Het is 2018 en linkbuilding is nog steeds hip en volop actueel. Dat is niet echt een verrassing. In de loop der jaren is linkbuilding namelijk een van de sterkste tools gebleken om uw ranking in Google te verbeteren. Dat wil echter niet zeggen dat er sinds het begin niets is veranderd. In feite vinden er voortdurend veranderingen plaats. Bedrijven moeten die continu volgen om ervoor te zorgen dat hun linkbuilding van nut blijft.
HOE ZIET LINKBUILDING ERUIT IN 2018?
Bij linkbuilding gaat het erom dat u backlinks van andere websites ontvangt. Tegenwoordig gebeurt dat met name via content. U maakt iets unieks en interessants, deelt dat en wacht tot mensen ernaar verwijzen. Het probleem is echter dat iedereen dat doet. Men ziet dagelijks heel veel content en heeft geen tijd het allemaal te lezen of bekijken. Alleen content die echt opvalt, trekt de aandacht van het publiek. Bovendien heeft de content die dagelijks wordt gedeeld vaak de vorm van vermeldingen en niet die van backlinks. Uw bedrijf (of uzelf als contentmaker) kan daar alsnog profijt van hebben. Toch levert het u geen extra verkeer of SEO voordelen op. En daar had u misschien wel op gehoopt. Het is misschien frustrerend, maar geen goede reden om linkbuilding helemaal op te geven. Zo blijkt uit statistieken van SEO PowerSuite dat 72% van de SEO experts nog steeds vindt dat backlinks belangrijk zijn bij ranking. Het is dan ook cruciaal dat u leert hoe u ze effectief kunt genereren.
Source: Link Assistent
BASISREGELS VOOR LINKBUILDING
Er zijn slechts twee regels voor linkbuilding. Volg ze om succesvol te zijn: Allereerst moet u unieke content ontwikkelen die leuk is om te lezen. Daarmee trekt u de aandacht van uw doelgroep. Daarbij moet u uw doelgroep inspireren om het te delen. Ten tweede moet u met behulp van de juiste tools en kanalen uw content verspreiden onder uw doelgroep. Dat klinkt best simpel, toch? Het is echter nog niet alles. We geven 10 tips die u kunnen helpen om in 2018 meer backlinks te genereren!
10 TIPS VOOR LINKBUILDING IN 2018
1: DEEL VERFIJNDE, HOOGWAARDIGE CONTENT
Dit is een van de makkelijkste, meest effectieve manieren om meer links te verkrijgen. Zorg ervoor dat uw content er aantrekkelijk uitziet en SEO vriendelijk is. U ziet vast regelmatig posts voorbijkomen met (bijna) identieke koppen. Bijvoorbeeld “Wekelijkse Inspiratie”, “Beste Artikelen Van De Maand”, “10 Geweldige Tips Voor Marketing”, enzovoort. Deze korte, pakkende en omschrijvende koppen spreken het publiek aan. Het is namelijk meteen duidelijk welke content in de post wordt behandeld. Ook artikelen die makkelijk te lezen zijn, zoals lijsten, spreken aan. Zorg er dus voor dat uw bestaande content zo nodig betere koppen krijgt. Dat kan door het invoegen van meer tussenkopjes. Zorg daarbij voor makkelijk te begrijpen content. En op dagen dat uw team geen inspiratie heeft voor iets nieuws, kunt u een blik werpen op de concurrentie. Let er wel op dat alles uniek blijft en u het in eigen woorden zet. Google heeft een hekel aan gekopieerde content. Ook contentmakers zelf houden er niet van. U moet ook niet vergeten om in uw post extra aandacht te geven aan uw bedrijf. Intern linken wordt door Google gezien als indicatie van autoriteit. Daardoor kan de SEO ranking verbeteren.
2: SCHRIJF AF EN TOE EEN GASTBLOG
Gastbloggen is makkelijk en erg effectief. Dat geldt zeker als u post op websites die veel volgers hebben. Hierbij is het belangrijk sites te kiezen die relevant zijn voor uw branche. Het moet een plek zijn waar u interessante onderwerpen kunt delen met het publiek. De informatie die u deelt, wordt dan ook als waardevol gezien. In ruil daarvoor verkrijgt u waardevolle backlinks. Verspil uw tijd echter niet door te schrijven voor elke relevante website binnen uw branche. Richt u op websites met de beste reputatie. Vergeet daarbij niet dat de manier van posten per website verschilt. Zo zijn er websites waar iedereen zomaar iets op kan plaatsen. Er zijn er echter ook waarvoor u meer moeite moet doen. Hebt u nog niet veel ervaring met bloggen? Dan is het verstandig om u te richten op een website die bijdragen accepteert. U wordt dan beoordeeld op de kwaliteit van uw content; niet op uw naam en reputatie.
3: CREËER VISUELE CONTENT
Mensen zien elke dag veel content. Het is dan ook logisch dat iets wat makkelijk te verwerken is, meer aandacht krijgt. Daarmee bedoelen we visuele content. De meeste mensen kost het niet veel moeite dit te bekijken en te begrijpen. En dat is precies de reden waarom deze content het meest wordt gedeeld. Daarbij zijn grafieken of infographics zeer handig om backlinks te generen. Bijvoorbeeld als iemand een dergelijke afbeelding in zijn post gebruikt of publiceert op zijn website. En als de content consistent is wat betreft kwaliteit, blijft dat vaak niet bij één keer.
