Valentijnsdag – houd van de liefde of haat de hype

Grant Robinson
G
Ga op zoek naar mogelijkheden nu Valentijnsdag nadert. De industrie vertegenwoordigt internationaal 30 miljard dollar. Ze biedt dan ook tal van marketingkansen. Of u er nu van houdt of het verafschuwt, de zoete taart der liefde is reusachtig en u moet uw stukje claimen.

 

VALENTIJNSDAG

U bent e-commerce manager bij een relatief klein bedrijf. Valentijnsdag nadert. U heeft zich misschien wel al voorbereid op deze heugelijke dag van de liefde. U denkt aan de marketingmogelijkheden, het ontvangen van cadeaus en kaarten die liefdevolle adoratie uitstralen. Of u kijkt misschien afkeurenswaardig omdat zoveel dwazen bezwijken voor de verleiding van afgezaagde hypes. Mogelijk kijkt u uit naar de marketingkansen die zich jaarlijks op 14 februari aandienen. Wellicht zit u overal een beetje tussenin. Een ding is zeker: Valentijnsdag is een uitgelezen dag voor marketing.
Valentijnsdag is een fenomeen. Op deze dag wordt het meeste geld uitgegeven aan kaarten, cadeaus, bloemen en gadgets. Op kerst na dan. Voor Valentijnsdag wordt internationaal gezien ongeveer dertig miljard omgezet en dat bedrag neemt jaarlijks nog toe. Hiervan slaan de radars die op zoek zijn naar kansen bij marketing managers volledig op hol.
De marketingkansen zijn ongekend sinds de dag in de hele westerse wereld volop aandacht krijgt. Wat staat de zelfstandige of middelgrote marketeer te doen? Het goede van Valentijnsdag is dat het al eeuwen gepromoot wordt. Het is niet een nieuw product dat op de markt gebracht wordt waarbij u er voor verantwoordelijk bent dat alles goed verloopt. Valentijnsdag hoeft niet verder uitgelegd te worden, het vereist alleen wat aandacht voor extra creativiteit.
In deze blog presenteren we interessante feiten omtrent Valentijnsdag. De huidige trends voor 2018, hoe u uzelf kunt voorbereiden, de beste tips en alles over deze dag. Ontdek hoe u uw verbeeldingskracht kunt stimuleren.
 

VALENTIJNSDAGEN?

Tot 1969 waren er tot elf Valentijnsdagen per jaar die door de kerk gevierd werden. Valentijn was een martelaar en werd als zodanig heilig verklaard door de katholieke kerk. Men gelooft dat het Oude Rome verantwoordelijk was voor de eerste dag van de Heilige Valentijn. Twee mannen genaamd Valentijn werden door keizer Claudius II op 14 februari in verschillende jaren in de derde eeuw na Christus geëxecuteerd.
 
Mannen en vrouwen hebben een ander koopgedrag.
 

MARKETING 101

  • Maak e-maillijsten aan op geslacht. Mannen en vrouwen hebben een ander koopgedrag.
  • Draag oplossingen aan voor hun problemen met preventieve antwoorden in de content en de titel van een e-mail.
  • Promoot cadeaubonnen. Besluiteloosheid kan een besluit tot stand brengen.

 

ZO WORDEN BABY’S NIET GEMAAKT

Ook in de klassieke oudheid, maar veel eerder dan ten tijde van Claudius II, werd door de Romeinen Lupercalia gevierd. Van 13 tot en met 15 februari waren de mannen hierbij dronken. Ze hielden zich bezig met het geselen van jonge vrouwen met repen huid van vers geslachte dieren. Ook werd elk meisje gedwongen verloot aan een dronkaard gedurende het festival. Alsof het geselen nog niet bizar genoeg was als misverstand over de vruchtbaarheid.
 

