SEO is een omvangrijk onderwerp. Het heeft te maken met veel kleine, op het eerste gezicht onbelangrijke aspecten van een website. Een van die aspecten zijn URL slugs. In dit artikel bekijken we wat een URL slug nu eigenlijk is. We kijken hoe het werkt en hoe zo’n klein onderdeel van een website de SEO en gebruiksvriendelijkheid enorm kan beïnvloeden.
WAT ZIJN URL SLUGS EN WAAROM ZIJN ZE BELANGRIJK VOOR SEO?
De term ‘slug’ verwijst naar het laatste deel van een URL. In de URL van dit artikel bijvoorbeeld, is de slug /seo-uitgelegd-url-slugs-belangrijk-133. De slug van de URL van onze blog is echter gewoon /blog. De rol van een slug is vrij basic. Het identificeert een specifieke pagina/post op een website/blog. De term is afkomstig uit de WordPress community. Daar is begonnen met het gebruik van slugs om de individuele pagina’s van een website te identificeren. Gewoonlijk bestaat een URL uit willekeurige letters, getallen en symbolen.
Tegenwoordig worden bij de meeste websites korte, duidelijke slugs gebruikt. Daarmee worden alle verschillende pagina’s, waaruit de website is opgebouwd, geïdentificeerd. En daar is een heel goede reden voor. Hoewel slugs misschien onbelangrijk lijken, kunnen ze enorm veel invloed hebben op de SEO van uw site. Gebruik slugs die duidelijk en relevant zijn voor de trefwoorden waar uw website zich op richt. Daarmee laat u zoekmachines weten waar een pagina over gaat. Ook zorgt dit ervoor dat organisch verkeer vanuit de zoekopdracht naar uw website wordt geleid.
HOE SLUGS U KUNNEN HELPEN BIJ SEO
Slugs kunnen de SEO van een website op twee belangrijke manieren beïnvloeden. Naast de communicatie met zoekmachines helpen ze te communiceren met gebruikers die uw site bij zoekopdrachten zien. De slug verleidt hen, als het goed is, op uw content te klikken. Allereerst en het belangrijkst is dat slugs een geweldige manier zijn om met Google en andere zoekmachines te communiceren. Bedenk dat zoekmachines gebruikers de best mogelijke online ervaring willen bieden. De algoritmes die ze gebruiken, zijn ontworpen voor de weergave van de best mogelijke content bij een specifieke zoekopdracht. Om deze content te vinden, analyseren de algoritmen veel verschillende metrieken. Ze lokaliseren bijvoorbeeld trefwoorden op de belangrijkste pagina’s van een website die bij zoekopdrachten worden gebruikt. Daarom is het belangrijk dat u specifieke zoekwoorden in uw URL’s zet die relevant zijn. Zo weet Google dat uw pagina relevante informatie kan bevatten.
Ten tweede kunnen slugs u helpen te communiceren met daadwerkelijke gebruikers. Als mensen zoekresultaten op Google bekijken, besluiten ze op basis van een aantal variabelen welke link ze volgen. De ranking van de resultaten speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Maar ook de metadata en slug van een pagina worden overwogen. Slugs informeren zoekmachines dus over de inhoud van uw website, maar helpen ook menselijke gebruikers. Het maakt daarbij niet uit wat u zoekt via Google. Staan er in een slug trefwoorden die in uw zoekopdracht voorkomen? Dan is de kans groot dat u naar die website gaat. U bezoekt zo’n site eerder dan eentje waarbij uw zoektermen niet in de slug staan.
HOE VERANDERT U EEN SLUG IN WORDPRESS?
Is uw website gebouwd in WordPress? Dan kunt u de slugs van uw verschillende pagina’s bewerken onder de permalink tabs. Deze vindt u onder “instellingen”. Heeft u de permalinks nog niet aangepast? Dan zien ze eruit als een willekeurige verzameling letters, cijfers en symbolen.
De URL van een post ziet er daarbij ongeveer zo uit:
http:/www.exampledomain.com/blog/?p=189
Update deze instellingen zo snel mogelijk. Daarvoor moet u alle actieve links van uw website doorlopen en de slugs updaten. De standaard slugs die door WordPress worden aangemaakt, zijn verre van SEO vriendelijk. Ze zorgen er waarschijnlijk niet voor dat gebruikers op uw link klikken. In het ideale geval adviseren we om de instellingen van uw permalink te veranderen in “Post Name”. WordPress neemt dan automatisch de naam van het door u aangemaakte artikel over en gebruikt die als slug. Daarmee voorkomt u lelijke links (zoals het hierboven genoemde voorbeeld). Vervolgens moet u de slug van elk nieuw artikel of elke nieuwe pagina handmatig aanpassen. Dat doet u direct onder de titel van de pagina/post middels de kleine “Permalink” balk. We raden u ook aan uw hele website regelmatig door te lopen en elke URL te updaten. Zo zorgt u ervoor dat uw site altijd optimaal is voor zoekmachines en gebruiksvriendelijkheid.