4: BENOEM DE NAMEN VAN INFLUENCERS
Als u al wat langer meegaat in de branche, dan kent u waarschijnlijk de namen en gezichten van influencers. Wanneer u ze niet kent, kunt u online snel wat onderzoek doen. Dan bent u meteen op de hoogte. Waarom is het slim om influencers te benoemen en naar ze te verwijzen in uw content? Omdat als zij het zien en het goed vinden, het kunnen delen. Afhankelijk van wie het deelt, is dit van grote invloed op de SEO en het internetverkeer voor uw bedrijf. Een goede manier dus om meer backlinks te verkrijgen.
5: BIED GRATIS TOOLS AAN
Misschien heeft u genoeg budget om een gratis tool te ontwikkelen voor uw publiek. Is dat het geval? Doe dat dan absoluut. Zo blijkt uit statistieken, gepubliceerd door EarnedLinks, dat de vraag naar SEO tools in de laatste tien jaar enorm is toegenomen (met meer dan 200%). En die vraag blijft alleen maar toenemen.
Source: Earned Links
Dus, als dit mogelijk is voor u of uw bedrijf, doe er dan uw voordeel mee. U kunt daardoor veel extra backlinks verkrijgen. Dat geldt zeker als de tool/applicatie (of de upgrade die erop volgt) effectief en relevant blijft. Wanneer u daarvoor zorgt, kunt u ook in de komende jaren links naar deze content blijven genereren.
6: DOE GRONDIG ONDERZOEK
Hier is natuurlijk tijd en budget voor nodig, maar het betaalt zich echt terug. Zeker in branches die in grote mate afhankelijk zijn van onderzoek en innovatie. Daarbij biedt het een groot voordeel als u up-to-date en geïnformeerd bent over de details van dergelijke ontwikkelingen. Probeer content te maken waarin de gedetailleerde info helder wordt omschreven. Als leken het kunnen lezen en begrijpen, volgen de backlinks al gauw.
7: DEEL EEN STERKE MENING
Als u het aandurft om een sterke mening te delen, dan krijgt u absoluut meer clicks. Uw bericht wordt ook vaker gedeeld als uw inzicht overtuigend is en goed wordt gepresenteerd. Dit is mogelijk geen goed idee voor bedrijven die een objectief imago hoog moeten houden. Als u het zich echter kunt veroorloven een post te schrijven waarbij de status quo wordt uitgedaagd, moet u dat zeker doen. Daarbij moet u twee dingen onthouden. Ten eerste moet u relevante gegevens of onderzoeken vermelden die uw stelling ondersteunen. Anders ziet het er zwak uit en is de kans groot dat uw publiek het afschiet. Ten tweede, en deze is het belangrijkst, moet u bewust zijn van uw toon. Het is niet per se verkeerd om een controversiële mening te hebben. Dat is echter wel het geval als u hatelijk en respectloos bent. Bedenk dat uw visie direct van invloed is op u en uw bedrijf.
8: SCHRIJF LANGERE POSTS
Beperk de lengte van uw post niet omdat u dan hoopt dat meer mensen het helemaal lezen. Tegenwoordig houden we juist van langere posts als ze informatief zijn en goed geschreven. Een dergelijke post wordt daarbij vaker gedeeld. Bij ingewikkelde of diepgaande onderwerpen geven super korte teksten juist het idee dat ze niet goed doordacht zijn. Dergelijke content wordt dan ook minder serieus genomen.
9: BEANTWOORD VEEL VOORKOMENDE VRAGEN
Selecteer de meest voorkomende vragen die in uw branche leven. Schrijf vervolgens een post (of meerdere) waarin u ze in detail beantwoordt. U staat versteld van hoeveel links u daardoor genereert. Het is wel belangrijk dat u zorgt dat de posts zorgvuldig en prettig leesbaar zijn. Beantwoord elke vraag met autoriteit en geef zo mogelijk voorbeelden. Het kan dan niet lang duren voordat u backlinks genereert.
10: SCHRIJF EEN GEDETAILLEERDE HANDLEIDING
Het is mooi als het u lukt om een handleiding te ontwikkelen waarin alles (of bijna alles) over een bepaald onderwerp wordt behandeld. U kunt dan namelijk rekenen op een indrukwekkend aantal links. Natuurlijk vereist een effectieve, eenvoudig te delen handleiding veel tijd en onderzoek. De resultaten maken het echter absoluut de moeite waard. De kans bestaat ook dat de handleiding de standaard wordt voor een bepaald onderwerp. Daardoor wordt het makkelijk om een breder publiek te bereiken. Zoals u kunt zien, zijn er genoeg strategieën die u en uw bedrijf helpen bij het maken van fantastische content. En daarmee verhoogt u het potentieel van uw linkbuilding. Hopelijk vindt u een manier om op te vallen en aandacht en respect in uw branche te verwerven. Veel succes en blijf op de hoogte van het nieuws uit de wereld van de e-commerce. Check daarvoor regelmatig de blog van Yuqo!