Content marketing is tegenwoordig behoorlijk intens. De gemiddelde consument ziet elke dag enorm veel berichten. We worden continu aangemoedigd iets te kopen, bestellen of te doen. Het is dan ook geen wonder dat mensen er langer over doen om een beslissing te nemen. Het publiek wordt dus dagelijks overspoeld met veel marketing content. Mensen hebben daardoor geen haast om de klant te worden die ondernemers graag zien. Namelijk eentje die regelmatig iets koopt. Daarmee is het idee van CTA’s ontstaan.
WAT IS EEN CTA?
Een CTA (Call-To-Action) is een duidelijke aanmoediging voor het publiek om actie te ondernemen. Een van de beste en meest voorkomende voorbeelden is de knop ‘Klik hier’. Deze komen we op heel veel sites tegen. De ene CTA is effectiever dan de andere, zoals u ziet in het onderstaande plaatje.
Source: sproutsocial.com
Maar CTA’s zien er niet altijd uit als een knop. Ook een stukje tekst kan als CTA worden ingezet en zelfs effectiever zijn. Dat blijkt ook uit statistieken uit 2017 van Leighton Interactive. Knoppen hebben een gemiddelde doorklikratio van 4,37%. Voor afbeeldingen of ontwikkelde (complexe) designs is dat 2,89%. Bij teksten is het percentage echter 6,27%.
Source: leightoninteractive.com
IS EEN CTA EFFECTIEF?
Zeker, als de CTA tenminste goed is. In het voorbeeld hierboven ziet u dat sommige CTA’s populairder zijn dan andere. Het is vaak afhankelijk van iets wat misschien niet zo belangrijk lijkt: woordkeus. Een van de meest voorkomende adviezen voor goede CTA’s is dan ook het volgende. Gebruik zogenaamde “power words” voor meer effectiviteit.
Source: ctfassets.net
Maar niet alle bedrijven maken gebruik van CTA’s. Volgens TruConversion is dat zelfs 70%. En toch functioneren die prima.
Source: truconversion.com
In dit artikel gaan we daarom dieper in op CTA’s. We doen ons best om uit te leggen hoe uw online onderneming ervan kan profiteren.
WAAROM ZIJN CTA’S EFFECTIEF?
Daar zijn heel veel redenen voor. Een aantal psychologische argumenten wordt opgesomd door Neil Patel. Volgens hem verwachten mensen dat aan hen wordt verteld wat ze moeten gaan doen. Zelfs als ze dat ook prima zelf kunnen bedenken. Bovendien zijn mensen van nature nieuwsgierig. Goede CTA’s zorgen ervoor dat die nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Daardoor worden mensen aangemoedigd om te klikken en te ontdekken wat volgt. Maar niet alleen hierdoor zijn CTA’s zo aansprekend. Met een goede CTA doet u ook het volgende:
1: HET HELPT VERWARRING TE VOORKOMEN
Als u wilt dat uw publiek een bepaalde actie onderneemt, vertel dan wat het moet doen. Dat doet u met behulp van vormgeving of tekst. Het werkt waarschijnlijk niet voor al uw potentiële klanten. Maar het zorgt er wel voor dat iedereen weet wat hij moet doen. Wanneer de bezoeker van uw website interesse heeft in wat u aanbiedt, dan wil hij precies weten wat hij moet doen om te krijgen wat hij zoekt. Dat kan een product, dienst, een gratis boek of een specifiek artikel zijn.
2: HET VERWIJST UW LEZERS NAAR DE DOOR U GEWENSTE LOCATIE
CTA’s hoeven niet per se altijd een rechtstreekse verwijzing te zijn naar producten of diensten. Het is niet meer dan logisch dat u eerst autoriteit opbouwt in de ogen van de potentiële klant. Pas daarna biedt u mensen iets aan wat ze niet kunnen afslaan. Vergeet daarom niet om CTA’s te verwerken in de content die u deelt. Het is een uitstekende manier om de lezer aan te moedigen meer te lezen. U helpt mensen zo om vergelijkbare artikelen te ontdekken. Daarbij kunt u laten zien waarom u specifieke content deelt. Bovendien is het een manier om ervoor te zorgen dat u in uw branche als expert wordt gezien. Daardoor krijgt u automatisch een voorsprong op de concurrentie. Het is altijd goed om mensen aan te spreken en enthousiast te maken. We zijn immers van nature nieuwsgierig!
