Content marketing is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijk marketinginstrument. Niet alleen in de VS, maar ook in Europa. Het potentieel van content marketing is enorm. Het kan bedrijven namelijk helpen om klanten afgestemde content te bieden via diverse sociale en zakelijke platforms. Hieronder leest u meer over content marketing en bespreken we 24 handige tools die u kunnen helpen uw strategie te verbeteren.
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN CONTENT MARKETING?
Content marketing heeft vele voordelen ten opzichte van conventionele advertenties. Deze marketingstijl geeft namelijk meer inzicht in de producten of diensten van een bedrijf, benadrukt de krachten en visie ervan en biedt de mogelijkheid om een unieke merkidentiteit te ontwikkelen. Met conventionele advertenties lukt het simpelweg niet om dat allemaal te bereiken. Een goed geschreven artikel, een spectaculaire video of een coole infographic kan bovendien viraal gaan. En dat kan voor blijvend succes zorgen.
24 CONTENT MARKETING TOOLS VOOR UW BEDRIJF OF BRAND
Nieuwe klanten verschijnen niet uit het niets. En uw blog krijgt niet op magische wijze bezoekers, omdat het zo goed is geschreven of er goed uitziet. Gelukkig zijn er tools die marketeers en e-commercebedrijven kunnen helpen bij het maken en verspreiden van praktische, vermakelijke content. We bekijken hieronder 24 hulpmiddelen die het bereik van uw bedrijf kunnen vergroten, waarmee u meer invloed kunt uitoefenen en waarmee u het aantal conversies kunt vergroten. En dat alles op een effectieve en duurzame manier.
1. QUORA
Dit populaire sociale platform is ontstaan vanuit de behoefte om “het beste antwoord op elke vraag” te krijgen. Quora is dan ook een plek voor vraag- en antwoordgesprekken. Via dit platform kunnen content marketeers trends ontdekken en met anderen communiceren. Ook kunt u hier hoogwaardige antwoorden vinden op allerlei vragen en uzelf ontwikkelen tot expert.
2. REDDIT
Reddit is een droom die uitkomt voor elke content marketeer. Het biedt inzichten van 36 miljoen gebruikers en miljarden commentaren en dat allemaal op één platform. Doe hier inspiratie op voor uw volgende project en ontdek welke onderwerpen wereldwijd populair zijn en welke koppen het effectiefst zijn. Post het juiste onderwerp met een adequate strategie en misschien gaat uw bericht wel viraal!
3. POCKET
Met Pocket kunt u uw favoriete verhaal, video of artikel bewaren om het op een later moment te bekijken. De tool kan ook verbinding maken met meer dan 300 apps van derden om u te helpen bij het structureren van uw favoriete bronnen.
4. ALLTOP
Op Alltop vindt u de beste verhalen over diverse onderwerpen. Doe hier ideeën op voor uw volgende blogpost!
5. BUFFER
Met Buffer kunt u uw nieuwste blogpost heel simpel op al uw social mediakanalen delen. Het is daarbij slim en doeltreffend. Een ideale tool voor het delen van uw dagelijkse content. U leest hier zelfs op welk tijdstip u uw posts het beste kunt delen!
6. HOOTSUITE
Hootsuite is een tool voor het beheren van social media. Hiermee kunt u diverse accounts met elkaar verbinden en content delen met slechts één druk op de knop. Er zijn dan ook meer dan 10 miljoen professionals die deze dienst gebruiken.
7. SLIDESHARE
SlideShare is een zeer populaire website. De site helpt u om media aantrekkelijk te presenteren. Deze tool ziet men vaak over het hoofd, maar kan zeker aandacht helpen trekken naar uw website. Met SlideShare zijn PowerPoint-presentaties iets uit het verleden!
8. PRWEB
Presenteer hiermee uw online persberichten aan een groot publiek van meer dan 30.000 journalisten, 250.000 abonnees en maandelijks 3 miljoen bezoekers. Met PRWeb zijn uw persberichten SEO-geoptimaliseerd en verspreidt u ze zeer efficiënt.