WAARAAN MOET U DENKEN BIJ HET MAKEN VAN URL SLUGS?
Het schrijven van relevante slugs voor uw website lijkt misschien eenvoudig. Maar het verbaast u hoeveel websites dit nog steeds niet goed doen. Hieronder geven we een paar tips die u helpen bij het maken van goede URL slugs. Daarmee geeft u uw SEO een boost.
1: GEBRUIK RELEVANTE TREFWOORDEN
U moet het zoekmachines zo makkelijk mogelijk maken en duidelijk aantonen waarover uw content gaat. Dit leidt er namelijk toe dat ze u correct ranken. Zorg er daarom voor dat uw URL slugs relevante trefwoorden bevatten. Ze moeten passen bij uw specifieke pagina/post. Stel dat u een artikel maakt over de beste restaurants in Maastricht. Vermeld dan de trefwoorden “beste restaurants Maastricht” in de slug. Daardoor weet Google waar uw post over gaat. Bovendien spreekt het gebruikers aan die zoeken naar content over dat onderwerp.
2: SCHRAP STOPWOORDEN
Stopwoorden zijn woorden als ‘de’, ‘in’, ‘naar’, ‘van’, enzovoorts. Google en andere zoekmachines hebben de neiging deze te negeren. De termen helpen de algoritmen namelijk niet de gezochte content te begrijpen. Zoekmachines negeren deze woorden dus. Daarom is het beter ze zoveel mogelijk achterwege te laten in uw slugs. Het houdt uw slugs kort en duidelijk. En dat zorgt ervoor dat ze beter toegankelijk zijn voor algoritmen en aantrekkelijker voor gebruikers. We leggen het hieronder verder uit.
3: HOUD HET KORT
Een van de belangrijkste onderdelen van slugs is de lengte. Hoe korter, hoe makkelijker zoekmachines ze kunnen analyseren en begrijpen. En dat ziet er weer beter uit in de zoekresultaten. Als vuistregel geldt dat een slug, idealiter de hele URL, maximaal 50–60 karakters bevat. We begrijpen dat dat niet altijd lukt. Daarom adviseren we u uw URL zo kort mogelijk te houden. Maar drijf het niet op de spits. Neem het uzelf dus niet kwalijk als uw URL langer is dan 60 karakters.
4: GEBRUIK 1 DOMEIN EN 1 SUBDOMEIN
Neem deze tip met een korreltje zout. Het is het beste om uw content, voor zover mogelijk, te verdelen over een enkel domein en subdomein. De reden daarvoor is als volgt: Er zijn heel veel horror verhalen van webmasters die hun plaats in de ranking hebben zien dalen na het aanmaken van een nieuw subdomein. Dit komt omdat zoekmachines content op twee verschillende subdomeinen soms anders beoordelen. De plaats op de ranking van uw eerste domein gaat niet altijd automatisch over op uw subdomein. Maar er zijn ook verhalen waarbij de plaats op de ranking hoger is geworden na het verplaatsen van content naar een subdomein. Wat dit laat zien? De algoritmen die de plaatsing bepalen van verspreide content over verschillende domeinen zijn niet altijd consistent. Toch adviseren we altijd uw content op een domein te houden. Daarmee verloopt het proces voor zoekmachines gestroomlijnder.
5: VERWIJDER DYNAMISCHE PARAMETERS
Dynamische parameters zien eruit als getallen, symbolen of vergelijkingen. Ze zijn super lelijk en zorgen ervoor dat een link er minder betrouwbaar uitziet voor lezers. Het is dan ook beter om ze, voor zover mogelijk, te verwijderen. Het gebruik van URL parameters is echter soms onvermijdelijk. In dat geval moet u zich niet druk maken. Tenzij u meerdere parameters heeft per URL. In zo’n geval is het misschien het overwegen waard ze te laten herschrijven.
6: GEBRUIK MINDER PAGINA CATEGORIEËN
Ook deze tip moet u niet te zwaar nemen. Over het algemeen adviseren we het aantal folders beperkt te houden bij uw URL’s. Allereerst helpt dit een URL korter te houden. Ook ziet het er zo voor gebruikers en zoekmachines makkelijker te lezen uit.
Neem nu bijvoorbeeld deze URL:
https://www.exampledomain.com/liquor-library/beer/styles/craft-beer
Doordat er veel folders in zitten, ziet de website er omvangrijk en ingewikkeld uit. U kunt die URL echter veranderen in bijvoorbeeld: https://www.exampledomain.com/liquor-library/craft-beer. Zo ziet de website er meteen veel overzichtelijker uit. Zowel qua gebruik als qua navigatie. En niet alleen voor de spiders van Google, maar ook voor de gebruikers die de URL tegenkomen bij hun zoekopdracht. Ook dit heeft allemaal te maken met de opmaak van uw website. Vanuit praktische overwegingen is het misschien niet altijd handig. Desondanks is het een goede tip om in gedachten te houden voor het optimaliseren van URL slugs voor zoekmachines en gebruikers.