3: HET ZORGT VOOR MEER BEZOEKERS EN OMZET
Soms zijn CTA’s bedoeld om meer publiek te verwerven. Zo kunnen ze bijvoorbeeld oproepen tot inschrijving voor een nieuwsbrief. Andere CTA’s nodigen uit tot de ‘like’ of ‘volg’ knop op Facebook, Twitter en dergelijke. Dat levert u niet meteen wat op, maar is essentieel om uw publiek op natuurlijke wijze te vergroten. CTA’s worden ook wel gebruikt om uw klanten door het aankoopproces te begeleiden. Dat zijn de knoppen met ‘koop nu’ of ‘voltooi betaling’. Misschien vindt u ze eigenlijk overbodig. Maar ze vergroten wel de kans dat mensen de aankoop uiteindelijk doen.
4: HET ZORGT ERVOOR DAT UW WEBSITE ER GOED GEORGANISEERD UITZIET
Goede CTA’s staan niet lukraak verspreid over een website. Meestal zijn het er slechts een paar en zijn ze op een strategische locatie neergezet. Dergelijke CTA’s zorgen ervoor dat een site er meer gestructureerd en georganiseerd uitziet. Ze trekken de aandacht van het publiek naar de essentiële details van de website. Denk aan aanmeldingsknoppen, belangrijke producten, diensten, kortingsacties, subcategorieën, etc. CTA’s zorgen er dan ook voor dat uw bezoekers belangrijke dingen snel kunnen vinden. En op de lange termijn levert dat meer omzet op. We hebben tot dusver uitgelegd waarom CTA’s zo belangrijk zijn bij content marketing. Hieronder gaan we uitleggen waar u ze het best kunt plaatsen.
WAAR MOET U CTA’S PLAATSEN?
Voor het plaatsen van CTA’s moet u rekening houden met drie eenvoudige regels:
1: BEPERK U NIET TOT SLECHTS EEN CTA
Sommige bedrijven denken dat er per pagina maar een CTA mag zijn. Anders zou het niet meer effectief zijn. Maar het tegenovergestelde is waar. U wilt dat meer bezoekers van uw website tot actie overgaan? Bied ze dan meerdere mogelijkheden aan. Daarmee zeggen we natuurlijk niet dat u er zoveel mogelijk op uw website moet plaatsen. Zorg er altijd voor dat de diverse CTA’s op een pagina elkaar niet in de weg zitten. En geef uw bezoekers niet te veel opties. Daardoor kunnen ze in de war raken.
2: PLAATS OP ELKE PAGINA VAN UW WEBSITE CTA’S
Bedenk dat elke pagina uw bezoekers de mogelijkheid biedt om actie te ondernemen. Plaats op alle pagina’s van uw website gepaste CTA’s. Daarmee creëert u meer mogelijkheden om uw omzet te vergroten. Zo’n geweldige kans laat u toch niet liggen?
3: ZORG ERVOOR DAT DE CTA’S OPVALLEN
Om ervoor te zorgen dat een CTA effectief wordt, is meer nodig dan de juiste woorden. U moet ervoor zorgen dat uw CTA’s opvallen, zodat bezoekers ze meteen zien. Er zijn twee manieren om daarvoor te zorgen, namelijk middels vormgeving en plaatsing van een CTA. Gebruikt u een knop of afbeelding? Zorg er dan voor dat deze past binnen de vormgeving van uw website. Tegelijkertijd moet de CTA opvallen. Gebruikt u echter tekst? Zorg er dan voor dat de CTA opvalt middels plaatsing en overtuigend taalgebruik. Op veel websites vindt u bijvoorbeeld een e-mailformulier. Een dergelijk formulier is een van de beste voorbeelden van correcte plaatsing. Het creëren van goede CTA’s is een kunst die we niet allemaal van nature beheersen. Maar met veel oefening en uitproberen kan iedereen het leren. En dat is belangrijk, want CTA’s dragen bij aan SEO. Ga direct naar onze Yuqo blog voor meer tips!