9. GOOGLE ANALYTICS
Bijna alle data van uw website is te analyseren met Google Analytics. U vindt hier bijvoorbeeld bounce rates, traffic trends en demografische gegevens. Met deze informatie is het mogelijk te zien wat populair is op uw site en wat juist niet. Dit helpt u in de toekomst verbeteringen aan te brengen. Ontdek zelf waarom Google Analytics volgens ons een van de beste analytische tools is.
10. FEEDLY
Feedly is een RSS reader (waarschijnlijk de beste) met inmiddels zo’n 7 miljoen gebruikers. Het heeft vele toepassingen, waaronder contentcreatie. Hiermee kunt u berichten van diverse bronnen op één plaats verzamelen. Daardoor is het mogelijk ze sneller te scannen en bespaart u tijd!
11. TWITTER
Twitter is een handige tool voor het zoeken naar trending topics over de hele wereld of in een specifieke regio. Hiermee doet u actuele inzichten op die helpen bij het opstellen van content. Bovendien is het met Twitter mogelijk te zoeken op hashtags die relevant zijn voor uw specifieke expertise. Op die manier polst u de interesses van uw doelgroep.
12. QUUU
Zet uw social media-accounts op de automatische piloot met Quuu. Met deze tool bent u in staat meer tijd te besteden aan andere onderdelen van uw bedrijf. Quuu helpt u bij het vinden van relevante en georganiseerde content die is afgestemd op uw behoeften.
13. VISUAL.LY
Visual.ly is een tool voor het creëren van infographics en datavisualisaties. Daarbij is het mogelijk samen te werken met experts en designers om grafische content te verbeteren. Als u inspiratie nodig heeft, bekijk dan de meer dan 30.000 infographics die al zijn gemaakt.
14. UBERFLIP
Maak uw content interactiever en beter meetbaar met Uberflip. Voeg sociale widgets en audio- of video-elementen toe aan uw PDF’s.
15. POWTOON
Animeer uw content met een filmpje of presentatie en maak kennis met PowToon. Benut de kracht van visuele presentaties en biedt hiermee een unieke ervaring.
16. CANVA
Iedereen kan zijn eigen ontwerpen en afbeeldingen maken met deze tool. Canva biedt een breed assortiment foto’s waarmee u uw eigen design kunt creëren en meer clicks kunt genereren.
17. IFTTT
IFTTT automatiseert content door applicaties en platforms te verbinden, zodat ze effectiever kunnen samenwerken.
18. ZAPIER
Nog een tool die helpt om processen te automatiseren, is Zapier. Deze tool verbindt uw meest gebruikte apps met elkaar en verbetert de workflow.
19. CONTENTLY
Wilt u uw brand optimaliseren met behulp van een team freelancers? Dan is het bekroonde platform Contently wellicht iets voor u. U kunt hiermee alles beheren vanaf één centrale plaats, zelfs de betaling van uw freelance schrijvers en het redactionele proces.
20. TEXTBROKER
Textbroker is een selfservice platform dat hoogwaardige content biedt. Daarbij heeft u zelf alles, van begin tot eind, in beheer. U kunt schrijvers kiezen uit een bestaande database voor een gestroomlijnd proces.
21. TRELLO
Dit is een projectmanagementtool die bijna alles kan. Trello helpt u en uw team om georganiseerd te werk te gaan en zorgt voor minder papierwerk. Het stroomlijnen van en samenwerken met uw hele team is met Trello een fluitje van een cent.
22. PAPER.LI
Paper.li is een soort online krantenkiosk voor merken, alleen verzamelt deze kiosk content van miljoenen bronnen van over het hele web. Paper.li is een eenvoudig platform voor het ontwikkelen van merkherkenning en autoriteit.
23. EVERNOTE
Gebruik Evernote om content-ideeën bij te houden, te brainstormen over nieuwe stappen of om uw kalender te organiseren. Bovendien is het hiermee eenvoudig om uw content te delen met collega’s. Zo vergeet u nooit meer een belangrijke datum!
24. BUZZSUMO
BuzzSumo is een van de betrouwbaarste tools voor content marketeers. Het is een soort zoekmachine die inzicht geeft in de meest gedeelde content over elk willekeurig onderwerp.
Zoals u ziet, zijn er vele tools die allemaal zijn gericht op content marketing. Experimenteer met een aantal van de hierboven genoemde hulpmiddelen en til uw brand naar een hoger niveau!