MARKETING 102

  • Site promoties, zoals banneradvertenties en pop-ups, dragen bij aan positieve conversiepercentages tijdens het shoppen op Valentijnsdag.
  • Voorzie klanten van cadeausuggesties. Met name mannen stellen doorgaans een aankoop uit. Maar ze besteden wel 80% meer dan vrouwen.
  • Assistentie en aanwijzingen kunnen een koopervaring bieden die een potentiële klant verandert in een betalende klant.

 
Voorzie klanten van cadeausuggesties.
 

UW GEHEIME AANBIDDER

Het was tijdens de middeleeuwen dat er voor het eerst met de hand gemaakte kaarten verschenen. Dat leek de meisjes een stuk aangenamer dan verloot en gegeseld te worden. Anonieme liefdesverklaringen waren traditie. De Valentijnskaart werd van de geheime aanbidder naar de aanbedene verstuurd. De afgelopen decennia heeft Valentijnsdag zich ontpopt tot een stortregen van liefdesverklaringen en bewondering. Hierbij is vrijwel alle anonimiteit verloren gegaan.
 

MARKETING 103

  • Bied gratis verzending aan. Iedereen concurreert met mondiale giganten. Daarom is het aanbieden van gratis verzending een belangrijke kans.
  • Richt uw marketing op mobiele klanten. Dat zijn klanten die hun mobieltje gebruiken en niet klanten die onderweg zijn. Zij nemen 50% van het webverkeer voor hun rekening.
  • Richt u ook op singles. Zij waren oorspronkelijk degenen waar het om draaide in de geest van Valentijnsdag. Moedig alleenstaande klanten aan zichzelf eens lekker te verwennen.

 

ALLEEN, MAAR ZEKER NIET EENZAAM

“Je kunt pas van een ander houden als je van jezelf houdt.” Deze quote is voor veel mensen een waarheid als een koe. En het is een fantastische alternatieve manier om Valentijnsdag te vieren. In het kielzog van de publiciteit rondom #metoo en #LGBTQ ontpopt er zich dit jaar een nieuwe trend op Tumblr. Het gaat over het vieren van het alleen, maar niet eenzaam zijn, van jezelf houden en zelfredzaamheid. Dit geldt voor mensen die geen bevestiging van anderen behoeven. Maar ook voor degenen die weigeren mee te doen aan de hype.
 

MARKETING 104

  • Analyseer de trends van kopers tijdens Valentijnsdag en hoe die in verband kunnen worden gebracht met uw bedrijf. De traditie is aan sterke trends onderhevig. Maar het internet is met iedereen verbonden. Er zijn bloedige Valentijns, Valentijns-honden, Valentijns-kittens en duizenden andere uitingen van liefde.
  • Zelfs wanneer u geen Valentijnsartikelen verkoopt, kunt u toch een Valentijnsactie promoten. Verruim uw blik en vergroot de aandacht in de week voorafgaande aan 14 februari.

 

TOEKOMSTBESTENDIG

Valentijnsdag leidt met alle cadeaus en kaarten vanzelfsprekend ook tot afval. De markt wordt echter steeds milieubewuster. Het verspreiden van presentjes die relatief snel in de prullenbak belanden, wordt al gauw als terroristisch gezien. Wees creatief met gerecyclede materialen of duurzame en functionele cadeaus. Richt u op duurzaamheid en ga daar niet lichtzinnig mee om. Zo genereert u meer geloofwaardigheid en het is bovendien een metafoor voor de allesomvattende liefde.
 

KLARE TAAL

Het belangrijkste is dat u helder en duidelijk communiceert. Pop-ups, banneradvertenties, reclameblogs en niche branding vereisen goed taalgebruik. Verzeker u ervan dat de doelgroep waar u zich op richt ook werkelijk begrijpt waar u het over heeft. Heldere communicatie betekent minder uitstelgedrag en leidt tot doorklikken. Dit zorgt uiteindelijk voor meer conversies. Geniet van Valentijnsdag en koester de liefde!