelijk niet aan. Als online marketeer, moet u niet vergeten dat uw klanten volop keuze hebben. Uw bedrijfstak of doelgroep lijkt misschien een niche te zijn. Maar uw bedrijf is waarschijnlijk niet het enige dat een specifiek product of bepaalde service online aanbiedt. Dat geldt ook voor content. Stelt u zich eens voor hoeveel content een enkele Google zoekopdracht oplevert, of hoeveel advertenties mensen dagelijks zien op de feeds van hun sociale media. Als de kwaliteit van uw content inferieur is, dan verdwijnen uw publicaties al gauw naar de achtergrond en worden ze snel door de massa vergeten. En even belangrijk als de kwaliteit van uw content, is de frequentie waarmee u het maakt.
Laten we eerlijk zijn, niemand herinnert zich uw bedrijf op basis van een stuk dat ze zes maanden geleden hebben gelezen, zeker niet in de huidige online omgeving. Net zoals content van inferieure kwaliteit snel vergeten is, doet oude content hetzelfde voor uw merk. Het kan ook van invloed zijn op uw Google ranking. Oude content kan nog steeds bezoekers opleveren uit zoekopdrachten en kan het zelfs goed doen. Maar Google houdt ervan dat websites regelmatig nieuwe content publiceren. Dat geeft hen de boodschap dat uw site wordt bijgehouden en regelmatig wordt aangepast en dus is het waarschijnlijker dat de informatie relevant is. In het geval van Google betekent dat een hogere ranking van uw website.
 
In het geval van Google betekent dat een hogere ranking van uw website.
 

5 BELANGRIJKE REDENEN WAAROM CONSISTENTE CONTENT ZO BELANGRIJK IS

Het tegenwoordige online-klimaat heeft de manier waarop we informatie verwerken voorgoed veranderd. Met nieuws dat 24 uur per dag wordt bijgewerkt en sociale feeds die steeds worden geüpdate, zijn we constante consumenten geworden van allerhande content. Helaas betekent het dat bedrijven zoals die van u nu extra hard moeten werken om ervoor te zorgen dat hun boodschap wordt gehoord en blijft hangen. Hieronder vindt u vijf redenen waarom consistente content extreem belangrijk is voor het succes van uw online marketing.
 

1: HET GENEREERT AUTORITEIT EN VERTROUWEN

Een van de belangrijkste redenen waarom consistente content zo belangrijk is, is dat het helpt bij de groei van de autoriteit van uw bedrijf. Dat gebeurt op twee belangrijke manieren. Ten eerste helpt het om uw domein autoriteit te verbeteren. De domein autoriteit is een geschatte waarde die is bedacht om een idee te geven van hoe waarschijnlijk het is dat een website of webpagina verschijnt bij een specifieke zoekopdracht. Aangetoond is dat websites met veel nieuwe, hoogwaardige content een betere domein autoriteit ontwikkelen dan sites die dat niet hebben. Dit laat zien wat de invloed is van content op zoekmachineoptimalisatie (SEO). Bij punt 4 van dit artikel gaan we daar nader op in.
Ten tweede helpt consistente content bij het genereren van vertrouwen van uw klanten. Consistente content, evenals diepgaande e-books of blogartikelen, benadrukt het feit dat u uw bedrijfstak kent en begrijpt. Door frequent effectieve content te produceren, die is toegesneden op uw branche en niche, zorgt u ervoor dat uw bedrijf bekend wordt als expert in haar gebied. Na verloop van tijd gaat het publiek uw onderneming als betrouwbare informatiebron zien voor specifieke niche-gebonden informatie.
 

2: U GENEREERT NAAMSBEKENDHEID

De manier waarop we informatie verwerken, is in de afgelopen tien jaar volledig veranderd. Lange tijd werd marketing overheerst door eenzijdige communicatie van een merk of bedrijf rechtstreeks naar de klant. Tegenwoordig, met de opkomst van sociale media platforms, zoals Facebook, Twitter en Instagram, zijn klanten een actieve rol gaan spelen in de verspreiding van informatie. Het is dan ook niet moeilijk te begrijpen waarom online bedrijven deze sociale kanalen benutten om hun content onder de aandacht te brengen. Van webteksten en blogartikelen tot promotievideo’s; ondernemingen verspreiden hun content in online sociale omgevingen in de hoop potentiële klanten te bereiken. En als ze daarin slagen, kunnen de resultaten indrukwekkend zijn. Hoogwaardige content kan een grote online doelgroep bereiken, versterkt het imago van uw merk en helpt bij het verspreiden van informatie over uw producten en diensten. Op de lange termijn kan dit uw bedrijf meer leads en conversies opleveren.
 

3: HET ZORGT VOOR LEADS

Online content geeft bedrijven een nieuwe manier om naar buiten te treden en interactie te hebben met hun klanten. Door consistent bovengemiddelde content te produceren, verhoogt u de kans om potentiële toekomstige klanten te bereiken. Goede voorbeelden van content die helpt bij het genereren van leads zijn onder andere witboeken, e-mail nieuwsbrieven en blogartikelen. Het delen van deze content geeft u de unieke mogelijkheid om zowel bestaande als nieuwe klanten te bereiken. Afhankelijk van hoe u deze kans benut, kan een stukje content een belangrijke tool worden om leads te genereren.
 

