Google gebruikt meer dan 200 ranking factoren bij zijn algoritme. Een aantal daarvan lijkt controversieel en andere zijn zelfs speculatief. Maar dat geldt zeker niet voor leesbaarheid.
WAT IS LEESBAARHEID?
In het kort is leesbaarheid het gemak waarmee geschreven tekst kan worden begrepen. Goed leesbare content wil zeggen dat de lezer niet struikelt over onbekende woorden en lange zinnen. Ook moet het niet veel tijd vergen om de algemene boodschap van de tekst te begrijpen. We weten zeker dat Google de leesbaarheid van pagina’s meet. Het is zelfs gebruikt voor een zoekfilter en statistieken om het leesniveau aan te duiden.
Source: Backlinko
Maar wat betekent dat allemaal? En hoe kunt u de leesbaarheid van een tekst verbeteren?
HOE WERKT LEESBAARHEID?
Nog niet zo lang geleden was het gebruikelijk om een tekst vol te stoppen met zoekwoorden voor de SEO. Schrijvers moesten zoveel mogelijk zoektermen in de content verwerken. Daardoor werden hun teksten interessanter voor zoekmachines. Niemand leek er problemen mee te hebben dat de content lastig te begrijpen was. Misschien hadden sommigen er wel moeite mee, maar veel zoekwoorden gebruiken was nu eenmaal de norm. Tegenwoordig is alles anders. De leesbaarheid van een tekst wordt misschien niet gespecificeerd als een directe factor voor de ranking. Google maakt deze informatie tenminste niet openbaar. Maar het is wel degelijk van invloed op uw SEO.
Hoe dat werkt? Zoals u weet, wordt uw ranking bepaald door vele factoren. Een aantal daarvan is direct verbonden met leesbaarheid. Een tekst moet er goed uitzien en niet zijn volgestouwd met zoekwoorden. Dan klikken mensen er eerder op als de pagina verschijnt in de zoekresultaten. Bovendien is de kans zo groter dat ze de tekst tot het eind lezen. Daardoor brengen mensen meer tijd door op uw website.
Dit alles is een signaal voor Google dat uw content van waarde is. En daardoor wordt uw website hoger gerankt. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om ranking. Goede leesbaarheid kan ook de omzet beïnvloeden. Als een tekst makkelijk te lezen is, zorgt dat ervoor dat meer bezoekers ook daadwerkelijk klant worden. Bied potentiële klanten bruikbare, goed gestructureerde en makkelijk te begrijpen informatie aan. Dat vergroot namelijk hun loyaliteit. En daardoor bouwt u betere klantrelaties op. Een goede relatie met uw publiek is net zo noodzakelijk en nuttig voor de omzet als SEO.
HOE WORDT LEESBAARHEID GEMETEN?
Er zijn verschillende manieren om leesbaarheid te meten. Dit varieert van de Flesch Reading Ease test tot verschillende plug-ins. Gewoonlijk wordt de leesbaarheid gemeten aan de hand van het opleidingsniveau van het publiek. Mensen met een hogere opleiding kunnen vaak complexere teksten lezen. Volgens Readable.io wordt voor marketingteksten in de VS aanbevolen om op niveau 8 te schrijven. Als u op dat niveau schrijft, dan kan 80% van de Amerikanen uw content lezen.
Source: readable.io
SIMPEL OF NIET?
Maar is simpeler altijd beter? Niet voor elk publiek. In branches als entertainment worden vooral eenvoudigere teksten gewaardeerd. Heeft u echter een professionele zakelijke blog? Dan haakt uw publiek juist af als u simpele teksten schrijft. Lezers gaan dan twijfelen aan uw autoriteit.
Sommige bloggers adviseren teksten te schrijven van twee educatieve niveaus lager dan uw publiek. Dat kan soms goed werken, maar al deze tips zijn afhankelijk van de situatie. Situaties moeten altijd individueel beoordeeld worden. Daarbij moet rekening gehouden worden met de doelgroep en branche. In elk geval moet u de kwaliteit van uw content niet opofferen omdat u denkt dat het de leesbaarheid vergroot.
WAT KUNT U NOG MEER DOEN OM DE LEESBAARHEID TE VERBETEREN?
