Om een website in de lucht te houden, is regelmatig onderhoud en de nodige aandacht noodzakelijk. Dergelijke inspanningen zijn de moeite echter meer dan waard. Zeker gezien de impact van online content op uw merk of onderneming. Soms worden bepaalde pagina’s verplaatst, zijn er veranderingen noodzakelijk of worden ze zelfs permanent verwijderd. Als dat gebeurt, is een omleiding naar de nieuwe URL nodig. Een dergelijke redirect is een techniek om ervoor te zorgen dat een website via meer dan een URL bereikbaar is. URL redirects zijn met name handig voor online bedrijven die meerdere domeinnamen willen gebruiken. Deze domeinnamen kunnen vervolgens allemaal worden gebruikt om het verkeer naar dezelfde webpagina te verwijzen.
SOORTEN REDIRECTS
Er zijn verschillende soorten redirects waarmee een server gebruikers en zoekmachines doorverwijst naar andere online bestemmingen. De soort hangt af van het doel van de webmaster en de reden van de omleiding.
SERVER-SIDE REDIRECTS
Server-side redirects hebben te maken met kleine stukjes code die naar de browser worden gestuurd. Daardoor “weet” de browser waar hij naar moet verwijzen.
301
Een van de meest voorkomende redirects is 301. Dit is een omleiding die wordt gebruikt als een pagina permanent naar een nieuwe locatie is verplaatst. Hiermee wordt tenminste 90% van de link equity overgedragen naar de nieuwe bestemming. Een 301 wordt ook gebruikt als een pagina is verwijderd. Browsers slaan de omgeleide URL’s op in de cache en sturen toekomstige gebruikers altijd door naar de nieuwe locatie.
302
Een 302 redirect wordt gebruikt om verkeer tijdelijk door te verwijzen naar een nieuwe pagina. Het wordt vaak ingezet als de website waarop de oorspronkelijke pagina draait onderhoud nodig heeft. Internet browsers slaan 302 omleidingen niet op in de cache. Daardoor blijven ze de oorspronkelijke URL’s van de servers opvragen.
307
Een 307 is een tijdelijke redirect die als superieur geldt ten opzichte van een 302. Een 307 wordt door zoekmachines altijd gezien als tijdelijk, waardoor verkeer niet altijd wordt omgeleid. Omdat het om een tijdelijke status gaat, slaan internet browsers 307 omleidingen niet op in de cache.
CLIENT-SIDE REDIRECTS
Client-side redirects worden gezien als minder gebruiksvriendelijk omdat ze langzamer zijn. Een dergelijke redirect stuurt een code naar de browser om de bezoeker door te linken naar een nieuwe URL.
META REFRESH URL REDIRECTS
Een meta refresh is een omleiding die plaatsvindt op de pagina zelf en niet op serverniveau. Een voorbeeld daarvan is als een pagina meldt dat een gebruiker de pagina moet verversen als hij niet binnen een bepaalde tijd wordt doorgelinkt. Een meta refresh staat erom bekend langzaam te zijn. Dergelijke redirects worden dan ook vanwege de gebruiksonvriendelijkheid niet aanbevolen.
WANNEER GEBRUIKT U REDIRECTS?
Redirects kunnen in zowel permanente als tijdelijke situaties nuttig zijn. Ze kunnen daarbij tactisch worden ingezet. Bijvoorbeeld als u van plan bent om een domeinnaam te kopen die vergelijkbaar is met die van uw bedrijf. Verscheidene domeinen kunnen worden gebruikt om verkeer door te linken naar dezelfde webpagina. Tijdelijke redirects kunnen ook worden ingezet tijdens onderhoud van een website. Daardoor hebben gebruikers toegang tot identieke pagina’s. Daarnaast kan er sprake zijn van verwijderde content of een verbeterde versie van een website. In dat geval zijn permanente URL redirects handig om ervoor te zorgen dat gebruikers de nieuwe site te zien krijgen.
WAT IS DE INVLOED VAN URL REDIRECTS OP SEO?
Search engine optimization is essentieel om ervoor te zorgen dat er meer webverkeer naar uw site komt via Google en andere zoekmachines. De mate waarin URL redirects van invloed zijn op SEO is grotendeels afhankelijk van de soort redirect. Met 301 worden gebruikers permanent doorverwezen naar een nieuwe URL. Daarbij worden de bots van zoekmachines geïnformeerd over de veranderde locatie. Hierdoor draagt Google de overgrote meerderheid van de link equity over aan de nieuwe URL. Zo behoudt de pagina dezelfde positie in de zoekresultaten. Andere redirects, zoals 302 en een meta refresh, zetten de ranking niet naadloos over van de ene URL naar de andere. Sommige webmasters kiezen hier specifiek voor om te voorkomen dat de link equity wordt overgezet.