4: HET VERBETERT SEO

Zoekmachines zijn het centrum van alles wat we online doen. Of u nu op zoek bent naar een nieuw paar schoenen of naar een activiteit om na het werk te doen, de kans is groot dat u Google of een vergelijkbare zoekmachine gebruikt om antwoorden te krijgen. Het is dan ook uitermate belangrijk dat uw bedrijf goed presteert in zoekopdrachten. Helaas is het SEO landschap voortdurend in beweging. Elk nieuw zoekalgoritme zorgt voor nieuwe obstakels die uw SEO team moet overwinnen. Consistente content is echter al lange tijd een van de belangrijkste factoren van SEO. En de kans is groot dat dat zo blijft.
In de kern is het doel van SEO om aan zoekmachines, zoals Google, te vertellen welke sleutelwoorden met uw website te maken hebben. Zowel de kwaliteit als frequentie van uw content kan zoekalgoritmen veel vertellen over de relevantie van uw site voor een specifieke zoekterm of bepaald sleutelwoord. Als uw content zeer relevant is voor een zoekopdracht (met andere woorden, als het van hoge kwaliteit is), dan is de kans groot dat er veel bezoekers op uw site komen. Ook blijven hierdoor de bounce rates laag en moedigt het een hoge betrokkenheid aan (zoals reacties en deelacties). Zoekmachines als Google zijn op zoek naar dergelijke waarden, omdat deze aangeven dat de content relevant is voor een specifieke zoekopdracht. De frequentie van uw content wordt op een vergelijkbare manier geanalyseerd. Frequente content vertelt aan zoekmachines dat een specifieke site goed wordt onderhouden en moedigt hen aan om die hoger in de ranking te plaatsen dan sites die minder consistent publiceren.
 
Frequente content vertelt aan zoekmachines dat een specifieke site goed wordt onderhouden en moedigt hen aan om die hoger in de ranking te plaatsen dan sites die minder consistent publiceren.
 

5: HET GENEREERT BEZOEKERS

Tot slot is een van de belangrijkste redenen voor consistente content in online marketing het feit dat het bezoekers oplevert. Alle bovengenoemde punten zorgen ervoor dat uw website vaker wordt bezocht. Staat uw merk goed bekend en heeft u autoriteit opgebouwd? Dan zorgt dat ervoor dat gebruikers uw site als eerste bezoeken als ze op zoek zijn naar kwalitatief hoogwaardige, bedrijfstak-specifieke content. In de tussentijd helpen meer leads en een verbeterde SEO mee om uw online aanwezigheid naar een hoger niveau te tillen. Uiteindelijk leidt dat tot meer bezoekers van uw website. En wie vindt het erg dat zijn website meer bezoekers krijgt?
 

HOE U CONSISTENTE CONTENT MAAKT

We hebben duidelijk gemaakt waarom consistente content een essentieel onderdeel is van succesvolle online marketing. Maar hoe weet u zeker dat u voldoende kwalitatieve content maakt om van deze voordelen te kunnen profiteren? Overweeg een aantal van de volgende tips en volg onze blog voor meer advies over het maken van toekomstige content:

  • Begin een blog: diepgaande blogartikelen met interviews, infographics en andere hoogwaardige informatie kunnen zorgen voor veel online verkeer.
  • Verstuur een nieuwsbrief per e-mail: degene die u heeft verteld dat e-mail niet meer van deze tijd is, heeft geen idee waarover hij spreekt. E-mail nieuwsbrieven die er aantrekkelijk uitzien, kunnen een fantastisch platform zijn om uw nieuwste content te presenteren.
  • Wees actief op sociale media: we moeten onder ogen zien dat websites als Facebook en Twitter een van de meest actieve onderdelen van het internet zijn. Zorg ervoor dat u gebruik maakt van deze platforms om uw content te delen.
  • Verzamel heel veel gegevens: als online bedrijf heeft u honderden analytische tools tot uw beschikking. Zorg ervoor dat u gebruik maakt van deze tools. Hiermee kunt u meer ontdekken over uw potentiële klanten en zo specifieke content voor hen creëren.
  • Doe veel onderzoek: ga er nooit van uit dat u weet wat uw publiek wil. Zorg er daarentegen voor dat u alle aspecten van uw content onderzoekt en gebruik de strategieën die het beste resultaat opleveren.
  • Stel een content strategie op: iedereen heeft eigen ideeën over content. Wat uw benadering ook is, laat het niet zoiets zijn als “ik publiceer wanneer het me uitkomt”. Als u het verbeteren van uw online positie serieus neemt, zorg dan voor een uitgewerkte content strategie en voldoende middelen om die te financieren.
  • Wees niet bang voor verandering: de wereld van online marketing is allesbehalve stabiel. Het is van groot belang dat uw content strategie een duidelijke focus heeft. Maar u moet niet bang zijn die focus, indien nodig, te verleggen.