Elke tekst heeft een eigen karakter. Toch zijn er wel wat algemene tips voor leesbaarheid. Ze zijn het overwegen waard, ongeacht uw publiek of branche. Richt u op de volgende zaken als u de leesbaarheid van uw teksten wilt verbeteren.
1: STRUCTUUR
Een speech mag rommelig zijn en ongestructureerd. Maar een tekst niet. Het is cruciaal dat u artikelen logisch organiseert. Vermeld de meest essentiële en fundamentele informatie eerst. Daarna gaat u in op de details. Als u schrijft, stel uzelf dan steeds de vraag of uw doelgroep uw argumenten kan volgen. Overweeg of mensen uw boodschap in het algemeen kunnen begrijpen. Dat kan u helpen om een betere en meer georganiseerde tekst te maken.
2: PARAGRAFEN EN ZINNEN
Misschien wilt u absoluut dat er in uw teksten termen en details staan die specifiek zijn voor uw branche. Ook dan is het mogelijk om de content eenvoudiger maken. Daarbij geldt als sleutel het verkorten van paragrafen en zinnen. Dit is ook een essentieel onderdeel van de tekststructuur. Zijn de zinnen en paragrafen korter? Dan is het voor elk willekeurig publiek makkelijker te begrijpen. Ook ziet de tekst er zo eenvoudiger uit (zelfs als het onderwerp niet zo simpel is).
3: STIJL
Natuurlijk heeft elke schrijver zijn eigen stijl. Maar zelfs met dat uitgangspunt is het mogelijk de leesbaarheid van een tekst te verbeteren. Daarvoor is het niet nodig om de stijl te veranderen. Ook hoeft u niet de schrijfstijl van iemand anders te kopiëren. Het maakt niet uit hoe serieus het onderwerp is; het is altijd mogelijk om in gespreksvorm te schrijven. Daardoor maakt u een betere verbinding met het publiek en is de tekst van nature eenvoudiger. Probeer te schrijven alsof u vertelt en kijk of u het verschil ziet.
4: AFBEELDINGEN
Afbeeldingen zijn altijd goed voor een tekst. Mensen worden er namelijk door aangetrokken en begrijpen ze al gauw. Bovendien kunnen afbeeldingen ervoor zorgen dat een tekst er eenvoudiger uitziet. Dat geldt zeker als u ze op de volgende manier gebruikt:
Source: SEOPressor
Als u op deze manier afbeeldingen in uw tekst verwerkt, dan voelen lezers zich niet zo snel overweldigd. Dat geldt met name voor lange teksten. Als u afbeeldingen uitkiest, let er dan natuurlijk wel op dat ze verband houden met de content. Anders is het alleen maar verwarrend voor uw publiek.
5: LETTERTYPE EN OPMAAK
Sommige mensen vinden het prima om kleine, ingewikkeld uitziende lettertypes te lezen. Maar de meesten van ons houden daar niet van. Voor koppen en subkoppen kunt u prima originele lettertypes kiezen. De hoofdtekst moet echter een lettertype hebben dat goed leesbaar is op een scherm. Denk aan standaard sans serif. De aanbevolen lettergrootte is 16 pixels. Maar u kunt daar naar eigen inzicht mee experimenteren. Zorg er in ieder geval voor dat uw publiek niet naar voren hoeft te buigen om de tekst te lezen.
Zorg er ook voor dat uw regelhoogte ten minste 150% van de lettergrootte is. Als het lettertype 16 pixels is, dan moet de regelhoogte 24 pixels zijn. Wat de opmaak betreft, moet alles simpel zijn. Gebruik koppen en subkoppen in de tekst (variërend in grootte). Vergelijkbare informatie structureert u in lijsten met nummers of bolletjes. U kunt de tekst die u wilt benadrukken ook vet of schuin maken. Maar dat is eveneens helemaal aan u.
Dit geldt ook voor citaten. Sommige websites laten quotes inspringen die afwijken van de rest van de opmaak. Maar ook dat is afhankelijk van uw voorkeur. Wat belangrijk en misschien frustrerend is om te weten, is dat u niet meteen stijgt in de ranking nadat uw leesbaarheid is verbeterd. Maar het betaalt zich na verloop van tijd wel degelijk uit. Doe dus uw best, geef de moed niet op en werk aan de kwaliteit van uw teksten.